LOS NÚMEROS, LA HORA, Y LA FECHA viernes, el 23 de enero
¿QUE VAMOS A HACER HOY? Numbers 0-99 Telling How Much of Something There is Telling Time Days of the Week Months of the Year Homework
¿QUÉ TIEMPO HACE HOY? Hace buen tiempo. Hace sol. Hace mal tiempo. Está lloviendo. Llueve.
LOS NÚMEROS 1.uno 2.dos 3.tres 4.cuatro 5.cinco 6.seis 7.siete 8.ocho 9. nueve 10. diez 11. once 12. doce 13. trece 14. catorce 15. quince In Spanish, the numbers 1-15 are unique.
LOS NÚMEROS In Spanish, the numbers 1-15 are unique. To express 16-19, Spanish uses a pattern that creates a compound word with “ten”+“and”+ [the number] 16 diez y seis dieciséis 17 diez y siete diecisiete 18 diez y ocho dieciocho 19 diez y nueve diecinueve Note the spelling changes when “diez y [number]” become one word. The “z” becomes a “c” and an “i” is inserted between “diez” and the number. Note that dieciséis has an accent mark. This is to preserve the sound “seis” makes when it becomes part of a compound word.
LOS NÚMEROS are expressed by creating a compound word with the words “twenty” + [the number] 21 veinte uno veintiuno 22 veinte dos veintidós 23 veinte tres veintitrés 26 veinte seis veintiséis Note the spelling change when “veinte” and [the number] become one word. The last “e” in “veinte” becomes an “i”. Note that 22, 23, and 26 have accent marks. This is to preserve the sound that “dos” “tres” and “seis” make when they become a compound word
LOS NÚMEROS are expressed by two separate words joined by “y” 31 treinta y uno 42 cuarenta y dos 53 cincuenta y tres Numbers DO NOT change to agree in number or gender Except the numbers that end in 1 do. So this means this rule applies to 1, 21, 31, 41, 51, 61, 71, 81, 91. It becomes “un” or “una” before nouns Tengo (I have) ochenta y un gatos. Treinta y una mochilas Un bolígrafo.
¿QUÉ NÚMERO ES? seis
¿QUÉ NÚMERO ES? cuatro
¿QUÉ NÚMERO ES? nueve
¿QUÉ NÚMERO ES? doce
¿QUÉ NÚMERO ES? catorce
¿QUÉ NÚMERO ES? treinta
¿QUÉ NÚMERO ES? cincuenta
¿QUÉ NÚMERO ES? dieciséis
¿QUÉ NÚMERO ES? sesenta
¿QUÉ NÚMERO ES? ochenta
¿QUÉ NÚMERO ES? cuarenta
¿QUÉ NÚMERO ES? ocho
¿QUÉ NÚMERO ES? setenta
¿QUÉ NÚMERO ES? noventa
¿QUÉ NÚMERO ES? veintiséis
LOS NÚMEROS To ask how many of something there is, use: ¿Cuántos _______ hay? To answer how many of something there is, use: Hay _______. For example: ¿Cuántos gatos hay? Hay dieciséis gatos. “La profesora tiene dieciséis gatos.”
LA HORA To ask what time it is, use ¿Qué hora es? To reply, use: Es la ____ for stuff that starts at one (am or pm) Es la una. Son las ______ for stuff that starts at any other time Son la nueve.
¿QUÉ HORA ES? Es la… Son las… Son las tres (en punto)
¿QUÉ HORA ES? Es la… Son las… Son las siete (en punto)
¿QUÉ HORA ES? Es la… Son las… Son las siete y veinticinco
¿QUÉ HORA ES? Es la… Son las… Es la uno y cincuenta Son las dos menos diez
¿QUÉ HORA ES? Es la… Son las… Es un chiste.
LA HORA To ask what time something is happening, use: ¿A que hora es [event]? ¿A que hora es clase? To reply, use A la ____ for stuff that starts at one and A las ______ for stuff that starts at any other time A la uno de la tarde. A las nueve de la mañana.
LA HORA – INFORMACIÓN EXTRA Other useful words… Midnight medianoche Noon mediodía Temprano early Tarde late La hora the time, the hour El minuto the minute El segundo the second In Spain, they typically tell time using “military time” In Spain, people are typically punctual… except for informal gatherings like parties. In those situations, guests are expected to arrive about a half hour after the stated time.
LOS DÍAS DE LA SEMANA Y LOS MESES DEL AÑO (Days of the week and months of the year)
¿QUE VAMOS A HACER LUNES? Go over any questions or concerns about the homework or previously covered material Introduce verbs: Describing people with the verb ser (to be) Prepositions with the verb estar (to be)
LA TAREA Homework 17 items due on Sunday (1/25) About stuff in the classroom, days of the week, months of the year 20 items due on Monday (1/26) About numbers 0-99, and telling time