Neurociencia Cognitiva Computacional

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the -go verbs. These verbs are: Conocer : to know (people) Hacer: to make/do.
Advertisements

Red de Ingeniería Biomédica Universidad de La Laguna
Dinámica de Sistemas.
CEREBRO Y MÚSICA.
LAS PALABRAS INTEROGATIVAS
EL CMAPTOOL: HERRAMIENTA DE APRENDIZAJE VISUAL
Profesor: David Fernando Ramírez Moreno Integrantes:
Reconocimiento de señas manuales Fuzzy ART
La obra de Hayek (III) j. c. de león barbero.
Línea: Investigación Multidisciplinaria Orientada –Las tecnologías de la computación y la información están sustentadas en estructuras, teorías, algoritmos.
Penrose: A road to reality. Cap-1 Visiones distintas a la platónica.
Sequencing activities From drilling to meaningful communication.
Introducción Calculabilidad clásica Computación celular
FUNDAMENTOS DE INTELIGENCIA ARTIFICIAL
Question words question WORDS? Cómo Cuándo Cuánto Dónde Por qué Qué Cuál Quién A qué hora Adónde.
Helping Your Child at Home with Math Agenda Welcome and Overview Math Tools Using Math Strategies Homework Grade Level Games Closing: Mathematics Vision.
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to.
Scientific Method El Método Científico Estudio del Capítulo 1 Págs
El Día de Amor y Amistad Spanish I and II. Translate the poem to English:  Las rosas son rojas,  Las violetas, azules,  El azúcar es dulce  Y también.
Neuro-robótica: neurociencia, redes neuronales artificiales y robótica humanoide. ¿Ficción o futuro? Rosana Matuk.
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA SAN FRANCISCO
Light Bulb Languages/KWhitehead Éste no es mi monstruo porque mi monstruo tiene dos ojos.
1 Using Definite Articles with Specific Things 2 Los sustantivos (nouns): l Nouns name people, animals, places, or things. l In español, all nouns have.
Neurociencias Cognitivas y Redes Neuronales
Expresiones con tener Look at each picture carefully. Write the sentence that describes the picture accurately. Pay attention to the red words and how.
Making comparisons In this slide show, we’ll look at ways of expressing differences and similarities.
Ciencias cognitivas.
Leading in Learning – Spanish Collective Memory. Plenary 1 Did you know any of the words already? If so, which? Why are the colours significant do you.
*TAKE OUT YOUR HOMEWORK* Objective: – I can prepare to demonstrate my knowledge of how to use the different forms of “gusta” Vocab/Ideas: – Gusta (review)
Una aproximación a la visión
Copyright © 2005 The McGraw-Hill Companies, Inc. Permission required for reproduction or display. Module 21: Pensamiento Keith Brofsky/Getty Images.
Definition
Digital Photography: Selfie Slides
Martes 4 de noviembre Máx. : 21° Mín. : 8° Hazlo ahora 3 min On a scale from 1-10 I feel ________ about injuries and reflexive verbs.
Think, Pair, Share Think about the answers to these questions, then write and share: 1.Have you ever been away from home for an extended period of time?
Características de los buenos estudiantes… Los buenos estudiantes ayud an a otros estudiantes. Los buenos estudiantes todos los días tien en sus materiales.
Control motor del comportamiento
DO NOW: Solve each math problem
Neuromarketing Neuronas Espejo Agnosia
Hoy es miércoles. La fecha es el 4 de diciembre
¿Cuántos Años Tienes? How old are you?
Viernes 29 de agosto Máx. : 30° Mín. : 23° Hazlo ahora 3 min Cada quien en su casa es rey.
Redes Neuronales Artificiales: Una Introducción
CONTROL MOTOR Y SUS TEORÍAS
Adverbs are words that describe how, when, and where actions take place. They can modify verbs, adjectives, and even other adverbs. In previous lessons,
Quasimodo: Practice Memory Verse “Por lo demás, hermanos míos, fortaleceos en el Señor, y en el poder de su fuerza. Vestíos de toda la armadura de Dios,
El futuro perfecto. You’ve already learned how to make the simple future tense … ir + a + infinitive.
Tener -= to have. Tener Tener is a new verb, but you have already seen two of the forms from TENER in the last chapter. Tener is a new verb, but you have.
Neurociencias Cognitivas y Redes Neuronales
Objectives To learn some different techniques to help you memorise your ‘Healthy Living’ Written Controlled Assessment. To practise these techniques and.
 Cultural Questions  Listening Skills – What did they just say?  Reading Skills – I have no idea what that means!
Vocabulario Dos Identificación. Direcciones: Numera tu papel 1-21 ¿Qué hay en las fotos?
10.4 Adverbs ANTE TODO  Adverbs are words that describe how, when, and where actions take place.  They can modify verbs, adjectives, and even other adverbs.
Learning Target: I will be able to determine the Difference between different ecosystems around the world.
SWBAT: Use the verb SER and Adjectives to describe physical characteristics HAGAN AHORA: What is an adjective? What do you remember about adjectives in.
SPECIAL NAMES FOR PEOPLE - PLACES. Special Names and titles for people Dr. Foster Dr. Foster went to Gloucester. In a shower of rain. He stepped in a.
Objetivo: Ask and tell what time it is. Talk and write about my classes at school. Agenda: 1.HacerAhora: El Tiempo 2.? Importantes 3.Brilla 4.Apuntes 5.Mi.
ON YOUR DESK Documento Today’s notes Homework. ¡Hola! Conjugate the following verbs: 1. Yo / comer 2. Él / bailar 3. Nosotros / vivir 4. Ellos / abrir.
Avances en neurotecnología:
1. Explique la configuración mental como sistema de coherencia constitutiva, e identificando en cuales categorías mentales que subyacen en la arquitectura.
©2014 by Vista Higher Learning, Inc. All rights reserved You have learned that reflexive verbs indicate that the subject of a sentence does the action.
GENE MUTATIONS/ MUTACIONES GENICAS
ESPAÑOL 1 8 de febrero de LA CAMPANA  ¿Cómo es tu mejor amigo?  Escribe 5-7 frases completas de tu amigo. La participación #1.
ESPAÑOL 1 Lesson 50 5 y 8 de febrero de LA CAMPANA  ¿Cómo es tu mejor amigo?  Escribe 5-7 frases completas de tu amigo. La participación #1.
Neurobiología de la Conciencia. Antecedentes filosóficos Aristóteles Descartes.
PONENCIA: III ENCUENTRO VIRTUAL DE DOCENTES CON EXPERIENCIAS DE AULAS DE INNOVACIONES PEDAGOGICAS 2013 “MEGATENDENCIAS EN EDUCACIÓN”
The imperfect tense. Look at the following 3 sentences. We ate at two every day The hotel was very big I used to live with my grandparents What do they.
Campanada guidelines in your composition notebook ¿Cómo es tu familia? (10 points) Ex. Hoy es Miercoles el 27 de enero First line will start with the date.
The Nervous System/ Sistema Nervioso Receives information Directs your body to respond to the information. How does the nervous system maintain homeostasis?
An animal must use sensory information to inform its decisions about which form of which task to use if it is to achieve its current goal. How these decisions.
Transcripción de la presentación:

Neurociencia Cognitiva Computacional Daniel Finol ICA - LUZ

Neurociencia Cognitiva Estudia las bases biológicas de los fenómenos mentales. ¿Cómo produce el cerebro las funciones psico-cognitivas? ¿Cuál es el algoritmo de procesamiento de información?

Neurociencia Cognitiva Métodos Experimentos de comportamiento y técnicas de medición de la actividad cerebral: Psicofísicos: Relación entre el estímulo físico y su percepción EEG/ERP – MEG: Encefalografías eléctricas y magnéticas PET / fMRI Single (multi) –cell recording Transcranial Magnetic Stimulation

Neurociencia Cognitiva Pregunta Última ¿Cómo la materia se convierte en conciencia, la imaginación, sensaciones, etc?

Neurociencia Cognitiva Computacional “Simulando el cerebro para entender la mente” Las herramientas de Neurociencia Teórica (Computacional) + Las preguntas y datos de Neurociencia Cognitiva.

Neurociencia Computacional Modelos matemático-computacionales de cómo funciona el cerebro Principios computacionales y representacionales del cerebro Su implementación neural

Neurociencia Cognitiva Computacional Conexionismo: los fenómenos mentales son procesos emergentes de redes de unidades más simples Ahora: Modelado más cercano y más amplio de los aspectos biológicos

Neurociencia Cognitiva Computacional Construir y probar modelos computacionales, biológicamente plausibles de los datos de la neurociencia, las neuro-imágenes y el comportamiento* Estrategia para modelar simultáneamente los datos de Single-cell Recording, fMRI y del comportamiento humano *FG Ashby, VV Valentin (2004)

Neurociencia Cognitiva Computacional Las unidades de los modelos conexionistas (clásicos) sólo tienen similitud superficial con neuronas reales Son genéricas Describen el comportamiento humano pero no modelan datos de neurociencia Los modelos de la neurociencia computacional son altamente complejos Hasta cientos de ecuaciones diferenciales para modelar una sola neurona Esta complejidad es demasiado alta para modelar el comportamiento humano

Neurociencia Cognitiva Computacional Los elementos que componen este modelo (NCC: Ashby, Valentin) son unidades que se corresponden con grupos de neuronas (p. ej. Columnas corticales)

Neurociencia Cognitiva Computacional Los pasos de la estrategia son: Hipótesis: Identificar las áreas cerebrales y las interconexiones involucradas en el comportamiento a modelar Escribir el conjunto de ecuaciones diferenciales que describen la activación neural de cada región Adaptar el producto del modelo a cada tipo de dato

Neurociencia Cognitiva Computacional Adaptar el producto del modelo a cada tipo de dato: Para single-cell recording: convertir las activaciones continuas a “Spike-trains” Para fMRI: anexar un modelo de la transformación de activación neural a la señal BOLD fMRI (Blood Oxygen Level Dpendent) Para los datos de comportamiento: se añaden algunas pre-suposiciones que relacionen la activación en un área particular con un comportamiento

Redes Neuronales Artificiales–Fase 2 Tomar una teoría de cómo funciona (cierto aspecto o parte de) el cerebro y crear una herramienta computacional con fines prácticos

Hierarchical Temporal Memory Background Jeff Hawkins (PalmPilot, Treo (Smart-Phone)) Redwood Neuroscience Institute (UC Berkeley): Teoría de cómo la corteza procesa información Dileep George: Formulación matemática Marco bayesiano  HTM (2008) Numenta (2005) Colaboración

World Senses HTM/Cortex People Cars Buildings Words Songs Ideas patterns World Senses HTM/Cortex

“Causes” “Beliefs” World Senses HTM/Cortex People Cars Buildings Words Songs Ideas cause1 0.22 cause2 0.07 cause3 0.00 cause4 0.63 cause5 0.00 cause6 0.08 patterns World Senses HTM/Cortex

1 Discover causes in the world 2 Infer causes of novel input HTM Causes Representations of Causes What does an HTM do? 1 Discover causes in the world 2 Infer causes of novel input 3 Predict future 4 Direct motor behavior

HTMs use a hierarchy of memory nodes Belief Sensory data

HTMs use a hierarchy of memory nodes Beliefs Sensory data Each node: Discovers causes (of its input) Passes beliefs up Passes predictions down

HTMs use a hierarchy of memory nodes Beliefs Sensory data Each node: Discovers causes (of its input) Passes beliefs up Passes predictions down Each node: Stores common sequences Changing sensory data forms stable beliefs at top Stable beliefs at top form changing sensory predictions

1) Why does hierarchy make a difference? 2) How does each node discover and infer causes?

Why does hierarchy make a difference? Shared representations lead to generalization and efficiency

Why does hierarchy make a difference? Shared representations lead to generalization and efficiency HTM hierarchy matches spatial and temporal hierarchy of causes in world

Why does hierarchy make a difference? Shared representations lead to generalization and efficiency HTM hierarchy matches spatial and temporal hierarchy of causes in world Belief propagation techniques ensure all nodes quickly reach mutually compatible beliefs

Belief Propagation 90% cat 80% woof 70% pig image 20% meow CPT 80% woof 20% meow 70% pig image 30% cat image

Why does hierarchy make a difference? Shared representations lead to generalization and efficiency HTM hierarchy matches spatial and temporal hierarchy of causes in world Belief propagation techniques ensure all nodes quickly reach mutually compatible beliefs Affords mechanism for attention

How does each node discover causes?

How does each node discover causes? Learn common spatial patterns Learn common sequences of spatial patterns

How does each node discover causes? Learn common spatial patterns (things that happen at the same time are likely to have a common cause)

How does each node discover causes? Learn common spatial patterns Common patterns: remember Uncommon patterns: ignore

How does each node discover causes? Learn common spatial patterns Learn common sequences of spatial patterns

How does each node discover causes? Learn common spatial patterns Learn common sequences of spatial patterns Common sequence: assign to cause Common sequence: assign to cause Uncommon sequence: ignore time

How does each node discover causes? Learn common spatial patterns Learn common sequences Use context from above in hierarchy

Do HTMs really work?

Simple HTM vision system (32x32 pixel) Level 3 Level 2 Level 1 4 pixels

Training images

Training images Correct Incorrect

Correctly recognized images

Redes Neuronales Artificiales–Fase 2 Otros modelos Boltzmann Machines: Hinton, Sejnowsky Adaptive Resonance Theory: Grossberg Carpenter

Conectividad Inferir la arquitectura conectiva del cerebro A partir de datos fMRI Causalidad Inferencia de red bayesiana Grafos e hipergrafos