¡Organizate! La Escuela – La Cultura ch. 2

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
There are four words in Spanish that mean the. singularplural masculine feminine el la los las.
Advertisements

Los objetos Las clases Los pronombres Verbos de AR
Las provisiones de la escuela
Definite and Indefinite Articles. There are four words in Spanish that mean “the”. singularplural masculine feminine el la los las.
Meta: ¿Qué necesitas para la escuela?
Calentamiento (bw 4.2) What is each person’s favorite class? 1.A Lucia le gusta el ejercicio. 2.Me gustan los números. 3.A Jorge y a Tomás les gustan las.
1 Los sustantivos en español Los sustantivos en español.
Hoy es miércoles. La fecha es el 26 de febrero LA PREGUNTA: Read page 113 Explain the physical education system, the use of gymnasiums, and the prevalence.
Hoy: Para Empezar Traducen: 1) I want a backpack. 2) Pierre needs a pen. Translate, then make them plural: 3) Pencil 4) dictionary 5) calculator Repaso.
HACER AHORA – Complete in notebook
OBJETOS DE CLASE.
Hoy es miércoles el seis de noviembre. Ahora Traduce al español: 1.There are two books in the classroom. 2.There are thirty-two lockers in the classroom.
Las Palabras Interrogativas ¿Quién? ¿Qué? ¿Cuándo?
+ CHAPTER 3 REVIEW Grudgeball. + HAGA AHORA HAGA AHORA el 19/20 de noviembre Answer the following questions about yourself following the example format:
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta … Carlos estudia en la biblioteca. s vo Forming YES and NO questions is easy. In Spanish, reverse the.
Hoy: Para Empezar Traducen: 1) I need many things! 2) We want some paper. Translate, then make them plural (use unos or unas): 3) colored pencil 4) pen.
Los útiles escolares School Supplies Por Srta. Restrepo y Sra. Plant.
Primer Paso: Talking about what you want and need Kaylor Productions.
1 Using Definite Articles with Specific Things 2 Los sustantivos (nouns): l Nouns name people, animals, places, or things. l In español, all nouns have.
En el nombre del Padre, del Hijo, y del Espíritu Santo, Amén Dios en mi mente, Dios en mi boca, Dios en mi corazón. Te agradecemos por el día de hoy.
Singular Definite Articles
Capítulo: 4. The definite articles in Spanish can be used to say the with a specific noun. They have different forms that agree with their noun in gender.
OBJETOS DE CLASE.
OBJETOS DE CLASE. la bandera flag la computadora computer.
Hoy es lunes el cuatro de noviembre.
1 Los sustantivos en español Los sustantivos en español.
1 Los sustantivos en español Los sustantivos en español.
Hazlo Ahora ● It is Maria’s first day of school, and she needs a shopping list. Help Maria by matching the objects with the classes she needs them for.
1 Los sustantivos en español Los sustantivos en español.
El género y número de los sustantivos (Gender and number agreement of nouns)
1 Los art ículos en español Los art ículos en español.
1 Los sustantivos en español Los sustantivos en español.
1 Los sustantivos en español Los sustantivos en español.
Las Cosas de la Clase Classroom Items. La Pizarra.
Capítulo 2 En mi colegio pg Los objetivos pg Identify people and classroom objects 0 Ask for and give names 0 Ask or tell where someone.
Repasemos la tarea REPASE (review) all articles. HAGA (do) – 1.p. 15, ejercicio 1 1, 4, 5, 6, 8, 10, 12, 14, 15, 16.
2.1—Talking about what you want & need.. Subject Pronouns You’ve already learned the subject pronouns that can be used for I and You. Now you will learn.
V ERBOS N UEVOS, ARTÍCULOS Y INTERROGATIVOS Ser Tener Llamarse.
Vámonos ¿Cuáles clases tienes? (What classes do you have?) Name 3 in complete Spanish sentences. Ejemplo: Yo tengo la clase de español.
Bellwork Copy your DLT I can recall vocabulary to say what I have, what I need, and to talk about my classes. I can use indefinite articles and adjectives.
I can respond to a ___________________ and resume a normal conversation in Spanish. I can ____________ words in Spanish from their singular form to the.
I can _______________ the concept of “_________________”. I can _________ the cultural significance of ______________________. Concordancia explain “Día.
Hoy es martes. La fecha es el 22 de octubre
1 En la clase 2 ¿Qué es esto? En la clase ¿Qué es esto? En la clase.
Lesson 4.1 Grammar. Indefinite Articles Indefinite articles un and una are used to say a or an before a singular noun, while unos and unas are used to.
1 Definite and Indefinite Articles Articles Definite and Indefinite Articles Articles.
Tarea: página 124 actividades 7 & 8 Español 1 lunes, el 15 de abril.
1 Definite and Indefinite Articles Articles Definite and Indefinite Articles Articles.
1 Los sustantivos en español Los sustantivos en español.
ch?v=1RuevxWIoCM. Hoy: Para Empezar Conjugate: Placticar, querer, necesitar Repaso de Vocabulario Un/Una Querer/necesitar.
Capitulo 2 Primer and Segundo Paso QUIZ REVIEW OUTLINE.
Using definite articles with nouns Apuntes. Nouns They refer to: –people –places –things –concepts.
Prueba: ¡hoy! Hoy: Para Empezar Traducen: I need many things!
Definite and Indefinite Articles.
Los sustantivos en español.
Vámonos ¿Cuáles clases tienes? (What classes do you have?)
Los sustantivos en español.
Los sustantivos en español.
Los sustantivos en español.
Los sustantivos en español.
Los sustantivos en español.
Los sustantivos en español.
Los sustantivos en español.
Los sustantivos en español.
Los sustantivos en español.
Los sustantivos en español.
Los sustantivos en español.
Los sustantivos en español.
Los sustantivos en español.
Los sustantivos en español.
Transcripción de la presentación:

¡Organizate! La Escuela – La Cultura ch. 2

Brainstorm in Spanish or English: What materials do you need for school each year? What do you buy yearly or keep year to year? Where do you go to buy your school supplies?

Culture: The education system – Needs & Wants for School: How do you get ready to go back to school? Where do you shop? What items to you need to buy or can keep year to year? Are those the same needs and wants of students abroad? What do they need for school? Where do they shop?

Culture: The education system – Differences with Needs & Wants for School: Pro’s & Con’s España/LA Los EEUU Materials: school sends home a letter with the basics and students buy in a “papelería;” they must buy own textbooks Materials: school sends home a letter 9th gr. and students shop in a “librería or almacén;” school provides texts through state funding Dress Code: buy and wear a uniform (liked by all because it eliminates differences in economic status and all feel equal) Dress Code: wear what you are comfortable in and states your personality *gym uniforms

Culture: The education system: España/LA Los EEUU Escuela Primera (4 yrs.) (6 yrs.) Escuela Secondaria (el liceo/colegio) (4 yrs.) (15 yrs.) Preparatoria (3-4 yrs.) – if plan on university study – public & private – must pass an entrance exam to enter and graduate with a degree “bachillerato” after 3rd yr., choose major area of study for “universidad” Escuela Vocacional (3-4 yrs.) for tech. traning and non-college bound Nursery School Kindergarten Elementary School (4 yrs.) Middle School (4 yrs.) High School (4 yrs.) (tracking) College or Junior College

Culture: The education system – The day: España/LA Los EEUU No after school activities such as sports due to “siesta.” You can join through a town rec. league (soccer) School Sessions AM/PM: due to zoning and home for break and then can go back to school for more classes because they take 9-12 classes and have longer school days - Schedules vary daily; no lunch per. Little time for P/T job – ask parents for money – no cars School/Community funded extracurriculars Day consists of classes from 7:30-2pm and vary from 8-9 classes with alternating days for gym/lab and or study hall/lunch Students hold P/T jobs to earn money for spending or cars, etc.

La Escuela El Colegio y Las Clases “¿Qué hay en la clase?” High School and Classes “What’s in the classroom?”

Cosas en la mochila para las clases El bolígrafo La pluma El lápiz

La carpeta El libro El cuaderno

La goma de borrar El papel La hoja de papel

Las tijeras La regla La grapadora

La cinta adhesiva La calculadora

Cosas para la clase de arte: El pincel La pintura

El lápiz de color El marcador

Cosas en la clase/la aula: En la pared (wall): El reloj La ventana

El calendario La bandera

Cosas para enseñar y aprender: El borrador La tiza La pizarra

El cartel El proyector

la televisión La computadora

El mapa El tablón (de anuncios)

Los muebles de la clase: El escritorio El pupitre La puerta

La silla El sacapuntas

La mesa El cesto de papeles La papalera

El armario El estante de libros

Las personas en la clase: El estudiante/el alumno La estudiante/la alumna El profesor/maestro La profesora/maestra

Cosas para leer y ver en la clase: El examen El horario El periódico

¿Qué es esto?

Los Sustantivos Plurales: #1 Los Sustantivos Plurales: el los la las Nouns ending in a vowel add “-s” el chico los chicos la silla las sillas Nouns ending in a consonant add “-es” el papel los papeles el reloj los relojes

Los Sustantivos Plurales: #2 Los Sustantivos Plurales: el los la las Nouns ending in a “-z” change to “-c”, add “-es” el lápiz los lápices Add or remove an accent mark in the plural: el examen los exámenes la nación las naciones

Los Sustantivos Plurales: #3 Los Sustantivos Plurales: el los la las When referring to males and females as a single group, or to masculine and femenine objects together, always use the masculine plural: the boys the boys and girls los chicos the boy students the boy and girl students los estudiantes

Ahoras: Using definite articles, translate the following classroom objects into Spanish. Pay attention to singular vs. plural nouns: The pencils 9. the TV The closet 10. the windows The pencil sharpener 11. the pens The clocks 12. the maps The door 13. the boy student The posters 14. the garbage The chalk board eraser 15. the book shelves The student desk 16. the paint

(agree in number & gender with noun) Los Artículos…: (agree in number & gender with noun) el la los las Definidos (points to specific items): “the” un una unos unas 2. Indefinidos (points to things not specific): “a” / “an” “some”

Exs. with Definite vs. indefinite articles: Singular: (the) vs. (a/an) Tengo la mochila. – Tengo una mochila. Tengo el cuaderno. – Tengo un cuaderno. Plural: (the) vs. (some) Juan tiene los libros. – Tiene unos libros. Ana tiene las carpetas. – Tiene unas carpetas.

Def. Indef. Plural (Def./Indef.) Practica: Fill in the blank with a definite and the indefinite article and the plural form of each: Def. Indef. Plural (Def./Indef.) 1. calculadora 2. papel 3. cuaderno 4. bolígrafo 5. lápiz 6. pincel 7. goma

Key questions: ¿Qué hay en la clase? What is in the classroom? ¿Qué hay en tu mochila? What’s in your backpack? En la clase hay una television, una ventana, un armario, etc. In the class there is/are_______ En mi mochila hay un libro, un cuaderno, una carpeta y una pluma.

Using the verb TENER to discuss what you have for each class: Tener (to have) Yo tengo = I have nosotros tenemos = we have Tú tienes = you have Él tiene he has ellos tienen = they have Ella tiene = she has ellas tienen = they have Ud. tiene you have Uds. tienen = you all have

Key question: ¿Qué tienes en tu mochila para las clases? What do you have in your backpack for classes? Yo tengo unos libros y un cuaderno en mi mochila. ¿Ya tienes una pluma? Do you already have a pen? Sí, ya tengo una pluma. / Yes, I already have a pen. No, no ya tengo pluma. / No, I don’t have a pen already. *Note: articles: un, una, unos, unas are dropped in negative sentences.

Key question: ¿Qué tiene Marco para el español? What does Marco have for Spanish class? Marco tiene un diccionario y una carpeta. ¿Tienen los estudiantes los cuadernos? Do the students have notebooks? Sí, ellos tienen los cuadernos. / No, ellos no tienen cuadernos.

Más practica con Tener: B. Insert the correct form of Tener and translate the class object to create a sentence: Ex: yo / tener / a pencil = Tengo un lápiz. 1. Juana / tener / a notebook and a pen 2. tú / tener / a backpack ? 3. Los alumnos / tener / some paper 4. Nosotros / tener / some rulers and folders 5. El profesor / tener / the chalk and the eraser

Practicamos: In a complete sentence, answer the question to describe 3 things that you have for each class: ¿Qué tienes en tu mochila para la clase de….? Español Inglés Matemáticas Arte Historia *now interview 5 classmates to ask what they have for each class and report in el/ella form

Ahoras: Answer the following in a complete Spanish sentence using the cues given: 1. ¿Qué tiene Paco para el inglés? (plumas) 2. ¿Qué tienes en tu mochila? (libros, papel y carpetas) 3. ¿Ya tienes un pincel y la pintura para el arte? 4. ¿Qué tienen los estudiantes para las matemáticas? (calculadoras, lapices, gomas) 5. ¿Tienes un mapa? (no)

Practicamos: Translate into Spanish I already have a folder and a notebook. We have some books and some pens for English class. He has a marker and a paint brush for art. In my backpack, I have a dictionary. The girls have some pencils and some erasers. Do you already have a ruler for math?

Using the verb QUERER to discuss what you want for school: Querer (to want) *formed like Tener with “e to ie” stem change in all forms except nosotros* = (boot verb) Yo quiero= I want *nosotros queremos= we want Tú quieres = you want Él quiere he wants ellos quieren = they want Ella quiere = she wants ellas quieren = they want Ud. quiere you want Uds. quieren = you all want

Key question with QUERER to discuss what you want for school: ¿Qué quieres para las clases? - Yo quiero una mochila nueva. ¿Quieres una calculadora? - Sí, quiero una calculadora. - No quiero. Ya tengo una calculadora. ¿Qué quiere Paco para el espanol? - Paco quiere un diccionario. ¿Paco quiere unas carpetas? No, el no quiere carpetas.

Más practica con Querer: B. Insert the correct form of Querer and translate the class object to create a sentence: Ex: yo / querer / a pencil = Quiero un lápiz. 1. Jose / querer / a dictionary 2. tú / querer / some paper? 3. Angela y yo / querer / some colored pencils 4. Los profesores / querer / some posters and bookshelves 5. Yo / querer / the paint for art class

Answer the following in a complete Spanish sentence using the cues given: 1. ¿Qué quiere Paco para la historia? (a notebook) 2. ¿Qué quieres en tu mochila para las clases? (some pens, some folders, and some paper) 3. ¿Quiere Anita un pincel para el ingles? (no) 4. ¿Qué quieren los estudiantes para las matemáticas? (a ruler, a calculator, some pencils) 5. ¿Quieres unas gomas? (si)

Practicamos: Translate into Spanish I already have a notebook, but I want a folder for class. We want some pencils for English class. The teacher has the chalk, but he wants some board erasers. In my backpack, I want a dictionary. The girls want 15 pens. Do you want the book?

Ahoras: Traduzcan al espanol con TENER o QUERER: 1. I want some markers for art class. 2. He already has a backpack. 3. Anita and I want many things for school. 4. They want some pencils for math class. 5. Do you want a dictionary for Spanish class? 6. What does Ana want for English class? 7. What do you have in your backpack?

Using the verb NECESITAR to discuss what you need for school: Necesitar (to need) Yo necesito = I need nosotros necesitamos= we need Tú necesitas = you need Él necesita he needs ellos necesitan = they need Ella necesita = she needs ellas necesitan= they need Ud. necesita = you need Uds. necesitan = you all need

Key question with NECESITAR to discuss what you need for school: ¿Qué necesitas para la clase de historia? - Yo necesito un cuaderno y una carpeta. ¿Necesitas unas plumas? - Sí, necesito unas plumas. - No necesito. Ya tengo unas plumas. ¿Qué necesita Juan para las matematicas? - Paco necesita una regla y una calculadora. ¿Necesitan los estudiantes unos libros? No, ellos no necesitan libros.

Ahoras: Write a question and answer based on the information provided using NECESITAR: Ex: (tú) (some pens) – ¿Qué necesitas tú? Yo necesito unas plumas. (Elena) (a ruler) (Marcos y Rafael) (some paper) (tú) (many things) (El profesor Martinez) (the chalk) (Pedro) (some folders and notebooks)

Reviewing your needs and wants or school: In complete sentences, list 5 things you want for school and each class. In complete sentences, list 5 things you need for school and each class. In complete sentences, list 5 things you already have for school and each class.

Entrevista Questions in Spanish: (translate) Answer in Spanish for yourself: (yo) Answer - Un Amigo: (el form) Answer - Una amiga: (ella form) What is your name? What do you need for school? What do you want for school?