En el Mercado Es el cinco de diciembre Ahora: practice speaking Speaking –today Tarea: study!!!! ****Examen Unidad 4, Etapa 2 martes, el 6 de diciembre!

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Vowel stem-changing verbs.. The vowel that changes is ALWAYS the vowel just before the infinitive ending. E.g almorzar – the vowel to change is o. The.
Advertisements

Stem-Changing Verbs.
Me llamo ___________ Clase 6NH(602) La fecha es el 23 de enero del 2013 Proposito # 34: ¿Cómo practicamos los verbos de cambio radical? Actividad Inicial:
DOUBLE OBJECT PRONOUNS
Yo te compro un anillo. ¿Quién hace la acción? ¿Quién recibe la acción?
Las joyas. el anillo el arete el collar la pulsera.
Stem-Changing Verbs e  ie e  i o  ue u  ue.
UNIDAD 4 ETAPA 2 EN EL MERCADO..
Stem-Changing Verbs o-ue. o-ue stem-changing verbs  Verbs with vowel variations in their stems  “o” of the stem changes to “ue”  All forms except nosotros.
Stem-Changing Verbs.
+ O UE STEM CHANGERS U UE STEM CHANGERS SRTA. PHILLIPS.
+ O UE STEM CHANGERS U UE STEM CHANGERS SRTA. PHILLIPS.
Conjugating Verbs en español.
Apuntes: Stem Changing Verbs oue, ei
Hoy estudiamos: Los verbos ?Donde están los verbos?
Muy divertido. In all of these forms, the ‘o’ becomes a ‘ue.’ In the ___________________ form, the ‘o’ remains the same. REMEMBER: the ending of the verbs.
Create sentences with the following: 1. Familia/es/ grande/mi 2. Nuestros/son/rojos/lápices 3. Clase/fácil/tu/de/es/español 4. Sus/muy/no/libros/son/interesantes.
Stem-changing verbs.
Español 2-2 Sra. Carpinella.  In Spanish, there are several verbs that have spelling changes in the stem of the word.  The stem is the part of the word.
Stem-Changing Verbs. Jugar (ue) Jugar – The stem of the verb is in red Jugar – (ue) yo - juegoNosotros - jugamos * Nosotras tú – juegas Él Ella - juega.
Unidad 4.1.  In this lesson you will learn to: talk about what clothes you want to buy say what you wear in different season use tener expressions learn.
Stem-changing verbs are different from regular verbs because when you conjugate these verbs, not only do you change the endings but you also change the.
Stem-Changing Verbs P. 27 Realidades 2 The stem of a verb is the part of the infinitive that is left after you drop the endings -ar, -er, or -ir. The.
4.2 Stem-changing verbs: e  ie, o  ue ANTE TODO  Stem-changing verbs deviate from the normal pattern of regular verbs.  In stem-changing verbs, the.
Stem-Changing Verbs Lesson Objectives:
Espanol 1. - Have a spelling change at the stem of the word. - A verb can change e  ie, o  ue, u  ue or e  i. - The vowel with a spelling change is.
Stem- Changing Verbs HABLAR COMER HABLAR ASISTIR COMER ASISTIR
Apuntes el 17 de diciembre Los verbos de cambio de raíz (e  ie, o  ue) Stem-changing verbs (e  ie, o  ue) Stem-changing verbs are common in Spanish.
Los verbos de cambio radical e→ie o→ue u→ue (Stem-changing Verbs/Boot Verbs) Repaso D.
S TEM - CHANGING VERBS E-IE O-UE E-I. W HAT IS A STEM ? First, let’s find out what a verb stem is!
4-2 Vocab. Las joyas El oro La pulsera Los aretes.
¡Hola! Voy al Mercado Benito Juárez. Allí compro el regalo perfecto. el regalo En el Mercado.
Español 1 / U4E2 Yo voy al mercado. Español 1 / U4E2 Allí, yo compro el regalo perfecto.
CONTENT OBJECTIVE I will be able to correctly place INDIRECT OBJECT PRONOUNS in sentences with 1 or 2 verbs. LANGUAGE OBJECTIVE I will take notes and complete.
Unidad 4-1 stem-changing verbs in the present o ue, u ue VERBOS DE “ZAPATO”
Stem-changing verbs. Stem-changing verbs are verbs where a vowel in the stem changes make a change to a different vowel or vowel combination. These verbs.
Vocabulario 4.2 By Amarpreet Kaur. el anillo ring el arete earring el collar necklace.
Preterite of Regular Verbs & -car, -gar, -zar Preterite Verbs Preterite means “past tense” Preterite verbs deal with “completed past action” The ending.
CONTENT OBJECTIVE I will be able to replace INDIRECT OBJECT NOUNS with INDIRECT OBJECT PRONOUNS. LANGUAGE OBJECTIVE I will be able to use the Indirect.
Spanish Stem-Changing Verbs
UNIDAD 4 ETAPA 2 VOCABULARIO. SUSTANTIVOS los aretes Diego was here.
Pronombres de objetos indirectos Indirect object pronouns.
O  ue stem changing verbs Objetivo: to conjugate o  ue stem changing verbs correctly.
¿Cómo se dice en español? (How do you say in Spanish?)
Table of contents #3 Stem-Changing Verbs: e —» ie.
Stem Changing Verbs Español II – p. 27,40.
Español I 4B 1. Is it a regular verb, a stem changing verb, or an irregular verb? It’s a stem changing verb!
Me llamo ___________Clase 7IM La fecha es el 22 de septiembre del 2011 Propósito # 4: ¿Cómo continuamos el repaso de los verbos? Actividad Inicial:  Escribe.
Los verbos o  ue Apuntes de gramática. Vocabulario  AlmorzarTo eat lunch  ContarTo count / to tell  CostarTo cost  DevolverTo return (an item) 
Examen – Repasos C, D, E Guía de estudiar. Repaso C I.Ser y estar Los usos de ser: Description Origin Nacionalidad/profession Time/date An event Ownership.
Spanish Stem-Changing Verbs e→ie o→ue u→ue. Los verbos que cambian e→ie Querer Empezar Preferir Perder Cerrar To want To think To begin (start) To lose.
Boot and shoe verbs. What we know so far: -AR infinitives caminar dibujar bailar buscar visitar cocinar llevar patinar gritar tirar explorar bajar desear.
Indirect Objects. What are Indirect Objects? Indirect objects are nouns that indirectly receive the action of a verb. Example: I wrote a letter to Anita.
The preterite of –ar verbs. To talk about actions that were completed in the past, you use the preterite tense. To form the preterite tense of a regular.
Review of Indirect Objects and Indirect Object Pronouns ¿Me puede mostrar los modelos más económicos?
Yo o Nosotros/ as amos Tú as Vosotros/ as áis Él Ella Usted a Ellos Ellas Ustedes an.
Unidad 4-1 stem-changing verbs in the present o ue, u ue VERBOS DE “ZAPATO”
Unidad 8 lección 2 COSTA RICA.
Stem-changing verbs AKA “Boot verbs”. How to conjugate JUGAR Drop the infinitive ending. The infinitive ending on JUGAR is AR. Now you have the stem JUG.
Los verbos de cambio radical del Presente
Double Object Pronouns What happens when we have both direct and indirect object pronouns in the same sentence? What goes where? Information for this lesson.
LecciÓn 4: Los pasatiempos
Stem-changing or Shoe Verbs (o-ue) 20 Es el 16 de octubre.
Yo o Nosotros/ as amos Tú as Vosotros/ as áis Él Ella Usted a Ellos Ellas Ustedes an.
¿Más verbos? ¡Ay no, Señorita!.  Every verb has two parts: The stem and the ending. We change the ending to say who’s doing the action.  Querer – to.
¿Cómo se dice en español? (How do you say in Spanish?) 1. There are two street signs in the sidewalk. 2. The green benches are in the park. 3. There is.
Boot Verbs (O -> UE) We’ve already learned boot verbs where the E changes to an IE inside the boot. PREFERIR QUERER MERENDAR ENTENDER We also have boot.
Stem-Changing Verbs ¿Cómo te va? Unit 6. Reviewing Regular Verbs What is an infinitive verb? An infinitive verb, is a verb that has not been conjugated.
Target: I can use the stem changing verbs: o-ue and e-ie correctly. Warm up: Rewrite the following letter in Spanish. April 6 th, Hi dad, How are.
Tapas Put each word in the correct column:
Transcripción de la presentación:

En el Mercado Es el cinco de diciembre Ahora: practice speaking Speaking –today Tarea: study!!!! ****Examen Unidad 4, Etapa 2 martes, el 6 de diciembre! **** Due Weds: foods and drinks vocab 3 X and illustrate Extra help today after school!

Luis Miguel viene de España pero vive en México. Es muy famoso en México canta la canción muy conocida, México en la Piel

Las artesanías en el Mercado artículos de cuero La cartera La bolsa Las Botas El cinturón

Las artesanías en el Mercado la música y videos La videograbadora Los casetes El disco compacto El radiocasete El videojuego El video

Las artesanías en el Mercado la cerámica La jarra La olla El plato La olla de barro negro

Las artesanías en el Mercado las joyas El anillo Los pendientes La pulsera El collar Los aretes El anillo de oro El anillo de plata

Las artesanías en el Mercado alebrije

Las artesanías en el Mercado la cerámica La jarra La olla El plato La olla de barro negro

Las artesanías en el Mercado

En el Mercado Cuesta cincuenta pesos. Me deja ver ? ¿Cuánto cuesta? Es muy cara! No tengo suficiente dinero. Le puedo ofrecer treinta y cinco. Le dejo la en cuarenta pesos. Bueno.

Querer=to want, to wish, to love Qu r ere Lets start by first locating the stem. To do this we need to take off the ending. Now that we are left with the stem, we need to locate where our stem change will take place. Now we need to change the E to IE. ie Lastly, now that our stem is changed, we can conjugate as normal… well almost!

Querer yonosotros tú él / ella Ustedellos / ellas Ustedes quiero quieres quiere queremos quieren

Jugar-to play u-ue yonosotros tú él / ella Ustedellos / ellas Ustedes juego juegas juega jugamos juegan

almorzar-to eat lunch o-ue yonosotros tú él / ella Ustedellos / ellas Ustedes almuerzo almuerzas almuerza almorzamos almuerzan

contar-to count/to tell o-ue yonosotros tú él / ella Ustedellos / ellas Ustedes cuento cuentas cuenta contamos cuentan

costar-to cost o-ue yonosotros tú él / ella Ustedellos / ellas Ustedes cuesta cuestan

encontrar-to find/meet o-ue yonosotros tú él / ella Ustedellos / ellas Ustedes encuentro encuentras encuentra encontramos encuentran

recordar-to remember o-ue yonosotros tú él / ella Ustedellos / ellas Ustedes recuerdo recuerdas recuerda recordamos recuerdan

dormir-to sleep o-ue yonosotros tú él / ella Ustedellos / ellas Ustedes duermo duermes duerme dormimos duermen

devolver-to return an item o-ue yonosotros tú él / ella Ustedellos / ellas Ustedes devuelvo devuelves devuelve devolvemos devuelven

poder-to be able to/can o-ue yonosotros tú él / ella Ustedellos / ellas Ustedes puedo puedes puede podemos pueden

volver-to return/go back o-ue yonosotros tú él / ella Ustedellos / ellas Ustedes vuelvo vuelves vuelve volvemos vuelven

Los verbos de bota

dar= to give Yo doyNosotros damos Paco y yo Tú das UdUds. Él daEllos dan EllaEllas PacoPaco y Ana

Ahora: copia Dar en la referencia dar= to give Yo doyNosotros damos Paco y yo Tú das UdUds. Él daEllos dan EllaEllas PacoPaco y Ana TAREA: 4.2 Volver, Poder y Dar Prueba jueves, el 17 de noviembre

Indirect Objects indirectly receive action of the verb (to or for someone) Menos Te Leles

Pronoun Placement 1.Usually before 1 st verb Le doy un regalo. Or after and attached to: 1.command: Danos el dinero. 2.infinitive: Tienes que comprarme la bolsa. 3. –ando/iendo. Estoy comprándoles regalos.

100

50

40

70

20

Los verbos de bota

P 1 Repaso 1.D6. B 2.C7. A 3.A8. B 4.A9. A 5.D10. C

P 2 Repaso 1.Yo quiero comprarnos un disco compacto./ Yo nos quiero comprar un disco compacto. 2.Tú quieres comprarles una olla de barro negro. Tú les quieres comprar una olla de barro negro. 3. Nosotros queremos comprarte un collar de oro. Nosotros te queremos comprar un collar de oro. 4. Uds. Quieren comprarme unas botas. Uds. Me quieren comprar unas botas. 5. Ella quiere comprarnos joyas. Ella nos quiere comprar joyas.

Repaso – carta p 4 Querida Mamá, Yo quiero comprarle un regalo para mi tío. Yo le pienso(quiero) dar una cartera. Yo compro la cartera en el mercado. Cuesta veinte y ocho pesos. No es cara; es barata. Pago en efectivo. Tu hijo/hija, …..

Prueba del vocabulario 4.2 Nombre__________ Match the pictures/or indicated word with the words below. Write the letter next to the correct word. A B D C F E G H I K J L N M O Q. silver R. gold S. leather T. jewelry U. handicrafts V. bargain W. present X. inexpensive Y. expensive ____1. Las artesanías ____6. Plata ____11. Oro ____ 16. Barato ____21. caro ____2. los aretes ____ 7. el Regalo ____12. cuero ____ 17. la cartera ____ 22. la jarra ____3. Regatear ____ 8.Alebrije ____ 13. el anillo ____ 18. la bolsa ____ 23. el collar ____ 4. El cinturón ____ 9. la olla ____14. el plato ____19. los pendientes ____24. las botas ____5. la videograbadora ____ 10. la pulsera ____ 15. las joyas ____ 20. el disco ____ 25. la olla de compacto barro negro ____1 ____1 ____1 Barato ____1 caro P

Querer=to want, to wish, to love Qu r ere Lets start by first locating the stem. To do this we need to take off the ending. Now that we are left with the stem, we need to locate where our stem change will take place. Now we need to change the E to IE. ie Lastly, now that our stem is changed, we can conjugate as normal… well almost!

Pensar- e-ie to think/plan yonosotros tú él / ella Ustedellos / ellas Ustedes pienso piensas piensa pensamos piensan

recordar-to remember o-ue yonosotros tú él / ella Ustedellos / ellas Ustedes recuerdo recuerdas recuerda recordamos recuerdan

seguir- e-I to continue/follow e-i yonosotros tú él / ella Ustedellos / ellas Ustedes sigo sigues sigue seguimos siguen

Jugar-to play u-ue yonosotros tú él / ella Ustedellos / ellas Ustedes juego juegas juega jugamos juegan

pensar=____________ Yo Nosotros Paco y yo Tú UdUds. Él Ellos EllaEllas PacoPaco y Ana

En el Mercado Es el doce de noviembre Propósito: Aprender el vocabulario de las artesanías en el mercado. Ahora: practice speaking Speaking –today Place all references in front of binder, place repaso (purple handout) in carpeta Tarea: las artesanías 3X each and illustrate, use 2 column notes ****Prueba del vocabulario, el viernes