Unidad 2: Con la Familia Comparativos Irregulares.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
11/9/2013Created by Julie M. Phares Unidad 3 Etapa 2 El comparativo –de diferenciade diferencia –de igualidadde igualidad.
Advertisements

más + adjective/adverb/noun + que
Making comparisons In this slide show, well look at ways of expressing differences and similarities.
Making comparisons Cap. 1B, pág. 53. How do we describe someone or something? Ser + adjective Brad Pitt es muy guapo. Not just descriptions….. what about.
Los comparativos.
Subject pronouns and ser
Comparing Equal Quantities. Look at these examples of comparing equal quantities: I have as much money as you, They have as many horses as us, and I run.
El Comparativo y El Superlativo
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
Adverbs Mosaicos, p. 138.
Comparatives.
English Comparatives Superlatives Compares ____ people/places/things
Adjetivos Posesivos.
Present tense –ar, -er, & -ir Verbs Spanish I. yo = nosotros = tú = Usted (Ud.) =Ustedes(Uds.) = (él, ella)(ellos, ellas) I You (familiar) You (formal)
Comparative Forms Inequality… más (more)
Comparatives Page 278 Realidades 1.
Making Comparisons in Spanish Sp. 3 (H) c.4. Comparisons of Equality 1. Tan + adjective/adverb + como El libro es tan grande como el otro. 2. Tanto/a/os/as.
Making Comparisons in Spanish Sp. 3 (H) c.4. Comparisons of Equality 1. Tan + adjective/adverb + como El libro es tan grande como el otro. 2. Tanto/a/os/as.
Capítulo 2.
Comparatives.
La clase de inglés es más interesante que la clase de matemáticas.
Comparatives Page 278 Realidades 1.
Comparatives Page 53 Realidades 2.
Comparatives Page 53 Realidades 2.
Adjectives are frequently descriptive. That is, most often adjectives are used to describe a noun, or distinguish the noun from a group of similar objects.
Comparativo y superlativo
Español 2 el 5 de octubre. Making comparisons To compare people or things that are equal to one another, you use: tan+ adjective + como (as + adjective.
Español 2 el 1 de octubre Bell Dinger el 1 de octubre Complete Act. 4, p. 50 Complete Act. 4, p. 50.
Making comparisons In this slide show, well look at ways of expressing differences and similarities.
Los comparativos y superlativos
The verb Ser + Making things agree
These are my books. Those are yours. I saw their car in the garage. Have you seen ours? I ate my cookie yesterday. Did George eat ______? We went to our.
Comparatives Page 278 Realidades 1 Comparatives You have learned más and menos in certain expressions.
Capítulo 6A - Apuntes #1 Making Comparisons.
Español 4 Honores: Unidad 9 Gramática E y F. To compare things with one another: more than, less than, as…as Comparing people, activities, or things.
Making comparisons in Spanish First situation: In order to talk about inequality we use the comparative form of the adjective: taller, shorter, bigger,
Comparaciones en español. Comparativos NO iguales (disigualdad) más (menos) + adjective + que: más (menos) + adverb + que: más (menos) + noun + que: Tú
Adjectives Adjectives are words that describe nouns (people, things, places). Adjectives ending in “___” or “____” are masculine. Adjectives ending in.
Comparatives 6A Comparatives You have learned más and menos in certain expressions.
Possessive Adjectives/ Possessive Pronouns
Making Comparisons. To compare unequal or unalike persons, places and things, Spanish uses más (more) or menos (less) -¿Enrique, eres más alto que tu.
Compare and Contrast Its like this and like that, yeah!
MAKING COMPARISONS R21B MP. ¿Recuerdas? There are several ways to compare things and people. Más + adjective + que Menos + adjective + que Mayor que /
Comparativos/Superlativos Compartives/Superlatives.
Unequal Comparisons Page 22 Avancemos 2 Unequal Comparisons You have learned más and menos in certain expressions.
Mucho vs. ¿Cuánto? (pg. 54) (Asking and stating how many things there are when describing something)
Comparisons of Equality (Las comparaciones de igualdad)
Grammar Notes: Making comparisons
Gustos y Disgustos Aversiones.
Comparativos y superlativos
 When one person or thing is more or less than another person or thing.  EX: Spanish is more fun than history.  EX: Spanish is less difficult than.
Nothing Compares To You!
Comparisons Lección 5 Segunda Parte. tan + adjective (adverb) + como El Libro es tan bueno como la película. – The book is as good as the movie. El chico.
Compariciones en español. unequal comparisons differences between people/things más + adjective, adverb or noun + que (more) (than) Los estudiantes están.
Making comparisons. To say that people or things are unequal. más más + [adjective, adverb, noun] + que Unequal Comparisons.
Comparaciones - simplificado Unidad 3a. Unequal comparisons más que menos que -erless Moreless than More than.
APUNTES #1 - COMPARATIVES.
Demonstrative Adjectives and Comparisons
Comparaciones Tan ..adjective…como= As adjective as
Comparatives.
Comparatives Equalities.
Phrases for making comparisons in Spanish
 As you know when we talk about comparison is essential to talk about adjectives.  Important: Adjectives must match in gender and number to nouns they.
 Comparisons are used to compare two people or things. In English, we form them by adding –er to the end of a word or by using the words more, less,
La forma comparativa con ADJETIVOS Chapter 1B -Grammar.
Vocabulario Los Tainos El imperfecto Comparaciones.
Unidad 2: Con la Familia “Comparativos Irregulares”
How do I make a comparison in Spanish?
Comparatives.
Comparatives.
Transcripción de la presentación:

Unidad 2: Con la Familia Comparativos Irregulares

Comparing Age and Quality: Note: A comparative in English is used to talk about the inequality when describing two things. Often the comparative adjective is used to express the -er on the end of the word or more. Ex: John isnt as tall as Frank. Or Frank is taller than John.

Comparing Age and Quality: *As in English there are a few "irregular" comparative adjectives for age and quality. We don't say "gooder" or "badder", we say "better" or "worse". Ex: My project is gooder (better) than your project. Ex: Carlos brother is badder (worse) than Marias brother.

I. Grammar/Vocabulary: In Spanish, the following adjectives are the irregulars when using as comparisons for age and quality: Adjective:Comparative: Cualidad bueno/bien (good/well) > mejor (better) malo/mal (bad, badly) > peor (worse) Edad: viejo (old); grande (big) > mayor (older, bigger) joven (young) > menor (younger)

II. Usos: A. mayor/mayores que and menor/menores que refer to people when comparing age = older and younger than *mas grande/mas pequeño compare differences in size or height (physical aspect) B. mejor/mejores que and peor/peores que are used to compare quality = better/worse than *the adjectives agree in number with the noun

III. Ejemplos: A. Edad: (older/younger) ej: Yo soy mayor que Maria. ej: Mis hermanos son mayores que yo. *El hijo es mas grande que la hija. ej: Marcos es menor que yo. ej: Las chicas son menores que nosotros. *La madre es mas pequena que el padre.

B. Cualidad: (better/worse) ej: Yo juego al voleibol mejor que Marta. ej: Mis dicos compactos son mejores que los de Alberto. ej: Pedro comprende la leccion peor que Carlos. ej: Mis notas en la clase de historia son peores que el estudiante nuevo.

*Note that the words más and menos are not used with the irregular comparatives mejor and peor. Correct: Este libro es bueno, pero ese libro es mejor. Incorrect: Este libro es bueno, pero ese libro es más bueno. Correct: Esta película es mala, pero esa película es peor. Incorrect: Esta película es mala, pero esa película es más mala.

Practica: Follow this link for a practice quiz using irregular comparatives in all of their forms: Practica: Follow this link for a practice quiz using irregular comparatives in all of their forms: Quia – Irregular Comparative Practice Quia – Irregular Comparative Practice

ComparativosdeIgualdad

When things being compared have equal characteristics, the comparison of equality is used. When things being compared have equal characteristics, the comparison of equality is used.Exs: The book is as good as the movie. The girl is as tall as the boy. The book is as good as the movie. The girl is as tall as the boy.

I. To form the comparisons of equality using adjectives or adverbs, use the following formula: tan + adjective (adverb) + como tan + adjective (adverb) + como(as…………………………as) Ex: El libro es tan bueno como la película. (The book is as good as the movie.) Ex: La chica es tan alta como el chico. (The girl is as tall as the boy.) *the adj. agrees in #/gender with first noun on left side of sent.

Ejs: 1. Mi bicicleta es tan nueva como la tuya. 2. Yo termine la tarea tan rapidamente como el. 3. Mis primos son tan menores como los primos suyos. 4. Estas novelas son tan interesantes como los cuentos cortos. 5. Los estudiantes de los EEUU hablaron espanol tan frecuentamente como los de Mexico en el viaje.

II. To form comparisons of equality with nouns, use the following formula: tanto(-a,-os,-as) + noun + como (as much/many…………….as) tanto(-a,-os,-as) + noun + como (as much/many…………….as) *tanto agrees with noun it modifies Ex: Juan tiene tanto dinero como María. (as much money as) Ex: Él tiene tanta paciencia como ella. (as much patience as) Ex: Tiene tantos libros como ella. (as many books as) Ex: Tiene tantas plumas como ella. (as many pens as)

III. Comparing actions – exception to rule: When actions (not things) are being compared, and there is no adjective/noun, use the following formula: When actions (not things) are being compared, and there is no adjective/noun, use the following formula: verb + tanto + como Ex: Sus estudiantes aprendieron tanto como mis estudiantes. (learned as much as) Ex: Rosario cocina tanto como Josefina. (cooks as much as) Ex: Las naranjas cuestan tanto como las manzanas. (cost as much as) verb + tanto + como Ex: Sus estudiantes aprendieron tanto como mis estudiantes. (learned as much as) Ex: Rosario cocina tanto como Josefina. (cooks as much as) Ex: Las naranjas cuestan tanto como las manzanas. (cost as much as)

III. Comparing actions – exception to rule contd: When actions (not things) are being compared, and there is an adjective, use the following formula: When actions (not things) are being compared, and there is an adjective, use the following formula: verb + tan + adjective (masculine form) + como Luis trabaja tan duro como Ana. (works as hard as) El niño juega tan poco como la niña. (plays as little as) Ellos no escriben en espanol tan bien como yo. (write as good as) verb + tan + adjective (masculine form) + como Luis trabaja tan duro como Ana. (works as hard as) El niño juega tan poco como la niña. (plays as little as) Ellos no escriben en espanol tan bien como yo. (write as good as)

Practice using either tan/tanto como to compare actions of the following people. Form a complete comparison sentence in the preterit: 1. Maria / viajar / Enrique / el verano pasado 2. Yo / aprender el espanol / facil / mis amigos 3. Nosotros / ir de compras / tu 4. Los estudiantes / escribir en espanol / yo 5. La guia / hablar / claro / el profesor 6. Uds./ correr / rapido / yo 7. Yo / bailar / tu y tus amigos

IV. Practice comparisons of equality: Follow the link below to practice your skills with comparisons of equality: Quia – Comparisons of Equality Quia – Comparisons of Equality

Practice comparing the two using tan como: 1. Estas muchachas no son ___________ (serio) _______ tu éstas. 2. Tú eres casi ________ (alto) ________ tu padre. 3. Esta calle es __________ (famoso) ___________ el Paseo de la Reforma. 4. Ellos no son_______ (joven) _________ nosotros. 5. Hoy no estoy _________ (cansado)_______ayer. 6. Tú hablas español__________ (bueno) _______ los otros alumnos.

7. Él no puede hacer el trabajo suyo___________ (fácil) ________ el suyo (de Ana). 8. Elena no es _____________(bonito) ______ la hermana suya. 9. Ninguna otra revista es ___________ (popular)_______________ ésta. 10. La hermana mayor no es __________ (inteligente) ______________ la menor. 11. Los estudiantes no leen___________ (rápido) _______ el profesor. 12. Nueva York no es __________________ (interesante)____________ Washington.

Practice comparing the two using tanto como: 1. Vamos a estar en la biblioteca __________ tiempo _________ mi primo. 2. Mi primo no lee____________ libros _______ mi hermano y yo. 3. Yo tengo _____ amigas _________ la hermana mia. 4. Ella no conoce a ___________ estudiantes _________ antes. 5. La maestra nos dio _________ exámenes este ano __________ la maestra del año pasado. 6. No tuvimos que escribir _______________ composiciones _________________ antes.

Practice comparing the two using tanto como: 7. La clase de español no tiene ___________ tarea ___________ la clase de inglés. 8. Esta casa no tiene ___________ cuartos _______ la suya (de Uds.). 9. Hoy no hace ________ calor ________ ayer. 10.Tú gastaste _____ dinero _______ toda mi familia en el viaje. 11. Mi madre prepara ______ comidas ______ ella.