Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
TEMA 2 L’ISLAM I AL-ÀNDALUS
Salvador Vila Esteve Geografia i Història 3rd’ESO
2
TEMA 2.- L’ISLAM I AL-ÀNDALUS.
La religió islàmica. Etapes de l’expansió de l’Islam. L’Islam en la península Ibèrica: Al-Àndalus. L’economia d’Al-Àndalus. La societat d’Al-Àndalus. Cultura i art.
3
1.- LA RELIGIÓ ISLÀMICA. La religió islàmica o musulmana té com a origen les predicacions de Mahoma a principis del segle VII en Aràbia La base de l’Islam és la creença en Al·là com a únic déu (monoteistes) i Mahoma com el seu profeta El llibre sagrat musulmà és l’Alcorà
4
1.- LA RELIGIÓ ISLÀMICA. Professió de fe en Al·là
Resar cinc vegades al dia en direcció a La Meca Les cinc obligacions o pilars de l’Islam Donar almoina als pobres La religión islàmica - Artehistoria Dejunar tot el dia durant el mes del Ramadà Pelegrinar a La Meca al menys una vegada en la vida A més, els musulmans tenen prohibit beure alcohol, menjar carn de porc i jugar a jocs d’atzar
5
1.- LA RELIGIÓ ISLÀMICA. Els temples musulmans s’anomenen mesquites
No tenen sacerdots, sinó imams que dirigeixen l’oració, ulemes que interpreten els textos sagrats i cadís que fan de jutges
6
Mahoma en Medina. Artehistoria
1.- LA RELIGIÓ ISLÀMICA. Mahoma va ser perseguit per les seves predicacions i va fugir de La Meca a Medina l’any 622 (hègira o fugida), any en què comença el calendari musulmà Mahoma en Medina. Artehistoria Des de Medina va conquerir gairebé tota Aràbia i, a la seva mort, el succeiran califes: persones que tenien tot el poder polític i religiós
7
Activitats punt 1.- LA RELIGIÓ ISLÀMICA.
1.- Què és l’Islam? Quan i on va aparèixer? Copia i completa al teu quadern:
8
Activitats punt 1.- LA RELIGIÓ ISLÀMICA.
3.- Què és l’Hègira? En quin any estarien ara al món musulmà si el seu calendari fos com el nostre? 4.- Què és una mesquita? Completa el dibuix de baix amb els noms de les parts d’una mesquita:
9
2.- ETAPES DE L’EXPANSIÓ DE L’ISLAM.
La primera expansió ( ): els quatre primers califes continuen les conquestes de Mahoma per Egipte, Síria, Iraq i part d’Iran
10
2.- ETAPES DE L’EXPANSIÓ DE L’ISLAM.
Els califes de la família Omeia traslladen la capital a Damasc (Síria) i conquesten tot el nord d’Àfrica, la península Ibèrica, Iran i Afganistan El califat de Damasc ( ) Per a governar aquest enorme imperi el califa nomena un visir
11
2.- ETAPES DE L’EXPANSIÓ DE L’ISLAM.
Flow map: Islam L’any 750 els abbàssides exterminen als omeies, es proclamen califes i traslladen la capital a Bagdad (Iraq) El califat de Bagdad ( ) Dominen el Mediterrani i el comerç i creix la riquesa, però a partir del segle IX comença una decadència que culminarà amb el saqueig de Bagdad (1258) i la fi del poder abbàssida Saqueig mogol de Bagdad (1258) Fragmentació del califat (900)
12
2.- ETAPES DE L’EXPANSIÓ DE L’ISLAM.
En 1453 els musulmans turcs conquereixen Constantinoble, capital dels bizantins, i avancen pel sud-est d’Europa La expansión del Islam. Artehistoria. Per a integrar la població dels territoris conquerits, permeten als monoteistes (jueus i cristians) conservar la seva religió i cultura a canvi de pagar un tribut o impost, encara que la majoria es van convertir a l’Islam en els segles següents
13
Activitats punt 2.- ETAPES DE L’EXPANSIÓ DE L’ISLAM.
1.- A partir del mapa i els teus coneixements, respon: Quin tipus de mapa és i quin territori representa (classificació)? De què tracta el mapa (tema)? Quins territoris eren musulmans a la mort de Mahoma? Quins van conquerir els primers califes? Quins territoris van conquerir els omeies? On van posar la capital? Quins pobles, en quines batalles i en quins anys van frenar l’avanç musulmà? Quina illa van conquerir els abbàssides? Quina va ser la seua capital? Què va passar amb el califat abbàssida?
14
3.- L’ISLAM EN LA PENÍNSULA IBÈRICA: AL-ÀNDALUS.
La religió i cultura musulmanes estan presents en la península Ibèrica entre els segles VIII i XVII
15
3.- L’ISLAM EN LA PENÍNSULA IBÈRICA: AL-ÀNDALUS.
Invasión musulmana de la península Ibérica Un exèrcit musulmà entra per l’estret de Gibraltar i derrota al rei visigot Roderic a Guadalete (711) 1a etapa: l’ocupació ( ) Ocupen tota la península, menys la franja nord, en set anys, moltes vegades amb pactes amb la població i altres per la força de les armes
16
3.- L’ISLAM EN LA PENÍNSULA IBÈRICA: AL-ÀNDALUS.
2a etapa: l’emirat dependent de Damasc ( ): Al-Àndalus passa a ser una província del califat de Damasc, des d’on envien un emir per a governar la província
17
3.- L’ISLAM EN LA PENÍNSULA IBÈRICA: AL-ÀNDALUS.
3a etapa: l’emirat independent ( ): quan els abbàssides exterminen als omeies de Bagdad, l’emir omeia Abd al-Rahman I proclama la independència política de l’emirat de Còrdova, començant una època de creixement econòmic i auge cultural ABD AL-RAHMAN I
18
3.- L’ISLAM EN LA PENÍNSULA IBÈRICA: AL-ÀNDALUS.
4a etapa: el califat de Còrdova ( ): Abd al-Rahman III imposa el seu poder i, l’any 929, es proclama califa (té el poder polític i religiós), començant l’època de major esplendor econòmic, polític i militar (campanyes d’Al-Mansur) d’Al-Àndalus Córdoba califal 3D ABD AL-RAHMAN III AL-MANSUR
19
3.- L’ISLAM EN LA PENÍNSULA IBÈRICA: AL-ÀNDALUS.
5a etapa: els regnes de taifes ( ): el territori d’Al-Àndalus es divideix en més de 25 taifes o regnes independents, que tenen menys poder i van sent conquerides pels reis cristians del nord o dominades pels imperis musulmans del nord d’Àfrica (almoràvits i almohades) Imperi almoràvit Imperi almohade
20
3.- L’ISLAM EN LA PENÍNSULA IBÈRICA: AL-ÀNDALUS.
6a etapa: regne nassarita de Granada ( ): sols queda el regne de Granada, governat pels reis de la família nassarita, fins que el 1492 els Reis Catòlics conquereixen Granada per a Castella La caída de Granada 1492.
21
Activitats punt 3.- L’ISLAM EN LA PENÍNSULA IBÈRICA: AL-ÀNDALUS.
1.- A partir del text, respon: Qui és l’autor? A qui va dirigit? Quan es va fer? És una font primària o secundària? Què ofereix l’autor? A canvi de què? A quines ciutats afectava aquest pacte? Per què? Quan i com es va produir l’ocupació musulmana de la península Ibèrica?
22
Activitats punt 3.- L’ISLAM EN LA PENÍNSULA IBÈRICA: AL-ÀNDALUS.
2.- A partir dels mapes de baix, respon: Quins territoris controlava l’emirat independent? Com va arribar a ser independent? Per què es caracteritza? Quina diferència hi ha entre l’emirat i el califat? Quines ciutats va saquejar Al-Mansur? Què van ser els regnes de taifes? Quins regnes de taifes podem veure al mapa? Què era el regne nassarita de Granada? Quines eren les seues ciutats principals? Quan i com es va acabar?
23
4.- L’ECONOMIA D’AL-ÀNDALUS.
Les ciutats eren els centres econòmics principals per la rica artesania (tèxtil, paper, cuir, ce- ràmica,...) i el comerç, ja que als socs o mercats es podien trobar productes de tots els llocs La casa musulmana
24
4.- L’ECONOMIA D’AL-ÀNDALUS.
25
4.- L’ECONOMIA D’AL-ÀNDALUS.
La major part de la població es dedica a l’agricultura, majoritàriament de secà (cereal i olivera), però també introdueixen tècniques de regadiu (sèquies, pous, sènies) i nous cultius (arròs, cítrics,...) Economía de al-Andalus L’economia es completava amb la ramaderia (ovelles, cavalls, cucs de seda), la pesca i la mineria Sèquia de Montcada
26
Activitats punt 4.- L’ECONOMIA D’AL-ÀNDALUS.
1.- A partir del text i els teus coneixements, respon: De quin llibre s’ha tret? Qui és l’autor? Quan el va escriure? És una font primària o secundària? Quin caràcter té? Posa-li un títol (tema). Quines tècniques de regadiu típiques dels musulmans apareixen al text? Per a què les utilitzen? Explica el que sàpigues sobre l’agricultura en Al-Àndalus. A banda de l’agricultura, quines altres activitats econòmiques destaquen? Explica-les.
27
5.- LA SOCIETAT D’AL-ÀNDALUS.
Era una societat complexa i diversa, dividida en musulmans i no musulmans Àrabs: conqueridors procedents d’Aràbia que eren els més rics i poderosos La sociedad de Al Andalus La població musulmana, majoritària, es dividia en tres grups Berebers: procedents dels nord d’Àfrica es dedicaven majoritàriament a la ramaderia (pastors) Muladís: població que ja vivia en la península i ara es converteix a l’Islam (són els més nombrosos) Dins de la població no musulmana hi ha mossàrabs (cristians que viuen en terres musulmanes) i jueus
28
Exercicis punt 5.- LA SOCIETAT D’AL-ÀNDALUS.
1.- Quina minoria era la més poderosa en la societat d’Al-Àndalus? Per què? Qui estava per baix d’ells? A què es solien dedicar? 2.- Explica la diferència entre un muladí i un mossàrab.
29
(cirurgia), astronomia, filosofia, història i poesia
6.- CULTURA I ART. Tots els musulmans compartien una mateixa llengua: l’àrab En la cultura destaquen en matemàtiques (números aràbics, àlgebra,...), ciències aplicades (regadiu, porcellanes, paper, perfums,...), medicina (cirurgia), astronomia, filosofia, història i poesia AVERROES Astrolabi de Toledo (1067) Maimònides
30
6.- CULTURA I ART. Edificis importants: mesquites (com la de Còrdova)
i palaus (com l’Alhambra de Granada) En l’art cal destacar l’arquitectura Materials: rajoles i fusta, recoberts de marbre, ceràmica i algeps Tècniques: ús d’arcs, voltes i cúpules La decoració es feia a base de motius cal·ligràfics (lletres), geomètrics i vegetals, sense representar figures humanes
31
6.- CULTURA I ART: LA MESQUITA DE CÒRDOVA.
32
6.- CULTURA I ART: L’ALHAMBRA DE GRANADA.
La Alhambra de Granada Artehistoria 6.- CULTURA I ART: L’ALHAMBRA DE GRANADA.
33
Activitats punt 6.- CULTURA I ART.
1.- Quines van ser les principals aportacions de la civilització islàmica a la cultura i la ciència? Mira el vídeo de l’enllaç, observa els dibuixos de baix i respon: Quin edifici representen? A més d’aquests edificis, quins altres destacaven en l’art musulmà? Quantes ampliacions es van fer d’aquest edifici? Qui i quan va fer cada amplicació? Quines parts de la mesquita pots reconèixer? Quina funció tenien? De quins materials està feta l’estructura? De què es recobrien? Com es decorava? Quin és el principal element que sosté l’edifici? Com eren els arcs? Quines altres tècniques s’utilitzen? Mezquita de Córdoba. Artehistoria
34
ACTIVITATS DE SÍNTESI. 1.- Elabora un eix cronològic amb les etapes de l’expansió de l’islam des de Mahoma fins a la caiguda del califat abbàssida. 2.- Elabora un eix cronològic amb les etapes de la història d’Al-Àndalus.
35
ACTIVITATS DE SÍNTESI. 3.- Defineix els conceptes següents (vocabulari): Islam: Hègira: Alcorà: Califa: Emirat dependent: Emirat independent: Califat de Còrdova: Regnes de taifes: Muladí: Mossàrab: Mesquita:
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.