El plan Vocabulario Actividades Canciones/ ICT Hoy es ? ? ? El plan Vocabulario Actividades Canciones/ ICT El gol! El tiempo
Los numeros Los numeros
Los numeros dieciséis / diez y seis* diecisiete / diez y siete dieciocho / diez y ocho diecinueve / diez y nueve sixteen seventeen eighteen nineteen 16 17 18 19 There are two acceptable options for writing the numbers 16 through 19. The "old-school" way is to simply say "ten and six," "ten and seven," etc. The newer method is to combine those words into one word. At that point the "z" in diez becomes a "c" and the "y" becomes an "i." Both versions are pronounced the same way. The shorter, combined word is preferred nowadays.
Los numeros veinte veintiuno / veinte y uno* veintidós / veinte y dos veintitrés / veinte y tres veinticuatro / veinte y cuatro veinticinco / veinte y cinco veintiséis / veinte y seis veintisiete / veinte y siete veintiocho / veinte y ocho veintinueve / veinte y nueve twenty twenty-one twenty-two twenty-three twenty-four twenty-five twenty-six twenty-seven twenty-eight twenty-nine 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 There are two acceptable options for writing the numbers 16 through 19. The "old-school" way is to simply say "ten and six," "ten and seven," etc. The newer method is to combine those words into one word. At that point the "z" in diez becomes a "c" and the "y" becomes an "i." Both versions are pronounced the same way. The shorter, combined word is preferred nowadays.
Los numeros treinta treinta y uno* treinta y dos treinta y tres etc. thirty thirty-one thirty-two thirty-three 30 31 32 33 After veinte comes treinta and the same pattern is followed: *Note: After the twenties we no longer condense our numbers into one word. All of the numbers in the forties, fifties, sixties, seventies, eighties, and nineties work the same way as in the thirties! .
uno
dos
tres
cuatro
cinco
seis How are you?
siete
ocho
nueve How are you?
diez
once
doce
trece
catorce
quince
dieciseis
diecisiete
dieciocho
diecinueve
veinte
veintiuno
veintidos
veintitres
veinticuatro
veinticinco
veintiseis
veintisiete
veintiocho
veintinueve
treinta
treinta y uno
treinta y dos
treinta ytres
treinta y cuatro
treinta y cinco
treinta y seis
treinta y siete
treinta y ocho
treinta y nueve
cuarenta
cuarenta y uno
cuarenta y dos
cuarenta y tres
cuarenta y cuatro
cuarenta y cinco
cuarenta y seis
cuarenta y siete
cuarenta y ocho
cuarenta y nueve
cinquenta
cinquenta y uno
cinquenta y dos
cinquenta y tres
cinquenta y cuatro
cinquenta y cinco
cinquenta y seis
cinquenta y siete
cinquenta y ocho
cinquenta y nueve
sesenta
sesenta y uno
sesenta y dos
sesenta y tres
sesenta y cuatro
sesenta y cinco
sesenta y seis
sesenta y siete
sesenta y ocho
sesenta y nueve
setenta
setenta y uno
setenta y dos
setenta y tres
setenta y cuatro
setenta y cinco
setenta y seis
setenta y siete
setenta y ocho
setenta y nueve
ochenta
ochenta y uno
ochenta y dos
ochenta y tres
ochenta y cuatro
ochenta y cinco
ochenta y seis
ochenta y siete
ochenta y ocho
ochenta y nueve
noventa
noventa y uno
noventa y dos
noventa y tres
noventa y cuatro
noventa y cinco
noventa y seis
noventa y siete
noventa y ocho
noventa y nueve
cien
Escoged y escribid seis números entre 1 y 20. ¡Lotería! Dibujad seis cajas 12 6 5 4 20 1 Draw 6 boxes. Choose and write 6 numbers between 1 and 20. Escoged y escribid seis números entre 1 y 20.
Escoged y escribid seis números entre 10 y 20. ¡Lotería! Dibujad seis cajas 12 16 15 14 20 11 Draw 6 boxes. Choose and write 6 numbers between 10 and 20. Escoged y escribid seis números entre 10 y 20.
Escoged y escribid seis números entre 10 y 31. ¡Lotería! Dibujad seis cajas 12 6 5 4 20 1 Draw 6 boxes. Choose and write 6 numbers between 1 and 20. Escoged y escribid seis números entre 10 y 31.
¿Que numero hace falta?
Give the dog a bone http://www.oswego.org/ocsd-web/games/DogBone/gamebone.html
We Will Rock You "los meses del año" https://www.youtube.com/watch?v=D-RbivdQV5U
Pedro Instructions: Give all pupils (except one) a number in sequence. Ask them to, “Escribid los numeros en los libros” Get pupils to draw a picture related to the vocab topic. E.g. a pet. “Dibujad un animal” 3. Ask the pupil without a number to come out to the front and sit in your seat. “Ven aqui, setentate en mi silla.” 4. Tell the class that this pupil is now Pedro and they are in charge. “Aqui esta Pedro – clase, decid “Hola” a Pedro! Pedro, dice, “Hola” a la clase!” 5. Tell the class that Pedro is in charge – Pedro es el jefe!
Pedro Instructions (cont.) 6. Tell pupils that Pedro will say a number between 1 and however many are in the class. If it’s their number they have to say their word (can build this up to a phrase or start with a phrase). “Pedro va a decir un numero desde 1 - 21. Si es tu numero, tienes que decir tu frase– por ejemplo...” Note: Give lots of examples!! 7. Then the pupils say another number or Pedro “Despues, tu dices un otro numero o Pedro – y continuamos” 7. “Pero, Si Pedro dice tu numéro y! Silencio! Oh oh! Tu tienes que ir a la silla 21” You will need to mime to support this! 8. “Despues – los numeros mas grande que (tu numero) sube place. Por ejemplo, 5 o 4 – etc. 9. After this it’s best just to get started and have a dummy run. I always get Pedro to say “Silencio la clase, Escuchad!” to start off.
Spanish First Level The Weather
First Level Significant Aspects of Learning Use language in a range of contexts and across learning Continue to develop confidence and enthusiasm to communicate using the language being learnt Develop an awareness and understanding of patterns and sounds of language Begin to develop an understanding of, interest in and respect for other countries, cultures and languages Appreciate and understand the value of language learning Recognise familiar written words when listening Explore how gesture, expression and emphasis are used to help understanding. Listen, recognise and respond to familiar voices in short, predictable conversations Understand and respond to familiar spoken vocabulary Actively take part in daily routines Listen and join in with stories, song or poem Enjoy engaging with simple and familiar texts on my own and with others using resources to support learning Participate in familiar games, paired speaking and short role plays Take part in simple, paired conversations about themselves giving simple opinions and asking simple questions
First Level Weather Hace viento/hay viento It’s windy Please note that this PPT is largely the same as Early Level Weather except for the inclusion of two new vocabulary structures: Hace viento/hay viento It’s windy Hace sol/hay sol It’s sunny These have been incorporated into the Early Level activities and there are also some extra songs and ICT activities. The 2nd Level PPT adds in 3 further items (stormy, cloudy and foggy) and also includes the seasons.
Vocabulary ¿Qué tiempo hace? Please note: there are 6 different weather types listed but you may want to start with 3 and work your way up as learners progress. You could start with the 3 most likely in the season you are in and then add more as the seasons change. ¿Qué tiempo hace? What’s the weather like? Hace buen tiempo It’s nice Hace calor It’s hot Hace frío It’s cold Hace mal tiempo It’s not too good Nieva It’s snowing Llueve It’s raining Hace viento/hay viento It’s windy Hace sol/hay sol It’s sunny
¿Qué tiempo hace? What is the weather like?
¡Hace buen tiempo!
¡Hace calor!
¡Hace frío!
¡Hace mal tiempo!
¡Llueve!
¡Nieva!
Hace viento
Hace sol
¡Que tiempo hace conga!
¿Que tiempo hace? ¿Qué tiempo hace? ¿Qué tiempo hace? ¿Qué tiempo hace? ¿Qué tiempo hace? Hace sol, sol, sol, sol Hace calor, calor, calor, calor Hace frío, frío, frío, frío Hace frío frío, frío, frío, frío Hay tormenta, tormenta You can adapt this to have more/less weather. You can also do the Quel temps fait-il bit as a conga line and then stop to do actions for the types of weather (e.g. thumbs up for il fait beau etc.)
Embedding the language Ask what the weather is like in Spanish at the start of everyday along with the date. While learning outdoors in differing weathers, I have described and recorded the weather, its effects and how it makes me feel and can relate my recordings to the seasons. SOC 0-12a
Sample activities You will find a bank of sample activities which you can use to practise the vocabulary in the classroom. This is not a prescriptive list of activities and you can use or adapt them to suit the needs of your class. You will find a set of more challenging activities in First Level Weather.
¿Qué tiempo hace? Look at the following weather pictures. Listen to the three different weathers in Spanish. Can you choose which one best describes the picture?
¿Qué tiempo hace?
Si, hace buen tiempo
¿Qué tiempo hace?
Si, nieva
¿Qué tiempo hace?
Si, llueve
¿Qué tiempo hace?
Si, hace calor
¿Qué tiempo hace?
Si, hace frio
¿Qué tiempo hace?
Si Hace sol!
¿Qué tiempo hace?
¡Si, muy bien! ¡Hace viento!
¿Qué tiempo hace? Juego con un disfraz. Select a range of props which match the different weather types (e.g. sunglasses, hat and scarf, warm coat, bucket and spade, umbrella etc.) Pupils sit in a circle with all items placed in the middle. One pupil goes to the centre. All pupils chant, “¿Qué tiempo hace?” Teacher (or pupil) calls a weather in Spanish. Pupil in the centre puts on an item of clothing which matches that type of weather.
Weather snap! Pupils have different weather symbol cards on their desks/in a group Class ask the question “¿Qué tiempo hace?” Teacher says a weather type and they have to slap the card (or hold up the correct one!). As they grow in confidence they can be asked to individually choose a weather.
¿Qué tiempo hace? Con acciones Teacher teaches actions to each of the weather phrases e.g. shivering for cold, putting up an umbrella for rain etc. Class chant question “¿Qué tiempo hace?” Teacher then says a weather phrase and class do the mime as a group. Pupils then take over saying the weather phrase. Teacher then models miming a weather and pupils have to guess which one it is. Pupils then mime for others in class.
¿Qué tiempo hace? reporte meteorológico Teacher teaches pupils vocabulary for North, South, East, West. Pupils create a map of Spain and symbols. Group prepare a weather forecast This can then be filmed and presented to other classes. Imovie is especially good for this. (Watch video)
Un mapa de España.
El norte
El este
El sud
El oeste
Dibujad un mapa de España.
Una persona, dibuja el tiempo en las diferentes partes de España. Buscad por un compañero.
No se puede mirar el mapa de tu compañero. Escuchad a la descripción del tiempo y dibujad en la parte correcto de España. No se puede mirar el mapa de tu compañero.
En el norte de España, esta lloviendo.
Songs and videos! You will find a bank of sample songs and videos which you can use to practise the vocabulary in the classroom. This is not a prescriptive list of songs and you can use or adapt them to suit the needs of your class. You will find a set of more challenging activities in First Level Days of the Week and Months.
Spanish weather song Image links to http://foreignlanguagehouse.podbean.com/2010/03/02/spanish-weather-song/
¿Qué tiempo hace? ¿Qué tiempo hace? ¿Qué tiempo hace? ¿Qué tiempo hace? ¿Qué tiempo hace? Hace buen tiempo, buen , buen , buen Hace buen tiempo , buen , buen , buen Hace calor, calor, calor, calor Hace mal tiempo, mal , mal , mal Hace mal tiempo , mal , mal , mal Hace frío, frío, frío, frío Hace frío frío, frío, frío, frío Nieva, nieva, nieva, nieva This is just a song I made up myself – apologies for the dodgy rendition! You can adapt this to have more/less weather. You can also do the ¿Qué tiempo hace? bit as a conga line and then stop to do actions for the types of weather (e.g. thumbs up for hace buen tiempo etc.)
El tiempo rap https://www.youtube.com/watch?v=aszXrnocJY0
¿Cómo está el tiempo hoy? http://www.songsforteaching.com/langleaders/spanish-comoestaeltiempohoy.htm
Weather Chant ¿Qué tiempo hace? What’s the weather like? Hace buen tiempo means weather that we like. When it’s sunny, hace sol. Hace frío when it’s cold. When it’s windy, hace viento. In bad weather, mal tiempo. ¿Qué tiempo hace? What’s the weather like? Hace buen tiempo means weather that we like. Está lloviendo, it is raining. Está nevando, it is snowing. Está nublado, when it’s cloudy. When it’s hot, hace calor. ¿Qué tiempo hace? What’s the weather like? Hace buen tiempo means weather that we like.
ICT Resources online You will find a bank of sample ICT activities which you can use to practise the vocabulary in the classroom. This is not a prescriptive list of activities and you can use or adapt them to suit the needs of your class. You will find a set of more supported activities in Early Feelings and more challenging activities in Level 2 Feelings. Each of the slides contains an image of the website page. If you click on the image it will take you to the page. Alternatively you can use a link address which you will find in the slide notes.
Weather resources http://www.languagesresources.co.uk/SpanishWeather.html Links to a website with numerous weather resources
¡Adiós!