La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

El Campanero Translate the following phrases to Spanish using ESTAR + en: –We are in class –My sister is in the library –My parents are in the office –I.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "El Campanero Translate the following phrases to Spanish using ESTAR + en: –We are in class –My sister is in the library –My parents are in the office –I."— Transcripción de la presentación:

1 El Campanero Translate the following phrases to Spanish using ESTAR + en: –We are in class –My sister is in the library –My parents are in the office –I am in my car Culture Question –¿Cómo se llama el animal más importante para los Incas? lunes, 8 de diciembre 2014

2 El Campanero Translate the following phrases to Spanish using ESTAR + en: –We are in class—Nosotros estamos en la clase –My sister is in the library—Mi hermana está en la biblioteca –My parents are in the office—Mis padres están en la oficina –I am in my car—Yo estoy en mi carro Culture Question –¿Cómo se llama el animal más importante para los Incas? lunes, 8 de diciembre 2014

3 ¿Cuál es la fecha de hoy? Cuál = what Es = is La fecha = the date Hoy = today

4 Para responder (To answer): Use the following phrase: Es el ______ de _________. (number) (month) You put the numbers in their normal form (dos, tres, ocho), EXCEPT for the FIRST of every month. You say, “el primero” instead of “el uno.” Ex: Es el primero de mayo. (It is the first of May).

5 Es el ______ de _________. (number) (month) ¿Cuál es la fecha de hoy? Hoy es = today is Hoy es el ocho de diciembre. Mañana es el nueve de diciembre. Ayer fue el siete de diciembre

6 Es el ______ de _________. (number) (month) What do you notice about the days of the month (how you spell them)? octubre, julio, enero, septiembre….

7 Es el ______ de _________. (number) (month) You don’t capitalize them! Just like the days of the week. Try these! 4 / March ______________________ 3 / January _______________________ 10 / August ______________________ Mi cumpleaños es el _____de _________.

8 Más numeros! Look at your vocab sheet… 11 Once, 12 doce, 13 trece, 14 catorce, 15 quince. Dieciseis, diecisiete, dieciocho, diecinueve, veinte. Como se dice….(how do you say) 19? 16?

9 Look at your paquete 20s: Veintiuno, veintidós, veintitrés… 30s:Trienta y uno, trienta y dos… 40s: Cuarenta y uno, cuarenta y dos… 50s: Cincuenta y uno… 60s: Sesenta (y uno, y dos) 70s: Setenta (y uno, y dos) 80s: Ochenta (y uno, y dos) 90s: Noventa (y uno, y dos) 100s :Cien, ciento uno, ciento dos…(NO Y)

10 Add this to your vocab sheets: 1. If you are saying “how many” of a masculine noun (el sombrero) and your number is going to end with “uno” (such as veintiuno, trienta y uno, cincuenta y uno) then you can chop off the O. Ex: Trienta y un sombreros. (masculine noun) 2.Make the O an A for a feminine noun: Ex: Cuarenta y una faldas. (feminine noun) The calendar in Spanish (14:48): http://youtu.be/OG8e HRt18Gg

11 El Campanero Translate the following phrases to Spanish: –He is my friend –Her skirt is yellow –Their dog is white –My birthday is tomorrow Culture Question ¿De dónde es el pintor Pablo Picasso? martes, 9 de diciembre 2014

12 El Campanero Translate the following phrases to Spanish: -He is my friend—El es mi amigo –Her shirt is yellow—Su camisa es amarilla –Their dog is white—Su perro es blanco –My birthday is tomorrow—Mi cumpleaños es mañana Culture Question ¿De dónde es el pintor Pablo Picasso? (Málaga, España) martes, 9 de diciembre 2014

13 Possessive Adjectives! You have already learned one way to say that something belongs to someone. What is the little word we use?

14 DE! The DE in Spanish takes the place of the ( ‘S ) in English. Anita’s dress = El vestido DE Anita. But sometimes in English we don’t have an ( ‘S) with possession. Can you think of a time that we don’t use an ( ‘S) but we are still talking about something belonging to someone?

15 His shirt? Her dress? Their dog? These words are called possessive adjectives.They are adjectives because they DESCRIBE the item that comes after it, but in a possessive way.

16 My (singular) MI My (plural) MIS (no change with gender) Our (singular) NUESTRO (NUESTRAS) Our (plural) NUESTROS (NUESTRAS) THE ONLY ONE WHERE THE GENDER MUST MATCH THE ITEM!! Your (singular) TU Your (plural) TUS (no change with gender) x His (singular) SU His (plural) SUS Her (singular) SU Her (plural) SUS Your formal (singular) SU Your formal (plural) SUS (no change with gender) Their (singular) SU Their (plural) SUS All of your (singular) SU All of your (plural) SUS (no change with gender)

17 My (singular) MI My cat = Mi gato My (plural) MIS My cats Mis gatos Our (singular) NUESTRO (NUESTRA) Our house nuestra casa Our (plural) NUESTROS (NUESTRAS) Our houses nuestras casas GENDER MUST MATCH ITEM Your (singular) TU Your dog tu perro Your (plural) TUS Your dogs tus perros x His (singular) SU His shirt su camisa His (plural) SUS His shirts sus camisas Her (singular) SU Her shirt su camisa Her (plural) SUS Her shirts sus camisas Your formal (singular) SU Your shirt, (sir) su camisa Your formal (plural) SUS Your shirts, (sir) sus camisas Their (singular) SU Their jacket su chaqueta Their (plural) SUS Their jackets sus chaquetas All of your (singular) SU Your homework su tarea All of your (plural) SUS Your homeworks sus tareas

18 Possessive Adjectives! The possessive matches the ITEM you are talking about in GENDER AND NUMBER. However, “OUR” (Nuestro/nuestra) is the only one that really changes for feminine or masculine because it’s the only one that ends with an ‘O.’

19 Possessive Adjectives! Possessive adjectives do not AGREE with the person owning the item. They agree with the possession (item or person being owned). Nuestra casa = Our house. LA CASA is feminine, which is why NUESTRA is feminine. This is true even if the owners are all men!

20 Possessive Adjectives! 1.They tell who owns something 2.They describe a relationship between people or things. 3.They agree in number with the nouns they describe. Mi = my (item is a single thing) Mis = my (more than 1 thing)

21 Possessive Adjectives! Tu: your (one thing) Tus: your (more than 1 thing) What about these… Su sombrero = his hat. ________ sombreros = their hats. Su falda = her skirt. ________ faldas = their skirts.

22 Possessive Adjectives! Nuestro vestido = Our dress. ________ vestidos = Our dresses. Nuestra camisa = our shirt. ____________ camisas = our shirts. Again,for OUR NUESTRO= The gender (m/f) and number (singular/plural) all depend on the item(s) being described.

23 Try these! 1.El es _____ (my) amigo. 2.Son ______(my) vestidos. 3.Es ______ (your) sombrero. 4.Son ______(your) calcetines. 5.Es ________(his) perro. 6.Es ________ (her) gato. 7.Son _______(their) zapatos.

24 And these! 1.Es _______(our) perro. 2.Es _______(his) camisa. 3.Son _______(their) vestidos. 4.Es _________(our) falda. 5.Son _______(our) pantalones. 6.Es ________(my) calcetín. 7.Son _______(your) blusas.

25 El Campanero –Write the family member in Spanish that goes with each description: –La madre de mi madre –El hijo de mi padre –Los niños de mi tía –El padre de mi padre Culture Question –¿Qué ciudad en Sudamérica tiene una montaña de plata? miércoles, 10 de diciembre 2014

26 El Campanero –Write the family member in Spanish that goes with each description: –La madre de mi madre—mi abuela –El hijo de mi padre—mi hermano –Los niños de mi tía—mis primos –El padre de mi padre—mi abuelo Culture Question –¿Qué ciudad en Sudamérica tiene una montaña de plata? miércoles, 10 de diciembre 2014

27 Tener TENER= TO HAVE Tener is our new friend. He is a very strange verb sometimes. You have already met him in one of his many forms….anyone remember?

28 Tener Tengo! Tengo means “I have.” What word (subject pronoun) can we put before “tengo” to keep the meaning the same? Yo tengo Verb chart time! Things you should know about tener: –He is irregular. –He stem-changes.

29 Tener Yo TENGO Nosotros TENEMOS Tú TIENES x El TIENE Ella TIENE Usted TIENE Ellos TIENEN Ellas TIENEN Ustedes TIENEN

30 TENER “Tengo” is the only form that rhymes (sorta) with “yo.” All of our “tú” forms so far (________/_______) end with an S. So does “tienes.”

31 TENER The “nosotros” forms of most verbs end with a “mos” sound (______ / ________). So does “tenemos.” Most “ellos, ellas, ustedes” end with an “n.” So does “tienen.”

32 Stem change The “root” of a verb is the part of the verb before either the AR, ER, or IR. In this case, the “root” is “TEN.” (ER) The “stem” of the root is the “E” part. When verbs “stem-change,” something happens to the stem during some conjugation forms……

33 Stem Change In Tener’s case: E  IE for certain conjugations: Yo TENGO Nosotros TENEMOS Tú TIENES x El TIENE Ella TIENE Usted TIENE Ellos TIENEN Ellas TIENEN Ustedes TIENEN Tener video (2:05) http://youtu.be/kXDWQy gG2AE

34 Let’s Try Some! 1. Yo ________________una hermana. 2. Tú _________________ una falda. 3. Ustedes _________________ un tío. 4. él _________________ los ojos azules. 5. Ella ________________ los calcetines. 6. Ellos _______________ hermanos. 7. Nosotros _____________ el pelo castaño.

35 Your Age You also use “TENER” to express your age. In Spanish, instead of saying “_years old,” you say “I have ________ years.” Here is the format: Tener + _______ años.

36 Your Age Por Ejemplo: I am 3 years old = Tengo tres años. (I have 3 years.) I am fifteen years old = Tengo quince años. She is seventeen = She has seventeen years = Ella tiene diecisiete años.

37 Your Age So, cómo se dice….. 1.She is thirteen years old. ________________________ 2. You are fourteen. _______________________ 3. He is thirty years old. __________________________

38 Your Age So, cómo se dice….. 1.She is thirteen years old. ________________________ 2. You are fourteen. _______________________ 3. He is thirty years old. __________________________

39 Your Age Asking someone their age: “Cuántos años tienes?” (How many) years you have? So, if you are exchanging your age information with a new buddy, here’s a typical conversation….

40 Practice ¿ Cuantos años tienes (tú)? Yo tengo _____ años. If you’re asking someone about someone else’s age, you conjugate TENER to fit the other person: ¿Cuántos años tiene ___________? (él, ella, usted) ¿ Cuántos años tienen ___________? (ellos, ellas, ustedes)

41 Try These! 1. Yo _________ cuatro años. 2. Tú _________ quince años. 3. Nosotros _______________ diez años. ¿Cuántos años _____________ tú? ¿Cuántos años _____________ ella? ¿Cuántos años _____________ ustedes?

42 Now, turn to a pareja And ask him/ her how old he/she is. Make sure your pareja answers correctly. Then switch roles! ¿Cuántos años _____________ tú? Yo _____________ ____ años.

43 El Campanero –Write the phrase in Spanish using de: –My brother’s shirt –My friend’s mother –My homework –My Uncle’s house Culture Question –¿Cómo se llaman las montañas que están en la costa oeste de Sudmérica? jueves, 11 de diciembre 2014

44 El Campanero –Write the phrase in Spanish using de: –My brother’s shirt- La camisa de mi hermano –My friend’s mother- La madre de mi amigo –My homework- Mi tarea –My Uncle’s house- La casa de mi tío Culture Question –¿Cómo se llaman las montañas que están en la costa oeste de Sudmérica? jueves, 11 de diciembre 2014

45 POSSESSION MEANS OWNERSHIP In English, we show possession (who owns something) by adding: Apostrophe S (‘S) In Spanish, we don’t have this (‘s). Instead, we can show possession by using the word “de,” which means OF or FROM

46 To show possession in SPANISH: Say…. The item, then de, then the person it belongs to. Ex: John’s dog = The dog of Juan (dog belongs to Juan): El perro de Juan. Mariana’s books = Los libros de Mariana. The kids’ dog (belongs to more than 1 kid) El perro de los niños.

47 Try these! 1.The girl’s pencil _________________________ 2.The student’s homework __________________________ 3.The woman’s sister _______________________________ 4.The boys’ cats _________________________________ 5.The man’s brother ______________________________ 6.Pedro has Julia’s pen.____________________________________________ 7.The kids are the woman’s cousins _____________________________ PRACTICE Possessive adj (part 2, 6:13) http://youtu.be/yaK- wFTMC6c

48 El Campanero –Write the family member that goes with each description: –La hija de mi madre –El hijo de mi madrastra –La hermana de mi madre –El hijo de mi tío Culture Question –¿Cúal es el producto más famoso de Argentina? viernes, 12 de diciembre 2014

49 El Campanero –Write the family member that goes with each description: –La hija de mi madre—Mi hermana –El hijo de mi madrastra—Mi hermanastro –La hermana de mi madre—Mi tía –El hijo de mi tío—Mi primo Culture Question –¿Cúal es el producto más famoso de Argentina? viernes, 12 de diciembre 2014

50 Examen Hoy, Buena suerte


Descargar ppt "El Campanero Translate the following phrases to Spanish using ESTAR + en: –We are in class –My sister is in the library –My parents are in the office –I."

Presentaciones similares


Anuncios Google