Do Now Pg. 175 act. 27,28
Primer Paso Vocabulario nuevo El mono malvado La iglesia El edificio El letrero El semáforo Bajarse del autobús El conductor La conductora El estacionamiento Subirse al autobús La parada del autobús
El puente El guía Los turistas La lancha El río
Asking for and giving information To get information about a city, ask: ¿Sabe usted si hay un banco por aquí? Do you know (formal)…? ¿Me podría decir cuánto cuesta la entrada? Could you tell me…? ¿Sabes cuándo abren los museos? Do you know (informal)…? Disculpe, ¿Sabe usted dónde está la misión San José? Excuse me, …?
If you know the answer, say: Sí, Claro, Hay uno muy cerca. Yes, of course,… Por supuesto, es gratis. Of course,… No estoy seguro/a. Lo puedes averiguar allá. I’m not sure. You can find out… Lo siento, pero no tengo ni idea. I’m sorry, but I have no idea.
} } Saber and conocer both mean to know, but in a different sense. Saber means to know facts or information. Here are the conjugations of saber in the present tense: sé YO sabemos NOSOTROS sabes TÚ } USTEDES ELLOS/AS ÉL ELLA USTED } saben sabe
Conocer means to know or to be acquainted with (a person or place). Here are the conjugations of conocer in the present tense: conozco YO conocemos NOSOTROS TÚ conoces } ÉL ELLA USTED } conoce USTEDES ELLOS/AS conocen After conocer, use the personal a with people.
Segundo Paso Relating a series of events To tell someone the order of things in which something happened, say: Para empezar/Primero fuimos a los jardines Botánicos. To begin with/First… A continuación compramos tarjetas postales. Next… Después sacamos fotos de la Torre. Afterwards… Luego recorrimos el Paseo del Río. Later… Por último, comimos en un restaurante mexicano. Finally…
Más vocabulario The tower La Torre El recorrido El jardín Botánico La estación de tren La vía El maletero El andén La taquilla El pasajero El boleto de ida y vuelta The tower The Journey The botanical garden The train station The rail The baggage carrier The platform The ticket booth The passenger The round trip ticket
} } Review of preterite nadar Comer vivir nadé comí viví Yo Tú nadaste Comiste viviste } Él Ella Usted nadó comió vivió nadamos comimos vivimos Nosotros } Ustedes ellos/as nadaron comieron vivieron
} } Irregular verbs IR HACER PODER YO TÚ ÉL ELLA USTED NOSOTROS USTEDES ELLOS/AS FUI FUISTE FUE FUIMOS FUERON HICE HICISTE HIZO HICIMOS HICIERON PUDE PUDISTE PUDO PUDIMOS PUDIERON } }
To conjugate reflexive verbs in the preterite: 1. Take out SE and conjugate like regular verb. 2. Place reflexive pronoun before the verb. EX. cansarse PRESENT PRETERITE me canso me cansé Yo Tú te cansas te cansaste } Él Ella Usted se cansa se cansó nos cansamos nos cansamos Nosotros } Ustedes Ellos/as se cansan se cansaron
Tercer Paso Ordering in a restaurant In a restaurant, you might hear the waitperson say: You could answer: ¿Ya sabe(n) qué va(n) a pedir? No. ¿Qué me recomienda? Do you already know what you want to order? No, what do you recommend? Recomiendo La especialidad de la casa. Está bien, pero no está muy picante, ¿verdad? I recommend the house specialty That’s fine, but it’s not too spicy, right? ¿Qué le(s) traigo de tomar? Para mí, un agua mineral. What may I bring you to drink? I’ll have …
¿Qué desea(n) de postre? Por favor, me trae un flan What would you like for dessert Could you bring me …Please ¿Se le(s) ofrece algo más? No, gracias, sólo la cuenta. Would you care for anything else? No thanks, just the check.
Vocabulario nuevo To order the food Pedir la comida Dejar la propina Cenar La mesera El mesero Traer la comida Servir el postre. To leave the tip To eat dinner The waitress The waiter To bring the food To serve the dessert
Irregular preterite forms In the preterite tense, some Spanish IR-verbs have vowel changes in their stems. For example: Pedir Servir Repetir Pedí Serví Repetí YO TÚ ÉL ELLA USTED NOSOTROS USTEDES ELLOS/AS Pediste Serviste Repetiste } Pidió Sirvió Repitió Pedimos Servimos Repetimos } Pidieron Sirvieron Repitieron
} } The verb traer is irregular in the preterite. Traje Trajiste Trajo YO TÚ ÉL ELLA USTED NOSOTROS USTEDES ELLOS/AS Trajiste } Trajo Trajimos } Trajeron
Vocabulario Nuevo Describing Food ¿Qué tal está la comida? How is the food? La ensalada está sabrosa. The salad is tasty. La toronja está agria. The grapefruit is sour. La sopa está tibia. The soup is lukewarm. El helado está derretido. The ice cream is melted. Caliente Dulce Frío/a hot Picante Rico/a Salado/a spicy sweet delicious cold salty
Chapter 6 test Part I- Listening (30 points) A. Train Vocabulary For ex.: taquilla, voleto de ida y vuelta, etc. B. Ordering in a restaurant vocabulary and servir, pedir and traer. For ex.: ¿Ya saben qué van a pedir? Part II- Reading (30 points) C. Vocabulary about community and relating events.
D. Community vocabulary and preterite tense. For ex.: Primero, iglesia, río, etc. D. Community vocabulary and preterite tense. For ex.: fueron, la torre, etc. E. Community and train vocabulary Part III- Writing (40 points) F. Write five questions asking for information about a specific place. For ex.: ¿Me podría decir dónde está el mercado?
G. Answer Fernando’s questions about your town in complete sentences. For ex.: ¿Qué te sirvió el camarero en el restaurante? El camarero me sirvió ensalada y flan. H. Five sentences describing what you did and where you went using words to relate events. For ex.: Primero visité un museo.
Homework Pg. 184 acts. 1-5