La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Jornada informativa per als nous coordinadors TIC Curs 2011/12

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Jornada informativa per als nous coordinadors TIC Curs 2011/12"— Transcripción de la presentación:

1 Jornada informativa per als nous coordinadors TIC Curs 2011/12
Francesc Olabarri / Manel Diaz Barcelona, 21 de novembre de 2011

2 Les TIC en el context institucional
1 Objectius de la reunió 2 Les TIC en el context institucional 3 Funcions i àmbit de coordinació TIC 4 Contextualització dels serveis TIC 5 Els serveis TIC 7 Eines de gestió 8 La connectivitat del centre 9 Model TIC-Infraestructures Centre 10 El web d’atenció a l’usuari 11 Referents Coordinació TIC

3 Objectius de la reunió:
Identificar les funcions i l’àmbit de Coordinació TIC del Consorci d’Educació de Barcelona i emmarcar-lo dins el seu context institucional i operatiu Exposar els serveis TIC que s’ofereixen als centres, així com les diferents eines de que aquest disposa per poder gestionar-los Explicar el funcionament dels serveis de telecomunicacions (veu i dades) dels centres educatius Donar a conèixer els diferents projectes que s’han anant desplegat als centres educatius

4 Les TIC en el context institucional
1 Objectius de la reunió 2 Les TIC en el context institucional El Consorci d’Educació de Barcelona Coordinació TIC al CEB Estructura interna de Coordinació TIC 3 Funcions i àmbit de coordinació TIC 4 Contextualització dels serveis TIC 5 Els serveis TIC 7 Eines de gestió 8 La connectivitat del centre 9 Model TIC-Infraestructures Centre 10 El web d’atenció a l’usuari 11 Referents Coordinació TIC

5 El Consorci d’Educació de Barcelona
Context institucional 1/3 El Consorci d’Educació de Barcelona El Consorci d’Educació de Barcelona (CEB) va ser creat per la Carta Municipal i constituït l’any Es tracta d’un òrgan de gestió integrat per dues administracions en la següent proporció: 60% Generalitat de Catalunya i 40 % Ajuntament de Barcelona. El seu objectiu és dotar la ciutat de Barcelona d’un òrgan de gestió àgil que, sota els principis de proximitat i d’eficàcia, actuï en els següents aspectes: Avançar cap a una gestió integrada de l’educació de la ciutat, sota els principis de proximitat i eficàcia, per millorar-ne els nivells d’excel·lència i d’equitat. Ser interlocutor únic per atendre les necessitats dels centres educatius i les famílies de la ciutat. Pioner i impulsor dels canvis que es troben a l’horitzó de les polítiques educatives del Departament d’Ensenyament, gestionant els centres públics i treballant amb l’escola concertada, al servei dels objectius de la ciutat.

6 Les TIC a l’organigrama del CEB
Context institucional 2/3 Les TIC a l’organigrama del CEB

7 (Sr. Francesc Olabarri Fernández)
Context institucional 3/3 Coordinació TIC Cap de Coordinació TIC (Sr. Francesc Olabarri Fernández) Àmbit Funcional (Sra. Vanesa Jiménez) Àmbit de Centres (Sr. Manel Diaz) Àmbit de Sistemes (servei extern)

8 Les TIC en el context institucional
1 Objectius de la reunió 2 Les TIC en el context institucional 3 Funcions i àmbit de coordinació TIC: Funcions Àmbit 4 Contextualització dels serveis TIC 5 Els serveis TIC 7 Eines de gestió 8 La connectivitat del centre 9 Model TIC-Infraestructures Centre 10 El web d’atenció a l’usuari 11 Referents Coordinació TIC

9 Funcions de la coordinació TIC
Funcions i àmbit 1/2 Funcions de la coordinació TIC Relacionar-se amb el Departament d’Ensenyament Coordinar les diferents accions realitzades al territori (desplegament de programari, EduCAT 1x1, telecomunicacions, etc.) Coordinar els serveis de suport als centres (reunions amb les empreses, etc.) Coordinar les campanyes de dotació de material TIC als centres, el “Catàlegs” Relacionar-se amb el CTTI pels serveis de telecomunicacions -veu i dades- dels centres Assessorar i acompanyar als centres en matèria TIC Actuar com a referent últim quan els mecanismes de suport no donen resposta als problemes dels centres

10 Funcions i àmbit 2/2 Àmbit d’actuació Des de Coordinació TIC es dona servei a tots els centres educatius públics de la ciutat de Barcelona gestionats pel CEB: Centres públics gestionats pel CEB Llars d’infants 5 Escoles 165 Instituts 71 Instituts escola 3 Ensenyaments artístics i de música Escoles oficials d’idiomes 6 Educació especial 7 Formació Persones adultes 27 Altres 2 Total 291

11 Les TIC en el context institucional
1 Objectius de la reunió 2 Les TIC en el context institucional 3 Funcions i àmbit de coordinació TIC 4 Contextualització dels serveis TIC 5 Els serveis TIC 7 Eines de gestió 8 La connectivitat del centre 9 Model TIC-Infraestructures Centre 10 El web d’atenció a l’usuari 11 Referents Coordinació TIC

12 Gestió de les TIC dels centres educatius públics
Context dels serveis TIC 1/3 Gestió de les TIC dels centres educatius públics L’organització actual de les TIC té diferents nivells segons l’àmbit d’actuació: Centre educatiu: les instal·lacions i els equipaments informàtics i telemàtics del centre són responsabilitat del Coordinador TIC, que interactua amb el Gestor TIC i els diferents serveis tècnics. CEB : el Departament d’Ensenyament té dividit el mapa escolar català en serveis territorials i el CEB forma part d’aquesta organització com a una àrea territorial diferenciada. Cadascun d’aquests àmbits territorials i el Consorci d’Educació de Barcelona presenten la figura del Coordinador territorial, que actua d’enllaç entre els centres educatius de la seva responsabilitat i el Departament d’Ensenyament. Serveis tècnics: el Departament d’Ensenyament té definida una estructura de serveis tècnics i d’aplicacions que cobreix tot els centres públics de Catalunya i que es gestiona des de l’Àrea TIC del propi Departament. Les xarxes de comunicacions i els serveis telemàtics als centres els proporciona i els gestiona el CTTI.

13 . . . Context dels serveis TIC 2/3
En el marc global, pel que fa referència a les TIC, el CEB rep serveis equivalents als d’un servei territorial Centre educatiu Coordinació TIC 1 Gestor TIC (en procés de dimensionament) 2 Assessors TAC Direcció . . . Baix Llobregat Barcelona Comarques Catalunya comarques Girona Lleida Maresme - Vallès Oriental Tarragona Terres de l’Ebre Occidental Àrea TAC Àrea TIC

14 El centre i les TIC: funcions del coordinador/a
Context dels serveis TIC 3/3 El centre i les TIC: funcions del coordinador/a La Direcció del centre, com a responsable de l’organització, el funcionament i l’administració del centre, delega en la Coordinació TIC la responsabilitat sobre les TIC al centre. Les TIC d’un centre educatiu són responsabilitat de la Coordinació TIC, òrgan unipersonal de coordinació. Aquest rol el desenvolupa un/una docent per un període mínim d’un curs escolar complet. Impulsar l’ús didàctic de les TIC en el currículum escolar i assessorar al professorat per a la seva implantació, així com orientar-lo sobre la formació en TAC. Vetllar pel manteniment de les instal·lacions i els equipaments informàtics i telemàtics del centre, en coordinació amb el servei de manteniment preventiu i d’assistència tècnica. Proposar a l’equip directiu els criteris per a la utilització i l’optimació dels recursos TIC del centre. Assessorar l’equip directiu, el professorat i el personal d’administració i serveis del centre en l’ús de les aplicacions de gestió acadèmica i economicoadministratives del Departament d’Ensenyament. Aquelles altres que el director/a del centre li encomani en relació amb els recursos TIC. Coordinador/a TIC (funcions actuals)

15 Les TIC en el context institucional
1 Objectius de la reunió 2 Les TIC en el context institucional 3 Funcions i àmbit de coordinació TIC 4 Contextualització dels serveis TIC 5 Els serveis TIC: Suport preventiu Manteniment del maquinari El SAC 7 Eines de gestió 8 La connectivitat del centre 9 Model TIC-Infraestructures Centre 10 El web d’atenció a l’usuari 11 Referents Coordinació TIC

16 Els serveis de suport tècnic al centre
Serveis TIC 1/4 Els serveis de suport tècnic al centre Serveis que es presten des d’un punt central, per a tots els usuaris del servei o per a un àmbit determinat dels mateixos. Està integrat pels següent subserveis: Servei d’Atenció a l’Usuari (SAU) Servei de gestió i administració de plataforma Servei de gestió remota No gestiona les incidències relatives a les línies i dispostius de comunicacions Servei d’Atenció Centralitzada (SAC) Manteniment d’equipaments informàtics Oficina de Gestió Operativa (OGO) Suport de proximitat a Centres i Serveis Educatius Servei d’Atenció a l’Usuari (SAU) Gestió remota Plataforma Servei d’Atenció Centralitzada (SAC) Manteniment d’equipaments informàtics Resolució de les avaries dels equipaments informàtics que es trobin en situació de manteniment. Gestió i seguiment de la globalitat del servei de suport tècnic i dels seus components,. Garantir els nivells de qualitat establerts, a través de la utilització de la metodologia ITIL i de la gestió dels estàndards i protocols definits per al servei. Implementació, operació i manteniment del programari de gestió del servei, HP Service Manager Oficina de Gestió Operativa Suport al funcionament de les infraestructures informàtiques disponibles als centres i serveis educatius, a través d’actuacions de suport preventiu i correctiu. No gestiona les incidències relatives a les línies i dispostius de comunicacions ni eduCAT1x1. Suport de proximitat a Centres i Serveis Educatius

17 Suport preventiu. Tècnic on-site.
Serveis TIC 2/4 Suport preventiu. Tècnic on-site. Servei que actualment realitza l‘empresa Tecnocom Consisteix en desplegar una sèrie de tècnics pel territori amb l’objectiu de realitzar visites periòdiques als centres per dur a terme tasques de manteniment preventiu (excepte aquelles que fan referencia la maquinari) El coordinador TIC del centre pot encarregar al tècnic les tasques que ha de realitzar o aquest actuarà de forma proactiva Suport de proximitat a Centres i Serveis Educatius Manteniment d’equipaments informàtics Servei d’Atenció a l’Usuari (SAU) Gestió remota Plataforma Servei d’Atenció Centralitzada (SAC) El centre ha de supervisar la feina del tècnic i validar-la a cada visita En casos d’averia sobre material crític (servidors o màquines de gestió), el tècnic de suport preventiu es desplaçarà expressament, sense esperar la propera visita A les visites planificades, el coordinador TIC del centre pot encarregar-li les tasques que ha de realitzar o aquest actuarà de forma proactiva

18 Manteniment del maquinari
Serveis TIC 3/4 Manteniment del maquinari Servei que actualment realitza l‘empresa T-Systems Consisteix en desplaçar un tècnic al centre per resoldre qualsevol avaria relacionada amb el maquinari del parc informàtic del centre (ordinadors, impressores, etc.) Les condicions per les quals un aparell entra en aquest contracte de manteniment o no, estan exposades a l’aplicatiu de gestió d’incidències GEPSE Servei d’Atenció Centralitzada (SAC) Servei d’Atenció a l’Usuari (SAU) Gestió remota Plataforma Manteniment d’equipaments informàtics Suport de proximitat a Centres i Serveis Educatius Els servidors i maquinari per a la gestió del centre, tenen unes condicions especials i la seva reparació ha de ser duta a terme l’endemà d’obrir l’avaria Les condicions per les quals un aparell entra en aquest contracte de manteniment o no, estan exposades a l’aplicatiu de gestió d’incidències GEPSE Qualsevol avaria que hagi estat provocada de forma explícita per causa de la xarxa elèctrica, queda fora de l’abast d’aquest contracte de manteniment

19 El Servei d’Atenció Centralitzada
Serveis TIC 4/4 El Servei d’Atenció Centralitzada Servei que actualment realitza l‘empresa Telefónica En aquest lot trobem 3 serveis diferenciats: EL SAU La Gestió remota La creació i distribució de les maquetes dels equips El SAU és la primera línia d’atenció a l’usuari pel que fa a les incidències o consultes relacionades amb el programari i/o maquinari informàtic Servei d’Atenció Centralitzada (SAC) Servei d’Atenció a l’Usuari (SAU) Gestió remota Plataforma Manteniment d’equipaments informàtics Suport de proximitat a Centres i Serveis Educatius Podem contactar amb el SAU per diferents mitjans: Per telèfon: (dl a dv laborables de 8 a 20h) Per correu electrònic: A través de l’eina “autoservei” La gestió remota complementa el servei del SAU i, també, ofereix una sèrie de serveis addicionals. Actualment es realitza amb l’eina “Fractàlia”

20 Les TIC en el context institucional 1 Objectius de la reunió
2 Les TIC en el context institucional 1 Objectius de la reunió 3 Funcions i àmbit de coordinació TIC 4 Contextualització dels serveis TIC 5 Els serveis TIC 7 Eines de gestió: Planificador GEPSE Autoservei Catàleg Fractàlia 8 La connectivitat del centre 9 Model TIC-Infraestructures Centre 10 El web d’atenció a l’usuari 11 Referents Coordinació TIC

21 El Planificador Eines de gestió 1/5
El dia 1 de desembre es produirà el canvi de l’eina de gestió i seguiment del servei de visites de suport tècnic als centres i serveis educatius, que passarà a realitzar-se mitjançant l’eina “Planificador”. L’actual aplicació-planificador deixarà d’estar operativa. Els centres podran accedir a la nova aplicació a partir d’avui, 21 de novembre, per consultar les planificacions del mes de desembre. Qui hi pot accedir ? El/la director/a del centre i el/la coordinador/a TIC Què pot fer? Veure les visites planificades. Indicar les tasques que ha de realitzar el tècnic. Validar la realització d’una visita, qualificant-la de satisfactòria o insatisfactòria. Sol·licitar, excepcionalment, la replanificació d’una visita. Com es pot accedir a l’aplicació? L’entrada al Planificador es realitza des de l’espai de suport TIC dins del portal de centre, mitjançant la identificació amb el NIF de l’usuari i la contrasenya corresponent. URL d’accés:

22 GEPSE Eines de gestió 2/5 Qui hi pot accedir?
Qualsevol persona amb identificador XTEC que el director/a d’un centre o servei educatiu decideix encarregar-li la tasca de la gestió del manteniment de l’equipament TIC. Que pot fer? L'aplicació permet : Gestionar les dotacions, l’inventari i conèixer l’estat del seu equipament TIC en desplegament. Gestionar les dotacions previstes pel Departament d’Ensenyament Donar avís d’avaria d’un equipament que es trobi en el seu inventari i estigui en garantia o manteniment. Reclamar una avaria oberta i no atesa. Tancar una avaria donada d’alta amb alguna errada. Fer el seguiment de l’estat de les avaries. Accedir als recursos Accedir a la documentació Heura Com es pot accedir? URL d’accés: Identificador i contrasenya XTEC personal del director/a. Aquest/a pot atorgar permisos a d’altres persones.

23 L’Autoservei Qui hi pot accedir?
Eines de gestió 3/5 L’Autoservei Qui hi pot accedir? Qualsevol persona del centre amb el seu codi XTEC. Què pot fer? Obrir incidències al SAU d’Ensenyament i fer-ne el seguiment. Com es pot accedir a l’aplicació? L’entrada a l’autoservei es realitza des de l’espai de suport TIC dins del portal de centre, mitjançant la identificació amb el NIF de l’usuari i la contrasenya corresponent. URL d’accés:

24 El Catàleg Eines de gestió 4/5 Qui hi pot accedir?
Qualsevol membre de l’equip directiu Què pot fer? El catàleg és l’eina que us permetrà gestionar les campanyes de dotacions del Departament d’Ensenyament. Aquesta eina ofereix un catàleg de productes valorats amb un determinat número de # cadascun. Cada centre té un determinat número de # per fer una selecció dels productes en funció de les seves necessitats Quan s’obre el catàleg? Quan s’obre una campanya de dotació per part del Departament. Els centres són avisats amb suficient antelació. Com es pot accedir? L’entrada al Catàleg es realitza des de l’espai de suport TIC dins del portal de centre, mitjançant la identificació amb el NIF de l’usuari i la contrasenya corresponent. URL d’accés:

25 Fractàlia Eines de gestió 5/5
Es tracta d’una eina de suport tècnic en remot per donar suport en les tasques de manteniment i gestió de l'equipament informàtic. L’objecte d’aquest servei és dur a terme tasques de diagnòstic i resolució d’incidències, així com d’instal·lació, actualització i configuració de programari. Per poder gaudir d’ell, cal que l’equipament gestionat tingui instal·lat l’agent de gestió remota. El servei es presta de dues maneres: Atenent una sol·licitud feta pel centre, o per iniciativa del SAU per resoldre una incidència comunicada pel centre. Els serveis específics que poden prestar-se en aquest moment per gestió remota són: Revisió d’ordinadors Neteja lògica d’equips Instal·lació i configuració d’impressores Revisió de la gestió de perifèrics Actualització del sistema operatiu Revisió / actualització de l’antivirus Administració d’elements compartits Addicionalment a la resolució d’incidències, podeu sol·licitar peticions de serveis específics de gestió remota sobre equips determinats. Per fer-ho, el coordinador TIC del centre ha d’enviar al SAU un missatge amb el formulari de petició de servei de gestió remota.

26 Les TIC en el context institucional
1 Objectius de la reunió 2 Les TIC en el context institucional 3 Funcions i àmbit de coordinació TIC 4 Contextualització dels serveis TIC 5 Els serveis TIC 7 Eines de gestió 8 La connectivitat del centre: Les línies de dades: XEBA i SAIBC El projecte Xarxa Oberta Telefonia (línies analògiques i digitals) i centraletes 9 Model TIC-Infraestructures Centre 10 El web d’atenció a l’usuari 11 Referents Coordinació TIC

27 Línies de dades: XEBA i SAIBC
Connectivitat 1/3 Línies de dades: XEBA i SAIBC La connectivitat dels centres a Internet es du a terme principalment per la línia de dades XEBA. XEBA : és una connexió directa al nus XCAT, no està connectada directament a Internet, serveix per connectar amb el Dept. i altres serveis com correu,servidors corporatius XTEC,etc.. El mètode principal de connexió és l’ADSL. SAIBC : (Servei Accés Internet Baixa Capacitat) per part del CTTI s’ofereix aquest servei. És una ADSL comercial, sense els mecanismes complementaris de seguretat i servei de la XEBA. Pot ser útil com a complement de servei a la solució de connectivitat actual.

28 Projecte Xarxa Oberta Connectivitat 2/3 OBJECTIU:
Desplegament d’una xarxa de telecomunicacions de nova generació per a l’autoprestació de serveis de gran amplada de banda (connexions majors de 100Mbps i escalable a 1Gbps i 10Gbps). Àmbit d’aplicació: S’ha prioritzat l’aplicació als centres que són al programa EduCAt 1x1 on les necessitats d’ample de banda generen un cost amb el proveïdor que justifica la migració, sempre i quan aquesta sigui disponible

29 Telefonia als centres Els serveis de telefonia als centres són:
Connectivitat 3/3 Telefonia als centres Els serveis de telefonia als centres són: Línies analògiques (per veu, fax, ascensor, alarmes) Línies digitals Centraletes La prestació del servei es presta per diferents proveïdors: Centres de primària i municipals: són proveïts per l’Ajuntament a través de l’IMI. El referent al CEB és la unitat de manteniment escolar) Centres de secundària: són proveïts per la Generalitat a través del CTTI -centre de telecomunicacions i tecnologies de la informació. El contacte al CEB és Coordinació TIC

30 Les TIC en el context institucional
1 Objectius de la reunió 2 Les TIC en el context institucional 3 Funcions i àmbit de coordinació TIC 4 Contextualització dels serveis TIC 5 Els serveis TIC 7 Eines de gestió 8 La connectivitat del centre 9 Model TIC-Infraestructures Centre 10 El web d’atenció a l’usuari 11 Referents Coordinació TIC

31 Model TIC-Infraestructures Centre
A continuació us exposem les diferents accions/projectes que han marcat una evolució històrica de la infraestructura de conectivitat interna del centre: RED.es: projecte bàsic d’infraestructura, en un nombre limitat de centres. Habilitava una xarxa bàsica en els centres, (punts de xarxa,cablatge, armari, commutador, xassís, etc.. ). Certes indefinicions tècniques van permetre que la solució es fes molt “àdhuc” a les necessitats del centre. HEURA: l’objectiu era “no aprendre informàtica, sinó aprendre amb la informàtica”. El seu abast va ser molt ampli, més de 2000 centres, la insta.lació és més complexa: per cada aula es posaven dos punts de xarxa als alumntes i un punt pel professor a més de 6 punts d’electricitat. Es construïa una xarxa WIFI, per accessos puntuals, i es dotava de tot el material complementari necessari (armari,commutador,etc.) a més de garantir la millor integració amb qualsevol servei existent. EDUCAT 1x1: abast limitat a la secundària en un 70% dels centres. És una transformació tecnològica . Cada aula rep dos Access Point WIFI que es controlat per un concentrador WIFI que s’integra a la xarxa existent, és un model de comunicacions complex. Es proporciona una connectitivat de 1 Mgx 10 alumnes i s’instal.len els diferents mecanismes de control de la xarxa i navegació. Es complementa amb una electrificació necessària pels portàtils, a cada aula, i el material complementari : la pissarra digital i altres (arrmari,commutadors,xassís,etc..) EDUCAT 2.0: limitat a primària, amb un desplegament molt més pausat. Inclou secundària, amb més limitacions tecnològiques que l’anterior i amb un abast més limitat. El model no inclou connectivitat però es recolza en model de comunicacions intern amb una complexitat important.

32 La Linkat La Linkat La Linkat és la distribució educativa de GNU/Linux que ha iniciat i ofereix el Departament d'Ensenyament a la comunitat educativa. Es tracta d'un projecte de programari lliure que permet als centres educatius tenir accés, de forma legal i gratuïta, a un conjunt molt ampli d'aplicacions: educatives, d'ofimàtica, d'Internet, multimèdia, etc. Linkat disposa d’un portal d’informació i suport ben ampli a la següent adreça:

33 Les TIC en el context institucional
1 Objectius de la reunió 2 Les TIC en el context institucional 3 Funcions i àmbit de coordinació TIC 4 Contextualització dels serveis TIC 5 Els serveis TIC 7 Eines de gestió 8 La connectivitat del centre 9 Model TIC-Infraestructures Centre 10 El web d’atenció a l’usuari 11 Referents Coordinació TIC

34 El web d’atenció a l’usuari de l’XTEC
XTEC: web d’atenció a l’usuari El web d’atenció a l’usuari de l’XTEC Per accedir al web del servei de suport, cal anar a l’URL:

35 Les TIC en el context institucional
1 Objectius de la reunió 2 Les TIC en el context institucional 3 Funcions i àmbit de coordinació TIC 4 Contextualització dels serveis TIC 5 Els serveis TIC 7 Eines de gestió 8 La connectivitat del centre 9 Projectes 10 El web d’atenció a l’usuari 11 Referents Coordinació TIC

36 Referents Coordinació TIC
Referents per a les TIC al CEB Referents Coordinació TIC Contacte Correu electrònic Extensió Manel Diaz Blanch 6598 Francesc Olabarri Fernández 6622 Correu electrònic corporatiu

37 Torn obert de preguntes
Adreceu-nos totes aquelles preguntes o dubtes que hagueu tingut durant la presentació.

38 Moltes gràcies per la seva atenció!
Des de Coordinació TIC del Consorci d’Educació de Barcelona, els agraïm la seva atenció i els recordem que estem a la seva disposició. Moltes gràcies per la seva atenció!


Descargar ppt "Jornada informativa per als nous coordinadors TIC Curs 2011/12"

Presentaciones similares


Anuncios Google