Hoy es … ¿Que tiempo hace? El gol! Me llamo, mi edad y donde vivo. El plan! revisión de los numeros Me llamo, mi edad, donde vivo Pasaportes Canciones/ ICT ¿Que tiempo hace? El gol! Me llamo, mi edad y donde vivo.
Los numeros Los numeros
Los numeros dieciséis / diez y seis* diecisiete / diez y siete dieciocho / diez y ocho diecinueve / diez y nueve sixteen seventeen eighteen nineteen 16 17 18 19 There are two acceptable options for writing the numbers 16 through 19. The "old-school" way is to simply say "ten and six," "ten and seven," etc. The newer method is to combine those words into one word. At that point the "z" in diez becomes a "c" and the "y" becomes an "i." Both versions are pronounced the same way. The shorter, combined word is preferred nowadays.
Los numeros veinte veintiuno / veinte y uno* veintidós / veinte y dos veintitrés / veinte y tres veinticuatro / veinte y cuatro veinticinco / veinte y cinco veintiséis / veinte y seis veintisiete / veinte y siete veintiocho / veinte y ocho veintinueve / veinte y nueve twenty twenty-one twenty-two twenty-three twenty-four twenty-five twenty-six twenty-seven twenty-eight twenty-nine 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 There are two acceptable options for writing the numbers 16 through 19. The "old-school" way is to simply say "ten and six," "ten and seven," etc. The newer method is to combine those words into one word. At that point the "z" in diez becomes a "c" and the "y" becomes an "i." Both versions are pronounced the same way. The shorter, combined word is preferred nowadays.
Los numeros treinta treinta y uno* treinta y dos treinta y tres etc. thirty thirty-one thirty-two thirty-three 30 31 32 33 After veinte comes treinta and the same pattern is followed: *Note: After the twenties we no longer condense our numbers into one word. All of the numbers in the forties, fifties, sixties, seventies, eighties, and nineties work the same way as in the thirties! .
uno
dos
tres
cuatro
cinco
seis How are you?
siete
ocho
nueve How are you?
diez
once
doce
trece
catorce
quince
dieciseis
diecisiete
dieciocho
diecinueve
veinte
veintiuno
veintidos
veintitres
veinticuatro
veinticinco
veintiseis
veintisiete
veintiocho
veintinueve
treinta
treinta y uno
treinta y dos
treinta ytres
treinta y cuatro
treinta y cinco
treinta y seis
treinta y siete
treinta y ocho
treinta y nueve
cuarenta
cuarenta y uno
cuarenta y dos
cuarenta y tres
cuarenta y cuatro
cuarenta y cinco
cuarenta y seis
cuarenta y siete
cuarenta y ocho
cuarenta y nueve
cinquenta
cinquenta y uno
cinquenta y dos
cinquenta y tres
cinquenta y cuatro
cinquenta y cinco
cinquenta y seis
cinquenta y siete
cinquenta y ocho
cinquenta y nueve
sesenta
sesenta y uno
sesenta y dos
sesenta y tres
sesenta y cuatro
sesenta y cinco
sesenta y seis
sesenta y siete
sesenta y ocho
sesenta y nueve
setenta
setenta y uno
setenta y dos
setenta y tres
setenta y cuatro
setenta y cinco
setenta y seis
setenta y siete
setenta y ocho
setenta y nueve
ochenta
ochenta y uno
ochenta y dos
ochenta y tres
ochenta y cuatro
ochenta y cinco
ochenta y seis
ochenta y siete
ochenta y ocho
ochenta y nueve
noventa
noventa y uno
noventa y dos
noventa y tres
noventa y cuatro
noventa y cinco
noventa y seis
noventa y siete
noventa y ocho
noventa y nueve
cien
Pedro Instructions: Give all pupils (except one) a number in sequence. Ask them to, “Escribid los numeros en los libros” Get pupils to draw a picture related to the vocab topic. E.g. a pet. “Dibujad un animal” 3. Ask the pupil without a number to come out to the front and sit in your seat. “Ven aqui, setentate en mi silla.” 4. Tell the class that this pupil is now Pedro and they are in charge. “Aqui esta Pedro – clase, decid “Hola” a Pedro! Pedro, dice, “Hola” a la clase!” 5. Tell the class that Pedro is in charge – Pedro es el jefe!
Pedro Instructions (cont.) 6. Tell pupils that Pedro will say a number between 1 and however many are in the class. If it’s their number they have to say their word (can build this up to a phrase or start with a phrase). “Pedro va a decir un numero desde 1 - 21. Si es tu numero, tienes que decir tu frase– por ejemplo...” Note: Give lots of examples!! 7. Then the pupils say another number or Pedro “Despues, tu dices un otro numero o Pedro – y continuamos” 7. “Pero, Si Pedro dice tu numéro y! Silencio! Oh oh! Tu tienes que ir a la silla 21” You will need to mime to support this! 8. “Despues – los numeros mas grande que (tu numero) sube place. Por ejemplo, 5 o 4 – etc. 9. After this it’s best just to get started and have a dummy run. I always get Pedro to say “Silencio la clase, Escuchad!” to start off.
Talking about yourself Spanish Level 1 Talking about yourself
First Level Significant Aspects of Learning Use language in a range of contexts and across learning Continue to develop confidence and enthusiasm to communicate using the language being learnt Develop an awareness and understanding of patterns and sounds of language Begin to develop an understanding of, interest in and respect for other countries, cultures and languages Appreciate and understand the value of language learning Recognise familiar written words when listening Explore how gesture, expression and emphasis are used to help understanding. Listen, recognise and respond to familiar voices in short, predictable conversations Understand and respond to familiar spoken vocabulary Actively take part in daily routines Listen and join in with stories, song or poem Enjoy engaging with simple and familiar texts on my own and with others using resources to support learning Participate in familiar games, paired speaking and short role plays Take part in simple, paired conversations about themselves giving simple opinions and asking simple questions
Vocabulary Talking about yourself There are two ways of asking someone’s name in Spanish and two ways of asking how old someone is. Use whichever you feel most comfortable with. ¿Cuál es tu nombre? What are you called? ¿Cómo te llamas? What are you called? Mi nombre es... Mi nombre es... Me llamo I am called… ¿Quién es? Who is it? Es... It is... ¿Cuántos años tienes? How old are you? Tengo ___ años I am __ years old ¿A dónde vives? Where do you live? Vivo en Edimburgo I live in Edimbourg
¿Cómo te llamas? Choose whichever form you feel most comfortable with.
Me llamo… Pupils can choose a name for the penguin.
¿Quién es? Who is it? Again, choose whichever way you prefer and use that one.
Es… Pupils can choose a name.
¿Cuántos años tienes? Choose whichever form you feel most comfortable with.
Tengo 5 años
¿Y tú?
Tengo 7 años
¿Dónde vives?
Vivo en Edimburgo.
Vivo en Edimburgo en Escocia.
Embedding the language You can use age to ask someone’s age whenever it’s their birthday. Use both age and where you live when you’re doing the register.
Sample activities You will find a bank of sample activities which you can use to practise the vocabulary in the classroom. This is not a prescriptive list of activities and you can use or adapt them to suit the needs of your class. .
¿Cuántos años tienes? Actividad Look at the following ages on the slides and use your knowledge of numbers to say what age it would be for each of them. E.g. Tengo cinco años . Mirad los números ¿Cuántos años tienes?
¿Cuántos años tienes?
¡Si, Tengo dos años!
¿Cuántos años tienes?
¡Si, tengo siete años!
¿Cuántos años tienes?
¡Si, tengo tres años!
¿Cuántos años tienes?
¡Si, tengo cinco años!
¿Cuántos años tienes?
¡Si, tengo cuatro años!
¿Cuántos años tienes?
¡Si tengo un año! Please note that 1 means that ans becomes singular and there is no longer an S on the end!
¿Cuántos años tienes?
¡Si, tengo ocho años!
¿Cuántos años tienes?
¡Si tengo seis años!
¿Cuántos años tienes?
¡Estupendo! Tengo diez años.
¿Cuántos años tienes?
¡Si, tengo nueve años!
¡La edad de esta persona es…! ¿Cuántos años tienes? las fotos Mirad decidid y Look at the photos, class can ask the question and then try and guess the age of the person ¡La edad de esta persona es…!
¿Cuántos años tienes?
¡Hola! Tengo cinco años Hello. I am five years old.
¿Cuántos años tienes?
¡Hola!, Me llamo Nicolás. Tengo seis años. Hello. My name is Nicolas. I am seven years old.
¿Cuántos años tienes?
¡Hola a todos! Tengo tres años. Hello everyone. I am three years old.
¿Cuántos años tienes?
¡Tengo ocho años! ¡Es mi cumpleaños! I am eight years old. It’s my birthday!
¿Cuántos años tienes?
¡Hola! Tengo siete años. Hello I am seven years old.
Vivo en… Give out large maps to pupils to share in twos/groups of 4. Each pupil is given a set of plastic counters. You could do this by giving each pupil one colour of counter. The teacher plays the audio clips from the next slide. Pupils listen and have to place the counter on the place in Spain which they hear in the recording. Check answer on the map afterwards. If using different colours, they could then count them afterwards to see who got the most correct. You could also follow up this activity with asking “Dónde está + the name of a city and pupils would have to mark it on the map.
Mirad la mapa de España…
¿Dónde vives? 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.
¿Dónde vives? 1. Madrid 6. Toledo 2. Barcelona 7. Valencia 3. Salamanca 4. Málaga 5. Pamplona 6. Toledo 7. Valencia 8. Santiago 9. Granada 10. Sevilla
Mi pasaporte… Pupils create their own Spanish pasaporte. First they choose a Spanish name from the list. You can discuss with pupils that Spanish children have 2 surnames, their mothers and their fathers. Create a passport with Name, age, where they live. Pupils can use this as basis for practised conversation.
Songs and videos! You will find a bank of sample songs and videos which you can use to practise the vocabulary in the classroom. This is not a prescriptive list of songs and you can use or adapt them to suit the needs of your class. You will find a set of more challenging activities in First Level Days of the Week and Months.
¿Cuántos años tienes? ¡Canción! http://www.youtube.com/watch?v=JfpFDOS34yU
¡Canción! http://www.youtube.com/watch?v=ZPCLI4V8Kn4
¿Cuántos años tienes? Languages online http://www.education.vic.gov.au/languagesonline/spanish/topic08/index.htm
¿Cuántos años tienes? BBC primary Spanish http://www.education.vic.gov.au/languagesonline/spanish/topic13/index.htm
¿Cuántos años tienes? Languages online Australia Please note that this requires you to have done numbers above 10. http://www.education.vic.gov.au/LanguagesOnline/french/sect07/index.htm
BBC Spanish – How old am I? http://www.bbc.co.uk/schools/primarylanguages/spanish/all_about_me/how_old/
BBC Spanish – Our world http://www.bbc.co.uk/schools/primarylanguages/spanish/our_world/habitats/
Storybird http://storybird.com/books/cuantos-anos-tienes/?token=67hmp2
MFL Sunderland http://www.sunderlandschools.org/mfl-sunderland/resources-pr-sp.htm#age