1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Teories ètiques Etiques formals Etiques materials
Advertisements

Curs: quart d’ESO IES La Pineda Badalona
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
31 de l’any Regina Els “Records de pluja” de Marcel Olm ens fan desitjar una vida fecunda en l’amor.
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.3 Els estoics
FILOSOFIA MODERNA RENÉ DESCARTES.
3.6 El problema de la moral: teoria de la virtut
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.2 El problema de l’ésser humà: l’ésser humà progressiu La seva concepció de l’ésser humà combina elements.
Potències de nombres racionals
Diverses parts (òrgans)
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Forma substancial (essència)
ANÀLISI DELS ESTATS FINANCERS DE L´EMPRESA
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
2. El problema de la realitat: la metafísica racionalista 2. 1
5. El problema de la moral: teoria de la virtut
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
Impressions sensibles
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
5. El problema de la moral: eudemonisme
Intuïcions empíriques
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
2. Zenó de Cition i l'estoïcisme
1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 382
La vida és un do de Déu i un servei als altres
Unitat 15 L’utilitarisme José Vidal González Barredo.
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
Sòcrates Treball fet per: Judith Zarcos, Amor Estrela, Sonia Valcárcel, Chema Roque, Carlos Gimeno y Pedro Lopez.
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
DINÀMICA DELS FACTORS BIOLÒGICS: Grans grups d’edat
4. El problema de la moral: eudemonisme
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
La pràctica reflexiva Conceptes i mirades del que implica aquest tipus de modalitat formativa.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. Aristòtil 1.6 El problema de la política
BLOC III: FILOSOFIA MORAL I POLÍTICA
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
Principi del canvi (immanent)
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Què puc conèixer (2na part)
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Transcripción de la presentación:

1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme Pàg. 97 1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme Plantejament inicial: model teleològic Model teleològic: tot ser natural té un fi propi (telos) i assolir-lo és la seva perfecció (bé): Quin és el bé suprem per l’ésser humà? Per a tots (el propi i específic de l’ésser humà)(Universal) Últim (no com un mitjà per aconseguir un fi posterior: aquell que es busca per si mateix: el més perfecte de tots) Aquest és la felicitat (eudaimonia), però és aquest un concepte ambigu Quin és l’objecte de l’ètica? Determinar el contingut de la felicitat i els mitjans per assolir-la Com podem determinar aquest contingut? Text pàgina 98

1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme Pàg. 98 1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme Enfocament teleològic Cada cosa té la seva funció (ergon) i realitzar-la bé suposa la seva virtut, excel·lència o perfecció Antropologia: Quina és l'activitat específica de l’ésser humà? (Aquella que el diferencia de la resta dels animals) És ser racional, per tant: Ser virtuós consistirà en fer un ús excel·lent de la raó, en una vida guiada per la raó (Ideal de vida contemplativa), però això No és innat ni espontani: En la resta dels animals realitzar la seva funció es quelcom immanent (per physis: per instint) En l’ésser humà l’acció (praxis) depèn de la llibertat i la voluntat Es produeix mitjançant l’adquisició de certs modes constants en d’obrar (hàbits) que són les virtuts i es conquisten amb l’exercici (praxis)

1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme Pàg. 99 1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme Què és la virtut? En relació amb totes les accions i passions humanes la virtut és un terme mitjà entre dos extrems igualment perjudicials (el defecte i l’excés que són vicis) excés defecte vici Terme mitjà virtut Text pàgina 99

1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme Pàg. 99 1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme Quins són els trets característics d’aquest terme mitjà? És un punt d’equilibri, la bona proporció que produeix harmonia (no és una mitjana aritmètica) És moderació no mediocritat És relatiu a les circumstàncies de cada individu Fruït de l’exercici continuat (hàbit): no és innat però es pot aprendre Exigeix “força” (virtus) ja que és un exercici voluntari que requereix el desig de portar-lo a terme (no és suficient amb conèixer el bé: crítica a Sòcrates) Requereix d’algunes condicions: llibertat, maduresa, uns bens externs mínims (habitatge, roba, etc.), salut i viure en comunitat (encara que aquestes no proporcionen la felicitat a l’ésser humà per si mateixes) No totes les accions admeten un terme mitjà defecte Terme mitjà excés vici virtut

1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme Pàg. 99 1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme Tipus de virtuts Tipus de virtuts Virtuts morals o ètiques - Objectiu: dominar les tendències immoderades dels impulsos - Operen sobre: l’ànima sensitiva: pathos (allò irracional) - Adquirides per: costum o hàbit Fortalesa, temprança i justícia Virtuts intel·lectuals o dianoètiques - Objectiu: conduir la vida de manera reflexiva - Operen sobre: l’ànima racional: logos - Adquirides per: l’aprenentatge a partir de la reflexió sobre els costums o hàbits Prudència i saviesa José Vidal González Barredo