Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porPatricia Farías Sánchez Modificado hace 7 años
1
Cómo mejorar las Presentaciones Radiológicas
Manuel García Urbón Maria A. Anaya Ocaña Alejandro Relea Sarabia
2
1. POWERPOINT ¿Bendición o Demonio?
3
PowerPoint de Microsoft es el lenguaje común de las comunicaciones científicas…..
4
…Aunque algunos consideran que dificulta la comunicación y produce aburrimiento.
5
2. APRENDIZAJE MULTIMEDIA
Algunas investigaciones nos dan claves sobre como mejorar nuestras presentaciones
6
INFORMACIÓN CONOCIMIENTOS
El OBJETIVO de la comunicación es transformar la Información en Conocimientos INFORMACIÓN CONOCIMIENTOS
7
Debemos comprender la estructura del conocimiento y la comunicación para llegar al público
La curva de atención Memoria Canales de comunicación
8
Existen varios Canales de comunicación con sus peculiaridades
VISUAL VISUAL AUDITIVO TEXTO OTROS
9
La atención es máxima al principio y al final de la presentación
TIEMPO CURVA DE ATENCIÓN
10
Nuestra capacidad de procesar la información es limitada
INPUT OUTPUT INFORMACIÓN TRANSMITIDA CANTIDAD DE INFORMACIÓN George A. Miller The Psychological Review, 1956, vol. 63, pp
11
Tres tipos de memoria: MEMORIA SENSORIAL MEMORIA DE TRABAJO
MEMORIA A LARGO PLAZO MEMORIA A LARGO PLAZO S Teoría modal de la memoria: La memoria de trabajo es como el ojo de la aguja: Solo es capaz de procesar un pequeño número de unidades psicológicas, que pasan a la memoria a largo plazo. El resto se pierde.
12
La memoria de trabajo limita la cantidad de información que se hace efectiva
SENSORIAL MEMORIA DE TRABAJO MEMORIA A LARGO PLAZO
13
Aprendemos mejor si NO duplicamos lo que decimos y mostramos
14
Aprendemos mejor si retiramos de la pantalla toda la información irrelevante
Fuente: Multimedia Learning by Richar E. Mayer, Cambridge University Press, 2001
15
Mejora la comprensión si el encabezamiento es una sentencia completa.
According to researcher Michael Alley, who tested two designs for teaching slides on two groups of students one design with the conventional category heading at the top, and another with a complete sentence headline at the top, a significant improvement in test scores among students who saw the slides with complete sentence headlines. Several advantages exist to using this assertion-evidence design [Alley and Neeley, 2005]. First, the assertion headline more readily orients the audience during the presentation to the purpose of each slide. Second, having a sentence headline allows the presenter to clearly emphasize the most important assertion of the slide by giving that assertion more typographical emphasis than it would receive in a bullet list within the body of a traditional slide. Third, according to Professor Stacy Gleixner [2006] who heads the NSF PRiME project for teaching materials science and who has converted the slides in that project to this design, "Following the design would improve my lectures even if the old slides were projected, because when I create a sentence headline, I think about what main assertion I want the students to remember from that slide. Just that act makes my lectures more focused." Visual evidence in the body of the slide also has major advantages over the traditional bullet list. According to Professor Richard Mayer's principles [2001] for multimedia design, audiences learn better from relevant images coupled with words than from words alone. ----- the research-based signaling principle says that in a multimedia environment, the mind processes information more effectively when a headline or outline signals the most important information the mind needs to process (Atkins) Comparison of test score of 71% for a slide with a traditional design, shown left, with a test score of 82% correct for the new assertion-evidence design on the right: statistical level of significance < The test question, which was at the knowledge level of Bloom's taxonomy, asked the 200 students in each section to state how much of the world's resources the United States uses. Alley and Neeley, 2005
16
¿CÓMO MEJORAR LAS PRESENTACIONES?
Teniendo en cuenta las teorías del Aprendizaje Multimedia Existen algunas reglas básicas
17
No sobrecargar la memoria de trabajo
A LARGO PLAZO MEMORIA DE TRABAJO M. SENSORIAL
18
Reducir la carga de cada diapositiva
19
Repartir la información a través de las diapositivas
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.