Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
Text i imatge fan missatge
Autors/es: Pep Cullell. CRP del Gironès (Girona) Càndid Miró. CEIP de Camallera (Saus-Camallera) ; Albert Perafita. SGTI-SMAV Servei de Mitjans Audiovisuals ; Dolça Vert. CEIP Puig d’Arques (Cassà de la Selva) Seminari d’Audiovisuals d’Educació Infantil i Primària Març de 2005
2
TEXT I IMATGE FAN MISSATGE
Presentació Presentació dels continguts de la sessió. Continguts Introducció: L’ús del text i la imatge com a mitjans de comunicació. Consideracions prèvies i conclusions al respecte. 11 projectes de treball experimentats en diversos centres: CEIP Puig d’Arques de Cassà de la Selva, CEIP de les Franqueses del Vallès, CEIPs de la ZER Tramuntana (Saus-Camallera, Ventalló, Viladamat, Vilamacolum), adequats als diversos nivells d’educació infantil i primària. Digues la teva. Participació a través d’Educampus en el fòrum: la tecnologia ens condueix al llenguatge iconogràfic? SAIP&SATI. Dues propostes d’educació visual. Audiovisuals i tecnologia no sempre s’identifiquen. Notícies
3
TEXT I IMATGE FAN MISSATGE
Justificació Text o imatge? Els primers intents de la humanitat per documentar la seva necessitat de comunicar-se són a partir d’imatges, i s’inicien en les pintures rupestres. Amb el temps les imatges donen pas als sistemes alfabètics: pictogrames, ideogrames, fonogrames... A través de la història, ambdues maneres de comunicar-se (text i imatge) es desenvolupen, es creuen, es separen, a voltes es mostren antagòniques, a voltes complementàries. Som hereus d’ambdues formes de comunicació. Llegim i produïm textos, llegim i produïm imatges. Ens comuniquem amb textos i imatges. Però, sobretot, ens comuniquem utilitzant, conscient o inconscientment, registres d’ambdues bandes en els nostres missatges. I més encara amb els nous formats comunicatius. Text i imatge habitualment no es presenten en estat pur: esdevenen elements gairebé indestriables en un únic missatge. Per exemple: quan decidim escriure una frase amb un o altre tipus de lletra, estil, color, alineament... hi estem integrant elements propis del text o de la imatge?
4
TEXT I IMATGE FAN MISSATGE
Documentació prèvia Text i imatge a través de la història Text o imatge? 54 moments de la història en que imatge i text han establert un joc nou De la imatge al text, del text a la imatge... I les viceverses perspectives
5
TEXT I IMATGE FAN MISSATGE
Els projectes Els projectes de text i imatge fan missatge Text i imatge fan missatge s’exemplifica a partir d’onze projectes experimentats en diversos centres, adequats a diferents nivells educatius d’educació infantil i primària, i fàcilment adaptables a les diferents edats. El vídeo Text i imatge fan missatge il·lustra quatre d’aquests projectes. Vídeo: Text i imatge fan missatge
6
TEXT I IMATGE FAN MISSATGE
Els projectes Poemes amb imatges Nivell educatiu: educació infantil, P4. Adaptable. Síntesi: és una proposta que treballa l’equivalència de llenguatges. Els alumnes intenten expressar amb una imatge (fotografia d’una situació) el mateix que un poeta ha expressat amb llenguatge poètic. Conté una aplicació Flash per identificar una imatge amb un text poètic. Poemes amb imatges
7
TEXT I IMATGE FAN MISSATGE
Els projectes Construïm un abecedari Nivell educatiu: d’educació infantil, P4; educació primària, cicle mitjà, aula d’acollida. Adaptable. Síntesi: és una proposta d’identificació. S’identifica la forma de diversos objectes amb la forma de les diverses lletres per formar un abecedari, i es fan diverses propostes als alumnes en aquest sentit. Conté dues aplicacions Flash: per composar paraules amb un abecedari d’objectes i per transformar lletres en objectes. Construïm un abededari
8
TEXT I IMATGE FAN MISSATGE
Els projectes Recorreguts Nivell educatiu: educació infantil, P4. Adaptable. Síntesi: és una de descripció d’un itinerari en el propi centre a partir d’imatges. Els alumnes fan l’itinerari, el guió de les fotografies que faran i per últim composen l’itinerari a partir de les imatges impreses i icones de direccionalitat. Recorreguts
9
TEXT I IMATGE FAN MISSATGE
Els projectes Construïm paraules Nivell educatiu: educació primària, cicle mitjà. Adaptable. Síntesi: es tracta d’elaborar paraules a partir de la suma dels significats que aporten dues o més imatges. (o al revés, descompondre una paraula en la suma dels significats de dues o més imatges). Trobareu una aplicació Flash relacionada. Construïm paraules
10
TEXT I IMATGE FAN MISSATGE
Els projectes Fem cartells Nivell educatiu: educació primària, cicle mitjà. Adaptable. Síntesi: és una proposta de creació per part dels alumnes de documentació vehicular de l’escola que integra text i imatge. Hi trobareu una aplicació Flash per treballar la correspondència text-imatge. Fem cartells
11
TEXT I IMATGE FAN MISSATGE
Els projectes Poesia visual Nivell educatiu: educació primària, cicle superior. Poc adaptable. Síntesi: és una proposta que parteix de poemes experimentals (poesia concreta, poesia visual, poema objecte, instal·lació, poesia cinètica, poesia cibernètica, poesia virtual...) que s’introdueixen a l’aula degut a què el tema és d'actualitat, té relació amb algun tema que tractem, parlem de l'autor per alguna causa... Trobareu diverses pàgines WEB d’exemples. Poesia visual
12
TEXT I IMATGE FAN MISSATGE
Els projectes Premsa gràfica Nivell educatiu: educació primària, cicle superior. Poc adaptable. Síntesi: la presència i el tractament de les imatges en la premsa gràfica són variables condicionants sobre la percepció que té el lector de la importància de les notícies. Podeu realitzar l’activitat al SAIP amb els materials manipulatius de la sessió Premsa gràfica
13
TEXT I IMATGE FAN MISSATGE
Els projectes Fer textos a partir d’obres gràfiques Nivell educatiu: educació primària, cicle superior. Adaptable. Síntesi: és una proposta d’identificació de textos amb imatges a partir del multimèdia Una imatge, una història. Trobareu un exemple realitzat per alumnes. Fer textos a partir d’obres gràfiques
14
TEXT I IMATGE FAN MISSATGE
Els projectes Comuniquem-nos amb emoticones Nivell educatiu: educació primària, cicles mitjà i superior. Adaptable. Síntesi: és una proposta de comunicació amb emoticones, basada en una proposta del Programa de Competència Social Decideix-Volum I, i que en tot cas dóna idees per treballar amb aquest tipus de llenguatge iconogràfic. Comuniquem-nos amb emoticones
15
TEXT I IMATGE FAN MISSATGE
Els projectes Cúmul de missatges Nivell educatiu: educació primària, cicle superior. Adaptable. Síntesi: un mateix missatge imprès en un paper es pot expressar de moltes maneres, utilitzant registres procedents del text, de la imatge o d’ambdós. Podeu realitzar l’activitat al SAIP amb els materials manipulatius de la sessió Cúmul de missatges
16
TEXT I IMATGE FAN MISSATGE
Els projectes Paradoxes, ironies, contradiccions... Nivell educatiu: educació primària, cicle superior. Poc adaptable. Síntesi: hi ha un munt de situacions on trobem contradiccions entre imatges i/o textos en un mateix missatge, sovint elaborat amb una determinada intencionalitat. Trobareu diversos exemples, així com una proposta de lectura d’un missatge d’aquest tipus. Paradoxes, ironies, contradiccions...
17
PARLEM DEL NOSTRE ENTORN
Digues la teva... La tecnologia ens condueix al llenguatge iconogràfic? “Impacient, fa estona que esperes que et truqui. De sobte, el teu mòbil sona, pampalluga, i reps aquest missatge: Qdm a8 a ls 7. ksa tva o ksa mva? ;-) T’està proposant una cita? SMS en català ofereix, per primera vegada, una proposta per combinar brevetat, rapidesa i llengua catalana en els teus missatges de mòbil. Caterina Canyelles i Margalida Cunill presenten unes pautes fàcils i pràctiques, que et permetran un ús obert de totes les possibilitats que ofereix la nostra llengua. Guanyaràs temps i estalviaràs espai seguint la lògica de la llengua catalana.” Amb aquest text el grup editorial 62 presenta el llibre que ha tret ha tret al mercat: SMS en català. Pautes fàcils i ràpides per escriure missatges de mòbil. Passa-ho! A la revista trobareu una proposta de participació al Fòrum d’Educampus al voltant d’aquest tema
18
PARLEM DEL NOSTRE ENTORN
Dues propostes d’educació visual Audiovisuals i tecnologia... no sempre s’identifiquen Us presentem dues propostes que integren continguts d’educació visual elaborades en diferents entorns i diferents moments, i destinades a dos nivells educatius diferents: educació infantil i cicle superior d’educació primària. S’assemblen en que ambdues tenen com a objectiu la representació d’un mateix. Es diferencien en els procediments, els materials utilitzats, l’ús de tecnologia i la integració d’informació textual al resultat final. Trobareu més informació i conclusions a la revista Jornada tècnica AV 2002/03. Autoretrat El Calaix de les propostes. Dibuixem cares
19
PARLEM DEL NOSTRE ENTORN
Notícies Televisió educativa al K3 Els divendres, a les 11 del matí al K3 Nova programació gener - juny 2005
20
PARLEM DEL NOSTRE ENTORN
Notícies VidXtec Vídeo sota comanda, videoconferència, emissió de vídeo en directe...
21
PARLEM DEL NOSTRE ENTORN
Notícies TIC-MAV al món TV Educativa, ràdio, vídeos d’interès, videoconferències, bancs d’imatges...
22
PARLEM DEL NOSTRE ENTORN
SAIP Seminari d’Audiovisuals d’Educació Infantil i Primària Subdirecció General de Tecnologies de la Informació Departament d’Educació Generalitat de Catalunya Març de 2005
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.