Diagnóstico climático del Golfo de California

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Español la memoria (2): cómo trabajarla bien en grupos.
Advertisements

Ser vs Estar.
SECRETARÍA DE ESTADO DE CAMBIO CLIMÁTICO DIRECCION GENERAL DE CALIDAD Y EVALUACION AMBIENTAL PRESENTATION BY SPAIN TO THE EXECUTIVE BODY FOR THE CLRTAP:
To be, or not to be? Lets start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means to be.
-AR Verbs In Spanish, there are three classes (or conjugations) of verbs: those that end in –AR, those that end in –ER, and those that end in –IR. This.
QUESTION OF THE MONTH August, In the next two slides you will see the perinatal mortality figures during most of the XX Century, as presented by.
Hacer in Time Expressions
The preterite forms of ir and ser are exactly the same. Carlos fue de vacaciones a las montañas. (ir) Mi equipo fue campeón.
ALC 53 lunes el 14 de diciembre Use your own paper for this weeks ALC. You will turn them in on Friday.
Empresa y Sociedad Tema 1. Teoría de la Empresa y de la Sociedad Dr. Antonio Lloret 17 de Enero de 2011.
Use of Analogy Fundamental Comprehension by means of metaphoric Communications.
Saber versus Conocer. La diferencia entre los dos… Saber: to know a fact, to know something thoroughly, to know how to do something. Conocer: to be acquainted.
Elaborado por: Ing Edson Rodriguez Ingles o Idioma Extranjero I
Diagonal Mar ¿Disastre o tienda óptima?
Ser part 2. Subject Pronouns in Spanish Singular Plural_______ Yo = I Nosotros = We (masculine/mixed group) Nosotras =We (feminine) Tú = You Él=He Ellos.
Los adjetivos demostrativos
You have already learned that ser and estar both mean to be but are used for different purposes. These charts summarize the key differences in usage between.
2003 HYPACK MAX Training Seminar1 Sample Belgium Test Inputting Tag Line information into HYPACK® MAX In the old days, a Tag Line was anchored to.
Game Cluedo: How to Play 1.Your group should have the 21 cards containing 6 cards of suspects, 9 rooms and 6 weapons, a tally card for each member and.
In both English and Spanish, the verb to be (ser) and numbers are used to tell time. Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved.
In Lecciones 6–9, you learned the preterite tense
Pronombres Relativos El que, La que, Los que, Las que y Lo que.
1) Penélope Cruz es actriz mexicana ……………………………………….. 2) Nació en setiembre ………………………………………………………….. 3) Tiene 23 años …………………………………………………………… 4) Nació
A expresar los gustos e intereses Estas preguntas son buenos para conversar sobre lo que les gusta con sus compañeros What do you like? What do you love?
¿Quién es este hombre muy importante? ¿Por qué cada niño en cada escuela de Cuba le conoce?
The letters l and ll In Spanish, the letter l is pronounced much like the letter l in the English word leaf. Listen to and say these words: lechuga lunes.
Time Expression with Hacer
-Ar ending verbs. -AR Verbs In Spanish, there are three classes (or conjugations) of verbs; those that end in –AR, those that end in –ER, and those that.
Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved You have already learned that ser and estar both mean to be but are used for different.
Empezar/Comenzar, Pensar, Querer, and Preferir
Bell Dinger el 26 de octubre Complete the chart with the appropriate subject pronouns.
Speaking Exercises 1.Save this program as speaking exercise #1YOUR NAME in the M drive 2.Read each question out loud into your microphone, and then reply.
Tener “To Have” La clase de español I.
Los demostrativos.
El pretérito The preterite tense is used to talk about actions that occurred in the past. These events occurred and ended at specific times These events.
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo Youth and political participation Attitudes towards voting and the protest.
(por favor) By emory gibson Para describir how long ago en español, presta attencion.
Demonstrative Adjectives and Pronouns
Cancela, JM. Ayán C. University Of Vigo. Throughout history the definition of learning has been conceptualized in many different ways depending on the.
The Days of the Week (Los días de la semana). domingo lunes martes miércoles jueves viernes sábado el domingolos domingos el luneslos lunes el marteslos.
La Lección del Repaso Antes de entrar en la clase de Español IV, necesita saber esta información.
Articles, nouns and contractions oh my!. The POWER of the article THE 1. There are four ways to express THE in Spanish 2. The four ways are: El La Los.
¿Qué haces si estás atrapado/a en un edificio en llamas? Usa 3 términos de vocabulario.
Negatives and Questions. Negatives Consider the following sentences: Juan estudia mucho. Marta y Antonio viven en Georgia. Rita y el chico necesitan.
Español la memoria (1): cómo trabajarla bien. Hoy vamos a… mirar escucharpensar hablar memorizar.
Comparisons & Superlatives. There are three types of comparisons – Equality as … as not as … as as many as as much as.
Appollon 1 Disclaimer The terms and conditions are indicative and may change with market fluctuations. Société Générale assumes no fiduciary responsibility.
1 Estimación de los aportes en régimen natural en el Bajo Ebro Estimation of Virgin Flows in the Lower Ebro River Francesc Gallart, Pilar Llorens Instituto.
Enfermedad de las Manchas Blancas (EMB) White Spot Disease (WSD) Actualización del diagnóstico ambiental Octubre 2010.
Notes #18 Numbers 31 and higher Standard 1.2
Digital Photography: Selfie Slides Your Name Date Class Period.
Tecnología y Estructura de Costos. Technologies u A technology is a process by which inputs are converted to an output. u E.g. labor, a computer, a projector,
Question Words Apuntes 2.1 Exprésate pg. 52. Asking Questions ► To ask a question that may be answered with sí or no, raise the pitch of your voice at.
TENER, ESTAR and ANDAR in the Preterite. The verbs tener, estar, and andar have similar stem changes in the Preterite tense. They all have “uv” in the.
Un juego de adivinanzas: ¿Dónde está el tesoro? A1B1C1D1E1F1 A4B4C4D4E4F4 A2B2C2D2E2F2 A5B5C5D5E5F5 A3B3C3D3E3F3 A6B6C6D6E6F6 Inténtalo de nuevo Inténtalo.
¿Cuánto tiempo hace que…? You can ask when something happened in Spanish by using: ¿Cuándo + [preterit verb]…? ¿Cuándo llegaste a la clínica? When did.
Tear out workbook pages: 59-70
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
Notes #20 Notes #20 There are three basic ways to ask questions in Spanish. Can you guess what they are by looking at the photos and photo captions on.
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
First Grade Dual High Frequency Words
ELECTROMAGNET Gregory Miguel Concuan Motta Ana Belén Guerra Marroquín Brayan Stid Ortiz Sosa.
Los números.
Kindergarten Spanish High Frequency Words
An Animated PowerPoint Template. This 2007 PowerPoint contains video animation, but does not support text over video. The PowerPoint 2010 version includes.
In both English and Spanish, the verb to be (ser) and numbers are used to tell time. © by Vista Higher Learning, Inc. All rights reserved.
Los adjetivos demostrativos Notes #16 What is a demonstrative adjective in English? Demonstrative adjectives in English are simply the words: THISTHESE.
Development of the concert programme
To insert audio you need to be on that slide
How to write my report. Checklist – what I need to include Cover page Contents page – with sections Introduction - aims of project - background information.
Transcripción de la presentación:

Diagnóstico climático del Golfo de California PISA AERI Diagnóstico climático del Golfo de California Durante el Vacío Sanitario 2009-2010 Resumen del informe presentado por el Dr. Francisco Magallón, en la reunión del grupo AERI, en La Paz, BCS el pasado 17 de Febrero del 2010.

Corrientes Marinas superficiales .http://www.physicalgeography.net/fundamentals/8q_1.html Las corrientes marinas superficiales están influenciadas por el comportamiento de los cambios de presión atmosférica y la temperatura promedio del agua.

< Presión Atmosférica Parte Oriental Presión Atmosférica Parte occidental

< < < < Presión Atmosférica Parte Oriental Parte occidental

> Presión Atmosférica Parte Oriental Presión Atmosférica Parte occidental

http://www.cgd.ucar.edu/cas/ http://www.cgd.ucar.edu/cas/catalog/climind/soi.html

Southern Oscillation Index (SOI) Click here to download data files. The Southern Oscillation Index (SOI) presented below is computed using monthly mean sea level pressure anomalies at Tahiti (T) and Darwin (D). The SOI [T-D] is an optimal index that combines the Southern Oscillation into one series. The SOI noise [T+D] series is a measure of small scale and/or transient phenomena that are not part of the large scale Southern Oscillation. These SOI values are similar to those calculated by the Climate Prediction Center in that they have been derived using normalization factors derived from monthly values. The SOI values prior to 1935 should be used with caution. There are questions regarding the consistency and quality of the Tahiti pressure values prior to 1935. The smoothed curves below were created using a a filter which effectively removes fluctuations with periods of less than 8 months but includes all others. At 24 months 80% of the variance is retained. The smooth curve denoted by a thick black line is that produced using a decadal filter over thge original monthly values. As noted above, the SOI presented here are derived using monthly values as was done in Trenberth (MWR, 1984). However, Trenberth notes that better signal-to-noise ratios may be obtained by using normalization factors based upon annual means. To view figures and to download data derived using this approach, click here. Relevant publications: Trenberth (1984), "Signal versus Noise in the Southern Oscillation" Monthly Weather Review 112:326-332 Trenberth, K.E. and T.J. Hoar (1996): "The 1990-1995 El Nino-Southern Oscillation Event Longest on Record", Geophysical Research Letters 23:57-60 Ropelewski, C.F., and P.D. Jones (1987): "An Extension of the Tahiti-Darwin Southern Oscillation Index", Monthly Weather Review" 115:2161-2165 http://www.cgd.ucar.edu/cas/catalog/climind/soi.html

Darwin <Tahiti Darwin >Tahiti Existen dos estaciones metereológicas, Darwin y Tahití, que desde 1950 monitorean las anomalías de cambios de presión atmosféricas y cuyos registros ayudan a estimar la magnitud de los eventos que están en formación en el presente año.

La Niña El Niño La definición de año “El Niño” o “La Niña” se otorga a partir de que se ha rebasado un factor en los índices de oscilación que se tienen registrados.

Índice de Oscilación de El Niño La Niña Changes to the Oceanic Niño Index (ONI) http://www.cpc.noaa.gov/products/analysis_monitoring/ensostuff/ensoyears.shtml

National Oceanic and Atmospheric Administration Weekly Sea Surface Temperature Anomalies National Climatic Data Center Asheville, North Carolina http://lwf.ncdc.noaa.gov/oa/climate/research/sst/weekly-sst.php En esta página se pueden encontrar las imágenes semanales actualizadas que muestran el comportamiento de las anomalías de temperatura que se registran en los océanos.

References: Reynolds, R.W., 1988: A real-time global sea surface temperature analysis. J. Climate, 1, 75-86. Reynolds, R.W., 1993: Impact of Mount Pinatubo aerosols on satellite-derived sea surface temperatures. J. Climate, 6, 768-774. Reynolds, R. W. and D. C. Marsico, 1993: An improved real-time global sea surface temperature analysis. J. Climate, 6, 114-119. Reynolds, R. W. and T. M. Smith, 1994: Improved global sea surface temperature analyses. J. Climate, 7, 929-948. Reynolds, R. W. and T. M. Smith, 1995: A high resolution global sea surface temperature climatology. J. Climate, 8, 1571-1583. Smith, T. M. and R. W. Reynolds, 1998: A high resolution global sea surface temperature climatology for the 1961-90 base period. J. Climate, 11, 3320-3323. Reynolds, R. W., N. A. Rayner, T. M. Smith, D. C. Stokes and W. Wang, 2002: An improved in situ and satellite SST analysis for climate. J. Climate, 15, 1609-1625.

National Oceanic and Atmospheric Administration Weekly Sea Surface Temperature Anomalies National Climatic Data Center Asheville, North Carolina http://lwf.ncdc.noaa.gov/oa/climate/research/sst/weekly-sst.php

En la semana de febrero 11 del 2009 se registraron en el Golfo de California temperaturas de 0.5 a 1 oC de diferencia con respecto al promedio anual de 1971 a 2000. A diferencia de la lamina anterior en que se detecta para estas mismas fechas, diferencias de temperaturas de 1.5 a 2 oC por arriba de este promedio.

Para esta misma semana de febrero en el 2008 se registraron temperaturas de – 1.0 a -1.5 oC de diferencia con respecto al promedio anual de 1971 a 2000. Estas son temperaturas más frías que los dos años posteriores.

Para esta misma semana en febrero del 2007 las temperaturas registradas en el Golfo de California fueron muy cercanas al promedio anual, observándose en color gris.

En la misma semana de febrero del 2006 las temperaturas registradas en el Golfo de California fueron frías registrándose entre -0.5 y -1.0 oC.

En la semana en febrero del 2005 las temperaturas registradas en el Golfo de California fueron muy cercanas al promedio anual, observándose nuevamente en color gris. Como se ha observado las mayores temperaturas registradas en este mismo periodo se presentan en este año 2010.

A causa del fenómeno de “El Niño” se empieza a manifestar la temperatura promedio del agua en el Golfo de California incrementándose sobre los niveles promedio de los años anteriores, esto podría alterar también las corrientes marinas en las costas del pacifico..

Un año de “El Niño” se caracteriza porque además de un incremento en las temperaturas de las aguas superficiales marinas, se presentan lluvias atípicas, lo cual provoca escurrimientos de aguas arrastrando materia orgánica, fertilizantes, plaguicidas, entre otros hacia el medio marino. Las temperaturas mayores y los aportes al mar generan un bloom de plancton en el medio marino, lo cual genera condiciones adecuadas para la permanencia del virus de la WSSV en el medio marino, si este se encuentra presente. Considerando que en los estados vecinos de Nayarit y Sinaloa no se cumplió con los periodos de vacío sanitario recomendados por el grupo AERI y que en los muestreos realizados en organismos silvestres en el norte de Sinaloa y sur de Sonora en los meses de enero y febrero se tuvieron resultados detectados al WSSV. Se podría preveer que se pueden presentar problemas de WSSV en las unidades de producción camaronícolas donde esté presente este virus en el medio ambiente a principios de este ciclo. Por lo anterior se deben incrementar las medidas de bioseguridad y cumplir con todas las medidas consideradas en los protocolos sanitarios.