Cruzando Fronteras: Increasing Heritage Language Student Engagement through Literacy Mrs. Jessica F. Sliger, Ms. Rachel Story, & Dr. Freddie A. Bowles.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
November 14, Parte A (10 pts.) Conversation between Ana & Miguel based on the conversation and select the phrase that tells what Miguel wants or.
Advertisements

You need to improve the way you write and think in Spanish – At what time? This is an interactive presentation. You need your worksheet, your pencil, and.
You need to improve the way you write and think in Spanish! Days
Our casa es muy grande. Your all’s clase de español es la mejor.
Ay Dios mio! Me quiero ir a la casa!
Las Palabras Interrogativas
Esperanza Renace Por PAM MUÑOZ RYAN.
El pretérito The Preterite
I. U4L1 Direct Object Pronouns Me= meNos= us Te= youOS= you plural Lo, La= it, him, herLos, Las= them.
Háganlo ahora: ¿Qué significan las palabras en inglés
To be, or not to be? Lets start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means to be.
Mi Tiempo Libre jueves, 7 de junio Objetivos del día:
PRESENTACIÓN LA CASA. The house has o two bedrooms, o a living room, o a kitchen, o a bathroom, o a patio and o a garage. La casa TIENE o dos alcobas,
U SING FOLKTALES IN THE CLASSROOM C IRCLE M AP The gods A mermaid An Inca.
U SING FOLKTALES IN THE CLASSROOM. L AS I SLAS E NCANTADAS.
Objetivos 1.To revise car parts 2.To learn how to describe something you were doing when… 3.To learn key phrases for describing an accident 4.To create.
Mandatos de la clase y vocabulario Classroom commands and vocabulary
Frases útiles. Necesitas tu agenda Firmo la agenda.
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
Module 1.4 pp12,13 La fecha de hoy: ________________________.
Capítulo Uno: Primer paso
A expresar los gustos e intereses Estas preguntas son buenos para conversar sobre lo que les gusta con sus compañeros What do you like? What do you love?
and Materiales Escolares Lapiz Boligrafo Cuaderno Libro: Expresate Annuncios: Projects will be graded as soon as I can get to them.
+ Expresciones Hoy es el treinta de enero.. + Greetings Hola Hello ¿Qué pasa? Whats up?
EL IMPERFECTO. 1. Used to (or would) Expresses the idea that something happened repeatedly in the past. todos los días cada día siempre frecuentemente.
El Pretérito Capítulo #3 The Preterit tense describes a completed past action. Examples: I entered the room. He bought a book. We had a bad day.
Espanol 1 Estar and tag questions. Trabajo de timbre Think, Pair, Share Write down your translations, compare with classmate, be ready to share to class.
Spanish 1 Forming Questions. Trabajo de timbre Da la pregunta. Write the question asked for each answer given. 1. Tengo 16 años. 2. Soy de Ecuador. 3.
Los interrogativos.
Hoy es martes, el 21 de febrero de Yo puedo… Form the contractions al and del. La Entrada – Contesta las preguntas. 1.¿Quienes están en la sala de.
Mandatos de la clase y vocabulario Classroom commands and vocabulary
Modelo (100 palabras) Ayer hubo un terremoto muy fuerte cerca de la ciudad. Creemos que muchas personas murieron y el terremoto también destruyó muchos.
A Comer Vamos a Poner la Mesa.
más con la ropa y tener que el tiempo de la playa y de las montañas
¿ Que día es hoy? Hoy es lunes ¿ Cual es la fecha de hoy? Hoy es el 26 de septiembre ¿ Cual es tu clase favorita? Mi clase favorita es… BELL RINGER.
The Preterite/El Pretérito
1. My dad likes Match of the Day because he loves football. 2. My older sister loves X Factor because she likes singing. 3. My mum likes Come Dine with.
Señora Johnson Tambien necesitas 5 separadores Chambas Apuntes Impresos Actividades Registros.
Una conversación con la Dra. Guffey. Los personajes YO TÚTÚ TERRY MIRANDAELOR A.
California Standards Test (CST). Every student in California takes a test to see if they have learned the necessary knowledge and skills for their grade.
The Imperfect Tense: Regular-Irregular Verbs Use Preterite vs. Imperfect.
¿Cómo eres? Objectivo : In this lesson I will be able to describe different personalities in Spanish. 1. Mi madre 2. Mis hermanas 3. Mis abuelos 4. Mi.
Ahora – 1. Take out your homework to be checked. DO NOT pass it forward. 2. Copy down the following and fill in the blanks with the correct form of ser.
(por favor) By emory gibson Para describir how long ago en español, presta attencion.
*** 3 MINUTES *** Objective: I can write and talk about my and others family members Vocab/Ideas: Family members (review) Possessive adjectives (review)
Haz Ahora Combine the two sentences to form a single sentence with a reciprocal verb. 1.Yo ayudo a mi madre a hacer la cama. Mi madre me ayuda a hacer.
HAZ AHORA / DO NOW Responde en frases completas: Por ejemplo: ¿Qué te gusta más, nadar o esquiar? Pues, me gusta más nadar. Pues, no me gusta ni nadar.
¿QUé PONEN EN LA TELE? TV.
Mucho vs. ¿Cuánto? (pg. 54) (Asking and stating how many things there are when describing something)
Animals of the Sea (Animales del Mar) Lauren Blow.
Hagan Ahora: Read the paragraph and conjugate the verbs in parenthesis
 Making complete sentences How to make complete sentences in Spanish. The following presentation is designed to help you learn how to do the following:
FESTEJEMOS eventos importantes en la vida. Hazlo Ahora / Do it Now Pre-Assesment Knowledge Students Should Bring to Class: ¿Cómo se dice…en español? a.
Direct Objects & Direct Object Pronouns An English and Spanish Lesson.
Gustos y Disgustos Aversiones.
¡S OY UN P OETA ! Creating a Bio Poem. Dr. Bowles.
 1. Why should a person learn Spanish? Give at least 3 reasons in your explanation.  2. What Spanish experiences have you had? (None is not an option.
Hoy es lunes el veinticinco de febrero. ¡El plan! 1.Introducción 2.Escuchar 3.Hablar 4.Escribir 5.Jugar Esta nublado ¡El gol! Los introducciones!
ANTE TODO ¿Dibujas mucho? ¿También tomas tú geografía?
Question words Sra. Kemp Directions: 1.Click on Slide Show on the tool bar. Then, click on From beginning. 2.Click to move on to the next flashcard. 3.Look.
Cruzando Fronteras Voices Crossing Borders Language is the living expression of a culture. Giacone, 2000.
Stations Homework Remember that we need to make sentences in Spanish, we are growing and the way we use our knowledge should grow with you. We need to.
First Grade – High Frequency Word Reading Competition Classroom Competition Created by: Malene Golding School Improvement Officer: Kimberly Fonteno.
Definition
First Grade – High Frequency Word Reading Competition Classroom Competition Created by: Malene Golding School Improvement Officer: Kimberly Fonteno.
100 Book Challenge Desafío de leer 100 libros. Cada niño tendrán: Una bolsa de libros Una carpeta 2 libros para leer cada noche Un informe de lectura.
First Grade Dual High Frequency Words
Discussion Voice Activity 1.05
Increasing Heritage Language Student Engagement through Literacy Mrs
Transcripción de la presentación:

Cruzando Fronteras: Increasing Heritage Language Student Engagement through Literacy Mrs. Jessica F. Sliger, Ms. Rachel Story, & Dr. Freddie A. Bowles 2013 Central States Conference on the Teaching of Foreign Languages MultiTasks, MultiSkills, MultiConnections March 14-16, 2013 Columbus, OH

Presentation Goals At the end of the session, participants will Take away ideas for their own poetry units Have an understanding of how to organize a poetry slam, and Look at examples of how to measure fluency and comprehension with level one heritage speakers. and

Hoy presentamos... La historia the story Los estudiantesthe students Los poemasthe poems Algunos recursos some resources

La historia-- the story Demographics Needs assessment Grant application Grant implementation Results Lessons learned

Los estudiantesthe students Class demographics Academic background Cultural background Curriculum Instruction

Literacy Practices Technology Literacy: Terminology, practice, implementation, usage L1 Literacy: Alphabet, phonetics, terminology, composition L2 Literacy: Terminology, translation, word usage Performance Techniques: Janitor* see references

The Winner!

Los poemasthe poems Diamond poems Soy (I am)poems Bio poems Poem in Two Voices Free verse

The Poets

Ejemplos de los estudiantes Stefany Creativa, hija Dibujo, texteo, veo tele Soy una salvadoreña orguyosa Estudiante

Soy humilde y diferente Me pregunto que voy a ser en la vida Oigo los sonidos del trafico para ayar paz. Veo la luna en la noche para clamarme Quierro aser algo con mi vida. Entiendo porque se vive la vida. Digo La vida es para divertir. Sueño tenerr muchas riquesas Intento mejorar en mi musica Espero un trabajo bueno en el futuro Soy humilde y diferente (:

Cristian Felicidad, Comediante, Amoroso, Cariñoso. Pariente de hermana, Papa, Mama. Amante Soccer, Música, Carros. Quien siente Amor, responsabilidad, Amistad Quien necesita Comprensión, Libertad, Cariño. Quien teme Fracaso, Muerte, Vergüenza. Quien da Libertad, Emoción, Respeto. Quieres quiere ver Graduar, Diploma, Trabajo. Residente de Rogers, AR. R-----.

Dos Carreteras By: Ulises C. Mi vida es feliz y asombrosa My life is painful and horrible Ganado millones de dolares Earning eighty-six cents Mi trabajo es divertido como video juegos My job is horrible as taking care of monkeys Yo soy empleo del mes Im never employee of the month Durmiendo en una cama suave Sleeping on a cardboard box Despertando con mucho energía Waking up tired and hurt Mi vida es feliz y asombrosa

CRUZANDO FRONTERAS Escrito por Cristian R. La inocencia que cruza la frontera olvidando el m á s tierno sentimiento en tierra prometida el pensamiento y poni é ndose el mundo por montera. Triste muerte de ef í mera quimera, enga ñ os, golpes bajos, sufrimiento no caben en febril entendimiento aunque dentro de su alma lo sufriera.. Es una habitaci ó n quejada y oscura es silencio de una nana cantada es el fantasma del miedo que pasa Sale a la noche con negra amargura, no es su querencia lascivia llorada la que en la aurora la lleva a su casa.

Published Work

Poetry Slam 101 Venue ideas Awards, prizes, and freebies MC and DJ Poetry Unit for Class Generating interest in the poetry slam Judges Props Volunteers Rehearsal Event Reminders

Literacy Practices and Resources Fluency and Intonation Assessment Reading Comprehension Assessment Writing a Short Story

Assessment Used For Accuracy Había una vez veinticinco soldaditos de plomo, hermanos todos, ya que los habían fundido en la misma vieja cuchara. Fusil al hombro y la mirada al frente, así era como estaban, con sus espléndidas guerreras rojas y sus pantalones azules. Lo primero que oyeron en su vida, cuando se levantó la tapa de la caja en que venían, fue: "¡Soldaditos de plomo!" Había sido un niño pequeño quien gritó esto, batiendo palmas, pues eran su regalo de cumpleaños. Enseguida los puso en fila.

Assessment for Fluency and Intonation El general del establo y yo comenzamos la lección del día lentamente. Estábamos en el rancho, y el general guiaba el caballo a medida que me hacía preguntas. -Joven príncipe, ¿cómo le indicas al caballo que gire a la izquierda? -Tiro de la rienda que tengo más cerca, contesté. -¡Correcto! ¿Qué haces cuando has terminado el paseo y quieres volver al establo? -Debo mantener corta la rienda y no permitir que el caballo corra hacia ello. Y con ansiedad, le pregunté, ¿Puedo manejar el carro ahora? ¡Estoy ansioso por comenzar!

Writing A Short Story Pre-test for past tense and story elements Formative assessments from reading short stories in class Writing activities (create a story from pictures) Brainstorming topics Peer writing and editing Computer days for composition Final assessment on student workchildrens book, fairytale, short story)

Video Resources for Poetry Unit Janitor Being Brown Brown Dream Cultura Latina Nueva York Bilingual/Bilingüe No Quiero

References Cruzando Fronteras Lesson Plan: print.html?id=30525&tab=4 Bowles, F. (2011). Special Methods: Bio Poems. _biosm.html Carlson, L. M. (1994). Cool salsa: bilingual poems on growing up Latino in the United States. New York, NY: Ballentine Books. Webb, J. B., & Miller, B. L. (2000). Teaching Heritage language learners: Voices from the classroom. Yonkers, NY: ACTFL.

Additional References Alarcón, F. X. (2005). Poems to dream together: Poemas para soñar juntos. New York, NY: Lee and Low Books, Inc. Carlson, L. M. (2005). Red hot salsa: Bilingual poems on being young and Latino in the United States. New York, NY: Holt. Gutner, H. (2000).Tutankamón: El diario de un joven príncipe. New York, NY: McGraw Hill. Nye, N. S. (1995). The tree is older than you are. New York, NY Aladdin Paperbacks.

Questions? us at Find our resources at

Ticket Out 1. How do you rate the usefulness of this presentation? A lot Somewhat Not so much 2. H ow do you rate your preparedness to produce your own poetry slam? A lot Somewhat Not so much 3. Write down any questions you still have about this presentation. 4. Write down any suggestions to improve this presentation. ¡Muchas Gracias!