Diraya Citizen Health Record Historia Digital de Salud del Ciudadano Sevilla, 2004
€ 5.763 M. 7.403.968 inhabitants ANDALUSIAN HEALTH SERVICE KEY DATA 2003 BUDGET € 5.763 M. HOSPITALS 1466 PC Clinics 30 Hospitals HUMAN RESOURCES: 77.307 people on the payroll 15.828 Primary Care 61.479 Specialized Cared ANDALUSIAN POPULATION: 7.403.968 inhabitants
DIRAYA´s OBJECTIVE A UNIQUE CITIZEN HEALTH RECORD Integrar
DIRAYA´s CLIENTS USERS PROFESSIONALS INFORMATION SYSTEMS The information must be appropiate and relevant to: USERS PROFESSIONALS INFORMATION SYSTEMS Information Availability Services Accessibility Access to System Capabilities Design Personalization Connectivity Tools Homogenization Transparency
Primary Care Computerization: SUPPORT ELEMENTS Primary Care Computerization: 8.254 WorkStations in 1.125 Clinics TASS Project RCJA
Prescription evolution with TASS Information System PRIMARY CARE COMPUTARIZATION ANDALUSIA Prescription evolution with TASS Information System 2.000.000 4.000.000 6.000.000 8.000.000 10.000.000 12.000.000 ene-98 abr-98 jul-98 oct-98 ene-99 abr-99 jul-99 oct-99 ene-00 abr-00 jul-00 oct-00 ene-01 abr-01 jul-01 oct-01 ene-02 abr-02 jul-02 oct-02 ene-03 TIEMPO TOTAL PRESCRIPTIONS 0,00 10,00 20,00 30,00 40,00 50,00 60,00 70,00 80,00 90,00 100,00 % tass/TOTAL Total TASS TOTAL (TASS+manual) PERCENTAGE YEAR 2003: - 52,7 M. Appointments on the system - 28,3 M. of Consultation Forms (54%) - 75 M. of Prescriptions (63,25%)
Information Treatment Module (MTI) DIRAYA: MODULES User DDBB - BDU USERS DATABASE InterS@s Prescription XXI (RXXI) Centralized Appointment (CEIS) UNIQUE HEALTH RECORD (HSD) Information Treatment Module (MTI)
Diraya are combined and related modules sharing information DIRAYA: MODULES XML ISTOC Rx Outward System Laboratory HIS Diraya Web Services Diraya Web Services HDS RXXI AGD Integration Platform BDU InterS@s CEIS MTI Diraya are combined and related modules sharing information
HISTORIA DE SALUD - EHCR DIRAYA: MODULES Central Operator B D U / UDB Diraya Web Services Diraya Organization Primary Organization Specialized Prescription XXI Asisstance In Person HISTORIA DE SALUD - EHCR Second View Inters@s Internet Primary Care Emergency Specialized Care AGD User / Citizen Vital Testament Teléfono CEIS Electronic appointment Others Systems MTI Interface Present Future Diraya’ System
DIRAYA: ACCESS Access Module Module Services
Funcional Arrangement USER DATABASE (UDB) Funcional Arrangement Securization Identification
USER DATABASE (UDB)
USER DATABASE (UDB): Connectivity and User selection TU-13-5596 La tendencia principal en Sanidad se dirige hacia el soporte al cliente. Como consecuencia de la mayor implicación de los usuarios en los servicios sanitarios que reciben, se hace mayor la demanda de acceso a un creciente conjunto de aplicaciones que soporten el nuevo papel de dichos usuarios. El resultado debería ser un aumento cualitativo y cuantitativo de la satisfacción de los consumidores ya que las tecnologías de la información permite una prestación más personalizada de servicios sanitarios de calidad. No solo se reducirán los costes como consecuencia de la disminución de la carga administrativa, sino que mejorará la calidad al mejorar los resultados clínicos mediante una mejor información y una mayor involucración de los pacientes. Las distintas organizaciones sanitarias deberán ampliar radicalmente su portfolio de aplicaciones Web de cara a soportar transacciones automáticas y procesamiento de información clínica con objeto de asegurar su competitividad durante la evolución hacia un paradigma sanitario orientado al consumidor. Existen cinco megaprocesos principales, y se pueden identificar dentro de ellos las aplicaciones más significativas que darán soporte a la transición de la industria sanitaria hacia una forma de operar “autorizada” por los usuarios de los servicios sanitarios.
USER DATABASE (UDB): Data Validation TU-13-5596 La tendencia principal en Sanidad se dirige hacia el soporte al cliente. Como consecuencia de la mayor implicación de los usuarios en los servicios sanitarios que reciben, se hace mayor la demanda de acceso a un creciente conjunto de aplicaciones que soporten el nuevo papel de dichos usuarios. El resultado debería ser un aumento cualitativo y cuantitativo de la satisfacción de los consumidores ya que las tecnologías de la información permite una prestación más personalizada de servicios sanitarios de calidad. No solo se reducirán los costes como consecuencia de la disminución de la carga administrativa, sino que mejorará la calidad al mejorar los resultados clínicos mediante una mejor información y una mayor involucración de los pacientes. Las distintas organizaciones sanitarias deberán ampliar radicalmente su portfolio de aplicaciones Web de cara a soportar transacciones automáticas y procesamiento de información clínica con objeto de asegurar su competitividad durante la evolución hacia un paradigma sanitario orientado al consumidor. Existen cinco megaprocesos principales, y se pueden identificar dentro de ellos las aplicaciones más significativas que darán soporte a la transición de la industria sanitaria hacia una forma de operar “autorizada” por los usuarios de los servicios sanitarios.
95,60 % UDB REACH AT 30/09/2003 Issued Cards Requested Cards No Cards 4,40% 95,60 % 4,59% Issued Cards Requested Cards No Cards 91,01% UDB Residents Protected Pop. Cover 2001 Census % Census Almeria 534.509 494.231 108,15 533.168 100,25 Cádiz 1.032.768 1.048.724 98,48 1.131.346 91,29 Córdoba 739.669 713.420 103,68 769.625 96,11 Granada 794.666 753.290 105,49 812.637 97,79 Huelva 458.531 428.010 107,13 461.730 99,31 Jaén 620.748 598.620 103,70 645.781 96,12 Málaga 1.227.282 1.207.138 101,67 1.302.240 94,24 Seville 1.670.278 1.619.826 103,11 1.747.441 95,58 TOTAL 7.078.451 6.863.259 103,14 7.403.968 95,60
USER DATABASE (UDDBB) Activity Data The following activity had been carried out from 22th October, 2001: 1.193.921 user admissions (734.638 from SIL system and 459.263 from HSD & GADU applications) 2.020.576 Doctor changes 167.875 Trips. Connections: 40.652 diary sessions. Inters@s 64.294 registered logs. Monthly average of 2.750 user request. 2.189 alterations accomplished on Digital Certificate data. Second View : 422 application forms unloaded. 5 data inclusions with Digital Certificate so far.
GADU - BDU: OPERATORS AND ACCESS (31/12/2003) Locations Operators SAS´s SSCC 21 Distrits 247 Primary Care 1.183 Hospitals 181 Health Council 24 EPES 170 CEIS 46 Other Systems 128 TOTAL 2.000
GADU - BDU: SYSTEMS AND ACCESS (31/12/2003)
With Built-in Tool to daily work of our counters USERS DATABASE (BDU) With Built-in Tool to daily work of our counters
INTEGRATED ORGANIZED SHARED HEALTH RECORD INTEGRATED ORGANIZED SHARED
Centralized / Descentralized HEALTH RECORD Integrated UNIQUE by pacient INTEGRATED with UDB DUAL ARCHITECTURE Information Centralized / Descentralized ACCESSIBLE through CARD
Organized HEALTH RECORD Identificable Data Social Data Personal Record Family History Allergies & Counter-indications Customs Problems With Summary of the most important and permanent data 1.Chronological: very short calls 2.Nosological: progress, incidents 3.Categorical: measurements,clinical test The information is organized on three perspectives Organizada en torno al ciudadano, por eso se arranca desde AP. Alguien cuenta una historia. Hay una pelicula, en la que hay que considerar: Inserts incidents in Casualties or Specialized Care
General and Social Data HEALTH RECORD General and Social Data - Progress - Incidents - Visits Medication IT EDOs Essential Life Progress Exploration questionnaire Diagnosic measurements Reports
HEALTH RECORD Shared Communicating with all the proffessionals, stablishing a shared space of affairs
HEALTH RECORD Paediatrics Hospital GP Medicina Interna Implantation Customer Care Operations Central Data Midwife Programs Social Work Pharmacy Architecture & Communications Progress Casualty Mental Health Diagnostic Measurements Examination
HEALTH RECORD Healht Record consultation Centralized Health Record: Fully computerized Data Centralized by area. Health Record automatically updated on any change Area 1 HSDC Area 2 Area 3 BDU Area 4 Displaced Health Record: A high proportion of sheets format.
Centralized appointment & Prescription XXI HEALTH RECORD PROGRESSION V.1.0 Santa Rosa 20/05/2002 Hierarchical structure, proffessionals and users (UDB conexion) Appointment Primary Care Clinic module Social Work module Emergency (common to both assistance levels) V.2.0 El Saucejo 15/10/2002 Central Data Access Unique Record browser Assistance to diagnostic code V.2.6 Jaén 31/07/2003 Centralized appointment & Prescription XXI V.2.5 Levante Norte 10/03/2003 UDB Conciliation TASS Record conversion Health Record fusion V.3.0 Otoño 2003 Health Plans Assistance process Vaccine Infirmaary care
HEALTH RECORD Operation method: Questionnaire
HEALTH RECORD: Prescription
HEALTH RECORD: Clinic Report
HEALTH RECORD: Clinic Report
HEALTH RECORD: Find diagnostic
HEALTH RECORD: Care
HEALTH RECORD: Vaccinate by calendar