El Médico Residente como Educador

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Cómo Puedo Ayudar a que mi Hijo Tenga Exito en la Escuela?
Advertisements

3 al día  1. List 5 cities and / or states with Spanish names.
Back to School Night 2012 Noche de Regreso a la Escuela 2012 Melissa Shaw.
Las Palabras Interrogativas
¿Qué es Title 1? Es una fórmula federal de beca. Es la beca federal más grande que recibe Fayette County Public Schools.
Telling Time Grammar Essential #8.
Directions for template use This is a template that can be used either in whole group, typing in the information about an experiment, or with groups of.
Ir + a + infinitive Going to gonna do something.
Parte A (10 pts.) You will hear statements describing the pictures. Write the letter that corresponds to the picture that is described. Ejemplo: 1. ______.
Esp 222/8/12 Hoy es el veintidós de agosto. Objective: –Students will be able to present basic greetings in Spanish & use me gusta properly. Saquen la.
Evaluación de Competencias del siglo XXI Habilidad: Pensamiento crítico.
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
Direct Object Nouns & Pronouns
Me llamo _____________ Clase 8 IM La fecha es el 25 de septiembre del 2012 Propósito # 3: ¿Recuerdas los Pronombres de Objeto Directo? Actividad Inicial:
Direct Objects vs Indirect Objects Direct objects tell you S + V + who or what Indirect objects tell you S + V + (D.O.) + to whom or for whom Direct objects.
Capítulo Uno: Primer paso
The Present Tense of tener (to have)
Me llamo _______ Clase 5NM (501) La fecha es el 13 de noviembre del 2012 Propósito # 12: ¿A Qué hora es la clase de español? Actividad Inicial: Teach them.
Matching: 1. I like to walk. 2. We like ice cream. 3. They like dogs. 4. She likes the dog. 5. You like ice cream. 6. She and I like to walk. Nos gusta.
Ver una obra de Shakespeare Mirar las estrellas
Description Digital school is an educational movement that use technology to learn and transform the educational practice to promote the students integral.
ITDE 7005 Junio 2009 Nova Southeastern University Miami, Florida Marilia Villafañe.
Pronombres de complemento directo Direct object pronouns tell who or what receives the action of the verb. They are used to replace a noun,
Page 111 – AVSR 2 Chapter 3 – Realidades 3
The Present Tense of ir (to go)
9 th Grade Attendance Expectations Expectativas de Asistencia en el 9° Grado [INSERT SCHOOL NAME] [INSERT NAME] Attendance Improvement Counselor (AIC)
Spanish 1 Forming Questions. Trabajo de timbre Da la pregunta. Write the question asked for each answer given. 1. Tengo 16 años. 2. Soy de Ecuador. 3.
Capacitación para editores Reunión del Grupo de Trabajo SciELO Salud Pública Puebla, 4 de mayo del 2003.
Erika Wanczuk, M.Ed., NBCT x6471 Bienvenido a Desarrollo del Lenguaje Académico!
Welcome To Your Childs Second Grade Class Bienvenidos al Clase de Segundo Grado de sus Niños Miss Langens Class.
Avancemos 2 – Unidad 1 Lección 1
Academic Awareness Ms. Dominguez & Ms. Palomera September 25, 2013.
Capítulo 2 El Vocabulario Nuevo.
California Standards Test (CST). Every student in California takes a test to see if they have learned the necessary knowledge and skills for their grade.
Eduardo Mendoza. Francisco Marroquín Medical School offers a maximum of three months of elective rotations to international medical students. Students.
Constitution Defender Region 1 Constitution Guide Constitution Navigator 1 C-BORGs (Constitution-Bill of Rights) Graduate Supporters Future Voters Constitution.
ISLA (Immersion for Spanish Language Acquisition) is a 501 (c)(3) nonprofit organization that provides a safe and nurturing environment for native Spanish.
Ideas complied from: Engage Your Students in Learning!: Interactive and Effective Classroom Techniques Rachel Dinisman & Carole Padian, Pinkerton Academy.
Possesive Adjectives.
Dual Language Program at Monroe Programa de Lenguaje Dual en Monroe October 2013.
Colegio Lux Mundi Cambridge English School
Libro p Vocabulario y gramática en contexto.
Srta. Forgue El 12 de enero de Ahora mismo Completa los ejercicios con la forma correcta del mandato según el sujeto en paréntesis. Caminar (Uds.)
Los sustantivos en español
El Médico Residente como Educador
The Present Tense of ir (to go) and hacer (to do; to make) (El tiempo presente de los verbos ir y hacer)
Friend. El amigo/La amiga Boy El chico/el muchacho.
YO NOSOTROS TÚ VOSOTROS
¿Qué haces si estás atrapado/a en un edificio en llamas? Usa 3 términos de vocabulario.
Un refrán para ser contado Workshop Borinquen Writing Project Sra. María de los Angeles Camacho January 29, 2005 Sala Mater, Women’s Residence Workshop.
Supporting Your Child During Testing Apoyando A Su Hijo Durante Un Examen.
FESTEJEMOS eventos importantes en la vida. Hazlo Ahora / Do it Now Pre-Assesment Knowledge Students Should Bring to Class: ¿Cómo se dice…en español? a.
Triathlon Swimming: Stroke Rate Analysis for Trainning Prescription Antonio Rivas.
APUNTES #1 - COMPARATIVES.
10/ How to set up the PSNC educational program Cómo establecer el programa educacional de EPNC By Por Dave Batty PSNC #10.
MIGRANT EDUCATION Pecos-Barstow-Toyah ISD. PURPOSE #1 To support educational programs for migrant children in order to help reduce the educational disruptions.
Gustar- To like (to please)
Year of Productive Diversification and Strengthening Education Topic: Greenpeace Student: Clara Flores Nilupú Teacher: Juana Castillo Agurto. Year: fourth.
GUSTAR, SCHOOL SUBJECTS WHICH CLASSES DO YOU LIKE?
Regular, present-tense conjugation AR ER IR o amos o emos o imos as áis es éis es ís a an e en e en.
Lección 1 Subject pronouns and the verb SER
6 Things You Need to Know About ELAC ENG SPAN
Subject pronouns - Pronombres personales
En Contexto Vocabulario p
En Contexto Vocabulario p
Tú vs. Usted Grammar Essential #3.
Tapas Say what each person is going to do: Ir + a+ infinitive
CONOCER and Personal “A”
Tell what each person is going to do, based on the picture.
EL Advisory Committee (ELAC) 09/11/18
Transcripción de la presentación:

El Médico Residente como Educador DR. MELCHOR SÁNCHEZ MENDIOLA SECRETARÍA DE EDUCACIÓN MÉDICA FACULTAD DE MEDICINA UNAM

EDUCACION MISION VISION VALORES INVESTIGACION PRACTICA CLINICA

LA PALABRA “DOCTOR” DERIVA DEL LATIN “DOCERE”, QUE SIGNIFICA “ENSEÑAR” EL SER MEDICO LITERALMENTE SIGNIFICA SER MAESTRO

“No deseo otro epitafio…que la afirmación de que les enseñé a los estudiantes en los servicios clínicos, ya que considero esto la tarea más útil e importante que se me ha llamado a hacer” William Osler, 1905

El Residente como Educador Los residentes pasan hasta el 20% de su tiempo en actividades de enseñanza La mayoría no recibe instrucción formal en cómo enseñar con efectividad La instrucción formal los hace mejores y más satisfechos educadores Greenberg LW et al. Teaching in the clinical setting: Factors influencing residents’ perceptions, confidence and behavior. Med Educ 1984; 18:360-5

El Residente como Educador Los residentes reconocen que tienen responsabilidades educativas Encuestas demuestran que disfrutan al enseñar, y lo consideran un componente crítico de su experiencia y educación Bing-You RG. Medical students’ perceptions of themselves and residents as teachers. Med Teach 1992; 14:133-8

El Residente como Educador Estudiantes de medicina estiman que un tercio de sus conocimientos son atribuibles a enseñanza de los residentes Dos tercios de los residentes reciben más del 40% de su educación de otros residentes Brown RS. House staff attitudes towards teaching. J Med Educ 1970; 45:156-9

El Residente como Educador Los residentes son responsables de hasta el 80% de la educación de los estudiantes de medicina e internos Edwards JC et al. Residents’ Teaching Skills. Springer Series on Medical Education. 2002

El Residente como Educador Encuesta en EUA: 55% de programas de residencia ofrecen entrenamiento en habilidades de enseñanza ACGME y LCME requieren competencias educativas en los residentes Evidencia de que los cursos son efectivos Morrison EH et al. Residents-as-teachers training in U.S. Residency programs. Acad Med 2001;764:S1-S4

Liaison Committee on Medical Education Residents who supervise or teach medical students, as well as graduate students and postdoctoral fellows in the biomedical sciences who serve as teachers or teaching assistants, must be familiar with the educational objectives of the course or clerkship and be prepared for their roles in teaching and evaluation. Functions and Structure of a Medical School. www.lcme.org 2005

ECA de un Programa de Residentes como educadores 62 Residentes de la Universidad de California, de 4 especialidades 33 Recibieron currículo 13 h por 6 meses Evaluados con 8 estaciones OSTE Grupo intervención mejoró 28.5% (p<0.001) Grupo control sin cambio significativo Morrison EH et al. Ann Intern Med 2004; 141:257

Funciones profesionales (Asignaturas) Trabajo Seminario Investigación Educación Atención médica Actividades académicas

“…y, mientras salen y se enfrentan al mundo, predigo que, gradual e imperceptiblemente, olvidarán todo lo que alguna vez aprendieron en esta universidad”

The Resident-as-Teacher Educational Challenge: A Needs Assessment at UNAM MELCHOR SANCHEZ, ENRIQUE GRAUE, LEOBARDO RUIZ POSTGRADUATE STUDIES DIVISION U.N.A.M. FACULTY OF MEDICINE MEXICO CITY, MEXICO

Methods Postgraduate Medical Education Committee Review of literature resident-as-teacher Needs assessment survey for residents Pilot study with 30 residents Paper anonymous survey was sent to the total resident population ( 7,685 )

Results Return rate of 65.7 % ( 5,053 ) Age 30.4  7.8 years Gender: F = 44.5 % M = 55.5 % Broad and representative sample: 74 Specialty courses 93 Training sites Public and private, all mexican states

* * * * (F(3,5049) = 82.5, p <0 .0001).

* * (F(1,5052) = 15.9, p <0 .0001).

Ranking of time dedicated to other members of the healthcare team Residents Interns Medical students Nurses Mean 1.42 1.74 2.05 2.47 Median 1 2 3 Mode 4 1 = More time 4 = Less time

Role of residents as educators of other members of the healthcare team Interns Medical students Nurses Mean 1.3  0.7 1.4  0.7 1.5  0.8 2.1  1.1 Median 1 2 1 = Strongly agree 4 = Strongly disagree

Importance of educational content Teaching psychomotor skills Diagnostic reasoning Diagnostic tests Evidence-based medicine How to give lectures Teaching during rounds Feedback Ethics Communication skills History & Physical Time management Burnout syndrome Reflective practice Learning styles Bedside teaching Leadership Conflict management Assessment methods Motivation strategies Learning theories

Preferred teaching methods Mean  SD Median Mode Interactive lectures with a professor 2.06  1.4 2 1 Small groups work with facilitator 2.2  1.3 Printed material for self-directed study 2.9  1.5 3 Online individual learning 4 Online small groups 3.5  1.6 5

Results Learning obtained from residents: 45.5  25.8 % > 70 % (26% of the residents) If the course was online hours/week: 6.2  7.9 (Mean  SD) Median 4, Mode 2

Conclusions Residents dedicate a substantial amount of time to teaching, which increases as they progress through the program They are aware of the importance of their role as educators of the healthcare team There is a need for formal training in the educational skills of residents

Conclusions They want to learn a variety of subjects related to education, with preference for those clinically oriented They prefer lectures with an expert Almost half of their learning is from residents The Resident-as-teacher educational intervention needs to be tailored to local needs and resources

“ Se ha dicho que es más difícil cambiar un currículo que mover un cementerio... ” Harden RM. Approaches to curriculum planning. Med Educ 1986; 20:458-66

Modificación parcial al Plan Único de Especializaciones Médicas (PUEM) 2007 Inclusión en el Seminario de Investigación del PUEM de la Unidad Didáctica MBE Ampliación del Seminario de Educación Inclusión en el Seminario de Atención Médica de la Unidad de Profesionalismo Médico www.fmposgrado.unam.mx

www.fmposgrado.unam.mx

Dar clic en las sesiones del año que desee consultar

Formulario de registro, llenar los campos según sea el caso

Artículo en formato pdf Preguntas de la sesión en formato pdf Responder comentarios de la sesión ver comentarios de la sesión

Artículo en formato pdf

Preguntas de la sesión en formato pdf

Formulario de envío de preguntas

Hafferty FW. The hidden curriculum, ethics teaching, and the structure of medical education. Acad Med 1994; 69:861-71

Evaluación de necesidades Encuesta a residentes División de Posgrado Sesión Acad Nal Med Evaluación de necesidades Encuesta a residentes División de Posgrado Facultad de Medicina UNAM AMEE 2007 Comité de Educación de Posgrado Libro “La Educación en las Residencias Médicas” Reto “El Residente como Educador” Cambio curricular formal PUEM (Ed Med, MBE, Profesionalismo) Sesión bibliográfica de Educación Médica (cara-a-cara, en línea) Diseño, implementación y evaluación de Taller “Residente como Educador”

“El enseñar es aprender dos veces” Joseph Joubert

melchors@liceaga.facmed.unam.mx