Verbos especiales con complemento indirecto ¡ay! Verbos especiales con complemento indirecto Expressing surprise, interest, and annoyance
The following verbs function the same in Spanish and English aburrir to bore enojar to annoy asustar to scare fascinar to fasinate encantar to enchant, to delight importar to matter interesar to interest enfurecer to infuriate, to anger molestar to bother sorprender to surprise These verbs take an indirect object pronoun in both Spanish and English. ¡OjO! the subject of the sentence often comes after the verb. Objeto indirecto Verbo Sujeto Me asustan los payasos. el sujeto es plural
Pronombres de objeto indirecto Pronombres de sujeto Pronombres de objeto indirecto yo tú él/ella/usted nosotros (as) vosotros (as) ellos/ellas/ustedes me te le nos os les
¿Uso la forma singular o plural? Depende del sujeto Quita la “r” *aburre (de “aburrir) asusta encanta enfurece enoja fascina importa interesa molesta sorprende Quita la “r” y añade “n” *aburren (de aburrir) asustan encantan enfurecen enojan fascinan importan interesan molestan sorprenden sujeto plural sujeto singular
ejemplos The clown scares me. The clowns scare me. Objeto indirecto Verbo Sujeto Me asusta el payaso. El sujeto es singular. The clown scares me. Objeto indirecto Verbo Sujeto Me asustan los payasos. El sujeto es plural. The clowns scare me.
Práctica A mí _____ asust___ los gatos. A nosotros, _____ aburr___ la gramática. A ti, ¿___ fascin___ el Super Bowl? A ti, ¿___ gust___ los perros?
Gustar “gustar” to please Práctica: The verb “gustar” in Spanish functions the same as verbs like “interesar” and “aburrir”. “Gustar” conveys the meaning to like, but its literal meaning is to please. “gustar” to please I like the giraffes. Giraffes are pleasing to me. Me gustan las jirafas. please me Práctica: yo/gustar Me gustan las ovejas. 1. tú/gustar 2. nos/gustar
Faltar “faltar” to lack The same is true of “faltar” which conveys the meaning to need but whose literal meaning is to lack. “faltar” to lack I need a pencil. I lack a pencil. Me falta un lápiz.
Actividad 3 Escribe la pregunta. NO la respondas (answer). Modelo: pantalones con cierre o con botones ¿Te gustan más los pantalones con un cremallera o con botones? 2. Ahora, entrevista a alguien y escribe su respuesta. ¿Te gustan más pantalones con un cremallera o con botones? Le gustan más pantalones con cremallera