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Grupo de Ciencia de Materiales e Ingeniería Metalúrgica

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Presentación del tema: "Grupo de Ciencia de Materiales e Ingeniería Metalúrgica"— Transcripción de la presentación:

1 Grupo de Ciencia de Materiales e Ingeniería Metalúrgica
(www.dimf.upct.es/gcmim) Proyecto de Investigación: Estudio Tribológico de Nuevos Nanofluidos Iónicos y Nanomateriales (Study of the Tribological Behaviour of New Ionic Nanofluids and Nanomaterials) (IONANOMAT) Entidad financiadora: Ministerio de Economía y Competititvidad (MAT )

2 Comparación de coeficientes de fricción
Ultra-baja fricción con nuevos ecolubricantes basados en agua con líquidos iónicos Topografía superficial 3D Comparación de coeficientes de fricción -97% metros A comparative summary of friction records and values can be observed in the figure. It is remarkable that, although the lowest friction value during the whole test is reached for the neat PIL lubricant, with reductions of 75% and 88% with respect to water, when the PIL is used as additive, once the boundary thin film has formed, an ultralow friction value 97% lower than that of water is reached and maintained.

3 Nanofluidos iónicos y nanocomposites
Elevada viscosidad Bajo ángulo de contacto Alta mojabilidad Líquido Iónico + Nanotubos Reducción del coeficiente de fricción (COF) Polímero Polímero +nanofases Reducción de la tasa de desgaste en un 90% Líquido Iónico Nanofluido metros -50% Following the method fist described by Fukushima, we have obtained dispersions of multi-walled carbon nanotubes in imidazolium Ils. COF

4 Recubrimientos, análisis de superficies y resistencia a la abrasión
Al+LEP102 Profundidad (m) Carga(N) Aleación Aleación con recubrimiento The abrasion resistance of the surface layers generated on magnesium were tested using the scratch test, where a diamond indenter survays the surface to generate the base line, applies a constant or progressively increasing load along a certain distance determining the instantaneous penetration depth and, in the case of polymers, determines the final penetration after the viscoelastic recovery of the material has taken place. In this case, we have determined the instantaneous penetration depth under progressively increasing load.


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