Etica de la información Un espacio para pensar el buen/mal uso de la información y la comunicación en la red Rafael Capurro International Center for Information.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Contribuciones a una ética de la información
Advertisements

Simbiosis Hombre-Máquina Internet del Futuro
Perspectivas de una cultura digital en Latinoamérica
Ética y salud pública: usos en planificación y respuesta
Ing. Rubén García Farje REDES SOCIALES.
Spanish Interrogatives. Who? ¿Quién? Who? (multiple people) ¿Quiénes?
Déle a su Niño el Regalo del Bilingüismo por Vida Give Your Child the Lifelong Gift of Bilingualism.
Extracting justice? Una visión común de la propuesta de investigación.
Cómo Ayudarle a su Hijo Tener Exito en la Escuela > Hable con los maestros > Por lo menos una vez al año, los maestros deben invitar a los padres a una.
Los problemas éticos de las sociedades de la información
Etica de la información Un espacio para pensar el buen/mal uso de la información y la comunicación en la red Rafael Capurro International Center for Information.
Helping Your Child at Home with Math Agenda Welcome and Overview Math Tools Using Math Strategies Homework Grade Level Games Closing: Mathematics Vision.
Ignacio Irarrázaval. AGENDA ¿Que es un Marco Nacional de Cualificaciones? Ejemplos de MNC Proceso de construcción de un MNC.
Spanish –er and –ir verbs. Verbs in General English and Spanish both conjugate verbs. They can be organized as 1rst, 2 nd, and 3 rd person. If you need.
Health Products Beauty Products Diet/Weight loss Financial Freedom.
Ética de la comunicación en el mundo globalizado Mass media ethics in a global world Rafael Capurro International Center for Information Ethics (ICIE)
Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved  Both Spanish and English have past participles. The past participles of English verbs.
IRREGULAR VERBS. Remember how regular verbs are formed? You drop the –ar, -er, or –ir and add the appropriate ending.
Time Expression with Hacer Grammar Essential #106.
Notes #18 Numbers 31 and higher Standard 1.2
Rafael Capurro International Center for Information Ethics (ICIE) Distinguished Researcher in Information Ethics, School of Information Studies, University.
Spanish Interrogatives. Who? ¿Quién? Who? (multiple people) ¿Quiénes?
¡ Spanish Level 1 La magia! First Level Significant Aspects of Learning Use language in a range of contexts and across learning Continue to develop confidence.
Subject pronouns In order to use verbs, you will need to learn about subject pronouns. A subject pronoun replaces the name or title of a person or thing.
Federación de servicios a la ciudadanía medios de comunicación, artes, cultura y deportes The impact of noise on musicians Looking for solutions.
Language = Culture “Language is not simply how people speak; it is who they are.” - Craig Storti “The Art of Crossing Cultures” 10/3/15 Before we start.
Leading in Learning – Spanish Collective Memory. Plenary 1 Did you know any of the words already? If so, which? Why are the colours significant do you.
The Six Pillars of Character Advisory Program
Gestionando cumplimiento y riesgo operacional en un nuevo ambiente CLAIN 2015, Perú
Digital Photography: Selfie Slides Liliana Martinez 10/27/14 4b.
Digital Photography: Selfie Slides Your Name Date Class Period.
El género y número de los sustantivos (Gender and number agreement of nouns)
Digital Photography: Selfie Slides By: Essence L. Thomas.
¿Qué haces en la escuela? Question words, objects, yo-go’s.
Digital Photography: Selfie Slides Your Name Date Class Period.
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
What will the future be like? ¿Cómo será el futuro?
Lunes 15 de septiembre Máx. : 23° Mín. : 19° Hazlo ahora 3 min.
Digital Photography: Selfie Slides Anaiyah holiday 10/23/2014 6th.
Digital Photography: Selfie Slides Caidyn Tanton 10/23/14 Period: 1.
Digital Photography: Selfie Slides Reid Steele 10/24/14 1st.
CONJUGATION.
Marco Administrativo y Financiero del Proyecto Corinne Valdivia y Jere Gilles Primer Seminario de Investigación SANREM CRSP: Adaptación al Cambio en los.
Most commonly used is QUE Means that, which, who NEVER omitted in Spanish!
Questions in Spanish.
Student Comprehensive
Los Sustantivos, Los Artículos Y Género [Nouns, Articles and Gender]
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Conocer : to know (people) Hacer: to make/do.
Hacer Ahora. Usa saber o conocer para completar las oraciones.
IHR Risk Communication Capacity Building Workshop Bryna Brennan, Senior Advisor, Risk and Outbreak Communication PAHO/WHO Lima, Peru – March 2010.
Touch the World Through Meaningful Communication
© Crown copyright 2010, Department for Education These materials have been designed to be reproduced for internal circulation, research and teaching or.
Santa Ana College School of Continuing Education Centennial Education Center 2900 W. Edinger, Santa Ana Ca Room E /30/2015 mib.
Témoignage et réflexions autour de l'EAD
Las Preguntas y Las Palabras Interrogativas. A comprobar: Interrogatives ¿Cómo? ¿Adónde? ¿Quién(es)? ¿Cuántos(as)? ¿Cuándo? ¿De dónde? ¿Qué? ¿Cuánto(a)?
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
Un juego de adivinanzas: ¿Dónde está el tesoro? A1B1C1D1E1F1 A4B4C4D4E4F4 A2B2C2D2E2F2 A5B5C5D5E5F5 A3B3C3D3E3F3 A6B6C6D6E6F6 Inténtalo de nuevo Inténtalo.
Business Schools in Latin America teaching Sustainable Development and Corporate Social Responsability CSR Preliminary Survey Presented during the Cladea.
Lunes, 5/10/15  What is the purpose of a subject pronoun?  Give at least one example of a subject pronoun in English.
SECOND LANGUAGE WRITING Ilona Leki. Writing in L2… “Writing is text, is composing, is social construction” Cumming A new view and approach on how to study.
Campanada guidelines in your composition notebook ¿Cómo es tu familia? (10 points) Ex. Hoy es Miercoles el 27 de enero First line will start with the date.
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN Licenciatura en Derecho Logros y experiencias. Lengua extranjera. L.E.L.I. Paulina.
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
Vocabulario Podrán encontrar la lista del vocabulario en el folder “Día de los muertos Unit” en la pagina web de la escuela.
Antes de empezar: en español using “también”, write a sentence telling me you like the following: la pizza and las hamburguesas (hamburgers) saquen.
SISTEMAS METEOROLOGICOS MARIA JORDAN FISICA. Parents have the right to know that their child will be safe at school, both physically and emotionally.
1. RESPOND IN ACCORDANCE WITH SECURITIES 2. ACCEPT RESPONSIBILITY 3. CONCENTRATE IN THE CIRCLE OF INFLUENCE 4. BECOME A TRANSITION FIGURE BE PROACTIVE.
¿Y DESPÚES DEL ACCESO? LA IMPORTANCIA DEL CAPITAL SOCIAL Y EL USO DE INTERNET PARA EL DESARROLLO HUMANO Roxana Barrantes, Aileen Agüero & Diego Aguilar.
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
Transcripción de la presentación:

Etica de la información Un espacio para pensar el buen/mal uso de la información y la comunicación en la red Rafael Capurro International Center for Information Ethics (ICIE) Conferencia virtual Máster de Tecnología Educativa: e-learning y gestión del conocimiento. Universidades de Islas Baleares, Murcia, Rovira i Virgili y Lleida 12 de enero de 2015

Capurro: EI20152 Indice  Etica e información  Etica de la información  Desafíos éticos y pedagógicos  Etica intercultural de la información  Mundo físico y mundo digital  Interactividad y reglas de juego limpio  El juego de la libertad: la diferencia público / privado.  Acceso abierto y libre a la información y la comunicación  Reputación y plagiarismo  Ejemplos de plagiarismo  Research Integrity  Internet Research Ethics  Logros y proyectos  Temas actuales de la EI  Bibliografía

Capurro: EI20153 Etica e información  Etica como problematización de la moral (Foucault)  Códigos morales y legales como sistemas individuales y sociales de „inmunización“ (Sloterdijk)  Aprender a pensar ¿qué es información?  Sociedades de información y conocimiento

Capurro: EI20154 Etica de la información Information Ethics as a Descriptive and Emancipatory Theory  Information ethics as a descriptive theory explores the power structures influencing informational attitudes and traditions in different cultures and epochs.

Capurro: EI20155 Etica de la información  Information Ethics as an emancipatory theory develops criticisms of moral attitudes and traditions in the information field at an individual and collective level. It includes normative aspects.

Capurro: EI20156 Etica de la Información  Information ethics explores and evaluates the development of moral values in the information field, the creation of new power structures in the information field, information myths, hidden contradictions and intentionalities in information theories and practices, the development of ethical conflicts in the information field.

Capurro: EI20157 Desafíos éticos y pedagógicos  Nuevas formas de comunicación e información: nuevas reglas y valores en conflicto con los sistemas morales y legales de la época pre-digital.

Capurro: EI20158 Etica Interecultural de la Información  Punto de partida: pluralidad de culturas, intereses y valores  La diferencia entre ethos y ética.  El desafío de crear espacios éticos para pensar el uso de la información y la comunicación en el medio digital en base a principios comunes.  Las diferencias culturales no son inconmensurables.

Capurro: EI20159 Mundo físico y mundo digital  Tensiones, contradicciones y fusiones  La libertad de elegir formas de vida individuales y sociales  Pensar en profundidad: ¿quiénes somos en la era digital?  La diferencia ética qué/quién  El quién digital y sus formas de interacción

Capurro: EI Interactividad y reglas de juego limpio  De los medios de comunicación de masas a la red interactiva  Utopías y distopías  Monopolios digitales: ¿reglas de juego limpio comunes?  La red como lugar pedagógico de encuentro y reconocimiento (reputación)

Capurro: EI El juego de la libertad: la diferencia público y privado  El origen de esta diferencia en la tradición occidental  La separación moderna  El desafío de pensar esta diferencia como posibilidad de develar u ocultar quiénes somos (libertad).  Sistemas de vigilancia  El desafío de crear espacios digitales públicos.

Capurro: EI Acceso abierto y libre a la información y la comunicación  La crisis de los mecanismos clásicos (copyright, patentes, marcas registradas)  Nuevos caminos: Creative Commons  La ‚tragedia de los comunes‘ (Garret Hardin): abuso de la libertad (plagios)  La ‚tragedia de los anti-comunes‘ (Michael Heller): bloqueo de la creatividad

Capurro: EI Reputación y plagiarismo  Reputación y reconocimiento  ¿Cómo (quien) ‘venderse’ en la red?  Privacidad y secreto  El juego de identidades digitales y sus peligros (derecho al ‘olvido’)

Capurro: EI Ejemplos de plagiarismo  The issue of plagiarism, an issue that has become a major problem in German universities but also in schools. Some prominent persons such as the former German Minister of Defense, Karl-Theodor zu Guttenberg, and the former German Minister of Education and Research, Annette Schavan, resigned as ministers after the universities of Bayreuth and Düsseldorf revoked their doctorates due to plagiarism.

Capurro: EI Research Integrity  The University of Oxford's "Code of Practice" on "Academic integrity in research: be honest in proposing, conducting and reporting research. They should strive to ensure the accuracy of research data and results and acknowledge the contributions of others. acquaint themselves with guidance as to best research practice and standards of integrity; comply with ethical and legal obligations as required by statutory and regulatory authorities, including seeking ethical review and approval for research as appropriate. seek to ensure the safety, dignity, wellbeing and rights of those associated with the research. effectively and transparently manage any conflicts of interest, whether actual or potential, reporting these to the appropriate authority as necessary- 

Capurro: EI Research Integrity  ensure that they have the necessary skills and training for their field of research.  recognise their accountability to the University and their peers for the conduct of their research.  having due regard to subject disciplinary norms, acknowledge that authorship of a research output should be attributed only to a researcher who has made a significant intellectual, scholarly or practical contribution to that output and is willing to take responsibility for the contribution.  follow the requirements and guidance of any professional bodies in their field of research. Researchers who are members of a regulated profession must follow the requirements and guidance of the body regulating their profession.

Capurro: EI Internet Research Ethics  The Association of Internet Researchers (AoIR) together with an AoIR ethics committee have developed guidelines for Ethical Decision-Making and Internet Research (2012):

Capurro: EI Internet Research Ethics  The International Journal of Internet Research Ethics edited by Elizabeth A. Buchanan, Charles E. Ess and Annette N. Markham, of which three issues (2008, 2009 and 2010) are available so far, describe the scope of Internet Research Ethics as follows:

Capurro: EI Internet Research Ethics  "As Internet Research Ethics has developed as its own field and discipline, additional questions have emerged: How do diverse methodological approaches result in distinctive ethical conflicts – and, possibly, distinctive ethical resolutions?

Capurro: EI Internet Research Ethics  How do diverse cultural and legal traditions shape what are perceived as ethical conflicts and permissible resolutions? How do researchers collaborating across diverse ethical and legal domains recognize and resolve ethical issues in ways that recognize and incorporate often markedly different ethical understandings?

Capurro: EI Internet Research Ethics  Finally, as "the Internet" continues to transform and diffuse, new research ethics questions arise – e.g., in the areas of blogging, social network spaces, etc.

Capurro: EI Internet Research Ethics  Such questions are at the heart of IRE scholarship, and such general areas as anonymity, privacy, ownership, authorial ethics, legal issues, research ethics principles (justice, beneficence, respect for persons), and consent are appropriate areas for consideration."

Capurro: EI Logros y proyectos  Creación del ICIE (1999)  Creación de IRIE (2004)  Actividades en Africa, Asia y Latinoamérica  Redes y conferencias academicas: INSEIT, ETHICOMP; CaTaC

Capurro: EI Temas actuales de la EI  Online Social Networks  Intercultural Information Ethics  Reputation  Secrecy  Digital of Future Education  ICTs and Social Media  Global Citizenship  Cybe warfare  Internet of Things

Capurro: EI Bibliografía Esta presentación está basada en los siguientes textos:  Entrevista con Bruno Lara (2014):  International Center for Information Ethics (ICIE):  Shapes of Freedom in the Digital Age (2014):  On Ethics, Information Ethics and Internet Research Ethics (2014):  International Review of Information Ethics (IRIE): r-i-e.net/ r-i-e.net/ Para una bibliografía general ver: ICIE