Lope de Vega. La obra fue escrita en los siglos XVI – XVII, en una España clásica (Siglo de Oro). España sufre una gran crisis que agrava la despoblación.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
In it to win it. Soy Dale … Responde a las preguntas : Tenéis solo 10 minutos. Cuando la alarma suena, los que están en las sillas ganan.
Advertisements

¡Feliz Día de San Valentín!
Ay Dios mio! Me quiero ir a la casa!
La Familia Real de España. La Familiathe Family El padrethe father La madrethe mother Los padresthe parents El hijothe son La hijathe daughter Esposohusband.
Ser vs. Estar. Warm up Yo _________ una persona inteligente. (ser) 2. Usted y yo _________ enfermas hoy. (estar) 3. María ______ de Madrid. (ser)
To be or not to be? So far we have learned two ways to express the concept of “to be”: ser estar In this slide show, we’ll look more closely at the differences.
Las Palabras Interrogativas
Esperanza Renace Por PAM MUÑOZ RYAN.
Ir a… Saying what you are going to do. When you talk about things you are planning to do in the future, you say what you are going to do. To talk about.
Unidad 3 – Lección 1 p god el dios la diosa goddess.
LA DAMA BOBA.
Direct object pronouns. What is a Direct Object? The object that directly receives the action of the verb is called the direct object. The direct object.
Saber vs. Conocer To Know.
Tener Lets look at the verb tener (to have). It features two verb changes that we will see very soon.
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
Hacer in Time Expressions
The Plurals of adjectives. Just as adjectives agree with a noun depending on whether its masculine or feminine, they also agree according to whether the.
The Plurals of adjectives
Por y Para Un resumen ¡Qué interesante!. POR A – around a place A – around a place T – through as in by means of T – through as in by means of aRithmetic.
El Pretérito El Pretérito: parte 1. El Pretérito The preterite tense is a past tense. Just because an actions occurs in the past does not mean that the.
El Comparativo y El Superlativo
Los verbos reflexivos (Reflexive Verbs)
Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved Indefinite words refer to people and things that are not specific, for example, someone.
La EXPIACION y la INICIATIVA DIVINA La EXPIACION y la INICIATIVA DIVINA 4 to Trimestre 2008, La Expiación de Cristo y la Cruz ¡ADAPTALO ! Enfoque de Enseñanza.
Por y para Youve probably noticed that there are two ways to express for in Spanish: PorPara In this presentation, well look at how these two prepositions.
14 Possible Subjects Spanish One ch.1B. The subject pronouns are: YoNosotros Nosotras TúTú Él Ella Usted Ellos Ellas Ustedes
Relative Pronouns Spanish Three Honors C.12.
Negative words deny the existence of people and things or contradict statements, for instance, no one or nothing. Spanish negative words have corresponding.
Subject Pronouns and Ser
Preterite or Imperfect? Youve probably realized that Spanish has lots of tricky pairs: Ser/estar Masculine/feminine Heres another one: Preterite/imperfect.
Por y para Youve probably noticed that there are two ways to express for in Spanish: Por Para In this slide show, well look at how these two prepositions.
Time Expression with Hacer
Comparatives Page 53 Realidades 2.
The Present Tense of tener (to have)
Direct and Indirect Object Pronouns
Expresiones Lección 1 Hola, ¿qué tal? = Hi, hows it going?
Making comparisons In this slide show, well look at ways of expressing differences and similarities.
Repaso Breve. Two-Form Verbs In Spanish, some verbs have only two forms. I like to call these verbs two- form verbs. The most common two-form verb is.
R2-4B APUNTES #1 USES OF EL IMPERFECTO. #1). To talk about actions that Ejemplo: I walked home from school everyday. (I used to walk home from school.
Preterito vs. imperfecto Both past tenses. PRETERITO single event Visité Barcelona el sábado I visited Barcelona on Saturday. Fui a España el año pasado.
Los Verbos Capítulo 1 Parte 2.
TO BE Exercises 11. ¿Cuántos años tiene (ella)?
Por y Para.
¿Saber o Conocer?, esta es la cuestión…. Saber o Conocer In Spanish, there are two verbs that express the idea "to know." These two verbs are "saber"
¿Qué te gusta hacer en tu tiempo libre?
Revisión de los tiempos verbales en inglés
The Passive What is it? Contrast the active… Pedro come las manzanas Juan pegó a la chica With the passive… Las manzanas fueron comidas por Pedro La.
Negation Affirmative Statements
Los tiempos pasados El imperfecto y El pretérito.
Gone Friday, Sept. 27? Please get the next 3 artistas in your notes. The next slide has general notes from the whiteboard and a hint for your Viva (online)
¿Cómo se llama? ¿Cómo es (físicamente)? ¿Qué tiene como familia? ¿Tiene animales en casa? ¿Dónde vive? ¿Dónde trabaja? ¿Qué le gusta hacer? ¿Qué no le.
PARTE 1 LOS OBJETOS DIRECTOS E INDIRECTOS. DIRECT OBJECT PRONOUNS VS. INDIRECT OBJECT PRONOUNS Habla con otra persona para ver qué es la diferencia entre.
(por favor) By emory gibson Para describir how long ago en español, presta attencion.
Imagina Lección 4-2 Los verbos reflexivos. In a reflexive construction, the subject of the verb both performs and receives the action. In other words,
Let´s learn english. Index Unit 1 Presente Simple p3 Unit 2 There is & There are p10 Unit 3 Presente Continuo p13 Unit 4 Pasado Simple p21 Unit 5 Pasado.
DOUBLE OBJECT PRONOUNS Double Object Pronouns b Double Object Pronouns occur when an indirect object pronoun and a direct object pronoun are used in.
April-May Abril- Mayo. Llego abril y mayo y con eso el invierno el frío. April and May have come and gone and with it the end of fall the beginging of.
PersonEnglish Adjectives- Singular Adjectives– PluralYoMyMi Mis TúYourTu Tus Él / Ud His / Your (formal) Su Sus Ella / Ud Her / Your (formal)
YO NOSOTROS TÚ VOSOTROS
Nice to Meet You Ray! İ Gusto conocerte Ray! We want to know Ray Bradbury. Queremos conocer a Ray Bradbury.
-GO Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to.
Las Preguntas (the questions) pg
Department of Modern Languages. Vocabulario nuevo.
Verbs in the present tense
CONJUGATING –AR VERBS One of the most important things you’ll ever learn to do in Spanish.
What are subject pronouns??? They replace the subject in the sentence. For example: IWe You HeThey She.
Gustos y Disgustos Aversiones.
Stem-changing Verbs (u-ue), (e-ie) Stem-changing verbs are verbs where there is the a spelling change in some of the forms of the verb. There is only.
Stations Homework Remember that we need to make sentences in Spanish, we are growing and the way we use our knowledge should grow with you. We need to.
Lope de Vega.
Transcripción de la presentación:

Lope de Vega

La obra fue escrita en los siglos XVI – XVII, en una España clásica (Siglo de Oro). España sufre una gran crisis que agrava la despoblación y la pobreza. Surgen dudas sobre la existencia de Dios. Auge de las representaciones dramáticas. CONTEXTUALIZACIÓN TEMPORAL TIME CONTEXT The book was written in the XVIth - XVIIth century, in a classic Spain (Golden century). Spain suffers an enormous crisis that aggravates depopulation and poverty. Doubts start arising on the God's existence. Summit of the dramatic representations.

CARACTERÍSTICAS DEL TEATRO BARROCO Mezcla lo trágico y lo cómico. No se respeta la unidad de tiempo ni de lugar y sÍ la de acción. División del drama: tres actos (en los que se distinguen cuadros diferenciados por cambios métricos). Polimetría, decoro y lenguaje dependiendo del ámbito social. Presentan conflictos sociales de la época y honra. CHARACTERISTICS OF THE BAROQUE THEATRE Tragedy and comedy are mixed. Unity of action is respected, but not for time nor place. Division of drama in three acts. Several verses, respect and language depending on the social area. Shows social conflicts of the epoch and honor.

BIOGRAFÍA Y DATOS PROFESIONALES. Lope Félix de Vega Carpio nació en Madrid en Estudió en Vicente Espinel y más tarde en el colegio de los Jesuitas en Madrid. En 1580 empezó a ser conocido como poeta (estudió en la Universidad de Salamanca). En 1588 destierro en Valencia. Varias relaciones amorosas y la muerte de dos esposas le inspiró en sus obras. Trabajó de secretario para algunos nobles entre ellos el Duque de Alba (la Arcadia). Sufre crisis religiosas y se ordena como sacerdote (Rimas Sacras). En sus últimos años escribió Laurel de Apolo, la Selva sin amor, las Rimas Humanas y Divinas del Licenciado Tomé de Burguillos… Muere en 1635.

BIOGRAPHY AND PROFESSIONAL INFORMATION Lope Félix de Vega Carpio was born in Madrid in He studied in Vicente Espinel and later in the college of the Jesuits in Madrid. In 1580 he started being known as poet (he studied in the University of Salamanca). In 1588 he was exiled in Valencia. Several loving relations and the death of two handcuffs inspired him in his works. He worked of secretary for some nobles as el Duque de Alba (la Arcadia). He suffers religious crises and is ordained as priest (Sacred Heaps). In his last years he wrote Laurel de Apolo, la Selva sin amor, las Rimas Humanas y Divinas del Licenciado Tomé de Burguillos… He died in 1635.

EL CABALLERO DE OLMEDO CARACTERÍSTICAS: Mezcla lo culto y lo popular. Se centra en el amor, la muerte y el destino. Se emplea la premonición (sombras) y un fatal desenlace. Interviene una alcahueta. CHARACTERISTICS: He mixes the educated thing and the popular thing. He centres on the love, the death and the destination. There is used the premonition (shades) and a tragically conclusion. A procuress intervenes.

ARGUMENTO Alonso, el caballero de Olmedo, a su paso por Medina se enamora de doña Inés pero su padre había concertado su matrimonio con don Rodrigo, un joven noble. Inés y Alonso tuvieron una serie de encuentros a escondidas. Rodrigo debido a los celos por no tener el amor de Inés, asesina a Alonso deshonestamente por sorpresa; Inés al conocer la muerte de su amado ingresa en un convento y Rodrigo junto con Fernando, su cómplice, son ajusticiados. PLOT Alonso, the kngiht of Olmedo, when passing through Medina falls in love with Ms Inés but her father had arranged her marriage with Mr Rodrigo, a noble young man. Inés and Alonso had a series of furtive meetings. Rodrigo due to his jealousies for not having the love of Inés, murders Alonso dishonestly by surprise; Inés knowning the death of her lover joins a convent, and Rodrigo and Fernando, his accomplice, are executed.

PERSONAJES CARACTERÍSTICAS: Inés: joven y agraciada. Es la prometida de Rodrigo y la hija de don Pedro. Alonso: Es un apuesto caballero olmedano cuyo sirviente es Tello, tiene unos padres un tanto viejos que son muy ricos y tienen muchas tierras, es el más noble y cuerdo caballero de Castilla, al que el rey grandes mercedes le ha hecho. Es gallardo, galán y brioso. Rodrigo: Es el prometido de Inés, pero Inés no le ama. Celoso, egoísta, vengativo y deshonesto. Fabia: Es una alcahueta bastante veterana y cicatera, que ayuda a don Alonso a comenzar su relación con doña Inés. Otros personajes: Pedro (padre de Inés), Leonor (hermana de Inés), Tello (sirviente y amigo de Alonso), Fernando (amigo de Rodrigo), el Rey Don Juan, el Condestable (acompañante del Rey) y Ana (sirvienta de la casa de Inés).

CHARACTERS CHARACTERISTICS: Inés: young and attractive. She is going to marry with rodrigo and she is Pedros daughter. Alonso: he is an handsome knight whose servant is Tello. His old parents are very rich and have a lot of lands. He is the most noble and sane knight of Castilla. Alonso is brave, gallant and dashing. Rodrigo: He is going to marry with Inés, but she does not love him. He is jealous, selfish, vindictive and indecent. Fabia: she is the intermediary, who helps to Alonso with his relation with Inés. Other characters: Pedro (Inéss father), Leonor (Inéss sister), Tello (servant and friend of Alonso), Fernando (Rodrigos friend), the King don Juan, el Condestable and Ana (Inéss servant).

ESTILO La obra dramática está dividida en tres actos. Uso de un lenguaje formal antiguo. Predomina el octosílabo que riman de forma ABBA y el endecasílabo de estructura ABABABCC. El autor recurre a las preguntas retóricas. Otras figuras literarias que son prominentes son los encabalgamientos, aliteraciones, metáforas e hipérbaton. STYLE This drama is divided in three acts. Uses formal ancient language. Prevalence of octosyllabic verses (ABBA rhyme), and hendecasyllable verses (ABABABCC). The author uses rhetorical questions. Encabalgamientos, alliterations, metaphors and hyperbaton are other prominent literary figures.

INTENCIONALIDAD Unificar la sociedad y que sea entendida por todos. Integra críticas a la sociedad y a la Iglesia (difundir mensajes ocultos que la Iglesia le prohibía). Pretendía que España creciera y se desarrollara utilizando la tradición española, destacando la valentía, el coraje y muchas otras virtudes. INTENTION Consolidate society and that be understood by all. Criticize to society and the Church (showing hidden messages that the Church forbade him). Tried that Spain grew and depelovep using the Spanish tradition, emphasizing the courage and many other virtues.

CONCLUSIÓN En esta obra, se expresa la fuerza del destino como algo inevitable e inalterable, así como el amor en su esencia más pura (la lucha por estar juntos y la tristeza tras la pérdida del amado). CONCLUSION In this book, destiny is expressed as something inevitable and inalterable, as well as the love in his purer essence (the fight for being together and the sadness after the loss of the lover).

GALERÍA FOTOGRÁFICA

Monumento a Lope de Vega. Monument to Lope de Vega. Teatro Lope de Vega en Sevilla. Theatre Lope de Vega in Seville.