La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Introducció a les Ciències de la Terra i del Medi Ambient

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Introducció a les Ciències de la Terra i del Medi Ambient"— Transcripción de la presentación:

1 Introducció a les Ciències de la Terra i del Medi Ambient
Unitat 1 Introducció a les Ciències de la Terra i del Medi Ambient Una perla blava en l’espai La teoria de sistemes aplicada a l’estudi del medi La Terra com a sistema L’exploració dels recursos naturals al llarg de la història Relació de l’ésser humà amb el medi Les ciències de la Terra i la geologia

2 Una perla blava en l’espai
Sistema solar 8 planetes 162 satèl·lits o llunes Planetes menors, asteroides, cometes, gas i pols còsmic,... Planetes Planetes exteriors o gasosos Capes gasoses i líquides a la part externa Un petit nucli sòlid, poc densos, moltes llunes, atmosfera molt desenvolupada,... Tenim: Júpiter, Saturn, Urà i Neptú Planetes interiors o rocosos Formats per materials sòlids, molt densos, cap o poques llunes, no hi ha atmosfera o és minsa,... Tenim: Mercuri, Venus, La Terra i Mart

3

4 Característiques de la Terra
Distància mitjana del Sol: Rep una radiació adequada Té atmosfera: Genera un efecte d’hivernacle moderat Conté aigua: majoritàriament en estat líquid Acull formes de vida

5 2. La teoria de sistemes aplicada a l’estudi del medi
Un sistema és un conjunt d’elements relacionats entre si 2.1 Sistemes oberts i sistemes tancats Sistema obert És aquell en que es produeix l’entrada i la sortida de matèria i energia. Ex.: l’home Sistema tancat És aquell en que es produeix l’entrada i la sortida d’energia, però no de matèria. Ex: la Terra Sistema obert Sistema tancat Matèria Entra i surt del sistema No entra ni surt del sistema Energia

6 2.2 Característiques d’un sistema
Cada element té una funció en un sistema. L’element que no tingui cap funció en el sistema no en formarà part. El canvi d’un element afecta a la resta Hi ha mecanismes autoreguladors Té propietats emergents. P. Exemple en un cotxe és la capacitat de circular.

7 Una variable és un aspecte mesurable en un sistema.
2.3 Relacions causals Una variable és un aspecte mesurable en un sistema. Les relacions causals són les relacions causa-efecte entre les variables d’un sistema. En el gràfic s’observa que les variables són directament proporcionals . Quan una augmenta l’altra també.

8 Relacions causals simples.
Es donen quan es relacionen dues variables Positives Són directament proporcionals Negatives Són inversament proporcionals

9 Relacions causals encadenades.
Es donen quan es relacionen més de dues variables, sense que la última es relacioni amb la primera

10 Relacions causals compostes.
Es donen quan dues o més variables es relacionen de manera que l’última es connecta amb la primera. Parlem de realimentació o feedback

11 - + Sedimentació en el riu pendent Vegetació + -
Bucles de realimentació positiva. Es donen quan el resultat de la suma de signes és positiu - + Sedimentació en el riu pendent Vegetació + -

12 + Biomassa vegetal CO2 - - Bucles de realimentació negativa.
Es donen quan el resultat de la suma de signes és negatiu. Són sistemes en que les variables s’autocontrolen. + Biomassa vegetal CO2 - -

13 Al cap de campanya per a la gestió dels residus se li ha acudit l’eslògan següent: Amb el reciclatge podem contribuir a frenar els efectes del canvi climàtic. Establiu la seqüència de variables encadenades en el diagrama causal següent i, a partir d’aquest, comenteu la veracitat de l’eslògan esmentat. Escriviu-hi els signes corresponents.  

14 3. La Terra com a sistema Subsistemes de la Terra La geosfera
L’edafosfera La biosfera L’atmosfera La hidrosfera: inclou la criosfera La Terra és un sistema tancat No té entrada ni sortida de matèria (excepte meteorits i es considera insignificant) L’energia procedeix del Sol i una part de la geodinàmica interna

15 Transformacions d’energia en la dinàmica terrestre
Processos externs: L’energia prové del Sol Processos interns: L’energia prové del calor intern de la Terra

16 5. La relació de l’ésser humà amb el medi
5.1 Recursos: És un bé natural que pot tenir algun interès per a l’ésser humà. Provenen dels processos naturals Solidificació del magma  minerals i roques Ascens del magma  calor Vent  energia eòlica Carbonització  carbó Meteorització  sòl Processos biològics  aliments Cicle hidrològic  aigua

17 Recursos renovables Són aquells que es renoven a una velocitat que fa que la demanda sigui sempre menor que la disponibilitat. Ex.: aigua, vent, sol, calcària,.. Recursos no renovables Són aquells que es renoven a una velocitat menor que seva demanda. Ex.: petroli, gas natural, carbó,.. En funció del seu ús: Energètics: Són els recursos del quals aprofitem l’energia. Ex.: carbó, petroli, minerals d’urani, vent, sol, aigua,.... No energètics: són recursos dels quals aprofitem una altra propietats. Ex: minerals, fusta, pastura, ...

18 5.2 Residus Es tracta d'allò que hom rebutja (productes, matèries, substàncies,. ... Es poden abocar al sòl, al subsòl, a les aigües, a l’atmosfera.

19 Segons el seu origen Residus sòlids urbans (RSU). Són l’objecte de la recollida ordinària d’escombraries. Residus industrials. Residus altament contaminants procedent de l’especialització de la indústria. Altres residus. Provenen de diverses fonts. Per exemple: Runes i materials de construcció Dejeccions ramaderes: purins i fems. Residus sanitaris,.....

20 5.3 Riscos naturals Es produeix per la interacció dels processos del medi amb l’ésser humà o amb els seus béns o recursos. Període de retorn o ciclitat . Període de temps mitjà que hi ha entre 2 fenòmens destructius Perillositat Es la probabilitat de què es produeixi un fenomen destructiu. Dany Són les pèrdues en vides humanes i econòmiques. Inclou: Exposició Víctimes i bens potencials afectats per un fenomen destructiu. Depèn de si la zona està molt o poc poblada. Vulnerabilitat Proporció de persones i bens afectats, respecte al total exposat. Depèn de si és una zona desenvolupada o no.

21 5.5 Gestió ambiental És l’administració adequada del medi ambient, mitjançant una sèrie de mesures que tendeixen a fer-ne un ús correcte, que no generi riscos ni impactes i que promogui una explotació racional dels recursos. Models de creixement Desenvolupament intensiu: creixement sense ordre, augmenten riscos i impactes Desenvolupament sostenible: creixement limitat, pocs riscos i impactes Decreixement sostenible: no es pot créixer de forma indefinida, cal produir i consumir menys.

22 5.4 Impactes Un impacte ambiental és qualsevol incidència que pugui ocasionar una acció humana sobre el medi natural. Sovint els impactes en el medi generen riscos induïts. Exemple: la construcció d’una escullera atura el transport de sorra i comporta un nou risc la pèrdua de platges

23 Risc induït Es el risc que es dóna en situacions en que l’ésser humà altera l’equilibri natural del medi. Ex.: la construcció d’una presa provoca regressió del delta Previsió. Mètodes que pretenen anticipar el que pot passar, si pot ser amb prou temps per prendre mesures, com l’evacuació,.... Ex.: mètodes per predir una tempesta, ... Prevenció. Mètodes que pretenen anticipar-se a un risc en una zona on sabem que es pot donar. Ex: al Japó educar a la població en cas de terratrèmols,...

24 5.5.1 Mesures preventives Són les mesures que eviten un conflicte mediambiental. Planificació i ordenació del territori. Multes i incentius econòmics. Legislació ambiental. Educació ambiental. Mesures correctores Són aquelles, un cop provocat el conflicte mediambiental, tendeixen a corregir-lo. Reduir Corregir Compensar

25 Els riscos naturals requereixen l’aplicació de mesures per tal de minimitzar-ne els efectes. Senyaleu la resposta correcta en cada cas.  En el risc sísmic, què es pot fer per reduir l’exposició? a) Portar a terme una ordenació territorial.  b) Reduir la ressonància sísmica. c) Construir els edificis segons normes sismoresistents. d) Alterar artificialment les falles responsables dels terratrèmols (amb explosius, fluids, etc.).

26 Què es pot fer per reduir el risc volcànic?
a) Tapar la xemeneia volcànica amb formigó resistent per tal que no en surtin les bombes volcàniques, que podrien danyar les construccions i els conreus. b) Construir les teulades molt inclinades per evitar l’acumulació de piroclasts.  c) Fer arribar quantitats considerables d’aigua a l’interior de la cambra magmàtica per tal de disminuir-ne la temperatura. d) Res, el risc volcànic és un cas especial de risc natural que no es pot reduir.


Descargar ppt "Introducció a les Ciències de la Terra i del Medi Ambient"

Presentaciones similares


Anuncios Google