La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

L’AVALUACIÓ A PRIMÀRIA, des de la perspectiva de l’alumnat

Presentaciones similares


Presentación del tema: "L’AVALUACIÓ A PRIMÀRIA, des de la perspectiva de l’alumnat"— Transcripción de la presentación:

1 L’AVALUACIÓ A PRIMÀRIA, des de la perspectiva de l’alumnat
XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM L’AVALUACIÓ A PRIMÀRIA, des de la perspectiva de l’alumnat Joana Villalonga Pons Escola Joan Roca – Meridiana Barcelona, 5 de novembre de 2011

2 XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM
L’Avaluació: 1es idees (A Primària…) Què entenem, per avaluació? Què podem dir de l'avaluació a la classe de matemàtiques? Per què ens interessa l’avaluació en l’ensenyament de matemàtiques? Té realment algun paper clau l’avaluació en l’aprenentatge de les matemàtiques ? Li donem un bon ús? XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

3 XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM
L’Avaluació: definició AVALUACIÓ (educativa) Procés complex que s'utilitza per a obtenir informació útil amb la finalitat de formular judicis de valor i al mateix temps servir de guia per tal de prendre decisions (wikipedia) En el nostre cas sobre l’adquisició de coneixements i competències matemàtiques. XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

4 Multidimensionalitat de l’Avaluació
Objecte d'avaluació: Què? objectius didàctics Finalitat: Per a què? diagnòstica, formativa o avaluació sumativa Moment: Quan? inicial, contínua, final o diferida Model: Com? quantitativament o qualitativament Instrumentalització: Amb què? instruments de recollida d'informació: examen, exercicis,... Avaluador: Qui? mestres, alumnes, tutors,... Referent: En funció de què? criteris: satisfactorietat, suficiència,... XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

5 Multidimensionalitat de l’Avaluació
De nou, reflexionem sobre les preguntes en les que s’hi ha prestat més atenció... Com? Quan? Amb què? ...però, hi són totes? En falta cap d’important? Qui? Per a qui? A qui? !!!!! XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

6 XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM
Qui? o A qui? Potser no sempre contemplem un aspecte que pot resultar clau en l’avaluació: “Qui?” O “a qui?” Té importància? Alguna interessa més? Ho tenim clar? Ho tenim en compte? Els considerem…, per igual? Hi pot haver interferència, entre ells? Cal determinar-ne la diferència, la importància, i la conseqüència, si n’hi ha. XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

7 XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM
Alguna solució? Parlem amb “a qui?”: els alumnes de Primària. Potser així podrem considerar i respondre totes les preguntes formulades envers l’avaluació: concloem si l’avaluació és o no necessària determinem què n’esperem d’ella si el “qui?” o “a qui?” estan relacionats si el “qui?” o “a qui?” són o no únics si el “qui?” “a qui?” la poden o no perdre de vista quin paper té en l’aprenentatge ... XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

8 XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM
Parlem amb els alumnes Què entens per avaluació de mates? Quan s’hauria de fer? De quina manera s’hauria de fer? Et serveix que t’avaluïn? Notes, quan t’avaluen? Suposa res? És important saber-se autoavaluar? Et saps autoavaluar? A qui serveix l’avaluació? Algunes conclusions i reflexions... XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

9 Què entens per avaluació de matemàtiques?
Valorar el que hem après de les matemàtiques durant el curs. És com una recopilació que té la finalitat de determinar el que s’ha après de mates per poder millorar les coses que falles i saber el que saps fer bé. També t’ajuda en altres punts tant a tu com a altres persones. XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

10 Quan creus que s’ha de fer, l’avaluació?
Crec que s’ha de fer tots els dies perquè així es pot veure el progrés dia a dia i veure com es millora o s’empitjora. S’hauria de fer cada dia que es fa l’assignatura per poder saber si el que t’han explicat ho has entès o no, però també està bé fer-la cada un cert temps. XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

11 De quina manera creus que s’ha de fer?
Va bé fer treballs en grup i després presentar-lo a la classe i així tots aprenem dels altres treballs. Sortir a la pissarra, perquè t’adones en què t’equivoques i el mestre et pot ajudar en particular. Controls, treballs, sortir a la pissarra per fer alguns exercicis, corregir-se a si mateix el que ha fet, jocs, problemes de càlcul mental… XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

12 De quina manera creus que s’ha de fer?
Participar a concursos, arribar a conclusions en grup, jocs... Tot això fa aprendre les mates sense adonar-te i els mestres poden fer una avaluació de totes aquestes experimentacions. Totes les tècniques possibles, que no siguin molt dures, són bones per avaluar. XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

13 De quina manera creus que s’ha de fer?
Videos: maneres_avaluar i coses_x_avaluar XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

14 Creus que és important saber que t’avaluen?
T’ajuda a millorar les coses que fas malament o no les fas tant bé. M’ajuda a millorar el meu nivell de matemàtiques. Em serveix perquè és una manera d’obligar-me a estudiar. M’ajuda a saber quins són els punts dèbils que he de treballar més. És necessari, perquè sinó no m’esforço. Serveix perquè t’ajuda a poder estudiar i recordar el que has estudiat. Però també està bé que t’avaluïn sense tu saber-ho. XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

15 Notes quan t’avaluen? Suposa algun problema?
Algunes vegades sí que ho noto, perquè et fan preguntes o un examen. Em poso una mica nerviosa i, a vegades, no puc controlar els nervis i no demostro tot el que sé. Noto quan m’avaluen en forma d’examen o quan surto a la pissarra. Em poso bastant nerviosa, cosa que no em passa d’altres maneres i em fan fallar en alguns exercicis. M’imagino que també ho fan quan corregeixen les llibretes. Tota l’estona que estic a l’escola, m’estan avaluant: deures, exercicis, controls… XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

16 Tu mateix, t’avalues les teves mates? Com?
Sí, moltes vegades jo mateixa m’avaluo les mates: quan m’he de preparar per un examen em faig uns exercicis per saber si sé el que he de saber o ho he de seguir estudiant. D’aquesta manera puc saber si vaig aprenent noves matemàtiques. Jo si sé detectar quan estic aprenent coses noves sobre les mates: quan arribo a casa i faig els deures, a vegades penso que allò abans no ho sabia. Encara que sí sé avaluar-me penso que moltes vegades m’equivoco i és millor que ho faci una persona que no sigui jo mateixa. XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

17 Sembla que sempre ens autoavaluem...
Videos: maneres_dautoavaluacio i coses_x_autoavaluacio XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

18 Creus que un mateix s’ha de saber autoavaluar?
Crec que hi ha coses o moments de la vida que t’ajuden a autoavaluar-te en les matemàtiques. Si. Crec que és molt important saber-se autoavaluar les matemàtiques, perquè d’aquesta manera saps si aprens les mates que t’expliquen i estudies. I també t’ajuda en el moment que saps que t’avaluen, perquè saps si estàs preparat o no. No només ho has de saber fer a l’escola, sinó que es important que et sàpigues avaluar en altres assignatures i en altres coses de la vida. Has de saber si estàs a punt per fer-ho o no. XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

19 Creus que un mateix s’ha de saber autoavaluar?
Sí, és important saber-se autoavaluar les mates per saber si vas aprenent el temari en cada moment i demanar ajuda o reforçar allò que saps que et costa més, sense esperar que l’escola faci l’avaluació i sigui massa tard. És important saber avaluar-se en totes les situacions de la vida (cuinar, conduir, ser fills, ser pares....) per millorar i rectificar; crec que és la manera d’aprendre i no cometre errors repetitius. L’autoavaluació és fonamental perquè si un mateix no sap avaluar-se, als demés tampoc. XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

20 És important saber-se autoavaluar?
L’autoavaluació és necessària perquè no sempre tenim l’oportunitat que ens avaluïn. Video: importancia_autoavaluacio2 XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

21 XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM
Avaluar entre companys Sorgeix la idea d’avaluar als altres per avaluar-se a un mateix: avaluar-se entre companys... Pot ajudar? Videos: els_altres i ajuda_mutua XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

22 Algú més hi intervé, en l’avaluació?
Quin paper hi tenen els mestres? (Reflexió 1a) Video: paper_mestre XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

23 A qui hauria de servir, l’avaluació?
A l’alumnat perquè així podem repassar el que hem estat practicant. A l’alumnat i als mestres. Amb els resultats de l'avaluació, el mestre sap en què ha d’ajudar més al seu alumne, i l’alumne sap en quins punts ha de reforçar més les matemàtiques. Així, tots dos, poden treballar junts per aconseguir millorar els punts dèbils de l’alumne. I del mestre, també! XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

24 A qui hauria de servir, l’avaluació?
Als alumnes, mestres i pares. Als mestres els ajuda a conèixer les capacitats dels alumnes i d’aquesta manera reforçar-les, i ajudar-los en el seu aprenentatge. A l’alumne l’ajuda a reconèixer el que no entén per després preguntar-ho al mestre o als pares. Als pares els ajuda a saber el nivell que té el seu fill i, en cas de necessitar un reforç, estar atent per proporcionar-li. D’aquesta manera col·labora amb el mestre en benefici de l’alumne. I del mestre, també! XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

25 XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM
Algunes observacions Ens fixem que cada dia, ho avaluem tot. Necessitat? De la mateixa manera? Videos: conscients_avaluacio i avaluem_sempre XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

26 XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM
Algunes conclusions Per a l’avaluació a classe, s’haurien de fer: Controls de cada tema: és una manera d’obligar-me a estudiar. Controls en forma d’exercicis sense ser conscients que se’ns avalua: així els nervis no interfereixen en el resultat final, i al no haver-me preparat especialment per al control crec que es reflecteixen els coneixements que realment tinc apresos. Treballar en grup problemes (utilitzant l’ordinador si cal) i de manera divertida (jocs, concursos...). XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

27 XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM
Algunes conclusions L’avaluació serveix a alumnes i mestres (i també pares). Crec que l’avaluació de matemàtiques és molt important per a l’aprenentatge d’elles. L’avaluació, d’una o altra manera, és molt important perquè així repasses i aprens més i si t’equivoques en alguna cosa, potser algun dia ja no t’equivocaràs més. L’avaluació és molt important, però no només ella és el centre dels estudis. XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

28 XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM
Conclusions És necessària l’avaluació per a l’aprenentatge de les matemàtiques? Evidentment, SI. No pots anar aprenent sense saber si ho has après. Audio: avaluacio-aprenentatge-mates XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

29 XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM
Conclusions Qui ha d’avaluar les matemàtiques per aprendre-les millor? Conjuntament, entre tots. Audios: importancia_avalucio i importancia_tipus_avaluacio XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

30 XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM
Conclusions Cal saber avaluar-se? És necessari? Necessitem saber-nos autoavaluar, en les mates, i sempre. Ho fem a la vida. Audios: saber-aprendre-avalur-se i mestre-mostra-avaluar-se XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

31 XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM
Conclusions Per a l’avaluació de les mates, és necessària la figura del/de la mestre/a? Sense dubte! no només per ensenyar i avaluar les mates sinó també per ensenyar-les a avaluar! Video: concusio-necessitat-aprendre-avaluar XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

32 XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM
Deduccions L’avaluació té sentit i té un paper clau en l’aprenentatge de les matemàtiques, com en la vida diària. Si realment tenim ben clar per a qui ha de servir l’avaluació, les altres preguntes es responen soles. Tot anirà enfocat a “a qui?” És llavors quan l’avaluació tindrà sentit i amb un efecte totalment positiu en l’aprenentatge. XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

33 XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM
Deduccions No és el model o la instrumentalització no hi ha una manera única o millor d’avaluar sinó la forma de transmetre el sentit de l’avaluació. L’observació constant de “a qui” davant del procés d’avaluació ens permet... transmetre el sentit de l’avaluació als alumnes, d’avaluar-los amb sentit i de la manera més adequada que aprenguin a fer-ho per si mateixos XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

34 XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM
Deduccions La vertadera avaluació es fa quan, sense dir res, aquells que han de ser avaluats, parlen del tema despreocupadament. sorgeix de manera natural, com en la vida és de manera indirecta, ningú es sent avaluat un mateix s’adona de les seves mancances: s’autoavalua el mestre detecta realment l’aprenentatge de la matèria, i en context XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

35 XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM
Deduccions Així mateix, però, també és convenient fer algun tipus d’avaluació “a consciència” per tal que tota la comunitat “senti” que: s’aprèn la matèria, s’és capaç d’utilitzar-la es senti capacitat per reconèixer-la té dubtes i pugui demanar l’ajuda necessària el seu aprenentatge està reconegut per altres XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

36 XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM
Deduccions El cos de mestres no pot perdre de vista l’avaluació de i en les matemàtiques, com tampoc de saber-la transmetre als seus alumnes. L’avaluació és clau no només per a l’aprenentatge de les matemàtiques i de la seva aplicació a la vida diària, sinó també per al desenvolupament social, ciutadà i humà dels nostres alumnes. XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

37 XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM
Deduccions Amb la proposta del currículum competencial de l’ensenyament que posem en pràctica dia a dia, no només s’ha d’aprendre a aprendre sinó també aprendre a avaluar, a un mateix i als altres, com també a avaluar el propi aprenentatge. No tan sols els alumnes, sinó també els mestres... XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

38 XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM
Per reflexionar L’avaluació de matemàtiques dels nostres alumnes ens ajuda, al cos de mestres, a avaluar adequadament la nostra tasca diària davant l’avaluació i, l’ensenyament i l’aprenentatge de la matèria. Veure i saber que els mateixos alumnes posen en pràctica allò que s’ha explicat és la millor avaluació que podem obtenir del seu aprenentatge com també de la nostra feina. XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

39 Agraïments na Marta, en Pablo, n’Anna, na Marina, na Paula, n’Alèxia, na Itziar i na Paloma (alumnes 6è d’E.P, curs Escola Joan Roca – Meridiana) sense ells no hauria estat possible. en Sufian, per l’edició de la icona. A tots vosaltres, per avui i ara ser aquí i per preocupar-vos i treballar per a un bon ensenyament de les matemàtiques. XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM

40 Joana Villalonga Pons joeneta@gmail.com
XIV Jornada Didàctica Matemàtica d’ABEAM Moltes gràcies ! Joana Villalonga Pons


Descargar ppt "L’AVALUACIÓ A PRIMÀRIA, des de la perspectiva de l’alumnat"

Presentaciones similares


Anuncios Google