Una Comunidad Profesional de Aprendizaje PROFESSIONAL LEARNING COMMUNITY (PLC) Dr. Rafael Cartagena.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
SOCIAL CAPITAL: A WINDOW TO THE CIVIC AWARENESS OF LATIN AMERICAN COLLEGE STUDENT Grisel Vallejo y Olga Oliveros.
Advertisements

Learning Achievement in Creativity and Design Subjects according to Professional Profiles (2006) European Transfer Credit System (ECTS) Methodology in.
RM EXPORT CORPORATION. Director Dirección General Mexican Management Gerencia México Purchases Compras Design Diseño Local Sales Ventas Nacionales IT.
Unifying Concepts and Processes in Science. Explanatory Framework Across Science Disciplines Science is a way of knowing, a process--- it is a systematic.
Cómo Puedo Ayudar a que mi Hijo Tenga Exito en la Escuela?
Illinois Resource Center
Las Palabras Interrogativas
SECRETARÍA DE ESTADO DE CAMBIO CLIMÁTICO DIRECCION GENERAL DE CALIDAD Y EVALUACION AMBIENTAL PRESENTATION BY SPAIN TO THE EXECUTIVE BODY FOR THE CLRTAP:
Youth training and employment in the knowledge society ILO International Training Centre Alessandra Molz Employment and Skills Development Programme.
Authority or Power Autoridad o Poder
Copyright © 2001 by Search Institute, or The 40 Developmental Assets Los 40 Elementos Fundamentales del Desarrollo.
RENAISSANCE es un proyecto del programa CONCERTO co-financiado por la Comisión Europea dentro del Sexto Programa Marco RENAISSANCE - ZARAGOZA - SPAIN 1.
RENAISSANCE es un proyecto del programa CONCERTO co-financiado por la Comisión Europea dentro del Sexto Programa Marco RENAISSANCE - ZARAGOZA - SPAIN 1.
Action Plan Template Intel ISEF 2009 Educator Academy May 2009
Grupos de Trabajo 6 - Informe Working Group 6 – Report Transparency.
Grupos de Trabajo # 7 - Informe Working Group # 7 – Report General Business and Operational Risks.
BIENVENIDOS AL WORKSHOP DE ACSDA SOBRE LOS PRINCIPIOS DE INFRAESTRUCTURAS FINANCIERAS DE MERCADO WELCOME TO ACSDAS FINANCIAL MARKET INFRASTRUCTURES PRINCIPLES.
Empresa y Sociedad Tema 1. Teoría de la Empresa y de la Sociedad Dr. Antonio Lloret 17 de Enero de 2011.
Use of Analogy Fundamental Comprehension by means of metaphoric Communications.
Using Running Records To Inform Guided Reading Instruction
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
Centro Cultural Costarricense Norteamericano Academic Department New Policy about Absences & Tardiness.
Subject Pronouns and Ser
Hinduism (Hinduismo) Presented By: Ms Soler.
Description Digital school is an educational movement that use technology to learn and transform the educational practice to promote the students integral.
9 th Grade Attendance Expectations Expectativas de Asistencia en el 9° Grado [INSERT SCHOOL NAME] [INSERT NAME] Attendance Improvement Counselor (AIC)
Principios de la Resolución de Conflictos Dr. Rafael Cartagena.
HIGH ATTENDANCE ALTA ASISTENCIA HIGH ACHIEVEMENT ALTOS LOGROS PARENT COMMUNITY ADVISORY COUNCIL.
Conectando El Hogar, La Escuela y La Comunidad
Title I Annual Meeting Junta Anual del Programa Título I Socorro Independent School District Title I/ Department of State & Federal Programs February 24,
El Estudio de Preescolar Perry de High/Scope a la de 40
Iberoamerican National Institutes Network of Engineering and Hydraulic Research Roundtable Manuel Echeverria CEDEX Spain Millenium Development Goals on.
Programa Círculos de Estudio. Agenda Welcome and Introductions Why Study Circles? What is the Study Circle Program? Video Sample Study Circle Sign Up.
Programa Círculos de Estudio. Why Study Circles? Poor communication between parents and staff from different backgrounds Poca comunicación entre los padres.
PRESENTACIÓN REUNIÓN PREPARATORIA IX REUNIÓN DE MINISTROS DE JUSTICIA O DE MINISTROS O PROCURADORES GENERALES DE LAS AMÉRICAS, REMJA. PRESENTATION WORKING.
Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e innovación Colciencias República de Colombia VII Ordinary Meeting of the COMCYT Working Group Technological.
Erika Wanczuk, M.Ed., NBCT x6471 Bienvenido a Desarrollo del Lenguaje Académico!
Señora Johnson Tambien necesitas 5 separadores Chambas Apuntes Impresos Actividades Registros.
PRODUCCION DE SABER Y GERENCIA DEL CONOCIMIENTO Profesor Dr. Orlando Albornoz Universidad de Guadalajara Villa Primavera, Jalisco, México 12 y 13 de julio.
CAPACITADOR: Oscar Marino ALUMNA: Elisabet Marcone E- PORTFOLIO.
Academic Awareness Ms. Dominguez & Ms. Palomera September 25, 2013.
California Standards Test (CST). Every student in California takes a test to see if they have learned the necessary knowledge and skills for their grade.
Eduardo Mendoza. Francisco Marroquín Medical School offers a maximum of three months of elective rotations to international medical students. Students.
Budapest, WE ARE MOTHERS Because we want to be. Because nobody can love our kids more than what we do
U NIVERSIDAD M ARIANO G ÁLVEZ F ACULTAD DE H UMANIDADES L ICENCIATURA EN LA E NSEÑANZA DEL I DIOMA I NGLES CON ESPECIALIZACIÓN EN T ECNOLOGÍA E DUCATIVA.
ISLA (Immersion for Spanish Language Acquisition) is a 501 (c)(3) nonprofit organization that provides a safe and nurturing environment for native Spanish.
To bring together a group of lawyers, realtors, tax companies, mortgage companies and economy experts and participate in the first fair thats main purpose.
Dual Language Immersion Immersión de Lenguage Dual Title III Office Tulsa Public Schools August 2013.
Dual Language Program at Monroe Programa de Lenguaje Dual en Monroe October 2013.
M ATERIAL DE CONTINGENCIA INGLÈS 4 TO AÑO TODAS LAS SECCIONES Prof. Emily Chávez.
In our postmodern times, to talk about abstractions has no sense anymore. The individualism of the late 20th century was the framework that allowed women.
ExpoForo 2008 "Políticas Públicas em la era digital" Camillo Speroni VP & GM Novell Latin America
Libro p Vocabulario y gramática en contexto.
(por favor) By emory gibson Para describir how long ago en español, presta attencion.
Cancela, JM. Ayán C. University Of Vigo. Throughout history the definition of learning has been conceptualized in many different ways depending on the.
La Lección del Repaso Antes de entrar en la clase de Español IV, necesita saber esta información.
¿Qué haces si estás atrapado/a en un edificio en llamas? Usa 3 términos de vocabulario.
M ATERIAL DE CONTINGENCIA INGLÉS 4 TO AÑO TODAS LAS SECCIONES Prof. Emily Chávez.
Supporting Your Child During Testing Apoyando A Su Hijo Durante Un Examen.
“Environmental education and science popularization: fundamental means for public awareness, participation and self management in marine and coastal protection.
Practica para “la foto” Año B Diversidad cultural Ciencia y Tecnologia 15 min. para preparar 3-4 min. describe en relación a una opción 5-6 min. Discusión.
 1. Why should a person learn Spanish? Give at least 3 reasons in your explanation.  2. What Spanish experiences have you had? (None is not an option.
Social Networks and Parent Teacher Meetings: A Question that can´t Wait Molina, M.D., Rodríguez, J., Collado, J.A. y Pérez, E. University of Jaén (SPAIN)
MIGRANT EDUCATION Pecos-Barstow-Toyah ISD. PURPOSE #1 To support educational programs for migrant children in order to help reduce the educational disruptions.
Implementation of a model psychosocial to strengthen treatment adherence in HIV/AIDS of children and adolescents in south lima Author: Ps. Desireé Salazar;
Santiago de Chile January 2012 Roundtable 6: Lobby regulation János Bertók Head of Public Sector Integrity Division Organización para la cooperación.
Welcome to (Bienvenidos a) Lindley Park Annual Public Meeting(Reunión Anual Pública) & Open House (Apertura Escolar)
First Grade Dual High Frequency Words
Integrated Management System
Healthy Rhode Island A shared, multi-stakeholder definition and implementation of a comprehensive, long-term health plan for RI September 20, 2019 Neil.
Transcripción de la presentación:

Una Comunidad Profesional de Aprendizaje PROFESSIONAL LEARNING COMMUNITY (PLC) Dr. Rafael Cartagena

Una Comunidad Profesional de Aprendizaje (PLC) Es una organización donde los educadores trabajan de una forma colaborativa en un proceso continuo de investigación colectiva y de acción para conseguir los mejores resultados para los estudiantes que sirven. (Defour, Defour, Eaker, y otros). Una PLC es un proceso que influencia cada aspecto de la operación escolar y dirige nuestra atención al aprendizaje de los estudiantes.

La esencia misma de un PLC consiste en enfocar hacia el aprendizaje de cada estudiante y comprometerse con él. Un corolario de esto es la premisa que lo más importante para mejorar el aprendizaje de los estudiantes es el aprendizaje continuo de los educadores.

Características de las PLC y Contraste con la Escuela Tradicional en cuanto a la Misión, Visión, Valores y Objetivos La misión compartida (propósito), la visión (dirección clara), los valores (los compromisos colectivos) y los objetivos (indicadores e itinerarios) están dirigidos al aprendizaje del estudiante. Misión: El aprendizaje se convierte en la misión fundamental. La siguiente tabla establece la diferencia entre una PLC y la escuela tradicional relacionado con la misión.

Escuela Tradicional PLC El enunciado de misión es genérico. El enunciado se introduce con frases como la siguiente: “Creemos que los estudiantes pueden aprender.” El enunciado de misión clarifica lo que los estudiantes aprenden. El enunciado atiende la interrogante: “¿Cómo sabemos que los estudiantes están aprendiendo?” El enunciado clarifica cómo la escuela respondería cuando los estudiantes no aprenden.

LA VISIÓN El enunciado de visión en el PLC se fundamenta en investigaciones sólidas más que en un conjunto de opiniones. Las diferencias con la escuela tradicional relacionadas con la visión son:

Escuela Tradicional PLC El enunciado de visión es producto del promedio de las opiniones. El enunciado se deteriora convirtiéndose en listas de deseos. El enunciado es ignorado con frecuencia. El enunciado es discutido o desarrollado por unos pocos. El enunciado está basado en la investigación. El enunciado es accecible y se fundamenta en lo esencial. El enunciado se usa como el diseño para el mejoramiento. El enunciado es compartido ampliamente mediante la colaboración.

LOS VALORES Todas las escuela operan fundamentadas en un conjunto de valores. La diferencia entre la escuela tradicional y PLC es la siguiente:

Escuela Tradicional PLC Los valores son escogidos al azar. El listado de valores es grande. Los valores se articulan como creencias. Ej.: “Creemos en…” Los valores son expresados en términos individuales. Los valores están unidos a la misión. El listado es pequeño. Se usan como diseños para el mejoramiento. Los valores se articulan como conductas.

Los Objetivos: Típicamente los objetivos se usan para desarrollar los diseños o planos específicos. Escuela Tradicional PLC Los enunciados de objetivos no están amarrados a la misión. Son muchos. Se enfocan en los medios más que en los fines. No son medibles o sujetos a avalúo. No son monitoreados. Están amarrados a la visión. Son pocos. Se enfocan en los resultados esperados. Se traducen en estándares de desempeño medible. Están diseñados para producir ganancias a corto plazo y a largo plazo.

ÉNFASIS EN EL APRENDIZAJE Las PLC enfocan el aprendizaje más que la enseñanza. Esto supone grandes diferencais en términos de currículo, prácticas de enseñanza e investigación. Así se dan los siguientes cambios relativos a la enseñanza y al currículo:

Escuela Tradicional PLC Aislamiento Cada maestro clarifica lo que los estudiantes deben entender. Cada maestro asigna las prioridades a los distintos estándares de aprendizaje. Colaboración Equipos colaborativos construyen conocimientos y entendimientos esenciales para el aprendizaje. Los equipos colaborativos establecen las prioridades relativas a los estándares de aprendizaje.

Escuela Tradicional PLC Cada maestro decide el tiempo en cada parte del currículo Cada maestro intenta descubrir las maneras de mejorar los resultados. la práctica de enseñar es privada de cada maestro. Las decisiones en el salón se hacen basadas en las sugerencias individuales. Los equipos deciden el tiempo. En los equipos los maestros se ayudan unos a otros. La práctica es abierto y compartida. Las decisiones son colectivas y se hacen construyendo conocimiento común y las mejores prácticas.

Escuela Tradicional PLC Hay una colaboración “lite” en materia de desempeño estudiantil. Se parte de la premisa que los estudiantes son del maestro. La colaboración explícitamente se enfoca en los asuntos y preguntas importantes para el desempeño estudiantil. Se parte de la premisa que estos son nuestros estudiantes.

Escuela Tradicional PLC La sobrecarga curricular es común. Las decisiones sobre las estrategias de mejoramiento están basadas en las opiniones personales. Un contenido reducido se convierte en un contenido enseñado con profundidad. El avalúo se desarrolla en colaboración. Hay planes colaborativos para atender a los estudiantes que no están aprendiendo.

Escuela Tradicional PLC La efectividad del mejoramiento es medida externamente. Los maestros usan expertos fuera de la escuela para identificar lo que funciona. El énfasis se coloca en los enfoques que “gustan” a los maestros. Los enfoques se validan internamente. Equipos de maestros utilizan varios enfoques para investigar y colaborar cómo estos enfoques afectan al estudiante. El efecto en el aprendizaje de los estudiantes es la base primaria para evaluar diversas estrategias de mejoramiento.

Hay además una respuesta institucional cuando los estudiantes no aprenden. Aquí hay también grandes diferencias. Escuela Tradicional PLC Cada maestro determina la respuesta adecuada. Tiempo fijo para apoyar el aprendizaje. Remediación Hay una respuesta sistémica que asegura apoyar a cada estudiante. Tiempo y apoyo accesible según las necesidades. Intervención

Escuela Tradicional PLC Invitación a los estudiantes a que busquen apoyo fuera del día lectivo. Una sola oportunidad para demostrar el aprendizaje. Apoyo obligatorio durante el día lectivo. Múltiples oportunidades para demostrar el aprendizaje.

CULTURA DE COLABORACIÓN La PLC es una cultura de colaboración con énfasis en el aprendizaje. Vemos a equipos colaborando para conseguir metas comunes unidas con el propósito del aprendizaje de todos. El equipo es el motor que mueve los esfuerzos de PLC y el bloque fundamental de la organización. La colaboración representa un proceso sistemático en la que los maestros trabajan juntos interdependientemente para impactar sus prácticas de salón clases de forma que mejoren los resultados de sus estudiantes, su equipo y la escuela y por esto todos rinden cuentas.

En las PLC se Contestan 4 Preguntas Básicas ¿Qué queremos que los estudiantes sepan? ¿Cómo sabemos que lo saben? ¿Cómo responderemos cuando no lo saben? ¿Cómo responderemos si los estudiantes ya lo saben?

Estos equipos hacen Análisis Colectivo de las Mejores Prácticas y la Realidad Contemporánea. Las mejores prácticas para enseñar y aprender. Análisis cándidos de la situación de las prácticas usadas en ese momento. Avalúo honesto de los niveles actuales de aprendizaje de los estudiantes.

Los equipos pueden ser de distintos tipos: Equipos horizontales compuestos por maestros que enseñan el mismo curso o grado; son específicos por contenido o interdisciplinas Equipos verticales compuestos por maestros que enseñan la misma materia, pero en grados distintos Equipos con conexiones lógicas compuestos por maestros que buscan los mismos resultados de aprendizaje (ej. maestros de educación especial, de música, arte, etc.) Equipos electrónicos compuestos por maestros conectados via internet.

Los pasos para la colaboración son: Integrar el trabajo de los comités en la materia. Separar un tiempo especial dentro del itinerario escolar. Discutir asuntos importantes. Ej. ¿Qué queremos que los estudiantes aprendan? Monitorear el trabajo colaborativo examinando la calidad de los productos, pues la colaboración es un medio y no un fin en sí mismo. Estipular las normas del equipos. Las normas ayudan a los miembros a clarificar las expectativas de cómo trabajarán juntos para conseguir las metas.

Orientado a los Resultados a la Acción: Los miembros de un PLC se mueven rápidamente a convertir sus aspiraciones en acción y la visión en realidad. En una PLC hay procesos sistemáticos que involucran a cada miembro de la organización para: Buscar evidencia de los niveles actuales de aprendizaje de los estudiantes.

Desarrollar estrategias e ideas para aumentar las fortalezas y atender las debilidades de ese aprendizaje. Implantar estrategias e ideas. Analizar el impacto de los cambios para ver qué funcionó y qué no. Aplicar el nuevo conocimiento en el próximo ciclo de mejoramiento continuo.

La meta no es simplemente aprender una nueva estrategia, sino crear las condiciones para aprendizaje perpetuo.

La búsqueda de resultados debe traducirse en objetivos inteligentes (smart goals) que son objetivos: estratégicos y específicos Medibles orientados a resultados con tiempo especificado de ejecución

La orientación a resultados supone el avalúo (assessment) de 2 tipos: Avalúo común es el creado colaborativamente por los maestros del mismo grado o curso y es administrado a todos los estudiantes de ese curso o nivel. El avalúo formativo que se usa para adelantar y no meramente para aprender las materias de los grados. Es un avalúo para aprender. Es parte del proceso de enseñanza – aprendizaje en contraposición al sumativo.

En las PLC se usan 4 tipos de avalúo formativo durante el año para identificar: A los estudiantes que necesitan más tiempo y apoyo para aprender. Las estrategias más eficientes para ayudar a los estudiantes a adquirir el conocimiento y las destrezas planificadas. Los procesos previos programáticos – cursos en los que los estudiantes generalmente tienen dificultad en conseguir los estándares planificados Objetivos de mejoramiento para los maestros individuales para el equipo.

Esto establece diferencias claras con el avalúo tradicional: Escuela Tradicional PLC Avalúos formativos poco frecuentes. Avalúo para determinar quién fracasó cuando llega el final del término. Usado para castigar o recompensar estudiantes Frecuentes avalúos formativos comunes. Avalúo para identificar a los estudiantes que necesitan más tiempo o apoyo. Usado para informar y motivar estudiantes.

Escuela Tradicional PLC Se avalúan muchas cosas infrecuentemente. El avalúo es de los maestros individualmente Inconsistencia de criterios de avalúo Un sólo tipo de avalúo Énfasis en los puntajes promedios Se avalúan pocas cosas frecuentemente El avalúo es desarrollado en conjuntos por los equipos colaborativos Consistencia de criterios Muchas formas de avalúo Monitoreo de la proficiencia de cada estudiante en cada destreza esencial

Beneficios de la PLC según las investiaciones Beneficios de la PLC según las investiaciones. Hay pocas evaluaciones hasta la fecha, pero hay algunas importantes. Se reduce el aislamiento típico de maestros y administradores. La colaboración aumenta el compañerismo institucional y el entusiasmo por la misión y visión. El entendimiento relativo a asuntos curriculares, prácticas de enseñanza aumenta, produciendo una mayor satisfacción institucional que se traduce en menos ausentismos y mayor cooperación. Los maestros están mejor informados, se renuevan profesionalmente más e inspiran a los estudiantes. Se dan avances significativos.

Aumenta el aprendizaje estudiantil: Los maestros en una PLC aprenden más para aumentar el aprendizaje de sus estudiantes. Esto se traduce en que los maestros proveen tareas intelectuales mejores a sus estudiantes, y los administradores proveen los datos para identificar las necesidades de los estudiantes y evaluar su desempeño. El resultado es un mayor desempeño estudiantil. La siguiente figura explica este beneficio:

Para conseguir que toda una institución se dirija a los resultados es necesario que los datos estén accesibles y se compartan abiertamente entre los miembros del equipo, de modo que los miembros del equipo pueden usarlo para informar y mejorar sus prácticas educativas. Específicamente, es necesario que cada maestro:

reciba retroalimentación regularmente y a tiempo sobre el progreso de sus estudiantes información en el grado de desempeño en los estándares de aprendizaje, adaptados colectivamente de cada estudiante, y cómo compara con el desempeño de los otros estudiantes que están buscando un estándar igual.

Finalmente, la orientación a resultados necesita incorporar éxitos parciales en el proceso de cambio a PLC mediante las celebraciones de logros de aprendizaje. Es necesario crear oportunidades de éxito para muchos ganadores estableciendo una relación crucial entre el reconocimiento y la conducta o compromiso que se quiere reforzar. Es necesario que cada maestros y administrador entienda su responsabilidad de hacer celebraciones. En la adaptación de prácticas de enseñanza exitosas, hay un mayor compromiso con los cambios significativos desarrollados. Con pocas palabras se produce una mejor teoría pedagógica.

Lee, Smith y Croninger (1995) Another Look at High School Restructuring Issues in Restructuring Schools), indican que hay más ganancias en lectura, matemática, ciencias, historia en los PLC que en las tradicionales, aún después de descontar variables como estatus socioeconómico, etnicidad, cultura, etc. Bassett, Ellitt, Tedllie, Olivier y Rerguett (2002) afirman que descontadas estadísticamente los efectos de la pobreza, hubo una mejoría de 23% en términos de la eficiencia escolar y los resultados en los exámenes estatales.

Los estudiantes desertan menos y se ausentan menos Los estudiantes desertan menos y se ausentan menos. Los maestros tienen expectativas más altas del aprendizaje estudiantil; los estudiantes sintieron que podían pedir ayuda. Otras opiniones: The most successful corporation of the future will be a learning organization. (Senge, 1990)

Every enterprise has to become a learning institution and a teaching institution. Organizations that build in continuous learning in jobs will dominate the twenty- first century. (Drucker, 1992) Preferred organizations will be learning organizations. It has been said that people who stop learning stop living. This is also true of organizations. (Handy, 1995) Only the organizations that have a passion for learning will have an enduring influence. (Covey, Merrill & Merrill, 1996)

The new problem of change… is what would it take to make the educational system a learning organization expert at dealing with change as a normal part of its work, not just in relation to the latest policy, but as a way of life. (Fullan, 1993) We have come to realize over the years that the development of a learning community of educators is itself a major cultural change that will spawn many others. (Joyce & Showers, 1995) If schools want to enhance their organizational capacity to boost student learning, they should work on building a a professional community that is characterized by shared purpose, collaborative activity, and collective responsibility among staff. (Newmann & Wehlage, 1995)

La Palanca del Liderato El liderato es para la PLC la palanca de Arquímedes. “Dénme una palanca y cambiaré el mundo.” El director escolar es el catalítico para iniciar una PLC. Específicamente el líder: Articula una visión compartida. - inicia la conversación sobre PLC - discute sus ventajas - organiza los equipos hasta que relativamente lleguen a una imagen común de lo que se quiere.

Desarrolla un plan colaborativo para alcanzar la misión y finalmente buscar los recursos fiscales y humanos necesarios. Invierte y hace provisiones para el desarrollo profesional de los participantes. Coteja el progreso de cada inviduo en el aprendizaje de las nuevas formas y destrezas necesarias para la nueva estrategia. Provee la ayuda a cada individuo partiendo del progreso individual demostrado.

Crea una alta cultura de cambio y de sustentabilidad del cambio. Apodera a los maestros para que ellos se conviertan en líderes transformacionales; a saber, personas que cambien las vidas de los que están alrededor de ellos, motivan e inspiren. Dirige los planes institucionales de mejoramiento hacia pocas metas importanes que tiene que ver con el aprendizaje estudiantil y usan el plan de mejoramiento así concebido como el único vehículo de un mejoramiento organizado y sostenido.

Desarrolla ceremonias y rituales para celebrar Desarrolla ceremonias y rituales para celebrar. Estas celebraciones están relacionadas con la visión, los valores de la escuela, y el mejoramiento específico del aprendizaje estudiantil. Mantiene el curso y sostiene el cambio protegiendo, promoviendo y defendiendo la visión institucional y los valores. Confronta cualquier comportamiento que sea incongruente con éstos.

Reduce el miedo, pues el miedo en las organizaciones limita el aprendizaje. Se puede aumentar la confianza y reducir el miedo adoptando una postura de aceptación de las ideas, de la gente sin saltar a conclusiones y a enjuiciamientos prematuros. Mide lo que es valioso. Modela y se convierte en el primer aprendiz de la escuela.

El programa completo de lo que los principales deben hacer para convertir sus escuelas en PLC está definido por la National Association of Elementary School Principals en Standards for What Principals Should Know and be Able to Do, y por los publicados por The Council of Chief State School Officials, titulados The Interstate School Leaders Licensure Consortium Standards (ISLLC)

El National Staff Development Council (NSDC) desarrolló un mapa conceptual para maestros y principales relacionados con la PLC. Estos mapas proveen imágenes mentales de la nuevas prácticas en acción y se usan como una herramienta para comunicar cuáles deben ser las prácticas y las expectativas para involucrarse individual en las PLC de Leading Professional Learning Communitiees de Hord y Sommers.

Rationale Staff development that has as its goal high levels of learning for all students, teachers, and administrators requires a form of professional learning that is quite different from the workshop-driven approach. The most powerful forms of staff development occur in ongoing teams that meet on a regular basis, preferably several times a week, for the purposes of learning, joint lesson planning, and problem solving.

These teams, often called learning communities or communities of practice, operate with a commitment to the norms of continuous improvement and experimentation and engage their members in improving their daily work to advance the achievement of school district and school goals for student learning.

Learning teams may be of various sizes and serve different purpose Learning teams may be of various sizes and serve different purpose. For instance, the faculty as a whole may meet once or twice a month to reflect on its work, engage in appropriate learning, and assess its progress. In addition, some members of the faculty may serve on school improvement teams or committees that focus on the goals and methods of schoolwide improvement. While these teams make important contributions to school culture, learning environment and other priority issues, they do not substitute for the day to day professional conversations focused on instructional issues that are the hallmark of effective learning communities.

Learning teams meet almost every day and concern themselves with practical ways to improve teaching and learning. Members of learning communities take collective responsibility for the learning of all students represented by team members. Teacher members of learning teams, which consist of four to eight members, assist one another in examining the standards students are required to master, planning more effective lessons, critiquing student work, and solving the common problems of teaching.

The teams determine areas in which additional learning would be helpful and read articles, attend workshops or courses, or invite consultants to assist them in acquiring necessary knowledge or skills. In addition to the regular meetings, participants observe one another in the classroom and conduct other job-related responsibilities. Learning communities are strengthened when other support staff, administrators, and even school board members choose to participate, and when communication is facilitated between teams. Because of this common focus and clear direction, problems of fragmentation and incoherence that typically thwart school improvement efforts are eliminated.

Administrator learning communities also meet on a regular basis to deepen participants’ understanding of instructional leadership, identify practical ways to assist teachers in improving the quality of student work, critique one another’s school improvement efforts, and learn important skills such as data analysis and providing helpful feedback to teachers.

Many educators also benefit from participation in regional or national subject-matter networks or school reform consortia that connect schools with common interests. While most such networks have face-to-face meetings, increasing numbers of participants use electronic means such as e-mail, listservs, and bulletin boards to communicate between meetings or as a substitute for meetings. Such virtual networks can provide important sources of information and knowledge as well as the interpersonal support required to persist over time in changing complex schoolwide or classroom practices.

El National Staff Development Council (NSDC) desarrolló un mapa conceptual para maestros y principales relacionados con la PLC. Estos mapas proveen imágenes mentales de la mera práctica en acción y se usan como una herramienta para comunicar cuáles deben ser las prácticas y las expectativas para involucrar individuos en las PLC (pág. 123) de Leading Professional Learning Communities de Harold y Sommers.

EstándAres Claves para Líderes Educativos publicados por The Interstate School Leaders Licensure Consortion Standards (ISLLC) desarrollados por The Council of Chief State School Officials (CCSSO)

Standard 1 A school administrator is an educational leader who promotes the success of all students by facilitating the development, articulation, implementation, and stewardship of a vision of learning that is shared and supported by the school community.

KNOWLEDGE The administrator has knowledge and understanding of: Learning goals in a pluralistic society The principles of developing and implementing strategic plans Systems theory Information sources, data collection, and data analysis strategies Effective communication Effective consensus-building and negotiation skills

Dispositions The administrator believes in, values, and is committed to: The educability of all A school vision of high standards of learning Continuous school improvement The inclusion of all members of the school community Ensuring that students have the knowledge, skills, and values needed to become successful adults A willingness to continuously examine one’s own assumptions, beliefs, and practices Doing the work required for high levels of personal and organization performance

PERFORMANCES The administrator facilities processes and engages in activities ensuring that: The vision and mission of the school are effectively communicated to staff, parents, students, and community members The vision and mission are communicated through the use of symbols, ceremonies, stories, and similar activities The core beliefs of the school vision are modeled for all stakeholders The vision is developed with and among stakeholders

The contributions of school community members to the realization of the vision are recognized and celebrated Progress toward the vision and mission is communicated to all stakeholders The school community is involved in school improvement efforts The vision shapes the educational programs, plans and activities An implementation plan is developed in which objectives and strategies to achieve the vision and goals are clearly articulated

Assessment data related to student learning are used to develop the school vision and goals Relevant demographic data pertaining to students and their families are used in developing the school mission and goals Barriers to achieving the vision are identified, clarified, and addressed Needed resources are sought and obtained to support the implementation of the school mission and goals

Existing resources are sought and obtained to support the implementation of the school mission and goals Existing resources are used in support of the school vision and goals The vision, mission, and implementation plans are regularly monitored, evaluated, and revised

STANDARD 2 A school administrator is an educational leader who promotes the success of all students by advocating, nurturing, and sustaining a school culture and instructional program conductive to student learning and staff professional growth.

Knowledge The administrator has knowledge and understanding of: Student growth and development Applied learning theories Applied motivational theories Curriculum design, implementation, evaluation, and refinement Principles of effective instruction

Measurement, evaluation, and assessment strategies Diversity and its meaning for educational programs Adult learning and professional development models The change process for systems, organizations, and individuals The role of technology in promoting student learning and professional growth School cultures

Dispositions The administrator believes in, values, and is committed to: Student learning as the fundamental purpose of schooling The proposition that all students can learn The variety of ways in which students can learn Life-long learning for self and others Professional development as an integral part of school improvement A safe and supportive learning environment Preparing students to be contributing members of society

Performances The administrator facilities processes and engages in activities ensuring that: All individuals are treated with fairness, dignity, and respect Professional development promotes a focus on student learning consistent with the school vision and goals Students and staff feel valued and important The responsibilities and contributions of each individual are acknowledged Barriers to student learning are identified, clarified, and addressed

Diversity is considered in developing learning experiences Life-long learning is encouraged and modeled There is a culture of high expectations for self, student, and staff performance Technologies are used in teaching and learning Student and staff accomplishments are recognized and celebrated The school is organized and aligned for success Curricular, co-curricular, and extracurricular programs are designed, implemented, evaluated, and refined

Curriculum decisions are based on research, expertise of teachers, and the recommendations of learned societies The school culture and climate are assessed on a regular basis A variety of sources of information is used to make decisions Student learning is assessed using a variety of techniques

Multiple sources of information regarding performance are used by staff and students A variety of supervisory and evaluation models is employed Pupil personnel programs are developed to meet the needs of students and their families

Standard 3 A school administrator is an educational leader who promotes the success of all students by ensuring management of the organization, operations, and resources for a safe, efficient, and effective learning environment.

KNOWLEDGE The administrator has knowledge and understanding of: Theories and models of organizations and the principles of organizational development Operational procedures at the school and district level Principles and issues relating school safety and security Human resources management and development

Principles and issues relating to fiscal operations of school management Principles and issues relating to school facilities and use of space Legal issues impacting school operations Current technologies that support management functions

DISPOSITIONS The administrator believes in, values, and is committed to: Making management decisions to enhance learning and teaching Taking risks to improve schools Trusting people and their judgments Accepting responsibility High-quality standards, expectations, and performances Involving stakeholders in management processes A safe environment

PERFORMANCE The administrator facilities processes and engages in activities ensuring that: Knowledge of learning, teaching, and student development is used to inform management decisions Operational procedures are designed and managed to maximize opportunities for successful learning Emerging trends are recognized, studied, and applied as appropriate Operational plans and procedures to achieve the vision and goals of the school are in place

Collective bargaining and other contractual agreements related to the school are effectively managed The school plant, equipment, and support systems operate safely, efficiently, and effectively Time is managed to maximize attainment of organizational goals Potential problems and opportunities are identified Problems are confronted and resolved in a timely manner

Financial, human, and material resources are aligned to the goals of schools The school acts entrepreneurially to support continuous improvement Organizational systems are regularly monitored and modified as needed Stakeholders are involved in decisions affecting schools Responsibility is shared to maximize ownership and accountability Effective problems-framing and problem-solving skills are used

Effective conflict resolution skills are used Effective group-process and consensus-building skills are used Effective communication skills are used There is effective use of technology to manage school operations Fiscal resources of the school are managed responsibly, efficiently, and effectively

A safe, clean, and aesthetically pleasing school environment is created and maintained Human resource functions support the attainment of school goals Confidentiality and privacy of school records are maintained

STANDARD 4 A school administrator is an educational leader who promotes the success of all students by collaborating with families and community members, responding to diverse community interests and needs, and mobilizing community resources

Knowledge The administrator has knowledge and understanding of: Emerging issues and trends that potentially impact the school community The conditions and dynamics of the diverse school community Community resources Community relations and marketing strategies and processes Successful models of school, family, business, community, government and higher education partnerships

DISPOSITIONS The administrator believes in, values, and is committed to: Schools operating as an integral part of the larger community Collaboration and communication with families Involvement of families and other stakeholders in school decision-making processes The proposition that diversity enriches the school

Families as partners in the education on their children The proposition that families have the best interests of their children in mind Resources of the family and community needing to be brought to bear on education of students An informed public

PERFORMANCES The administrator facilities processes and engages in activities ensuring that: High visibility, active involvement, and communication with the larger community is a priority Relationships with community leaders are identified and nurtured Information about family and community concerns, expectations, and needs is used regularly There is outreach to different business, religious, political, and service agencies and organizations

Credence is given to individuals and groups whose values and opinions may conflict The school and community serve one another as resources Available community resources are secured to help the school solve problems and achieve goals Partnerships are established with area businesses, institutions of higher education, and community groups to strengthen programs and support school goals Community youth family services are integrated with school programs

Community stakeholders are treated equitably Diversity is recognized and valued Effective media relation are developed and maintained A comprehensive program of community relations is established Public and funds are used appropriately and wisely Community collaboration is modeled for staff Opportunities for staff to develop collaborative skills are provided

STANDARD 5 A school administrator is an educational leader who promotes the success of all students by acting with integrity, fairness, and in an ethical manner

KNOWLEDGE The administrator has knowledge and understanding of: The purpose of education and the role of leadership in modern society Various ethical frameworks and perspectives on ethics The values of the diverse school community Professional codes of ethics The philosophy and history of education

Dispositions The administrator believes in, values, and is committed to: The ideal of the common good The principles in the Bill of Rights The right of every student to a free, quality education Bringing ethical principles to the decision- making process

Subordinating one’s own interest to the good of the school community Accepting the consequences for upholding one’s principles and actions Using the influence of one’s office constructively and productively in the service of all students and their families Development of caring school community

PERFORMANCES The administrator: Examines personal and professional values Demonstrates a personal and professional code of ethics Demonstrates values, beliefs, and attitudes that inspire others to higher levels of performance Serves as a role model Accepts responsibility for school operations Considers the impact of one’s administrative practices on others

Uses the influence of the office to enhance the educational program rather than for personal gain Treats people fairly, equitably, and with dignity and respect Protects the rights and confidentiality of students and staff Demonstrates appreciation for and sensitivity to the diversity in the school community Recognizes and respects the legitimate authority of others

Examines and considers the prevailing values of the diverse school community Expects that others in the school community will demonstrate integrity and exercise ethical behavior Opens the school to public scrutiny Fulfills legal and contractual obligations Applies laws and procedures fairly, wisely, and considerately

STANDARD 6 A school administrator is an educational leader who promotes the success of all students by understanding, responding to, and influencing the larger political, social, economic, legal, and cultural context

KNOWLEDGE The administrator has knowledge and understanding of: Principles of representative governance that undergird the system of American schools The role of public education in developing and renewing a democratic society and an economically productive nation The law as related to education and schooling

The political, social, cultural, and economic systems and processes that impact schools Models and strategies of change and conflict resolution as applied to the larger political, social, cultural, and economic contexts of schooling

Global issues and forces affecting teaching and learning The dynamics of policy development and advocacy under our democratic political system The importance of diversity and equity in a democratic society

DISPOSITIONS The administrator believes in, values, and is committed to: Education as a key to opportunity and social mobility Recognizing a variety of ideas, values, and cultures Importance of a continuing dialogue with other decision makers affecting education Actively participating in the political and policy- making context in the service of education Using legal systems to protect student rights and improve student opportunities

PERFORMANCES The administrator facilities processes and engages in activities ensuring that: The environment in which schools operate is influenced on behalf of students and their families Communication occurs among the school community concerning trends, issues, and potential changes in the environment in which schools operate There is ongoing dialogue with representatives of diverse community groups

The school community works within the framework of policies, laws, and regulations enacted by local, state, and federal authorities Public policy is shaped to provide quality education for students Lines of communication are developed with decision makers outside the school community

El Continuo PLC es un mecanismo de implantación El Continuo PLC es un mecanismo de implantación. Se identifican 4 etapas de cada uno de los elementos centrales de los PLC: Etapa de pre-iniciación Etapa de Iniciación Etapa de Desarrollo Etapa de Sostenimiento