La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

LA PROGRAMACIÓ DIDÀCTICA

Presentaciones similares


Presentación del tema: "LA PROGRAMACIÓ DIDÀCTICA"— Transcripción de la presentación:

1 LA PROGRAMACIÓ DIDÀCTICA

2 La programació didàctica és...
Conjunt de decisions planificades pel professorat dels elements que intervenen en el procés d’ensenyament-aprenentatge, d’acord amb les finalitats expressades en el Projecte Educatiu del Centre i en funció de les necessitats educatives de l’alumnat. Té diferents nivells: La programació d’un projecte o pla de centre La programació d’una àrea o matèria per a un curs o un cicle La programació de la unitat didàctica La programació d’aula

3 PROGRAMACIONS presa de decisions del professorat
PRESCRIPCIONS NORMATIVES FINALITATS EDUCATIVES CONTEXT ON S’APLIQUEN PROGRAMACIONS presa de decisions del professorat MODEL DOCENT NECESSITATS EDUCATIVES ALUMNAT NATURALESA DELS CONTINGUTS Professorat planificador = Professorat aplicador

4 La programació de l’àrea/matèria per a un cicle o curs
Els referents normatius són el Decret 142/2007 (Educació Primària) i el Decret 143/2007 (ESO) CONTEXT: Característiques de la matèria/de l'alumnat CONTRIBUCIÓ DE L’ÀREA/MATÈRIA A L’ADQUISICIÓ DE LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES 3. OBJECTIUS DIDÀCTICS 4. CONTINGUTS D’APRENENTATGE ORIENTACIONS METODOLÒGIQUES CRITERIS D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT I ADAPT. CURRICULARS CRITERIS I PROCEDIMENTS D’AVALUACIÓ I RECUPERACIO CONNEXIONS AMB ALTRES MATÈRIES TEMPORALITZACIÓ DE LES UNITATS DIDÀCTIQUES Justificació teòrica o referent didàctic i pedagògic que explicita les intencions educatives i les seves finalitats

5 La programació de la unitat didàctica
Contribució de la U.D. a l’adquisició de les C.Bàsiques Objectius de la unitat didàctica Continguts (Conceptes, Procediments i Actituds) Activitats d’ensenyament-aprenentatge (Seqüència didàctica) que inclouen Activitats d’avaluació i Activitats d’adaptació curricular per a l’atenció a la diversitat Metodologia i estratègies didàctiques Materials i recursos didàctics Temporalització de la U.D.i organització de l’espai i el temps Connexions amb altres matèries

6 La programació de la unitat didàctica és ...
Un instrument flexible, obert, en construcció... perquè: S’ha de contextualitzar en funció de les necessitats educatives de l’alumnat a qui va adreçada A mesura que es va construint es va autoregulant pequè tingui coherència interna La planificació del professorat en relació amb tres preguntes clau:

7 QUÈ és important que aprenguin els alumnes?
OBJECTIUS DIDÀCTICS I CONTINGUTS (conceptes, procediments, actituds, valors i normes) b) PER QUÈ és important? FINALITATS I OBJECTIUS GENERALS CONTRIBUCIO DE L’ÀREA AL DESENOVOLUPAMENT DE LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES c) COM I A TRAVÉS DE QUÈ s’aprèn? ACTIVITATS D’ENSENYAMENT-APRENENTATGE I D’AVALUACIÓ

8 Aportació de la U.D. l’adquisició de les competències bàsiques
Contribució de la unitat didàctica Coneixement i interacció amb el món Competència social i ciutadana Competència cultural i artística Competència en comunica- ció lingüística i audiovisual Competència matemàtica Tractament de la informació i competència digital Aprendre a aprendre Autonomia i iniciativa personal

9 ACTIVITATS ENSENY/APRE
Exemple de graella de programació dinàmica OBJECTIUS DIDÀCTICS CONTINGUTS ACTIVITATS ENSENY/APRE ACTIVITATS AVALUACIÓ CONCEPTUALS PROCEDIMENTALS ACTITUDINALS Competències bàsiques

10 OBJECTIUS DIDÀCTICS en relació amb...
ELS OBJECTIUS OBJECTIUS GENERALS Etapa/Curs OBJECTIUS DIDÀCTICS en relació amb... Saber Saber fer Saber ser/estar

11 Selecció dels continguts (SABER SER i SABER ESTAR)
Decret 142/2007 (Educació Primària) / Decret 143/2007 (ESO) Unitat Didàctica: CONTINGUTS CONCEPTUALS (SABER) CONTINGUTS PROCEDIMENTALS (SABER FER) CONTINGUTS ACTITUDINALS (SABER SER i SABER ESTAR)

12 Les activitats d’avaluació
Cal programar activitats d’avaluació integrades en el procés d’ensenyament/aprenentatge fent atenció a tres moments de l’avaluació: 1. AVALUACIO INICIAL: Funció diagnòstica Qüestionari detecció idees prèvies, Conversa al voltant d’una activitat de sensibilització (conte, imatge, notícia, peça musical...) AVALUACIÓ FORMADORA: Funció reguladora Qüestionari d’autoregulació, Activitat de coavaluació, Base d’orientació AVALUACIÓ SUMATIVA: Funció certificadora Activitats d’aplicació dels continguts apresos en un altre context, Proves i controls L’avaluació proporciona informació sobre el grau d’assoliment dels objectius previstos per a reajustar la pràctica educativa i millorar els resultats de l’aprenentatge

13 Cada docent ha de trobar el sistema que millor li serveixi
La meva programació... Cada docent ha de trobar el sistema que millor li serveixi El referent o punt de partida són les decisions de rang o nivell superior (PEC, PCC, Programació matèria...) Es recomanable començar per plantejar-se els objectius. Dels objectius se n’extreuen els continguts i d’ambdós, es dissenyen activitats d’ensenyament-aprenentatge que possibiliten l’aprenentatge dels continguts, l’assoliment dels objectius i el desenvolupament de competències bàsiques. Cada nou pas, obliga a revisar els anteriors per trobar la màxima coherència. Sense programació es cau en la improvisació o el “fer per fer” sense pensar quina és la finalitat que hi ha al darrere.

14 La programació d’aula és...
la planificació de cada docent ajustada a les sessions programades per un grup concret d’alumnes a partir dels criteris i decisions presos en la programació de l’àrea o matèria en el cicle/departament (abans s’anomenava tercer nivell de concreció) Convé que la programació d’aula respongui a la lògica de les fases didàctiques: Exploració de les idees prèvies Introducció del nou coneixement Estructuració del coneixement Aplicació o transferència del coneixement a altres situacions

15 ACTIVITATS D’ENSENYAMENT/APRENENTATGE ACTIVITATS D’AVALUACIÓ
PROGRAMACIÓ DE CCSS CURS 3r ESO CRÈDIT II UNITAT 4. EL SECTOR I. ELS ALIMENTS TRANSGÈNICS I LA FAM AL MÓN CONTINGUTS ACTIVITATS D’ENSENYAMENT/APRENENTATGE OBJECTIUS DIDÀCTICS ACTIVITATS D’AVALUACIÓ 1. Les activitats econòmiques 1.1 Característiques del sector I, II i III. 1.2 Població activa 2. L'agricultura 2.1 Agricultura tradicional 2.2 Agricultura de mercat 2.3 El paisatge agrari a Catalunya 2.4 La producció de cafè a Centroamèrica 3. Els aliments transgènics i la fam al món 3.1 La fam i la producció alimentària al món 3.2 Què són els aliments transgènics 1. Classificació de les activitats professionals dels pares dels alumnes per sectors de l'economia. 2. Compleció d’un mapa conceptual sobre les activitats econòmiques i els sectors de l'economia. 3. Definició de població activa. 4. Classificació de les activitats pròpies de l'agricultura tradicional i l’agricultura de mercat. 5. Classificació de les activitats econòmiques segons el sector al qual pertanyen. 6. Comparació de la producció de cereals de dos països amb la mà d'obra ocupada en el sector I. 7. Compleció d’un quadre amb les característiques de l'agricultura tradicional i l’agricultura de mercat. 8. Caracterització de diferents paisatges rurals a partir de les imatges del llibre de text. 9. Identificació de la problemàtica de la pagesia catalana a partir de la lectura d'un text. 9.2 Descripció i explicació dels elements del paisatge agrari i justificació sobre si es tracta una explotació tradicional o de mercat. 10. Descripció i explicació de la problemàtica dels petits productors de cafè a Centroamèrica. 11. Cerca i processament d' informació sobre els avantatges i inconvenients dels aliments transgènics. 12. Defensa del propi punt de vista en el debat sobre si els aliments transgènics poden ser una alternativa al problema de la fam al món. 13. Redacció d’un text argumentatiu final sobre aquest problema. CONCEPTES 1. Caracteritzar els sectors de l'economia 2. Definir població activa. 3. Caracteritzar agricultura tradicional i agricultura de mercat. 4. Establir les causes del problema de la fam. 5. Caracteritzar els aliments transgènics: què són, els seus avantatges i inconvenients. Qüestionari inicial Prova escrita Dossier d'activitats PROCEDIMENTS Estructurar els conceptes en un mapa conceptual. Lectura d'imatges: descriure, explicar i interpretar diferents paisatges agraris a partir de fotografies. Lectura comprensiva de textos sobre la problemàtica de l'agricultura a Catalunya i a l’Amèrica Central. Lectura d'imatges: croquis d’un paisatge agrari. Cercar i processar informació rellevant sobre els aliments transgènics en fonts diverses: premsa, internet, bibliografia... Justificar el propi punt de vista i contraargumentar en un debat. Redactar un text argumentatiu final. Text argumentatiu final ACTITUDS, VALORS I NORMES Manifestar una actitud respectuosa en relació amb els diferents punts de vista sobre un mateix problema. Fonamentar el propi punt de vista en els valors democràtics. Respectar les normes pactades per a la realització d'una discussió en grup. Aportar elements al debat participant activament. Observació a l’aula

16 Plantejament didàctic del TEMA 4 EL SECTOR I
Plantejament didàctic del TEMA EL SECTOR I. ELS ALIMENTS TRANSGÈNICS I LA FAM AL MÓN A. Exploració d’idees prèvies B. Introducció nou coneixement C. Estructuració del coneixement D. Aplicació (transferència coneixem.) Activitat oral. Classificar les activitats professionals dels pares dels alumnes segons el sector al qual pertanyin. Discussió col·lectiva a partir dels resultats. 2. Completar un mapa conceptual sobre els sectors de l’economia. 3. Definir població activa. 4. Destriar les activitats pròpies de l’agricultura tradicional i de mercat a partir d’uns dibuixos. 5. Classificar 21 activitats econòmiques segons el sector de l’economia al qual pertanyen 6. Comparar la producció de cereals a Espanya i el Níger amb el % de la població activa de cada país i extraure’n conclusions. 7. Completar un quadre amb les característiques de l’agricultura tradicional i l’agricultura de mercat. 8. Fer un esquema dels paisatges de l’agricultura tradicional i de l’agricultura de mercat. 9. L’agricultura i la ramaderia a Catalunya: estudi d’un cas. 10. La producció de cafè a Centreamèrica: estudi d´un cas. 11. Cercar informació en fonts diverses sobre el problema de la fam al món i sobre els aliments transgènics. 12. Processar la informació establint els avantatges i inconvenients dels aliments transgènics. 13. Respondre el mateix qüestionari inicial. 14. Discutir entre tots si els aliments transgènics poden ser una solució al problema de la fam. 2. Qüestionari individual - Què són les plantes transgèniques? - Quins són els seus avantatges i inconvenients? - Gràcies a les plantes transgèniques es podrà resoldre el problema de la fam al món? - Què creus que diuen els que pensen el contrari? Com els podries convèncer? 15. Redactar un text argumentatiu final sobre el problema de la fam al món.


Descargar ppt "LA PROGRAMACIÓ DIDÀCTICA"

Presentaciones similares


Anuncios Google