La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

La palanca IEA Oriol Martorell 2n de Primària 2015/2016

Presentaciones similares


Presentación del tema: "La palanca IEA Oriol Martorell 2n de Primària 2015/2016"— Transcripción de la presentación:

1 La palanca IEA Oriol Martorell 2n de Primària 2015/2016

2 1 Per què “La palanca”? A l’escola:
Visita al Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (Terrassa) Activitat “màquines simples” Programació de nivell Per què “La palanca”? Amb el grup-classe: Entusiasme al Museu Joc a les màquines simples Sorpresa i interès – Motivació garantida 1

3 2 Engeguem motors! Com ho fem? La visita La conversa La tria
La planificació 2 Com ho fem? Treball cooperatiu Experimentació Rotllana

4 3 Comencem a provar... i ens aturem a la BALANÇA!
Descobrim la CATAPULTA... i tornem a la BALANÇA!

5 Reorientem amb preguntes...
4 Reorientem amb preguntes... Hem partit de la pregunta: Esteu treballant amb la palanca o amb la balança? Han respòs unànimament “Amb la balança”. Algun grup ha descobert la catapulta però s’hi ha estat poca estona, sobretot després d’haver fet volar uns quants retoladors. Hem seguit amb una segona pregunta: Podeu transformar la balança en una palanca? Tenen clar que sí que es pot fer. Tercera pregunta: Com ho faríeu? Han estat una estoneta pensatius i han començat a remenar objectes de damunt la taula, sense acabar de posicionar-se de manera clara. Quarta pregunta: Què passaria si estiro més el braç cap aquesta banda? Han provat amb braços més curts i més llargs, però seguien buscant el joc de la balança. Hem recordat per què serveix la palanca: “per a carregar pesos grans amb molt poc esforç”. De fet, al Museu vàrem veure carregar 30 kg estirant una corda amb el dit petit de la mà. Podem aixecar el diccionari amb la força del nostre dit petit? Sí, el diccionari pesa menys que el sac del museu. Però la palanca també és més petita. Com ho hauríem de fer? Ara sí que comencen a estirar i escurçar els braços de la palanca, buscant objectes de pes i intentant alçar-los amb el mínim esforç. Alguns d’ells han començat amb les seves mans i el seu dit petit!

6 Braç curt o braç llarg, fulcre amunt o avall... Aviam si pesa més o menys?
5 - Què en penses? Va, digues, que ho apunto!! - Espera, que ho provo. Em sembla que si em recolzo amb la mà damunt del braç curt és més fàcil alçar el pot ple de colors!!

7 Comparem... 6 Si per aixecar un paquet de retoladors en tenim prou amb una pega, per aixecar un llibre ens caldrà...

8 I per medir-ho, com hauríem de fer? Serveixen els pams?
7 - Apunta: Amb un pam de braç curt el pot ja s’aixeca. Amb dos pams s’aixecaria? Humm... Deu costar més! - Clar, és la teoria de la palanca!

9 En parlem! Els portantveus es preparen!
8 Busquen al diccionari la paraula fulcre. Ens l’han dita els de primer però no tenim clar si acaba amb a o amb e.

10 Hem de pensar com s’ha de medir i apuntar... Que ens ajudes???
- Podríeu pensar una graella que us permetés anotar mides i resultats... - Però, a pams? - Com vosaltres decidiu! Heu pensat en les gomes? - Per borrar?? - I per medir, o per comptar, que servirien?? - Aviam... 9

11 Provem amb les gomes... Quantes se’n necessiten per aixecar un pot ple de colors?
Apunta: necessitem 8 gomes per aixecar el pot ple de colors. Ah, sí? I amb 7 que s’aixecaria igual? Provem-ho! (N’hi treuen una.) S’aixeca! Apunta! Amb 7 gomes el pot ple de colors també s’aixeca. I amb 6? ( Ho proven.) I amb 5? És igual d’on traiem la goma? O ens hem de fixar que estigui situada com més a la punta millor o com més a la vora del fulcre millor? Hummmm. Fem-ho! 10

12 - Poder aixecar un objecte depèn de com estigui situat l’objecte damunt del braç? - Sí.
11 L’objecte ha de recolzar del tot damunt del braç. Si surt i s’arrepenja a la taula és molt difícil que el poguem enlairar amb la força d’un dit petit.

13 Ara que ja sabem moltes coses sobre la palanca ens proposem un gran repte: “Aixecar un llibre amb la força del nostre dit petit.” Ho aconseguirem?? 12 Triem un llibre: diccionari, conte, poesia,... Preparem el fulcre. Revisem que estigui ben col·locat damunt del braç de la palanca Provem

14 En el dia que celebrem Sant Jordi a l’escola, hem pogut enlairar un exemplar de “El Quijote de la Mancha” amb la força d’un dit petit de la mà!!! 13

15 Recollim... 14

16 Valorem. Estem tan motivats que no volem que això s’acabi
Valorem! Estem tan motivats que no volem que això s’acabi!! Encara ens cal fer: Elaboració mural Votació per a decidir si el material de La Palanca l’incloem a l’espai de racons de l’aula Tria d’una màquina simple, anàlisi i presentació al grup. Quina tècnica utilitza? Escolta del material d’àudio, transcripció i valoració grupal 15 Per nosaltres, aquest treball no s’acaba aquí. Seguirem endavant, almenys, unes quantes sessions més!!


Descargar ppt "La palanca IEA Oriol Martorell 2n de Primària 2015/2016"

Presentaciones similares


Anuncios Google