The Imperfect Tense: Describing a Situation Realidades 2, P. 219 Powerpoint edited from mrsshirley.net
Describing a Situation The imperfect gives a ‘background’ view of what is happening and paints with a large brush while the preterit has more eventful details.
Describing a Situation The imperfect tense is often used: To describe people, places, and situations in the past
¿Cómo era la casa? era Tenía La casa de mis abuelos era enorme. Tenía cinco dormitorios.
Describing a Situation To talk about a past action or situation when no beginning or end is specified Había mucha gente en la casa para el aniversario de mis abuelos.
¿Qué pasó? Había Se sentaban estaban Había mucha gente. Se sentaban en el piso, y estaban en cada cuarto.
Describing a Situation To describe the situation or background information when something else happened or interrupted the ongoing action.
¿Qué pasó? leía escuché Mamá me leía un cuentito, cuando de repente escuché un ruido.
Describing a Situation In these cases, the imperfect tense is used to tell what someone was doing when something happened (preterite.)
Describing a Situation Todos mis parientes bailaban cuando llegamos. All my relatives were dancing when we arrived.
comía sonó llovía era vivía era conocí era bailaban llegamos Practiquemos 1. Marcos (comer) cuando el teléfono (sonar). 2. Ayer (llover) mucho. 3. Cuando (ser) niño, (vivir) en una casa que (ser) azul. 4. La primera vez que (conocer) a Pablo, (ser) un poco mal educado… pero ahora no lo es. 5. Todos (bailar) cuando nosotros (llegar).
Muchas Gracias MrsShirley.net for PowerPoint GoogleHangouts & CamDesk for live video feed Google Images.