Content and contexts Age-appropriate (Inter-) Cultural

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Natalia Viudez Sánchez AL ALBA. Empresa de Servicios Socioeducativos
Advertisements

Using the preterite and imperfect tenses!!! Now that we know two forms used for the past tense, the preterite and the imperfect. Lets look at how each.
The Verbs “to Be” Ser Estar Soy Somos Estoy Estamos Eres Sois Estás
Preterite or Imperfect?
¿Os gustan los cuentos? ¡pues silencio y poned el oído muy atento!
Las habichuelas mágicas.
Preguntas de conversación
Los Artículos / The Articles
Notes from week 1 (8/26-8/28 a-too-orel-heella-shesi-yesno-noy-and Me llamo- My name is Te llamas- Your name is Se llama – His/Her name is Questions: ?Como.
El espantapájaros.
Review, test strategies and packet answers.  1. Read through once for understanding, while HIGHLIGHTING key words (refer to handout from 9/18)  2. Go.
Talking About Being Late or in a Hurry!. Vocabulary Date prisaHurry up! Esta atrasado (a). He/She is late.
La familia / Adjetivos / Ser
Español III. 1.Descríbete 2.El siguiente escenario 3.¿Cómo eras? 4.¿Qué hacías? 5.Tu niñez 6.Vivían 7.Específica y reciente 8.El verano pasado 9.La escuela.
“LAS HABICHUELAS MÁGICAS”
¿El pretérito o el imperfecto? ¡Escojan!. El pretérito o el imperfecto Eran las nueve de la noche. Era viernes. Hacía mal tiempo. Llovía. Todos estábamos.
Preterite Vs Imperfect Round III The final round!
10 y 11 de octubre de 2013 ESPAÑOL 1. La Campana – Hoy es viernes el 11 de octubre Escribe en español. 1. The girl is tall, pretty and has blue eyes.
Cuentos de hadas y leyendas el 9 y 10 de marzo. Do Now Read the paragraph, and write a summary in English. Make a list of any words you do not know. Había.
FLASHCARDS CHAPTER 1, Part 1.
Comparatives Two nouns may be seen as having more, or less, of a characteristic than another. To express this, the Comparative construction is used: When.
Narration = higher GCSE criterion for speaking and writing Emphasis on using verbs and linking words Logical use of different tenses across different contexts.
Presentaciones… Introductions….
Chapter 4A – La Comida. Complete the sentence with the appropriate form of the indicated verb. Write the entire sentence. 1.Los alumnos ______________.
Reflexive Verbs In English, pronouns that indicated that the subject of the sentence does something to himself or herself are called reflexive...
Ruidos en la noche Campanada – Day One
Los Reflexivos Reflexives. Repaso You use a reflexive verb when you talk about doing something to yourself. You use a reflexive verb when you talk about.
Había un chico – there was a boy era un chico – (he) was a boy estaba en – was in no tenía– didn’t have quería– wanted fue a – (he/she) went to me llamo.
Subject Pronouns P. 82 Realidades 1.
 To know someone or be familiar with something  The yo form is irregular in present tense, otherwise it is a regular –er verb (yo) conozco (nosotros)
español 6˚ HOY ES MARTES EL 3 DE febrero Para Empezar You are meeting Hernan Cortes for the first time. (Hernan Cortes was a very famous Spanish explorer).
By, Lauren, Christina and Jenn. Pablito esta viviendo en Sevilla con su madre y padre. Es otoño y los árboles estan rojos, amarillos y anaranjados. Las.
Warm Up ¿Cómo eres? 1.Describe yourself with a list of Spanish adjectives. Please list as many as apply from our list. At LEAST 5 2. Then write.
Preterite Vs Imperfect Round III The final round!
Ahora – Copy down the following questions, then answer it in a complete sentence in Spanish. 1. ¿Qué te gusta hacer después de la escuela? 2. ¿De dónde.
English Lesson 3.
Comparatives Two nouns may be seen as having more, or less, of a characteristic than another. To express this, the Comparative construction is used: When.
Reflexive Verbs In English, pronouns that indicated that the subject of the sentence does something to himself or herself are called reflexive...
Enrique Iglesias By Megan Sims Period 4.
B A C D E 1 Había una vez una princesa. Era dulce y muy guapa.
Cuentos Érase una vez 1.
JOSELINA CASTILLO Vocabulario – unit 1
Había una chica – there was a girl era una chica – (she) was a girl estaba en – was in no tenía– didn’t have quería– wanted fue a – (he/she) went to LICRT.
Empecemos: La madre de mi madre es mi___________.
First Grade Spanish High Frequency Words.
ANTE TODO In Spanish, several verbs have irregular yo forms in the present tense. You have already seen three examples of these verbs with the –go ending.
Subject Pronouns P. 82 Realidades 1 Subject Pronouns uTuThe subject of a sentence tells who is doing the action. uYuYou often use people’s names as the.
Subject Pronouns – Review of Spanish 1 Avancemos 2 – Lección Preliminar (Página 5)
Unit 1.1 I can: I can greet others formally. Buenos días, ¿Cómo está usted? Buenas tardes, ¿Cómo está usted? Buenas noches ¿Cómo está usted?
GRAMÁTICA El Imperfecto: PARTE I. The Imperfect We have already talked about using the preterit tense to talk about events that have already occurred.
Examen de unidad 1 leccion 2
V ERBOS N UEVOS, ARTÍCULOS Y INTERROGATIVOS Ser Tener Llamarse.
Me presento (part 2) WALT: give a physical and character description of yourself. WILF: Be able to give a detailed description of yourself and give your.
I can… Listen and respond to questions in L2 Review concepts from Spanish 1 Recognize when to use SER or ESTAR Use SER/ESTAR in context Recognize when.
ESPAÑOL 1 3 de noviembre de LA CAMPANA HOY ES LUNES EL 2 DE NOVIEMBRE DE Hay errores, califícalos: 1. Mi llamo es Bruno. 2. Yo soy 13 anos.
Español 2 Chapter 1 Grammar Lesson 1 Mr. Valdes – 218 Spencer High School
EL IMPERFECTO/ IMPERFECT TENSE: AR: -aba/-abas/-aba/- ábamos/-aban. IR/ ER:-ía/-ías/-ía/ - íamos/-ían.
Español 1 5 de noviembre de La Campana Hoy es jueves el 5 de noviembre de  La chica es alta y delgada. Ella tiene el pelo rubio que es muy.
DIRECT OBJECT PRONOUNS Complementos Directos En Inglés que es el “direct object? Direct object is a person or thing receiving the action of the verb.
29 DE OCTUBRE.  Write out the sentences. Answer the questions using “saber” or “conocer” 1.¿Usted ________ como llegar a la casa de la profesora? 2.Mi.
Las terminaciones -AR aba ábamos abas X aba aban.
12 de octubre. Warm-Up #30 Rewrite the sentences in Spanish to replace the DOP. 1.Llamo a mi amigo por la noche. 2.Busco el libro de historia. 3.Tenemos.
Vámonos Escribe las frases y conjuga los verbos. 1) A la chica le __________ bailar mucho. (gustar) 2) Yo __________ a la escuela con mi hermana. (caminar)
Subject Pronouns P. 82 Realidades 1 Subject Pronouns u The subject of a sentence tells who is doing the action. u You often use people’s names as the.
Choose the best vocabulary Word or phrase to fill in the blanks. 1. Magdalena no hace nada. Es una persona muy ________. 2.Carmen hace ejercicios todos.
Vámonos Complete the sentence with an appropriate vocabulary term from yesterday. 1)La _________ embrujó al hombre. 2)El ________ es el hijo del rey y.
LOS VERBOS SER Y ESTAR Sra Freund Español I. The apple is green can mean what two things? n La manzana es verde. n La manzana está verde. In Spanish you.
Lunes, 5/10/15  What is the purpose of a subject pronoun?  Give at least one example of a subject pronoun in English.
Essential ?s: how do you compare things and how do you express extremes?
SER y ESTAR Con un/a compañero/a, decide si “TO BE” en cada frase es SER o ESTAR y por qué. Ejemplo: Hoy es / está el 28 de marzo  es because I see it.
Transcripción de la presentación:

Content and contexts Age-appropriate (Inter-) Cultural Cross-curriculum Music and Song Drama Film Using technology Rachel Hawkes

Drama (and stories) Rachel Hawkes

Juan y las judías mágicas ..o como narrar una historia en diez frases

Vamos a practicar las fónicas ciclista el ciclista, el cielo, creció jardín el jardín, Juan, las judías, bajó gimnasia (gi & ge) la gimnasia, mágicas, el gigante, cogió llave la llave, el castillo, la gallina, se llamaba, vender, la vaca, vivía, vivieron, Phonics starter that makes links between the phonic patterns students already know and some new words from the story. If desired, the teacher can ‘pre-teach’ some of these words, giving definitions/descriptions in Spanish – given that they know which story this is they find it quite straightforward to make informed guesses about the meanings.

Vamos a practicar las fónicas hamburguesa el hombre, los huevos, el hacha universo un, una, judías, durante, subió, se puso a, fue araña estaba, se llamaba, enfadada, bajar, el castillo elefante pero, la madre, las monedas, encontró, se despertó Phonics starter for lesson 3.

6

This slide has the pictures ordered correctly. NB - These pictures were edited from some found on the British Council website and labelled ‘photocopiable resource’. 7

Juan subió por la judía hasta el cielo y encontró un castillo. El gigante se despertó y se puso a bajar la judía mágica pero Juan cortó la judía con una hacha y el gigante se cayó. Éste fue el fin del gigante. Pero durante la noche una judía mágica creció y creció y creció. Juan cogió las monedas, la gallina y el arpa mágica y bajó la judía mágica. En el castillo Juan encontró monedas de oro, una gallina y una arpa mágica - pero también encontró a un gigante malo que estaba dormido. Érase una vez un chico que se llamaba Juan. Vivía con su madre y eran muy pobres. Un día Juan fue al mercado para vender su vaca. Su mamá estaba muy enfadada y tiró las judías al suelo. En el camino encontró a un hombre viejo que le ofreció 5 judías mágicas para la vaca. Juan y su mamá vivieron felices para siempre con las monedas de oro, la gallina de huevos de oro la música del arpa mágica. Students then match the text to each picture.

Juan y las judías mágicas 1. Érase una vez un chico que se llamaba Juan. Vivía con su madre y eran muy pobres. Un día Juan fue al mercado para vender su vaca. 2. En el camino, encontró a un hombre viejo que le ofreció 5 judías mágicas para la vaca. 3. Su mamá estaba muy enfadada y tiró las judías al suelo. 4. Pero durante la noche una judía mágica creció y creció y creció. 5. Juan subió por la judía hasta el cielo y encontró un castillo. 6. En el castillo Juan encontró monedas de oro, una gallina y una arpa mágica - pero también encontró a un gigante malo que estaba dormido. 7. Juan cogió las monedas, la gallina y el arpa mágica y bajó la judía mágica. 8. El gigante se despertó y se puso a bajar la judía mágica pero Juan cortó la judía con una hacha y el gigante se cayó. Éste fue el fin del gigante. 9. Juan y su mamá vivieron felices para siempre con las monedas de oro, la gallina de huevos de oro y la música del arpa mágica. Teacher does a ‘dramatic reading’ of the story, emphasising the key actions of the story whilst reading. (add props for more fun!) Give students some time to read the story through themselves and then try a group reading out loud.

los verbos de la historia was called went up (he) lived found were picked up went went down to sell woke up met started to offered to go down was cut threw fell grew (they) lived Next get students to identify all the verbs from the story and write them into this table. This table has the verbs essentially in the order that they appear in the story. The next slide offers a more challenging version with the verbs in a different order.

los verbos de la historia went up was called (he) lived were found picked up woke up went down to sell went to go down started to offered met cut was (they) lived fell grew threw This version of the task has the verbs in a different order to the sequence of the story.

se llamaba vivía eran estaba fue encontró ofreció tiró subió cogió bajó se despertó se puso a cortó se cayó vivieron creció vender bajar Students place the Spanish verbs next to the picture they describe. They have one set of these cards per pair.

se llamaba encontró estaba vivía ofreció tiró eran fue vender encontró subió encontró creció encontró This slide has the pictures ordered correctly. As a starter activity to lesson 2, begin with this slide. Read out the story but ask students to fill in all the verbs when you pause. After doing this once through with the verbs showing, take them away and try the activity again. See how many the students can remember and say correctly. NB - These pictures were edited from some found on the British Council website and labelled ‘photocopiable resource’. cogió cortó vivieron bajó se cayó se despertó se puso a bajar 13

la casa la judía mágica la gallina las monedas los huevos de oro las judías mágicas la gallina las monedas los huevos de oro The key objects in the play – students will have seen & heard these words already a number of times but it is worth picking them out and focusing on remembering them at this point. el castillo el arpa mágica el hacha

¿Quiénes son los protagonistas de esta historia? la madre Juan (el hijo) Reminder of the main characters – and introduction to the word ‘protagonista’ el gigante (malo) el hombre (viejo) la vaca

¡Huelo a niño! Soy muy pobre ¡Rápido! ¡Rápido! ¡Te voy a comer! ¿Quién habrá dicho esto? ¡Huelo a niño! Muu muu muu ¡Qué tonto eres! Soy muy pobre ¡Rápido! ¡Rápido! ¡Te voy a comer! No tenemos nada This is an activity to get students to begin to think about turning the narrative story into a drama by adding dialogue after each of the 9 narrative phrases. There are some suggestions here to give them an idea. They work in pairs to decide who could have said these things and at what point in the story. When feeding back, it would be a good time to focus on intonation and tone of voice, to get a sense of character and the idea that those doing the dialogue will be acting a part. Vamos a vender la vaca ¡Tengo mucha hambre! ¿Quieres estas judías mágicas?

Title: Juan y las judías mágicas Group names: 1. Línea del narrador: Érase una vez un chico que se llamaba Juan. Vivía con su madre y eran muy pobres. Un día Juan fue al mercado para vender su vaca. Action/Sound Líneas de los protagonistas: 2. Línea del narrador En el camino encontró a un hombre viejo que le ofreció 5 judías mágicas para la vaca. Students work in groups of 4 to come up with their lines. No-one needs to be the cow. The giant and old man can be one actor. Juan and his mother can be 2 different students and that leaves one narrator. They write the script together and then practise. The narrator will read, others need to memorise their lines. Discussion of the different skills being used in the different group roles would be useful. They will need the remainder of lesson 2 to write their scripts. Lesson 3 can begin with a phonics warm up with words from the story and then students practise their dramas. Try to video them/perform them by the end of this 3rd lesson.

La Cenicienta NARRADOR/ NARRADORA : Yo soy el narrador/la narradora LA CENICIENTA : Yo soy la cenicienta PRÍNCIPE : Yo soy el príncipe HERMANAS FEAS : Somos las hermanas feas HADA BUENA : Yo soy el hada buena NARRADOR/A : ¡Soy inteligente! LA CENICIENTA: ¡Soy guapa! PRÍNCIPE : ¡Soy guapo! HERMANAS FEAS: ¡Somos feas! HADA BUENA : ¡Soy amable! Rachel Hawkes

Rachel Hawkes

Rachel Hawkes

Rachel Hawkes

1 2 3 4 5 6 7 8 Character 1 Silly Laughs a lot younger than the other people Character 2 Self-confident Talks very loudly Character 3 shy speaks very quietly Character 4 very energetic moves a lot Character 8 thoughtful scratches his/her head stares into the distance Character 5 likes to be the boss keeps interrupting Character 6 very moody stamps his/her foot Character 7 enthusiastic claps his/her hands a lot Rachel Hawkes

Hotseating Owning a phrase or sentence Choosing 1 small text from several and being that person when interviewed Answering questions as a celebrity Becoming the character from a Reading Images lesson Hotseating Rachel Hawkes

Pupils need to match the picture sequences to the text Pupils need to match the picture sequences to the text. There is one left over. Once identified, give pupils a few minutes to draw pics to go with the text. Then cover the text and get them to practise relating the story from just their picture prompts. 15 minutes. Rachel Hawkes