7. Resumen del proceso EEMP

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Game Cluedo: How to Play 1.Your group should have the 21 cards containing 6 cards of suspects, 9 rooms and 6 weapons, a tally card for each member and.
Advertisements

 1. Why should a person learn Spanish? Give at least 3 reasons in your explanation.  2. What Spanish experiences have you had? (None is not an option.
Telling Time.
Study this picture for 1 minute. Try to remember as much as possible about it. Now tell your partner about the picture. Take it in turns to say something.
ALC #7 Do the math problems and write the answer in Spanish.
Definition
¿Qué haces en la escuela? Question words, objects, yo-go’s.
Quasimodo: Get your homework out to be checked ▫Cuaderno 29 part 3 (homework) ▫Your practice conjugations on the back of your notes from yesterday(classwork)
Spanish Sentence Structure How can we make better sentences?
JUEVES, EL 10 DE SEPTIEMBRE LT: I WILL RECOGNIZE SOME NEW VOCABULARY WORDS. Go over tests & retake procedures Interpretive Assessment: numbers & alphabet.
La pregunta: ¿Cómo se dice… Please Thank you Good Evening …en Español? La tarea:  Study  Test  jueves; el 12 de septiembre (Thursday; September 12 th.
Los verbos reflexivos Objective: To be able to talk about your daily routine. Getting ready for a special event.
Martes, 4 de octubre WALT: how to tell the time in Spanish WILF: to be able to understand and begin to say the time in Spanish Can you match these times.
Preparación/ Review Hoy es miércoles el 23 de septiembre de 2015 Today is day, September 23, 2015 ¿Te gusta o no te gusta? What do you like and what you.
Objective Students will learn to tell time and be able to use the numbers from last lesson as a review.
6 de febrero de 2017.
Mi dormitorio Objective: To be able to understand descriptions about bedrooms.
Hoy vamos a .. aprender palabras y frases para describir el tiempo
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN
Hoy es miércoles el dieciocho de marzo.
Español 2 6 y 7 de noviembre de 2013.
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
6. Planes EEMP: el vínculo entre la política y las acciones
8 de febrero de 2017.
Hoy es jueves el 8 de diciembre
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
Gustar V. Encantar.
Español 1 6 y 7 de noviembre de 2013.
Español 2 2 de mayo de 2017.
Demonstrative Adjectives and Pronouns
Español 1 11 de mayo de 2017 Good morning, thank you for taking my classes today. For the most part the kids are really great. Here is my schedule for.
Día número 3 Español 1—Acelerado
15. Paso 4.1 Formalizar, comunicar e involucrar
Monitorear, evaluar & adaptar
Base de Datos II Almacenamiento.
Getting to know you more!
First Grade Dual High Frequency Words
13. Pasos 3.1 & 3.2 Desarrollar objetivos, indicadores y puntos de referencia EEMP Esencial fecha • lugar 1.
16. Revisión de la realidad ll
GRAPHIC MATERIALS 1. GRAPHIC MATERIALS. GRAPHIC MATERIALS 1. GRAPHIC MATERIALS.
ELECTROMAGNET Gregory Miguel Concuan Motta Ana Belén Guerra Marroquín Brayan Stid Ortiz Sosa.
Hoy vamos a .. aprender a describir vacaciones con más detalles
Recetas 3 Objetivo: Hacer preguntas Hablar sobre la comida
The present tense of ir and jugar
Quasimodo: Tienes que hacer parte D de la tarea..
Preferences Speaking Practice
Hoy vamos a .. aprender a describir vacaciones con más detalles
Proyecto: Mi horario Nombre Hora Fecha.
Unit 6 – A Talking about the future A class by Mr. Jean Paul Quiñonez Touchstone 3.
How to Conjugate… SPANISH VERBS.
Fui…….. ¿Cómo fue? ¿Adónde fuiste? ¿Qué hiciste? ¿Cómo fuiste?
Kindergarten Spanish High Frequency Words
Telling Time (La hora).
Quasimodo: Traducir Our mother is hardworking.
Hacer Ahora. Traduce las preguntas.

Los adjetivos demostrativos Notes #16 What is a demonstrative adjective in English? Demonstrative adjectives in English are simply the words: THISTHESE.
Gustar, Interesar, Aburrir
El agua.
Setting SMART Goals If goals aren’t reachable, they aren’t worth making. All you have to do to set realistic goals is follow the SMART goals guidelines.
My life Name: benjamín Aravena barrios Thicher: Alexis fernandes DATE: 26|06|2018 COURSE: 7°BASICO.
Welcome to PowerPoint gdskcgdskfcbskjc. Designer helps you get your point across PowerPoint Designer suggests professional designs for your presentation,
How to write my report. Checklist – what I need to include Cover page Contents page – with sections Introduction - aims of project - background information.
15. Paso 4.1 Formalizar, comunicar e involucrar
Hoy vamos a .. aprender a describir vacaciones
The causative is a common structure in English. It is used when one thing or person causes another thing or person to do something.
Globalization Politics and the preservation of nation state.
Monitorear, evaluar & adaptar
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
Transcripción de la presentación:

7. Resumen del proceso EEMP EEMP Esencial fecha • lugar 1

7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP Objetivos de la sesión Al final de la sesión usted será capaz de: Describir los pasos clave del proceso EEMP y la forma de planificar, implementar y monitorear el EEMP Identificar los pasos de planificación en el proceso del EEMP Describir el esquema de un plan EEMP Self explanatory 7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP 2

7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP Los 5 pasos del EEMP This is first time the cycle visual is introduced in the course; it will be a recurring visual. STRESS that this module gives a quick run through what we will cover over the week. Its like a snapshot without detail and needs to be run through quickly. Point to each element as you talk. Terms like FMU will be defined shortly. [Some participants like to see the structure of the course, while others will be happy to skip this] Refer to picture of this on wall-visual gallery (keep up as reference throughout course to remind participants of the steps through the cycle, so we can see every day how we are moving along). There are 5 EAFM steps that fit under the general management cycle (outer circle). Moving anti-clockwise around the cycle……. The 5th step aligns with checking and improving And the 4th step aligns with doing. The planning phase into 3 steps; the output of these is an EAFM plan. Before you start the process, you need to get organised and engage stakeholders – this is called STARTUP. There are also 2 reality checks to make sure that we are being realistic and achievable. 7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP 3

7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP Tareas iniciales A Preparando el terreno Decidir sobre la ubicación general para el plan Aprender a identificar las partes interesadas Planear el proceso STARTUP A is getting organized and preparing the ground. Many of the tasks in STARTUP A are only done once at the beginning of the process. 7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP 4

7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP Tareas iniciales B Participación de las partes interesadas Involucrar a las partes interesadas en: Planeación participativa Co-manejo In STARTUP B we engage the stakeholders. The tasks in B are ONGOING: they are started here and continue throughout the lifetime of EAFM cycle. 7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP 5

7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP Paso 1 Definir y determinar el alcance de la Unidad de Manejo Pesquero (UMP) 1.1 Definir la UMP 1.2 Acordar la visión 1.3 Alcance de la UMP Step 1 is called “Define and scope the Fisheries Management Unit”. In this step, stakeholders agree on a vision and pull together relevant background material. Provee antecedentes y una visión 7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP 6

7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP Paso 2 Identificar y priorizar problemas y metas 2.1 Identificar problemas específicos de la UMP 2.2 Definir las metas para el plan EEMP 2.3 Priorizar los problemas Identifica los problemas de alta prioridad y establece metas In Step 2, we firstly identify all the issues that affect the fishery and then we prioritise them. This allows us to set a number of goals about what we want to achieve in the longer term. 7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP 7

7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP Revisión de la realidad I Revisión de la realidad l -Limitaciones y oportunidades -Facilitación / habilidades -Manejo de conflictos ¿Las metas son alcanzables? At this point we carry out a reality check to look at constraints and opportunities. 7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP 8

7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP Paso 3 Desarrollar el plan EEMP 3.1 Desarrollar objetivos de manejo 3.2 Desarrollar indicadores y puntos de referencia 3.3 Acordar las acciones de manejo y cumplimiento 3.4 Incluir mecanismos de financiamiento 3.5 Finalizar el plan EEMP Desarrolla el marco de manejo In Step 3, the plan is developed based on the previous inputs from steps 1 and 2; and step 3 consist of no. of sub-steps. 7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP 9

7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP Paso 4 Implementar 4.1 Formalizar, comunicar e involucrar Implementa el plan formalizándolo y comunicándolo The plan needs to be formalized and communicated, or else it will be just another plan on some one’s desk. This is carried out in step 4 along with some considerations of how to implement it. 7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP 10

7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP Revisión de la realidad II Comprueba si la gobernanza y las estructuras de apoyo están en su lugar Revisión de la realidad II -Gobernanza -Co-manejo -Entorno de apoyo In Reality Check II we check to see whether the governance and supporting structures are in place. 7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP 11

7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP Paso 5 Monitorear, evaluar y adaptar Completa el proceso EEMP con M&E y adapta el plan para iniciar un nuevo proceso 5.1 Monitorear y evaluar (M&E) el rendimiento del manejo 5.2 Revisar y adaptar el plan basado en M&E Step 5 is a critical, often forgotten stage. It is necessary to show you are on track, to help adapt the management properly, as well as to show results. It needs to be planned, otherwise it will not happen. 7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP 12

7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP Planear – Pasos1-3 1. Definir y dar el alcance 2. Problemas y metas 3. Objectivos, indicadores, acciones de manejo y cumplimiento, financiamiento Hacer - Paso 4 4. Implementar Revisar y mejorar – Paso 5 5. Monitorear, evaluar y adaptar In summary – the EAFM cycle has 5 steps, 3 are planning, one is doing and one is checking and improving. Refer back to session 6 just before this one where we agreed that we need PLANS to link (existing) policies to action (i.e. to be able to actually implement those policies). 7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP 13

7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP Mensajes clave El ciclo EEMP tiene 5 pasos Antes del primer paso del ciclo del EEMP, organice las Tareas iniciales A y B El plan EEMP se basa en los productos de los pasos 1-3 El plan se implementa en el Paso 4 En el Paso 5, el plan se adapta y se evalúa para el siguiente ciclo Las revisiones de la realidad se llevan a cabo dos veces para asegurar de que realmente se puedan alcanzar las metas El EEMP tiene 7 principios Hay varios beneficios que se pueden obtener de la implementación de los principios del EEMP Self explanatory 7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP 14 14

7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP Actividad: Los pasos del EEMP Formar un círculo grande y seguir las instrucciones Activity to embed EAFM steps (see more details in session plan): After slide 14 (EAFM Plan template). All stand at back of room/ outside (need space for big circle). Trainer places large circle of string on the floor and 5 blank pieces of paper (representing EAFM cycle and 5 steps, but do not say this). Everyone stands in larger circle outside the string. 2. Trainer invites some participants (e.g. all those wearing glasses, wearing black shoes..) to stand in 1st place near/ on piece of paper. Ask: where are you now? (Elicit: step 1); what happens at this stage (i.e. define and scope FMU); what happened before (start up A+B). Repeat process for all 5 steps so by end everybody is standing at one of 5 steps, and all have experienced the EAFM cycle and reviewed what happens at each step. 3. Ask some questions to check all understand which of the 5 steps are planning, and which are other functions. Show of hands: Who is implementing? (should be only step 4), Who is doing M&E? (should be step 5), Who is planning? (should be steps 1-3).   7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP 15

7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP Formar grupos de trabajo Formar grupos de trabajo (pueden integrarse por pesquerías compartidas / áreas geográficas compartidas) Trabajarán en estos grupos durante gran parte del resto del curso, desarrollando partes del plan EEMP mientras repasamos los Pasos 1-3 En el día 5, cada grupo presentará su proyecto de plan EEMP y recibirá retroalimentación See details in session plan for how to get groupings. We basically want groups that will be able to agree on a shared FMU, but we don’t actually say FMU here as we have not introduced this yet. On the course there will be participants from natural clusters (i.e. from same fishery area) and these will probably be the FMU groups. If not, work with country groups and regional area groups. 7. RESUMEN DEL PROCESO EEMP 16