Lehen ziurtasuna: cogitoa

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Pazkoaldiko 2. Igandea (C) Joan 20,19-31 Jose Antonio Pagola Musika:BanSon.Amadeus 1 Aurkezp:B.Areskurrinaga HC Euskaraz:D.Amundarain.
Advertisements

ZATIKIAK: SARRERA DBH 1. Esanahia eta adierazpena Zenbakitzailea: Zenbat zati hartu ditugun adierazten du. Izendatzailea: Osoa zenbat zatitan banatu dugun.
Gogamena edo Pentsamendua
Alejandra Alonso Olatz Artabe Amaia Azkorra
Egiaren Testiguaren aurrean
Datuak antolatzen.
BAKEA erein nahian.....
EHULKU (galderak nola egin)
PUNTUAZIOA.
Immanuel Kant: Etikari dagokion problema
FEDEA ETA ARRAZOIAREN ARTEKO ERLAZIOA
ERREALITATEARI DAGOKION PROBLEMA:
POLITIKA.
CPR-Ejea de los Caballeros, noviembre de 2009
Nondik dator Eguzkiaren Energia?
NATURALEZA.
NATURA.
EGUZKI ENERGIA FOTOVOLTAIKA
JESUSEK ESATEN ETA EGITEN DUENA
Zure diruaren garrantzia Unitate Didaktikoa 4.mailako DBH
Perpaus Motak Maite Goñi
Immanuel Kant: Metafisikari dagokion problema
Osasuntsu hasi Kaixo, gu María, Silvia, Jon eta Gorka gara, eta osasuntsu egoteko zer gosaldu behar dugun, zer hamaiketako hartu behar dugun, zer.
Fenomenoen gaineko ikerketa
Datuak antolatzen.
BITARTEKARITZA.
Ebazteko kasu bat.
Integrazio-metodoak koadraturen bidez:
Egilea: Gorka Arrien Arruti Taldea: BATX 2-D
BARKA GAITZAZU, JAUNA! Jainko gure Aitarekin adiskidetzeko poza eskaintzen digu Jesusek “Gurekin 2-8”
SALMOAREKIN OTOITZEAN
METODO FILOSOFIKOAK.
KLONAZIOA.
ZAZPI HITZAK Letra: ORAR aldizkaria;Musika:Vivaldi, Stabat Mater; Aurkezpena:josearin.
SALMOAREKIN OTOITZEAN
TOMAS AQUINOKOA: IZATEAREN GAINEKO TEORIA.
ERREINUA GURE ARTEAN DAGO ERREINUA GURE ARTEAN DAGO
Euskara zerbitzuak errebisatutako testua da
FRIEDRICH WILHEILM NIETZSCHE
EZAGUTZARI DAGOKION PROBLEMA: METODOA
N A N D R E M I J A I N K O R E M “Anni novi novitas” doinuak urtea asmo berriekin hastera gonbidatzen gaitu.
Hezkuntza Premia Berezia - H.P.B.
Razionalismoa Enpirismoa
Komunikazioaren elementuak
TESTUINGURU HISTORIKOA XVIII mendea
Honezkero bidean da Miren. Dagoeneko bidean da Miren.
Immanuel Kant: Metafisikari dagokion problema
FISIKA.
EGILEAK: EGOITZ BENGOETXEA AINARA ARANA AIMAR ATUTXA IRAIA AGUILERA
Hirutasun Guztiz Santua C Zikloa
Zein desberdintasun dago psikiatriaren eta psikologiaren artean?
{sin(klx), cos(klx)} oinarria: Fourier-en serieak
Egileak: Julen, Borja eta
GALAXIAK.
KAIXO EUSKADI MUNDUKO IZEN ARRAROENA Euskadiko albiste bitxienak
Intuizioa eta dedukzioa. Analisia eta sintesia
PERSPEKTIBISMOA ( ).
Abantailak Worpressek dituen abantailak asko dira. Guk zenbait aukeratu ditugu zuekin partekatzeko. Lehenik eta behin, wordpressek oso kudeaketa erreza.
ETA ORAIN BERA ERE GALDURIK DABIL
METAFISIKA.
Giza ekintza Zoriona Ongi bat lortu
KALKULU NUMERIKOA: Funtsezko arazoa:
FILOSOFIAren HISTORIA
Curriculuma 1.5. MATERIA.
23. Bedi f : R > R3 endomorfismoa, non
INTEGRAL MUGAGABEAK.
Bolumena ala edukiera?.
Zer da epaiketako bitartekotza?
Kontzientzia Sesha.
ENPIRISMOA Zentzu zabala
Transcripción de la presentación:

Lehen ziurtasuna: cogitoa ZALANTZA METODIKOA Lehen ziurtasuna: cogitoa

Zalantzaren funtzioa Descartes-ek ezagutza alorrean (filosofian) ziurtasun osoa bilatzen du; hau lortzeko, zalantza metodo bezala erabiliko du: Garbiketa gnoseologikoa Ziurtasun iturria

a) Garbiketa gnoseologikoa Haurtzaroaren zehar bildu ditugun ezagutza ez-ziurrak zalantzan jarri behar ditugu aztertzeko ea egia diren ala ez ziurtatzeko. Horrela jakingo dugu seguru zein ideia edo planteamenduekin gelditu behar garen. Orokorrean gure buruan ditugun ideia guztien aurrean honelako galdera egin behar dugu: Ba al dugu zalantzarako motiborik, guztiz ahula izan arren, ezagutza horiek mantentzeko?

b) Ziurtasun-iturria Ditugun planteamendu guztiak zalantzan jarri behar ditugu, baina zalantzan gelditu gabe. Descartes-en zalantza ez da behin betiko egoera kritiko bat, guztiz ziurrak diren planteamenduetara iristeko bidea baizik. Honelako zalantzak ez dira zalantza eszeptikoak, ez dira benetakoak, eszeptizismoa gainditzekoak baizik: zalantza metodikoa da, hots, ziurtasunak lortzeko erabiltzen den lanabesa (metodoa).

Zalantzaren mailak Zentzumenen iruzurra Esna- eta amets-egoerak bereizteko ezintasuna “Jainko maltzurra”-ren hipotesia: arrazoiketen hutsak.

a) Zentzumenen iruzurra Zentzumenetatik informazio ugari jasotzen dugu. Hala ere sarritan zentzumenek engainatu egiten gaitu. Beraz, ezagutza ziurra lortzeko ezin ditugu zentzumenak erabili (beraietaz ezin baikaitezke guztiz fio).

b) Esna- eta amets-egoerak bereizteko ezintasuna Ametsetan, lo gaudenean, esna gaudenean besteko sentipen sendoak eta gogorrak izaten ditugu. Ez dago loalditik itzarraldira argi bereiz dezakegun ezaugarririk. Ondorioz, zalantzan jarri behar dira mundu fisikoko eduki guztiak.

c) “Jainko maltzurra”-ren hipotesia: arrazoiketen hutsak Jainkoa ahalguztiduna badago, posiblea da berak gu engainatu nahi izatea. Beraz, nahiz eta gu guztiz ziur egon, arrazoiketak edota eragiketak egitean erratu gaitezke. Ondorioz, arrazoiaz ere ezin gaitezke fio filosofia ziurra aurkitzeko. Jainkoa ahalguztiduna gaiztoa bada eta engainatu egiten bagaitu, zalantzan jarri behar ditugu arrazoiaren bidez lortu ditugun ezagutza guztiak. Ezin dugu ziurtzat ezertxo ere ez onartzea, ezta arrazonamendu sendoenak ere (matematikarenak barne).

ZALANTZATIK LEHEN ZIURTASUNERA Ezagutza guztiak zalantzan jarri baditugu, zerekin gelditzen gara? Zer aurkitzen dugu ezin duguna zalantzan jarri? Pentsatzen ari naizela. Agian pentsatzen dugun guztia (pentsamenduaren eduki guztia) faltsua da, baina pentsatzen ari naizela ezin naiteke uka: “Cogito ergo sum” : “Pentsatzen dut, beraz, banaiz”

Lehen egiaren zentzua “Cogito ergo sum” : “Pentsatzen dut, beraz, banaiz” Zer zentzu edo izaera du adierazpen honek? Silogismoa al da? Ez. Ez da arrazonamendu edota dedukziorik. Intuizioa da: existentziarik gabe, ezinezkoa da pentsatzea. Beraz, ideia hau intuizio nabaria da: argia, bereizia eta berehalako ezagutza (bitartekorik ez duena edo aldiberekotasuna duena).

Cogito (pentsatzea…) eta Cogitatio (pentsatutakoa…) Pentsamenduaren edukiaz ezin naiteke ziur egon baina ziur egon naiteke pentsatzen ari naizenaz; are gehiago, ziur egon naiteke banaizela zerbait pentsatzen ari dena. Baina, zer da hemen pentsatzea? Edozein bizipen psikikoa: zalantza egin, irudikatu, baieztatu, ezeztatu, iruditu…

Nia: res cogitans (gauza pentsatzailea) “Cogito ergo sum” : “Pentsatzen dut, beraz, banaiz” adierazpenean nia gauza pentsatzailea bezala dago. Descartesengan subjektibitate ezagutzaileak alde materiala galtzen du. Nia (ezagutzaren subjektu bakarra) gogamen hutsa, espiritu hutsa da.