PACE yourselves when teaching grammar

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Español A- In the “Calientarse-Warmup” section of your binder, write the FULL NAME (JACK HILLE MIDDLE SCHOOL) of our school using the Spanish Alphabet.
Advertisements

Teaching in the Target Language. Sample of Story Focus for Vocabulary Acquisition Isabel veía películas románticas. -¿Veía Isabel películas románticas?
You need to improve the way you write and think in Spanish – At what time? This is an interactive presentation. You need your worksheet, your pencil, and.
This is an interactive presentation
Accents and Punctuation
Ay Dios mio! Me quiero ir a la casa!
Las Palabras Interrogativas
El pretérito The Preterite
La a personal. The basic rule The a precedes a specific person or persons used as a direct object. – Levantó la taza. He lifted the cup. – Levantó a la.
Háganlo ahora: ¿Qué significan las palabras en inglés
Types of questions Generally speaking, there are three types of questions Tag Sí/no Information seeking.
Saber vs. Conocer To Know.
To be, or not to be? Lets start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means to be.
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
Types of questions Generally speaking, there are three types of questions Tag Sí/no Information seeking.
Los Infinitivos ¿Qué es un infinitivo?.
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
Boot Verbs (Stem-Changing Verbs) Sra. Medeles Herget Middle School Página 198 y 199.
In Lección 2, you learned how to express preferences with gustar
Game Cluedo: How to Play 1.Your group should have the 21 cards containing 6 cards of suspects, 9 rooms and 6 weapons, a tally card for each member and.
Los objetos indirectos Me- meNos- us Te- youOs- you (plural) Le- him/her/you formalLes- them (mas,fem,you formal)
Hagan Ahora ¿Qué te gusta hacer?.
Passive Voice con Ser Another way to express a passive action!
Subject Pronouns and Ser
A expresar los gustos e intereses Estas preguntas son buenos para conversar sobre lo que les gusta con sus compañeros What do you like? What do you love?
Ver una obra de Shakespeare Mirar las estrellas
Calentamiento: Guía. Completa las siguientes oraciones de la guía del Palacio de la Moneda (el palacio presidencial) de Chile con la construcción.
Time Expression with Hacer
Direct and Indirect Object Pronouns
¿Qué? = What ¿Quién? = who ¿Quienes? = who ( pl. subj) ¿Cuándo? = when ¿Dónde? = Where ¿Por qué? = why.
In Lección 2, you learned how to express preferences with gustar
Reflexive Verbs Verbs that are done to oneself. What are Reflexive Verbs? A verb is reflexive when the subject (the performer of the action) and the object.
Asking Questions Español I - p. 184.
Making comparisons In this slide show, well look at ways of expressing differences and similarities.
Los interrogativos.
Español 1 El 15 de octubre de 2012 Entrada: Pronouns[en el libro importante] Answer the following questions in complete sentences in English: 1.What is.
Repaso del vocabulario, y más descripción
Los Verbos Capítulo 1 Parte 2.
¿ Que día es hoy? Hoy es lunes ¿ Cual es la fecha de hoy? Hoy es el 26 de septiembre ¿ Cual es tu clase favorita? Mi clase favorita es… BELL RINGER.
Los interrogativos.
LA GRAM ÁTICA EN ACCIÓN 2 THE VERB GUSTAR, ¿POR QUÉ?, PORQUE, AND DE ¿Por qué? Porque es tu cumplea ños. A e llos les gustan las fiestas. Me gusta mucho.
Me gusta…. How to talk about what we like Me gusta leer. Te gusta leer. Le gusta leer. Nos gusta leer. Os gusta leer. Les gusta leer. I like to read.
28 y 29 de agosto de Student fees: District working with office. You can pay online. Turn in your signature paper for the disclosure. KEEP YOUR.
Objetivo: to identify the meaning of reflexive verbs and apply them in sentences. Ahora: Sochi – ditto.
Los verbos. Instrucciones Take notes on the following information on conjugating verbs. See Mrs. Morrison with any questions.
¿Cómo se llama? ¿Cómo es (físicamente)? ¿Qué tiene como familia? ¿Tiene animales en casa? ¿Dónde vive? ¿Dónde trabaja? ¿Qué le gusta hacer? ¿Qué no le.
Subject Pronouns and AR verb conjugations As you click through this powerpoint, you will need to answer the questions on your worksheet. At the end, you.
Sponge: Primero (1), read the essential question, How are language and culture connected? Segundo (2), On your sticky note write a readable and appropriate.
9/20 A- Complete the sentences: 1. Me llam_ Pablo. 2. ¿Cómo te llam_ _? 3.¿Cómo se llam_ ? B- Contesta las preguntas (oraciones completas). 1. ¿Estudias.
(por favor) By emory gibson Para describir how long ago en español, presta attencion.
Forming questions Grammar Essential 1.
Haz Ahora Combine the two sentences to form a single sentence with a reciprocal verb. 1.Yo ayudo a mi madre a hacer la cama. Mi madre me ayuda a hacer.
Como se dice en Español? 1. I’m fine- 2. I’m ok- 3. I’m so-so- 4. I’m bad- 5. I’m very well- El objetivo de hoy Los estudiantes van a poder introducir.
YO NOSOTROS TÚ VOSOTROS
-GO Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to.
What are subject pronouns??? They replace the subject in the sentence. For example: IWe You HeThey She.
Direct Objects & Direct Object Pronouns An English and Spanish Lesson.
Gustos y Disgustos Aversiones.
 1. Why should a person learn Spanish? Give at least 3 reasons in your explanation.  2. What Spanish experiences have you had? (None is not an option.
Negatives and Questions. Negatives Consider the following sentences: Juan estudia mucho. Marta y Antonio viven en Georgia. Rita y el chico necesitan.
Español la memoria (1): cómo trabajarla bien. Hoy vamos a… mirar escucharpensar hablar memorizar.
ANTE TODO ¿Dibujas mucho? ¿También tomas tú geografía?
Question Words ¿Cuándo? – When? ¿Dónde? – Where? ¿De dónde? - From where? ¿Cuánto / Cuánta? – How much? ¿Cuántos / Cuántas? – How many? ¿Qué? – What? ¿Por.
Question formation Preview Sí or no No and not Question words
Question words Sra. Kemp Directions: 1.Click on Slide Show on the tool bar. Then, click on From beginning. 2.Click to move on to the next flashcard. 3.Look.
Notes: Preguntas #2. Question Words Who? Question Words Who? ¿Quién?
Informal and Formal Greetings
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
Las clases de Sra. Schwarz Realidades 1
First Grade Dual High Frequency Words
Transcripción de la presentación:

PACE yourselves when teaching grammar

Shrum and Glisan – Rev. 6 Standards emphasize three modes of communication Briefly explain the three modes of communication to a partner in the class Which of these do you think is most important? Why?

Without input there is no output  - Rob A. Martinsen, ph.d. Input Hypothesis What is input? Any example of the target language that students come into contact with Without input there is no output  - Rob A. Martinsen, ph.d. Input LAD output El País, BBC Mundo, La voz de tu maestra Hola, ¿Cómo te llamas? No, preferiría que el presidente utilizara su poder de otro modo, por ejemplo Each era of educational theories has a dominant metaphor. What is the brain compared to in Chomsky’s, Krashen’s theories?

Two types of processes Top down Bottom up Which of these is related to the text and which the reader? Reader/Listener/Viewer Text, includes written/audio/video What is happening when learners try to make sense of a text? Do the whatchamacallit activity with wrestlers and washing machines Segue to Go to p. 188 in the book and discuss each State, this leads to the topic of selecting a text

Vitamin 5 C’s What are they? Quiz a partner. Contamination Consternation Civilization disCombobulation Where is grammar in all of this? It’s everywhere.

S and G on Grammar Inductive Dialogic Deductive Three general types: What’s inductive and deductive? Start with rule or start with data? Which of these lends itself to sociocultural theory? (ZPD etc.) i.e. where does Lev live? Inductive Dialogic Deductive

La Voz Pasiva…..Inductively The passive voice…..Inductively

El Viejo Guitarrista Un guía en un museo da información sobre un cuadro famoso (a museum guide gives information about a famous painting) Pablo Picasso pintó este cuadro. Picasso lo pintó en 1903. Picasso lo pintó en Madrid. Picasso lo creó en su periodo azul. Este cuadro fue pintado por Picasso. Fue pintado en 1903. Fue pintado en Madrid. Fue creado en su “periodo azul” Y estas en la voz pasiva. ¿Qué diferencias hay entre esas oraciones? (and these in the passive voice. What differences are there between these sentences?) Estas oraciones están en la voz activa. (These sentences are in the active voice.)

Este cuadro fue hecho por Dalí. Fue pintado en el estilo surrealista. Dalí hizo este cuadro. Dalí pintó este cuadro en el estilo surrealista. Dalí pintó este cuadro en 1952. ¿Puedes describir este cuadro cambiando estas oraciones a la voz pasiva? Can you describe this painting by changing these sentences to the passive voice? Este cuadro fue hecho por Dalí. Fue pintado en el estilo surrealista. Fue pintado en 1952.

Nombre: Las Meninas Diego Velázquez Madrid, 1656 Estilo: Naturalismo Aquí tienen otro cuadro famoso. Imaginen que son guías en el museo del prado y describan este cuadro a un compañero usando la voz pasiva. Here is another famous painting. Imagine that you are guides in the Prado museum. Describe this painting to a partner using the passive voice. Nombre: Las Meninas Diego Velázquez Madrid, 1656 Estilo: Naturalismo

What were the strengths and weaknesses of this activity? Students are very active. “Deeper processing.” Sometimes students don’t pick up what you want them to. Was this purely inductive?

La voz pasiva The passive voice

Ejemplo: ¿Quién rompió la ventana? (Who broke the window?) En español muchas oraciones están en la voz activa. (in Spanish many sentences are in the active voice) Ejemplo: ¿Quién rompió la ventana? (Who broke the window?) El jefe rompió la ventana. Ponen emfasis en el sujeto. sujeto verbo objeto

Ejemplo: ¿Quién rompió la ventana? (Who broke the window?) En español muchas oraciones están en la voz pasiva también. (in Spanish many sentences are in the passive voice also) Ejemplo: ¿Quién rompió la ventana? (Who broke the window?) La ventana fue rota. Ponen emfasis en el objeto. objeto verbo Sujeto???

Voz pasiva Un ejemplo. . . Las pizzas fueron comidas Pones el objeto en el lugar del sujeto. (You put the object in the place of the subject.) Usas el verbo ser. Luego, sigue el participio pasado del otro verbo. El presidente comió las pizzas. _________ _______ _____. Las pizzas _______ _____. (ser) Las pizzas fueron ________. (comer) Las pizzas fueron comidas

¿Quién comió mis tacos? (Who ate the tacos?) Tú hiciste muchas cosas malas porque estabas enojado con tu compañero de cuarto, pero no quieres la culpa. Con otro miembro de la clase, contesta las preguntas terminando las oraciones con la voz pasiva. ¿Quién comió mis tacos? (Who ate the tacos?) No importa. Los tacos ____ _____. (It doesn’t matter. The tacos were eaten.) ¿Quién rompió mi radio? No sé. La radio __ ___. ¿Qué pasó con mi coche? Tu coche ___ ____ (quemar). http://www.gearlog.com/images/taco.jpg fueron comidos http://www.jemeenthet.nl/fabian/images/log/BrokenRadio.gif fue rota fue quemado http://mvcfs.asn.au/Car%20Fire4.jpg

What were the strengths and weaknesses of this activity? Appeals to analytical and learners. They don’t blame the teacher . Clarity about the point of activity. Students may not be very active. They still might not know what it means. Younger learners struggle. Somewhat decontextualized.

PACE Model: What does PACE stand for? What kinds of activities do you see in each stage? P - PRESENTATION  of meaningful language A - ATTENTION C - CO-CONSTRUCT AN EXPLANATION E - EXTENSION ACTIVITIES P. 229 Model is circular

Examples Who is is this man? Magic Johnson Why use stories? How does teacher use students in telling story? What does she do to make input comprehensible? Why use stories? Old as time. Naturally engaging Students are familiar Provide context which aids in connecting meaning with grammar. See videos http://college.cengage.com/french/1428290362_shrum/assets/view_and_reflect/activities/shrum_4e_teachers_activities_ch08.html

Extension…………….. Information gap Games Authentic writing projects Paired interviews Role plays Class surveys Dramatizations Group presentations Web-based activities

The curious case of Mr. West… This is Mr. West. He teaches High School French. Read his story and then…. Ask yourself these questions: 1. Why are the learners bored and uninterested? 2. How would you evaluate Mr. West’s presentation? Does it satisfy the requirements of a presentation in the PACE model? Why or why not? 3. What would you have done when Mike responded with “French sentences beginning with Je”? 4. How do you think the learners feel about Mr. West’s lesson? http://soundonmars.com/2010/08/22/kanye-wests-rosewood-movement-a-satire-of-style/

Do you think Shrum and Glisan give a fair shake to Deductive grammar teaching? Why or why not? Learning style, Abraham (1985) Field Dependent v. Field Independent