Y verbs. Y verbs are not a classification like J, U, and I verbs. Rather, they are a spelling change. There are two types of Y verbs, those that end in.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
De I → Y verbos en el pretérito.
Advertisements

Preterite Verbs with i > y Stem Change – (Y Verbs)
Used with an action that has a beginning and/or ending
Preterite Verbs with i > y Spelling Change
Preterite of Oír, Leer, Creer and Destruir
Práctica con los verbos que cambian en el pretérito
Preterite Verbs with i > y Stem Change
Preterite Verbs with i > y Stem Change
Otros verbos irregulares en el pretérito
Otros verbos irregulares en el pretérito
PAST TENSE  El Pretérito
Los cambios de Y Español 3CP Unidad 1.1. Y-changers multi-vowel verbage Certain verbs who insist on having a lot of vowels in them, have to be treated.
Y-changers Unidad 4 Lección 2. Y Changers Incluir: to include Incluir: to include Construir: to construct/build Construir: to construct/build Caer/caerse:
Otros verbos irregulares en el pretérito
Háganlo ahora Escriban las formas en el pretérito Bailar-yo Pagar-Yo
Preterite: with i > y Stem Change SHHS Sra.Serrano.
I > Y Preterit. Esponja:Haz parejas, por favor ____ 1) InfluirA) To believe ____ 2) DestruirB) To construct ____ 3) OírC) To include ____ 4) ConstruirD)
Los cambios de Y Español 3CP Unidad 1.1. Y-changers multi-vowel verbage Certain verbs who insist on having a lot of vowels in them, have to be treated.
Los cambios de Y Español 3CP Unidad 1.1. Los cambios de –y Verbos con muchos vocales (vowels) juntos necesitan llevar un cambio. Conjuga leer normalmente...
EL PRETÉRITO CON EL CAMBIO ORTOGRÁFICO I  Y Preterite tense with i  y spelling changes.
Leer-to read leí leímos leísteleísteis leyóleyeron.
1 El Pretérito de los verbos 2 I went to the store. I bought a shirt. I paid in cash. El Pretérito: is a past tense (“-ed”) talks about what happened.
Stem-changing verbs.
Gustar- To like (to please)
El Pretérito los apuntes de clase In In Spanish, there are two past tenses – the PRETERITE PRETERITE and the IMPERFECT. The The PRETERITE PRETERITE tense.
Verbos como leer. Leer Leí Leíste* Leyó* Creer Caerse Oír Leímos Leyeron* To believe To fall To hear.
One last irregular preterite group This group is sometimes called the “Old McDonald” group because the e-i-o changes to e-y-o Sometimes it is called the.
PAST TENSE  El Pretérito. El Pretérito:  is a past tense (“-ed”)  talks about what happened  Describes a completed past action.
El Pretérito A Past Tense in Spanish. El Pretérito  Preterite means past tense. Generally speaking, the preterite is used for actions in the past that.
El Verbo Ser Yonosotros/nosotras tú x él, ella, usted ellos,ellas,ustedes Write the subject Pronoun Equivalent. 1. Chris y Noah = ___________ 2. Haley.
Quasimodo: 1.He ran at 6 A.M. ▫Él corrió a las seis de la mañana. 2.We ate with family last night. ▫Nosotros comimos con familia anoche. Plan de hoy Quasimodo.
Y-changers Unidad 4 Lección 2. “Y Changers”  Incluir y Construir  To includeTo build  Caerse, Creer, Leer, and Oír To Fall down To believe To read.
Realidades 2, p250. Remember that the preterite has different conjugations than the present tense to let us know that this is in a different time. hablohablamosvivovivimos.
El Pretérito de los Verbos Del Grupo “Y” The Y Group.
Hoy es martes el siete de abril 7/4/2015 Learning target: I can conjugate the verbs creer, leer, construir, oír and caerle, a uno. Do now: Answer the following.
Apuntes de marzo El pretérito de verbos regulares The Preterite (Simple Past Tense) of Regular Verbs Yo compré unos zapatos nuevos ayer. I bought.
Tener El tiene mucha hambre. El tiene mucha sed..
Present Tense ER Verb Conjugation Academic Vocab Infinitive: The base form of a verb. When translated, it always includes “TO” + the action. Correr –
Los tiempos pasados Past tenses Spanish has 2 past tenses: –Preterite completed past actions action has specific beginning, ending, or duration sudden.
Tomorrow, you will take a quiz on –er and –ir verbs in the preterite tense.
Y-changers Unidad 4 Lección 2. “Y Changers”  Incluir: to include  Construir: to construct/build  Caer/caerse: to fall down  Creer: to believe  Leer:
El pretérito… Double vowel verbs. Pretérito… In certain verbs with double vowels there is an extra spelling change… 1) in the él & ellos forms only, the.
Los verbos Tener y Venir. Antes de empezar… Some verbs are IRREGULAR, which means that they do not follow the “rules” or patterns that we have talked.
Los cambios - Y multi-vocales Verbos que tienen muchos vocales tienen problemas con pronunciar y conjugar. Normalmente estos verbos son los cambios -Y.
Warm-up Conjugate ser and estar in the preterite tense for all subjects. Complete the paragraph with the correct form of ser or estar: La semana pasada.
El pretérito: “Skate” verbs / “Shoe verbs” Español 2 Sra. Carpinella.
Pretérito 3 más irregulares ¡Cuidado con los accentos!
El pretérito The past tense in Spanish.
Trabajo de timbre Make each of these into a past participle. 1.Quemar 2.Herir 3.Torcer Correct the following: 1.Tengo rodillas rotos. 2.Tuve un tobillo.
Preterite of CLOC Verbs and –uir Verbs Preterite of Caer, Leer, Oír, Creer l Remember your -er/-ir preterite endings?? l í, iste, ió, imos, isteis, ieron.
Los verbos irregulares del pretérito, la página 30
yo mi padre mi prima mis padres mis primas
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
Irregular verbs in preterite. Preterite verbs with “y” changes When a verb’s stem ends in a vowel, they need a “y” in the él, ella, ud. and the ellos,
~Preterite Verbs with i > y Stem Change ~Present tense stem-changers in the preterite.
¡Mantente en forma!Gramática 1 I>Y verbs in the preterite Preview I>Y verbs in the preterite The verb leer.
El pretérito: “Skate” verbs / “Shoe verbs” Español 2 Sra. Carpinella.
Quasimodo: Corregir oraciones  Yo llegué a las ocho ayer.  Ella no vio a nadie.
Preterite -ER AND –IR VERBS. In the preterite, -er & -ir verb endings are identical: CONJUGATION YO-ÍNOSOTROS-IMOS TÚ-ISTEVOSOTROS-ISTEIS ÉL ELLA USTED.
1 El Pretérito de los verbos -er/-ir 2 Pretérito endings for –er / -ir verbs are: -í -í -iste -iste -ió -ió-imos-isteis-ieron.
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
They [f.] read my book twice. The trees fell down during the storm.
Spelling changes in –er and –ir verbs whose stems end in a vowel
Preterite Verbs with i > y Stem Change
Preterite of Oír, Leer, Creer, Destruir and Construir
Tapas Use these adjectives to write sentences about famous buildings you have visited or read about: 1. antiguo (a) 2. enorme 3. formal 4. lujoso.
caer, creer, leer, oír caer, creer, leer, oír What do these verbs
Preterite of creer, leer, construir, oír; caerle a uno
Preterite of creer, leer, construir, oír; caerle a uno
Transcripción de la presentación:

Y verbs

Y verbs are not a classification like J, U, and I verbs. Rather, they are a spelling change. There are two types of Y verbs, those that end in –uir and those that end in other vowel combinations (always –er or –ir). You will see examples of vowel combinations first followed by –uir verbs.

creer to believe caer to fall leer to read caerse to fall down poseer to possess oír to hear proveer to provide The verbs above all follow the conjugation pattern of the verb leer below. Please note the accent marks on all forms except third person plural. leíleímos leísteleísteis leyóleyeron

construir to build, construct contribuir to contribute destruir to destroy fluir to flow, run huir to flee, run away incluir to include influir to influence The verbs above all follow the conjugation pattern of the verb construir below. Please note the accent marks. construíconstruimos construisteconstruisteis construyóconstruyeron

Translate the following sentences: 1.John didn’t hear me. 2.They read my book twice. 3.The trees fell down during the storm. 4.Romeo and Juliet ran away. 5.The caterers (los abastecedores) didn’t provide enough bread. 6.The thieves destroyed our house. 7.Did you read my newspaper? 8.They contributed one hundred fifty dollars last year. 9.The dish ran away with the spoon. 10.Humpty Dumpty fell down.

1.John no me oyó 2.Ellos leyeron mi libro dos veces. 3.Los árboles se cayeron durante la tormenta. 4.Romeo y Juliet huyeron. 5.Los abastecedores no proveyeron suficiente pan. 6.Los ladrones destruyeron nuestra casa. 7.¿Leíste mi periódico? 8.Ellos contribuyeron ciento cincuenta dólares el año pasado. 9.El plato huyó con la cuchara. 10.Humpty Dumpty se cayó.

11. The tears (lágrimas) flowed from my eyes. 12. The branch (rama) fell from the tree. 13. They fled from the scene of the crime. 14. They constructed an enormous house. 15. Why didn’t he include us?

11. Las lágrimas fluyeron de mis ojos. 12. La rama cayó del árbol. 13. Ellos huyeron de la escena del crimen. 14. Ellos construyeron una casa enorme. 15. ¿Por qué no nos incluyó él?

Combine the sections below to create sentences: 1.mi papá / leer las caricaturas esta mañana 2.Alfredo y Beto / creer el cuento 3.los vecinos / construir un avión en el garage 4.Jessica / huir / cuando oír el trueno 5.mis padres / poseer una casa en el campo 6.mi tía / no incluir a los niños en la invitación 7.Raúl / no distribuir los folletos a los vecinos 8.mi abuela / contribuir diez dólares a mi alcancía

1.Mi papá leyó las caricaturas esta mañana. 2.Alfredo y Beto creyeron el cuento. 3.Los vecinos construyeron un avión en el garage. 4.Jessica huyó cuando oyó el trueno. 5.Mis padres poseyeron una casa en el campo 6.Mi tía no incluyó a los niños en la invitación 7.Raúl no distribuyó los folletos a los vecinos 8.Mi abuela contribuyó diez dólares a mi alcancía