La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

ART ROMÀ L’ ESCULTURA.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "ART ROMÀ L’ ESCULTURA."— Transcripción de la presentación:

1 ART ROMÀ L’ ESCULTURA

2 L’ESCULTURA ROMANA L’ ESCULTURA ROMANA 1-Característiques Generals
2-El retrat: Realisme i idealisme 3-El relleu històric 2

3 1.- CARACTERÍSTIQUES GENERALS
CARACTERÍSTIQUES DE L’ESCULTURA ROMANA 1.- L’escultura té una gran presència tant en l’àmbit públic com privat 2.- En general subordinada a l’arquitectura ( ornamentació d’edificis o monuments) 3.- Els materials i tècniques: Els mateixos que els grecs: la pedra, el marbre (talla) i el bronze (tècnica de la cera perduda) 4.- És una escultura marcadament realista, (retrat, escenes quotidianes i bèl·liques) 5.- Doble influència: etrusca (el realisme) i grega (còpia d’obres, mateixos temes, mitològics, al·legories, certa idealització dels retrats, relleus narratius...) 6.-Triple funció: Propaganda (fonamentalment) Commemorativa (recordar persones i fets importants) i Estètica (la menys important) 7.-Desenvolupament de dos gèneres escultòrics propis: El retrat i el relleu històric

4 2.- L’ESCULTURA ROMANA: EL RETRAT
Té el seu origen en les màscares de cera dels difunts que posteriorment passaran a fer-se en terracotta, bronze i marbre. Les principals característiques del retrat romà seran el realisme i la individualització del rostre tot i que a l’Alt Imperi presenten una certa idealització (influència grega). Dioferents tipologies: bustos o retrats de cos sencer, En aquests cas, la majoria de les vegades el cos no es correspon al representat :quan canviava el personatge en el càrrec li canviaven el cap a l’escultura. ( son els anomenats retrats de substitució propis caràcter pràctic romà)

5 2.- L’ESCULTURA ROMANA: EL RETRAT
TIPOLOGIES DE RETRAT BUST DEMPEUS Amb toga (togato) Amb cuirassa (toracato) Com a pontífex màximus Divinitzat SEDENT EQÜESTRE (reservat als emperadors)

6 2.- L’ESCULTURA ROMANA: EL RETRAT
EVOLUCIÓ I TENDÈNCIES DEL RETRAT ROMA El retrat romà no és uniforme sinó que presenta una evolució amb diferents tendències al llarg del seu desenvolupament: Primer, durant la República, són retrats molt realistes (influència etrusca) Són retrats que presenten el cap triangular, el cabell curt i pla (dones amb la ratlla al mig ), faccions marcades i una actitud greu i serena.

7 2.- L’ESCULTURA ROMANA: EL RETRAT
Posteriorment , durant l’Alt Imperi, a partir del segle I dC. el retrat adopta un cert idealisme ( realisme idealitzat ) que denota la influència grega del període clàssic, però sense deixar mai de representar els trets propis del personatge. Els personatges són retratats a la manera dels déus i atletes grecs. Cabell una mica més llarg més llarg i treballat , expressió serena (realisme idealitzat ) Durant aquest període els escultors van ser generalment gres esclavitzats

8 2.- L’ESCULTURA ROMANA: EL RETRAT
AUGUST DE PRIMA PORTA COPIA 14 dC ( S. I ) PAU14 PAU14 PAU14 És un clar exemple de retrat realitzat duran l’Alt Imperi, de marcada influència grega. (Realisme idealitzat) Tant en la composició com en les proporcions, l’escultura reprodueix el model clàssic del Dorífor de Policlet, utilitzant el contrapposto. A diferència del model grec, el rostre de l’emperador no presenta una bellesa ideal, sinó que mostra les seves pròpies faccions. (encara que rejovenides) Aquest retrat respon a una voluntat de glorificar la figura de l’emperador: la seva autoritat i el seu caràcter i origen diví. Aspectes ressaltats mitjançant els relleus representats a la cuirassa i el petit Cupido cavalcant un dofí que hi ha al costat de la cama dreta.

9 2.- L’ESCULTURA ROMANA: EL RETRAT
RETRAT EQÜESTRE DE MARC AURELI 175 dC ( S. II ) PAU14 PAU14 A partir del s.II el realisme s’accentua: El cabell és fa més voluminós, torna a aparèixer la barba, i s’accentuen els efectes de clarobscur per remarcar el caràcter del personatge.. És en aquest context que es realitza el retrat eqüestre de Marc Aureli. És tracta d’una escultura exempta realitzada en bronze amb la tècnica del buidatge amb l’objectiu d’exaltar la figura de l’emperador com a conqueridor i pacificador (autoritat i humanitat)

10 2.- L’ESCULTURA ROMANA: EL RETRAT
A l’època del Baix Imperi ( segles III – IV) l ‘escultura gradualment tendirà cap una simplificació de les formes produint-se una forta tendència a l’esquematització. Es simplifiquen els trets facials, el cabell està poc marcat, desapareix la barba i els ulls massa grans semblen que surtin de les orbites. L’escultura es torna anticlàstica, amb rigidesa, hieratisme, esquematització, deshumanització i colossalisme, trets alguns ja més propis del món medieval.

11 Alt Imperi (S. I – III) Baix Imperi (S. IV - V) Època Republicana
2.- L’ESCULTURA ROMANA: EL RETRAT EVOLUCIÓ DEL RETRAT ROMA (RESUM ) Alt Imperi (S. I – III) Baix Imperi (S. IV - V) Època Republicana (S. VI-I aC) Simplificació Hierátisme Colossalisme Increment del realisme Realisme idealitzat Realista

12 3.- EL RELLEU HISTÒRIC EL RELLEU HISTÒRIC
El relleu romà es caracteritza per la seva voluntat històrica i narrativa, al servei de la glorificació del passat i el present de Roma i també d’aquell que el paga. A través del relleu es commemora un fet o esdeveniment històric rellevant o les gestes d’algun emperador (funció propagandística i commemorativa)

13 3.- EL RELLEU HISTÒRIC El relleu històric s’utilitzava per decorar i reforçar la funció dels monuments commemoratius com els arcs, les columnes o els altars. La temàtica històrica constitueix una de les aportacions més originals de l’escultura romana.

14 CARACTERÍSTIQUES FORMALS DEL RELLEU HISTÒRIC
El relleu romà destaca per el seu altíssim nivell tècnic: Presenta un Modelat precís i definit i un detallisme sorprenent : proliferació de detalls i aparició del paisatge tant el natural (arbres, rius…) com urbà (edificis, muralles...)

15 CARACTERÍSTIQUES FORMALS DEL RELLEU HISTÒRIC
Aconsegueix la perspectiva (sensació de profunditat) mitjançant l’ús sistemàtic dels de l’Alt, Mitjà i baix relleu. És a dir, aprofitant la diferència del volum de les figures respecte al fons. Les figures en primer pla es representen en alt relleu i les del segon i tercer pla en mitjà i baix relleu respectivament. Això contribueix a donar una major sensació de profunditat i també dona un ordre jeràrquic als personatges representats: Els més rellevants socialment sempre apareixen al davant.

16 I ) Una que reflecteix la influència del classicisme grec
3.- EL RELLEU HISTÒRIC Des de un punt de vista formal el relleu històric, al igual que el retrat, al llarg de l’Imperi desenvoluparà dues tendències I ) Una que reflecteix la influència del classicisme grec II ) Una altre que podrien dir més genuïnament romana El màxim exponent d’aquesta tendència són els relleus de l’Ara Pacis Augustae ( aC) Són un clar exemple els relleus de la Columna de Trajà ( dC) i la de Marco Aureli (196 dC)

17 ARA PACIS AUGUSTAE (13 – 9 Ac.)
3.- EL RELLEU HISTÒRIC ARA PACIS AUGUSTAE (13 – 9 Ac.) És un monument commemoratiu que el senat romà va erigir per commemorar la Pax Romana ( desprès de les campanyes victorioses d’August a Hispània i a la Gà.lia) És tracta d’un monument de planta rectangular , sense sostre, que envolta i protegeix un altar central. Te dues entrades: La principal, aixecada sobre un podi, a la qual s’accedeix per una escalinata era la que utilitzada el sacerdot que havia d’oficiar el ritual. Una segona entrada, orientada a l’est, que eren per s'introduïen en el recinte sagrat els animals que havien de ser sacrificats.

18 3.- EL RELLEU HISTÒRIC Els murs exteriors del monument estan totalment coberts de relleus escultòrics dividits longitudinalment en dues franges per una sanefa geomètrica La franja inferior està decorada amb motius vegetals (fulles d’acant) , mentre que a la superior s’hi representen escenes mitològiques i històriques destinades a exalçar la figura de l’emperador August. PAU14 PAU14 PAU13 Els relleus realitzats amb un modelat precís i un detallisme extraordinari , destaquen especialment per la extraordinària sensació de profunditat aconseguida mitjançant la combinació d’alts, mitjans i baixos relleus. També destaquen per la fidelitat i el realisme que mostren els rostres dels personatges representats.

19 LA COLUMNA DE TRAJÀ (107-113) I LA DE MARC AURELI (196 )
3.- EL RELLEU HISTÒRIC LA COLUMNA DE TRAJÀ ( ) I LA DE MARC AURELI (196 ) Dos autèntics llibres esculpits en pedra on es narren les gestes i les conquestes d’aquests dos emperadors i on, ja no s'observa una influència hel·lenística tan marcada i sí una major recerca del realisme i l'expressivitat en pos d’aconseguir una major funcionalitat.

20 AMPLIAR INFORMACIÓ L’ ESCULTURA ROMANA: AMPLIAR INFORMACIÓ TEXTOS
1.- l’escultura romana: característiques generals del retrat i el relleu històric 2.-Resum magníficament il·lustrat sobre el retrat i el relleu romà. 3.-Més apunts sobre escultura romana VIDEOS


Descargar ppt "ART ROMÀ L’ ESCULTURA."

Presentaciones similares


Anuncios Google