1 The National Bilingual Program facing the future Ricardo Romero Medina Andean Region.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
28 de agosto de 2013 OBJETIVOS Content Objective: S.W.B.A.T. describe people using subject pronouns and the verb ser. Language Objective: Students.
Advertisements

You need to improve the way you write and think in Spanish – At what time? This is an interactive presentation. You need your worksheet, your pencil, and.
This is an interactive presentation
Ser vs Estar.
Las Palabras Interrogativas
Mr. Redaelli OnlineTaco.com. To Have - Tener Yo tengo – I have Tú tienes – You have (Informal) Usted tiene – You have (Formal) El tiene – He has Ella.
In Lección 2, you learned how to form the present tense of regular -ar verbs. You also learned about the importance of verb forms, which change to show.
SECRETARÍA DE ESTADO DE CAMBIO CLIMÁTICO DIRECCION GENERAL DE CALIDAD Y EVALUACION AMBIENTAL PRESENTATION BY SPAIN TO THE EXECUTIVE BODY FOR THE CLRTAP:
Háganlo ahora: ¿Qué significan las palabras en inglés
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
Action Plan Template Intel ISEF 2009 Educator Academy May 2009
Talking about what you need ¿Qué necesitas? necesitar- to need.
Interrogative words = question words
L/O/G/O Elaborado por: Ing Edson Rodriguez Ingles o Idioma Extranjero I
A:B: Buenos AiresBarcelona #1 What city has the largest number of Spanish-speakers in the world? C:D: SevilleMexico City.
Asking Questions Interrogativos Cap. 4A Sra Spampinato.
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
¿Qué hay en el salón de clase?
Me llamo _________ Clase 10 n La fecha es el 22 de noviembre del 2012 Proposito # 20 : ¿Cómo repasamos para la Prueba 5? Actividad Inicial: WORKBOOK p.3.15.
Centro Cultural Costarricense Norteamericano Academic Department New Policy about Absences & Tardiness.
Subject Pronouns and Ser
Ver una obra de Shakespeare Mirar las estrellas
Agreement of mucho and ¿cuánto? with nouns
Los dias de la semana.
Hazlo ahorael 14 de mayo Objetivos: SWBAT recognize different Spanish-speaking countries & currencies. SWBAT understand currency conversion. Write 3 sentences.
Salud internacional o salud global? Actos III y IV Algunas reflexiones para el debate Programa de Lideres en Salud Internacional Charles Godue 20 de mayo.
Asking Questions Español I - p. 184.
Expresiones Lección 1 Hola, ¿qué tal? = Hi, hows it going?
Hay 7 preguntas aquí sobre las clases y los profesores. In the #1 space on your sheet, write the ANSWERS in Spanish to the corresponding questions. In.
Los interrogativos.
Repaso del vocabulario, y más descripción
Hoy es martes, el diez de septiembre
Los interrogativos.
Erika Wanczuk, M.Ed., NBCT x6471 Bienvenido a Desarrollo del Lenguaje Académico!
Señora Johnson Tambien necesitas 5 separadores Chambas Apuntes Impresos Actividades Registros.
El catorce de noviembre de dos mil once La lección de lunes: los infinitivos Tener + que + infinitive (to have to…) Deber + infinitive (to must…) Esperar.
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo Youth and political participation Attitudes towards voting and the protest.
ALC 11 lunes el 26 de septiembre. Bienvenida lunes el 26 de septiembre Front row face the back row. Back row will read the words on the screen in the.
ISLA (Immersion for Spanish Language Acquisition) is a 501 (c)(3) nonprofit organization that provides a safe and nurturing environment for native Spanish.
Spanish Ia (Final Exam) Crossfire Initial Activity 1. Brief notes on tener... (or review if you have received them already!) Tener---formas Tener.
Dual Language Immersion Immersión de Lenguage Dual Title III Office Tulsa Public Schools August 2013.
Dual Language Program at Monroe Programa de Lenguaje Dual en Monroe October 2013.
Colegio Lux Mundi Cambridge English School
(por favor) By emory gibson Para describir how long ago en español, presta attencion.
HAZ AHORA / DO NOW Responde en frases completas: Por ejemplo: ¿Qué te gusta más, nadar o esquiar? Pues, me gusta más nadar. Pues, no me gusta ni nadar.
Interrogativos Capitulo 4A.
¿Tú o Usted. 1. Sr. Thennis 2. Tu gato (your cat) 3
Animals of the Sea (Animales del Mar) Lauren Blow.
Hagan Ahora: Read the paragraph and conjugate the verbs in parenthesis
Present Tense of –ar Verbs. Conjugation of –ar verbs In Spanish, to conjugate regular present tense – ar verbs, you drop the verb ending (-ar). You then.
La Lección del Repaso Antes de entrar en la clase de Español IV, necesita saber esta información.
sus orígenes y costumbres
 Making complete sentences How to make complete sentences in Spanish. The following presentation is designed to help you learn how to do the following:
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN Licenciatura en Derecho Tema: Frequency adverbs L.E.L.I. Paulina Trujillo Castillo.
Verbs in the present tense
“Environmental education and science popularization: fundamental means for public awareness, participation and self management in marine and coastal protection.
Expresiones afirmativas y negativas
ESTAR = TO BE 2.3 Vistas Las páginas Review of the verb “estar” in the present tense Yo estoyNosotros estamos Tú estásVosotros estáis Ud. estáUds.
 When one person or thing is more or less than another person or thing.  EX: Spanish is more fun than history.  EX: Spanish is less difficult than.
 1. Why should a person learn Spanish? Give at least 3 reasons in your explanation.  2. What Spanish experiences have you had? (None is not an option.
Lección 10: Gramática Los participios pasados Pretérito perfecto
ANTE TODO ¿Dibujas mucho? ¿También tomas tú geografía?
10/ How to set up the PSNC educational program Cómo establecer el programa educacional de EPNC By Por Dave Batty PSNC #10.
Question formation Preview Sí or no No and not Question words
Notes: Preguntas #2. Question Words Who? Question Words Who? ¿Quién?
Spanish –er and –ir verbs. Verbs in General English and Spanish both conjugate verbs. They can be organized as 1rst, 2 nd, and 3 rd person. If you need.
CLASSROOM ARTICLES PLURALS 14 de setiembre de 2016
Descubre Lesson 2 Vocabulary pg 56
Descubre Lesson 2 Vocabulary pg 56
Globalization Politics and the preservation of nation state.
Transcripción de la presentación:

1 The National Bilingual Program facing the future Ricardo Romero Medina Andean Region

1 Plan NBP: Is English a threat for minority languages? NBP: Is English a threat for minority languages? A global context for languages and language policy A global context for languages and language policy A national context: What is happening now A national context: What is happening now Trends in the world Trends in the world Considerations for the future of bilingual programs Considerations for the future of bilingual programs

NBP: Is English a threat for minority languages? What is language death What is language death Why do languages die Why do languages die What needs to be done What needs to be done 1

What is language death languages* 6796 languages* Year 2100 less than 2000 Year 2100 less than % of the languages are spoken by 95% if the worlds population 5% of the languages are spoken by 95% if the worlds population 5% of the population speaks 95% of the languages of the world. 5% of the population speaks 95% of the languages of the world. *Crystal, Language Death,

Is it a problem of numbers? When is a language endangered? When is a language endangered? When is a language dead? When is a language dead? How many speakers are needed? How many speakers are needed? Where is the language spoken? Where is the language spoken? 1

Why do languages die? Factors that put the people in physical danger Factors that put the people in physical danger Natural disasters Natural disasters Destruction of habitat (Desertification) Destruction of habitat (Desertification) Imported diseases Imported diseases Political problems Political problems 1

Political problems The disappearance of several languages in Colombia has been attributed to a mixture of aggressive circumstances… Some thirty languages have become extinct since the arrival of Spanish. Crystal, David The disappearance of several languages in Colombia has been attributed to a mixture of aggressive circumstances… Some thirty languages have become extinct since the arrival of Spanish. Crystal, David

Factors which change the peoples culture (assimilation) Language submersion Language submersion Population size Population size Domination by smaller group Domination by smaller group 1 Dominant language Dominated language

Dominant – dominated languages in Colombia Questions to keep in mind: What is the status of English as a dominant language? What does it represent? What is the status of English as a dominant language? What does it represent? What is the status of Spanish in Colombia? What is the status of Spanish in Colombia? What is the status of aborigine languages in Colombia? What is the status of aborigine languages in Colombia? 1

WHAT IS HAPPENING IN THE WORLD? A GLOBAL CONTEXT FOR LANGUAGES AND LANGUAGE POLICY 1

The rise and fall of learners D.Graddol A massive increase in the number of people learning English has already begun, and is likely to reach a peak of around 2 billion in the next years. Numbers of learners will then decline.

Widening of student age and need Over the next decade there will be a complex and changing mix of learner needs. More children will register to learn English Over the next decade there will be a complex and changing mix of learner needs. More children will register to learn English

Irreversible trend in international students The recent decline in international students studying in the main English speaking countries is unlikely to reverse. The recent decline in international students studying in the main English speaking countries is unlikely to reverse.

Irrelevance of native speakers Native-speaker norms are becoming less relevant as English becomes a component of basic education in many countries. Native-speaker norms are becoming less relevant as English becomes a component of basic education in many countries.

The doom of monolingualism Monolingual English speakers face a bleak economic future and the barriers preventing them from learning other languages are rising rapidly. Monolingual English speakers face a bleak economic future and the barriers preventing them from learning other languages are rising rapidly.

Growth of languages on the internet The dominance of English on the internet is declining. Other languages, including lesser- used languages, are now proliferating. The dominance of English on the internet is declining. Other languages, including lesser- used languages, are now proliferating.

Retraining needed for English specialists Specialist English teachers will need to acquire additional skills as English is less often taught as a subject on its own. Specialist English teachers will need to acquire additional skills as English is less often taught as a subject on its own. CLIL CLIL Global issues Global issues Psychology Psychology other other

The end of English as a Foreign Language

COLOMBIA. WHAT IS HAPPENING NOW? 1

The National Bilingual Program Is there a program? Is there a program? The role of the Ministry of Education The role of the Ministry of Education Defining policy Defining policy Adopting/creating standards Adopting/creating standards Assessing Assessing Evaluating quality Evaluating quality 1

The actual execution Local Educational Authorities (Secretarías) Local Educational Authorities (Secretarías) Universities Universities Language Institutes Language Institutes Schools Schools Teachers Teachers DO WE NEED TO REGISTER TO PARTICIPATE? DO WE NEED TO REGISTER TO PARTICIPATE? 1

Tareas de las Secretarías de Educación Control de procesos de calidad Control de procesos de calidad Convocantes en procesos de bilingüismo Convocantes en procesos de bilingüismo Administradores de recursos Administradores de recursos Evaluadores de impacto Evaluadores de impacto Promotores de foros de socialización Promotores de foros de socialización Apertura al nuevo talento!!! Apertura al nuevo talento!!! 1

Universidades Revisión y registro calificado de sus programas de licenciatura Revisión y registro calificado de sus programas de licenciatura Vinculación de egresados con su Alma Mater Vinculación de egresados con su Alma Mater Generador de líneas de investigación Generador de líneas de investigación Extensión académica en áreas de metodología y docencia Extensión académica en áreas de metodología y docencia 1

Institutos de idiomas Registro de programas de calidad (Dec. 3870) Registro de programas de calidad (Dec. 3870) Promoción de la enseñanza del inglés en todos los niveles Promoción de la enseñanza del inglés en todos los niveles Coordinación con Secretarías y Universidades Coordinación con Secretarías y Universidades 1

Escuelas y colegios Diagnóstico del estado actual Diagnóstico del estado actual Nivel de inglés de los docentes Nivel de inglés de los docentes Nivel de inglés de los estudiantes Nivel de inglés de los estudiantes Metodologías utilizadas Metodologías utilizadas Materiales Materiales Administración de pruebas validadas internacionalmente Administración de pruebas validadas internacionalmente CUIDADO con la implementación de planes de bilingüismo CUIDADO con la implementación de planes de bilingüismo 1

Mi escuela = escuela bilingüe? Proyecto Educativo Institucional Proyecto Educativo Institucional Necesidades del entorno Necesidades del entorno Capacidad real instalada Capacidad real instalada Talento humano necesario Talento humano necesario Recursos disponibles Recursos disponibles 1

Inglés – Español – Lenguas nativas Trabajo interdisciplinario para catalogar, determinar nivel y factores de riesgo Trabajo interdisciplinario para catalogar, determinar nivel y factores de riesgo Trabajo interinstitucional (Ministerios) para incidir en aspectos de calidad de vida de los hablantes Trabajo interinstitucional (Ministerios) para incidir en aspectos de calidad de vida de los hablantes Trabajo de sensibilización nacional para mejorar la actitud frente a las lenguas aborígenes Trabajo de sensibilización nacional para mejorar la actitud frente a las lenguas aborígenes Asignación de recursos para investigación Asignación de recursos para investigación 1

El proceso histórico… Imposición de lenguasBilingüismo Desaparición gradual de la lengua dominada 1

Lo que debemos promover Lengua propuesta Bilingüismo saludable Promoción de dos o más lenguas 1

Es esto posible? Propósito del inglés Propósito de la lengua materna 1

Objetivo… Convivencia saludable Convivencia saludable NO confrontación NO confrontación Promoción de identidad Promoción de identidad Promoción de la comunicación internacional Promoción de la comunicación internacional Inglés para minorías lingüísticas = perspectiva del derecho a aprender otras lenguas Inglés para minorías lingüísticas = perspectiva del derecho a aprender otras lenguas 1

Finalmente, las tareas… El docente como el centro de todo proceso de bilingüismo El docente como el centro de todo proceso de bilingüismo Dominio del idioma Dominio del idioma Desarrollo pedagógico Desarrollo pedagógico Uso adecuado de recursos públicos y privados Uso adecuado de recursos públicos y privados Sostenibilidad (el proyecto sigue, las personas cambian…) Sostenibilidad (el proyecto sigue, las personas cambian…) 1

El centro del proceso MAESTRO Programas de idioma Programas de metodología Centros de Recursos Materiales de enseñanza 1

Muchas gracias Thanks a lot 1