Julia de Burgos 1914-1953. Biografía 1914-1953 Nació en un barrio muy pobre en Carolina, PR pero ganó una beca para ir a la secundaria y después asistió.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Using the preterite and imperfect tenses!!! Now that we know two forms used for the past tense, the preterite and the imperfect. Lets look at how each.
Advertisements

1 Las Palabras Interrogativas ¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?
Julia de Burgos Puerto Rico
lunes, el diez de febrero del 2013 (dos mil once)
EL TIEMPO PERFECTO SIMPLE
Gregorio López y Fuentes
Every time I paint it serves a purpose to bring about pride in our Mexican American culture. --Carmen Lomas Garza.
Preposiciones a, con y hacia
Las Palabras Interrogativas
____________________ No me gusta nunca hacer las tareas...
“If” Clauses ¡en español!
The present and past perfect
Review, test strategies and packet answers.  1. Read through once for understanding, while HIGHLIGHTING key words (refer to handout from 9/18)  2. Go.
Las Palabras Interrogativas ¿Quién? ¿Qué? ¿Cuándo?
Ven conmigo 2 Capítulo 7 El imperfecto.  You have already learned the preterite tense, which is used to describe events that started and finished in.
LOS OBJETOS DIRECTOS E INDIRECTOS
Español III. 1.Descríbete 2.El siguiente escenario 3.¿Cómo eras? 4.¿Qué hacías? 5.Tu niñez 6.Vivían 7.Específica y reciente 8.El verano pasado 9.La escuela.
Question words question WORDS? Cómo Cuándo Cuánto Dónde Por qué Qué Cuál Quién A qué hora Adónde.
Practice distinguishing between the preterite and imperfect tenses.
Starter: stars and wishes. Learning objectives: To use a writing frame to construct new language and memory strategies to remember it Outcome: Approximately.
Los verbos-AR Los verbos-ER/IRLos verbos-ER/IR Los verbos-ARPretérito Imperfecto.
The IMPERFECT tense The imperfect tense is also used in the PAST. The imperfect tense is used to refer to actions in the past that occurred repeatedly.
Walnalo Walnalo We will now do the National Anthem but you’ll need to rise. We will now do the National Anthem but you’ll need to rise.
-AR Verbs In Spanish, there are three classes (or conjugations) of verbs: those that end in –AR, those that end in –ER, and those that end in –IR. This.
REPASO Capítulo 3.2.
Tener You already know that TENER is used for: TO HAVE And when you want to express HUNGERAndTHIRST.
MORE CONVERSATION TOOLS
How to use the Jeopardy Template Copy the presentation to your hard drive. Open up the game board slide, determine the category of questions you want.
Inti Illimani – Violeta Parra
The present tense of ser (to be) (El tiempo presente del verbo ser) Modified by M. Sincioco.
Los verbos ponerse y decir Esp. 2/cap. 4.1 P. 130.
De Yashwant Chunduru.  Julia de Burgos nació en Carolina, Puerto Rico el 17 febrero de  Ella nació en una sección pobre de Carolina (el Barrio.
Para empezar Una fiesta entre familia Capitulo 5.
Match the English to the Spanish
First Grade – High Frequency Word Reading Competition Classroom Competition Created by: Malene Golding School Improvement Officer: Kimberly Fonteno.
Unit 2A: Lesson 2 How to Talk About Your Schedule Gramática- Present tense of –ar verbs.
Digital Photography: Selfie Slides
The Verbs saber and conocer (Los verbos saber y conocer) The “to know” verbs.
Digital Photography: Selfie Slides Your Name Date Class Period.
¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo? 1 ¿Cómo estás?How are you? ¿De dónde eres?Where are you from? ¿Quién es ella?Who is she? 2 We are already familiar.
Enrique Iglesias By Megan Sims Period 4.
Los tiempos verbales Español 4B.
Imperfect Tense -AR Verbs. Notes  In Spanish there are two simple past tenses: the preterite and the imperfect.  The preterite is used to state an action.
Imperfect VS Preterite. El pretérito en términos generales “El pretérito” is used for actions in the past that are seen as completed. Juan habló por dos.
Lección 9.1 y el vocabulario Diálogos Dirigidos con autoevaluación.
1 Las Palabras Interrogativas ¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?
First Grade Spanish High Frequency Words.
Preterite vs. Imperfect (Part II)
Saber/conocer (overview)  Saber: to know facts/info, HOW to DO something, to know about things/ideas  Conocer: to know people, know places WELL, know.
Preterite vs. Imperfect. El imperfecto  DESCRIBES THE SETTING OF THE STORY  IS AN ANTICIPATED EVENT in a story in the past (incomplete action)  Continuous,
Digital Photography: Selfie Slides Anaiyah holiday 10/23/2014 6th.
Como pronunciar el español (How to pronounce Spanish) Una guia al alfabeto en español y a la pronuciación del idioma. (A guide to the alphabet in Spanish.
“Amigos para siempre” Sara Brightman - José Carreras No uses el ratón, por favor.
Las Palabras Interrogativas ¿Qué?¿Qué? 1 Las palabras interrogativas ¿Cómo estás?How are you? ¿De dónde eres?Where are you from? ¿Quién es ella?Who is.
Direct Objects & Direct Object Pronouns An English and Spanish Lesson.
Hoy es lunes, el 26 de enero 26/1/15. Para comenzar: Reflect on these questions and answer them in your journal. Was the workday on Friday valuable for.
Saber and Conocer (Los verbos saber y conocer) to know Notes: page 31 of your INB.
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
Los tiempos verbales Español 4B. Pretérito Yesterday I made a sandwich. Ayer hice un sandwich. Last night Carlos gave her a card. Anoche Carlos le dio.
The Verbs saber and conocer (Los verbos saber y conocer) The “to know” verbs.
Las Palabras Interrogativas ¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo? 1.
  Jugó=he/she played  Use the preterite tense for past actions that are viewed as over and are not being connected to the present. ¿Te acuerdas?
Model: Yo les preparo la cena. = Yo se la preparo.
Saber Vs. Conocer Sra. Altamirano Español II. First, we need to learn the conjugation of the verb SABER Yo sé Tú Sabes él, ella,ud. Sabe Nosotros Sabemos.
And now, the end is here Ahora que el fin se acerca And so I face the final curtain y me enfrento a la bajada del telón, My friend, I'll say it clear.
Los Pronombres relativos Relative pronouns. Relative pronouns are words that:  Connect ideas within one sentence  Most frequently refer back to a noun.
Question Words ¿Cómo estás? How are you? ¿De dónde eres? Where are you from? ¿Quién eres? Who are you? We are already familiar with several words used.
CEIP LOS GUINDOS Málaga (Spain) PROYECTO COMENIUS ONCE UPON A TIME
First Grade Dual High Frequency Words
Indirect Questions First Day on the Job 11 Focus on Grammar 4 Part X, Unit 28 By Ruth Luman, Gabriele Steiner, and BJ Wells Copyright © Pearson Education,
Transcripción de la presentación:

Julia de Burgos

Biografía Nació en un barrio muy pobre en Carolina, PR pero ganó una beca para ir a la secundaria y después asistió a “la UP” que siempre ha sido económicamente accesible a todos con diploma. Después de descubrirlo en la UP, participó en el movimiento nacionalista durante toda su vida. En Nueva York, participo en el movimiento socialista; entendió el problema de la pobreza porque había perdido varios hermanos que murieron de hambre cuando era niña. Fue maestra como joven, después se dedicó a escribir poesía y publicar en periódicos. Viajó a Nueva York en 1940 y vivió en Cuba en y después en Nueva York otra vez hasta su muerte. Nunca regresó a PR. Trabajaba para un periódico hispano pero también tuvo que hacer trabajos serviles a veces. Tuvo 2 divorcios y una relación amorosa fracasada. Era una mujer no tradicional ya que divorció un esposo para ir al exilio con su amante dominicano. Sufrió de depresión y era alcohólica. Murió de neumonía a los 39 años en un hospital en Harlem.

Su muerte “In 1977, I was on my way to a workshop on the poetry of Cesar Vallejo with a Puerto Rican poet; and when we reached the corner of 5th Avenue and 104th Street, he said to me, "Here's where Julia de Burgos collapsed.” I then asked him the question we Dominicans always ask when her name is mentioned: Who is Julia de Burgos? He told me that she was Puerto Rico's greatest poet, that she had peasant roots, and that her poetry was extraordinary. He also told me that after Julia collapsed and was picked up by an ambulance, they took her to Mayflower Hospital, which was just around the corner, on Fifth Avenue between 105th and 106th Streets, but they would not admit her because she was Hispanic and sent her on to a hospital in Harlem. ” (Fuente: Sherezade Vicioso “Our Julia” Callaloo Summer 1994)

Su activismo contra Trujillo Su ex-amante dominicano Juan Isisdro Jimenes Grillón: “Those were years [ ] of intense political activity for the exiled Dominican community and Julia collaborated within limits. She, for example, wrote a poem against Trujillo [“Himno de sangre a Trujillo”] and many other poems about the struggle that must be in the hands of the CIA, because they took away her passport and all her papers when she entered Miami on her return to New York.” (Fuente: Sherezade Vicioso “Our Julia” Callaloo Summer 1994) Trujillo: dictador de la República Dominicana entre 1930 y 1961

Su acercamiento lírico a la política Su ex-amante dominicano Juan Isisdro Jimenes Grillón: “Her social formation, her passion for justice, all that was much more intuitive. She had not studied the evolution of the demo- cratic movement, or of representative democracy, nor the evolu- tion of the Socialist Movement. Neither had she read anything of Marx, nor had I at that time, maybe some brief summaries by Lenin. Julia did not know Marxism, but intuitively she was a Marxist, she was aware of the class struggle, but all this was bound with her lyrical chimeras and with all those feelings that implied a penetration into the roots of life, death, water, air, nature, love, and pain. That's why she could express the love of justice so well in her poetry without falling into pamphleteering, without losing her lyricism.” (Fuente: Sherezade Vicioso) Artista: Oscar López Rivera

Contradicciones y tensiones de su vida que se convierten en temas poéticos El intelecto / la naturaleza El campo / la ciudad El sujeto colonial / la metropolis La mujer liberada / la sociedad (Adaptado de Vicioso)

Welfare Island (Roosevelt Island) 1947 Presente 1932

“Adiós en Welfare Island” Escribió el poema en inglés la primera vez cuando estaba enferma en el hospital, poco tiempo antes de su muerte. Después lo tradujo. ¿Impresiones generales? ¿Qué es el “gran imperio de soledad y oscuridad”? ¿Cuál es el efecto de la preguntas en el poema? ¿Hay rima? Poesía lírica: subjetiva, expresa sentimientos

“Adiós en Welfare Island” ACTIVIDAD EN PAREJAS : Una lectura detallada de las diferentes versiones del poema (español e inglés). Leyendo los textos muy de cerca, ¿puedes averiguar algunas diferencias de sintaxis, estilo, léxico? ¿Sientes algo diferente al leerlo en cada idioma? ¿Es el mismo poema?

“Poema para mi muerte” ¿Alguien puede parafrasear cada estrofa? ¿Cuál es la trama? ¿Qué significan el símil “Mis dedos como niños” y la metafora “mi razón poblada de sábanas blancas? ¿Qué imágenes de la naturaleza hay en el poema? ¿Están en todas las estrofas o hay excepciones? ¿Por qué regresa a la isla de roca en la última escena? ¿Cuál es la importancia del “llamarse” en la última estrofa? (Cf. “Pentacromia”)

“Yo misma fui mi ruta? ¿Por qué se usa el tiempo pretérito? Fuese=fuera ¿Qué significa “no resistir” en la 1ª estrofa? ¿Qué podrían representar los “senderos nuevos”? ¿Los “troncos viejos”? Muchos imágenes naturales aquí también. ¿Por qué? ¿Por qué se repite y reescribe la última estrofa? ¿Qué significa la última?

“Pentacromia” ¿Se puede considerar un poema feminista? ¿Por qué? ¿Por qué creen que Dolores Prida usó este poema? ¿Cómo es diferente de “Yo misma fui mi ruta”? ¿Qué significa su auto-cita?