Algunos desafíos de las TIC en las universidades Juan José Moreno Navarro Vicerrector de Sistemas Informáticos y Comunicación Universidad Politécnica de.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Mejores prácticas en reuso de conjuntos de datos publicados online como material adicional a los artículos 2a Conferencia sobre calidad de revistas de.
Advertisements

-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the -go verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Decir: to say.
Control en cascada.
______________________ ¿Qué hay en tu insti? L/O: To use the imperfect tense to compare primary school with secondary school. Para empezar: cambia una.
Science Meeting Junta de la Ciencia March 3, de marzo 2009 Bridges Academy at Melrose March 3, de marzo 2009 Bridges Academy at Melrose.
Building a Library of Alexandria Scientific Supercourse "One of the greatest gifts we can give to another generation is our experiences, our wisdom" Desmond.
REQUISITOS PARA LA GRADUATION DE LAS HIGH SCHOOLS DE ALLIANCE Alliance High School Graduation Requirements.
Programa de formación Criterios de evaluación de revistas vs. bases de datos Carlos Agudelo Instituto de Salud Pública Colombia Publindex (Colombia) y.
Helping Your Child at Home with Math Agenda Welcome and Overview Math Tools Using Math Strategies Homework Grade Level Games Closing: Mathematics Vision.
Spanish –er and –ir verbs. Verbs in General English and Spanish both conjugate verbs. They can be organized as 1rst, 2 nd, and 3 rd person. If you need.
TELEFÓNICA Research (I+D ) © 2008 Telefónica Investigación y Desarrollo, S.A. Unipersonal ICT 2008 – Collective Intelligence Networking Nov. 26, 2008 ©
Take 2: Affirmative and Negative words Words that can only refer to a person or to people Affirmative Alguien = Someone Negative Nadie = no one; nobody;
RTF ROYAL TRUST FINANCIAL
Educación en Ingeniería para la ciudadanía, la innovación y la competitividad en Iberoamérica: ciencia, tecnología, ingeniería, matemáticas y el rol de.
Implantación de la Educación a Distancia: El punto de vista gerencial Juan Meléndez Universidad Central del Caribe.
©2014 by Vista Higher Learning, Inc. All rights reserved Spanish has two verbs that mean to know: saber and conocer. They cannot be used interchangeably.
Objetivo: Which form of the verb should we use? Are we pronouncing the vocabulary correctly? Hagan Ahora: El papel de APT P. 69, Actividad 2.
To compare people or things that are equal to one another, you use: Making comparisons En mi club, levantar pesas es tan popular como correr.
What has to be done today? It can be done in any order. Make a new ALC form Do the ALC Get two popsicle sticks Get 16 feet of yarn. That is 4 arms width.
Leading in Learning – Spanish Collective Memory. Plenary 1 Did you know any of the words already? If so, which? Why are the colours significant do you.
Competitividad de Chile José Joaquín Brunner Agosto 2005 SESIÓN II.
Nombre de equipo: abaddon Camilo ramos rojas Grupo :6 Pista # 2 Traductor y motor de búsqueda : google Miércoles 1 de septiembre 2010 Pagina de respuesta.
Hoy es viernes, el 26 de septiembre
STANDS ¿Porque y Para Qué tener un stand de expositor? We are the only Mexican Congress in Mexico, and one of the few in the world that unites lecturers,
Mi dormitorio My bedroom
No Soy Un Saltamontes I’M Not A Grasshopper
p. 64 (MP) For today, you will be completing some Actividades Para Todos. You may work with a partner or small group to complete these. Ms. T may pull.
¿Qué haces en la escuela? Question words, objects, yo-go’s.
Modelos en Red. EL ÉXITO EN LA ERA INDUSTRIAL ESTA BASADO EN LA PRODUCTIVIDAD EL ÉXITO EN LA ECONOMÍA INDUSTRIAL ESTA BASADO EN LAS RELACIONES.
Descubre Lesson 2 Vocabulary pg 56
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
Unit 3; Week 2 Objectives: -I can understand the time and location of an event when I hear or read about it. -I can ask and give the time, date, and location.
La Fecha: Hoy es jueves, 4 de septiembre Tema: Review of Unit 1 concepts Obj: SWBAT use activities vocabulary and the verbs ser and gustar to create basic.
Tecnología y Estructura de Costos. Technologies u A technology is a process by which inputs are converted to an output. u E.g. labor, a computer, a projector,
Time Telling time is rather easy. You only need to know the numbers up to 59 to be able to tell the time.
Gustar vs. Encantar Gustar means “to like” and encantar means “to love”, but these English meanings can cause confusion.
The following slides introduce the new verb IR.
The Future Tense -original PowerPoint created by Mrs. Shirley of North Intermediate High School in Broken Arrow, OK.
Saber vs Conocer These two verbs are "saber" and "conocer."
Portafolios E E- Portfolios What is - Qué es e-portfolio? e-Portfolio: A portfolio is a collection of work developed across varied contexts over.
unas frases increíblemente útiles some incredibly useful phrases (for dodging conjugation)
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Conocer : to know (people) Hacer: to make/do.
Hacer Ahora. Usa saber o conocer para completar las oraciones.
Essential ?: How do I use these irregular verbs? How are they different than the verbs I already know?
OBSTACLES OF THE COMMUNICATION PROCESS SEPTEMBER 2011.
Preparación/ Review Hoy es miércoles el 30 de septiembre de 2015 Today is Wednesday, September 30, 2015 Write in Spanish: Today we are having our oral.
28 de septiembre. Warm-Up #23 Conjugate the verbs to make them affirmative or negative commands. 1.Lavar las frutas. 2.Tener cuidado en el partido. 3.Servir.
LOS VERBOS!!!. We already know these phrases in Spanish:
U.S. Colleges and Universities Prepared by Danny Hirsch November 24, 2015.
Un juego de adivinanzas: ¿Dónde está el tesoro? A1B1C1D1E1F1 A4B4C4D4E4F4 A2B2C2D2E2F2 A5B5C5D5E5F5 A3B3C3D3E3F3 A6B6C6D6E6F6 Inténtalo de nuevo Inténtalo.
LOS VERBOS REFLEXIVOS. WRITE: What is a reflexive verb? A reflexive verb describes when a person doing an action is also receiving the action.
English Language II (2). English Language I (2) Warm-up.
Imprimir: Es posible que su impresora no imprima del mismo modo que lo hacen las nuestras, por lo que debe asegurarse de realizar varias impresiones de.
Agenda: 26/04/2016 *Boot verbs and jugar *La Familia *Tener: Quack Video *Descripciones Students will be learning new vocabulary with the family and tener.
Verbs like Gustar Notes/ Examples.
  Jugó=he/she played  Use the preterite tense for past actions that are viewed as over and are not being connected to the present. ¿Te acuerdas?
Saber Vs. Conocer Sra. Altamirano Español II. First, we need to learn the conjugation of the verb SABER Yo sé Tú Sabes él, ella,ud. Sabe Nosotros Sabemos.
© Granta Design, Título del Proyecto Tutor: Nombre y Apellidos Alumno/s: Nombre y Apellidos 1 Nombre y Apellidos.
Lunes, 5/10/15  What is the purpose of a subject pronoun?  Give at least one example of a subject pronoun in English.
Help Box - Language Translator Ashley Martin, Intern; Kathy Meehan, HDFS Faculty Advisor Human Development and Family Studies Pennsylvania State Brandywine.
Escribir *You can get creative. You can write in the first person which means you are the character, you can use the third person which means you are talking.
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN
Web access to social science journals in Latin America and the Spanish Caribbean – the case of CLACSO´s network Dominique Babini CLACSO PKP Scholarly Publishing.
First Grade Dual High Frequency Words
THE VERB IR ©2016 Sra. Cruz.
Recetas 6 Objetivo: Hablar sobre la comida y las recetas
Recetas 3 Objetivo: Hacer preguntas Hablar sobre la comida
Quasimodo: Tienes que hacer parte D de la tarea..
El agua.
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
Transcripción de la presentación:

Algunos desafíos de las TIC en las universidades Juan José Moreno Navarro Vicerrector de Sistemas Informáticos y Comunicación Universidad Politécnica de Madrid Mesa Redonda ¿Qué hay de nuevo en la Universidad Digital? Mesa Redonda ¿Qué hay de nuevo en la Universidad Digital? SEMINARIO LA UNIVERSIDAD DIGITAL

Mesa Redonda ¿Qué hay de nuevo en la Universidad Digital? Mesa Redonda ¿Qué hay de nuevo en la Universidad Digital? La universidad digital, ¿está aún en manos de los innovadores y primeros usuarios o ha cruzado ya el abismo? La universidad digital, ¿es una acumulación de tecnologías de moda o existe un modelo que la defina y sustente? Las tecnologías que definan la universidad digital, ¿estarán en manos de unos pocos proveedores privilegiados? ¿serán las mejores y las más adecuadas? ¿reducirá el número de universidades? La universidad digital, ¿es una nueva universidad o simplemente una forma diferente de hacer lo mismo? ¿Cuáles son las innovaciones disruptivas que nos llevarán a la nueva universidad digital?

Universidades e información y transparencia / e-administración Universidades y conectividad Universidades y formación Universidades e innovación en abierto Índice Universidades e investigación en TIC

Universidades e infor- mación y transparencia Cómo nos ven, qué saben de nosotros: rankings, potenciales alumnos, colaboración público-privada, inversores, …) Rendición de cuentas (a la sociedad, al financiador, al estudiante) Extraer información y mostrarla: de cada universidad y del sistema universitario en su conjunto Sistemas Integrados de Información

Universidades e infor- mación y transparencia Mientras las universidades son parcas en su información, nuestro sistema en su conjunto sí lo es: SIIU, CRUE y sus informes Media CRUE de % de presupuesto TIC respecto al presupuesto total excluido personal: 4,4%, 622 miembros com. univ/técnico Universidad de Columbia: 6,2%, 305 efectivos (29000 estudiantes, 3600 profesores; 105 m/t) Su organización es impresionante. EEUU - encuesta

Universidades y e-administración Estamos lejos de satisfacer necesidades y expectativas en los servicios que ofrecemos a la comunidad universitaria. La universidad debería ser punta de lanza en estos aspectos. La realidad (diferente en cada universidad): muy lejos de alcanzar una situación satisfactoria: inversión y personal insuficientes, requisitos complicados y cambiantes, tecnologías avanzadas) Proyectos conjuntos con otras universidades de servicios a alumnos y profesores: (Proyecto Unitramita – Plan Avanza ) ¿Interno o externo?

Universidades y conectividad La alta conectividad es un requisito indispensable para la ciencia y la educación.

Conexión a RediMadrid y RedIRIS Rectorado UPM (CEI)Campus Moncloa

Ventajas del proyecto Ahorro económico en alquiler de circuitos de datos y telefonía a operadores y no dependencia de los mismos. Redundancia en las comunicaciones - Alta Disponibilidad. Mejora en la capacidad de las conexiones al facilitar el despliegue de circuitos de 10 Gigabits o superiores, con la consiguiente mejora de la calidad de los servicios ofrecidos a la Comunidad Universitaria. Facilidad de despliegue de nuevos servicios generales, ej. mejora en la seguridad, al facilitar la construcción de una red de video vigilancia común a todos los Centros Facilidad de despliegue de proyectos de I+D+I que requieran conectividades especiales. Muchas hay que crearlas. ¿No deberían salir de las universidades, de la academia y de las instituciones que nos hemos dado

Universidades y formación No puede ser una nueva universidad en el sentido de cambiar sus objetivos. Pero es obvio que debe cambiar hacia modelos de gestión y focos muy diferentes. Formación oficial/formación permanente El universo de los MOOCs Desde una universidad centrada en el jóven y en la capacitación profesional a una universidad centrada en la formación permanente. Una formación basada en la empleabilidad Una universidad que acompaña al egresado toda su vida y que debe ser vista como una aliada de él y de las empresas.

La idea base es que la diseminación del cono- cimiento y de los avances científicos en abierto y sin trabas en internet es altamente beneficiosa. Open Innovation Universidades e innovación en abierto El que sepa explotar comercialmente una idea (patente, spin-off contrato, …), debe hacerlo. En caso contrario debe ofrecerlo (libremente) al mundo. Aquel que sea capaz de desarrollarlo bien comercialmente bien como base de otros desarrollos conseguirá:. Que la ciencia se desarrolle más rapidamente Que la sociedad obtenga beneficio (mejores servicios, más empleo, más salud, …) de una inversión, normalmente pública

La innovación en abierto es un modelo dinámico donde las instituciones y las compañias buscan inspiración tanto internamente como externamente. La evaluación de la capacidad de innovación de una idea se evalúa global- mente y da lugar, en prácticamente todas las ocasiones, a la colaboración. Las compañias hacen un uso más extensivo de ideas y tecnologías exter- nas. Las instituciones de I+D ven como su trabajo se usa en beneficio de la sociedad y reciben ofertas de colaboración. Requiere reputación. Un ejemplo de éxito: El software libre y de código abierto Open Innovation Universidades e innovación en abierto

Open Innovation Universidades e innovación en abierto Tradicional Innovación en abierto Mi foco en innovación en abierto no es una moda y hay un modelo, pero no está completamente asumido por la comunidad universitaria.

A trend toward a greater use of online publication and open access is spreading from the natural sciences to the social sciences and the humanities. From journals and conference proceedings to institutional repositories (universities, research centers, councils, associations and societies, federation of repositories). Advantages: –Advanced searching facilities and linking –Multilanguage Availability to media: Dissemination –Relevant data, images, movies, databases, experiments, etc. stored with the publication: Experiments easy to reproduce Open does not mean free Berlin Declaration on Open Access to Knowledge in the Sciences and Humanities: In 2003, a number of leading researchers and research institutions from European countries signed a declaration that binds them to promote unlimited access to research knowledge. Spain includes the obligation of open publication for papers produced in public funded projects in the law of Science, Technology and Innovation. Publicación en abierto

Crossref : Open Publication

Changing how we research The ever-widening pool of potential links, combined with user-driven technologies to customise and filter; Researchers use the Internet - not only to find content, but also to generate a flow of ideas, new concepts... Cost is covered by the authors, i.e. their institutions. It may cost money to publish in an open access journal but not to read it. Open Publication Changing how, what and where we publish No more one version of a work: Many more accurate, developed and complete versions are possible, including data and experiment. Challenging for large-scale studies, such as clinical trials in medicine or genome-wide analyses in biology.

The role of classic publication Roles of publishers, aggregators, and librarians? They can be seen like intermediaries. Scientific Publishers ensures relevance, prestige and reputation in research-based education but is it the only possibility? Libraries will continue to serve the crucial functions of creating federated search interfaces for their user-base, and determining at the highest level what sources should be included. Who will fund research journals if they are internet freely available? Open Publication –There is a de-facto public funding for journals: editors, reviewers and authors do not receive any compensation for their work –There are several alternative potential business models, in particular offering additional services to the actual article such as access to the research data or assignments for students that can be used in research-based education.

Scientific articles and the peer-review process will be different from today's standard. Online tools can be used to improve the accuracy, transparency and usefulness of the scientific literature. The Internet is encouraging authors, editors and publishers to experiment with publishing models that deviate from this system. New forms of Peer-Reviewing In fact, the current peer review system has been questioned. Recently by a report from the British Parliament: not only ex-ante peer-review, complains about the impact factor, open publication Not all journals are equal, and not all peer review is equal either. Evolution not revolution: Peer review is needed for ensuring quality and therefore for the promotion of researchers. Any peer review system could be: reliable (predicting significance), producing recommendations and not merely judges, economical (direct costs & reviewer time), working fast, and resistant to 'gaming' by authors.

In fact, the current peer review system has been questioned. Recently by a report from the British Parliament: not only ex-ante peer- review, complains about the impact factor, open publication Not all journals are equal, and not all peer review is equal either. Evolution not revolution: Peer review is needed for ensuring quality and therefore for the promotion of researchers. Any peer review system could be: reliable (predicting significance), producing recommendations and not merely judges, economical (direct costs & reviewer time), working fast, and resistant to 'gaming' by authors. New Forms of Peer-Review

Example: Biology Direct, an electronic journal. –Authors select their own reviewers from the editorial board –Reviews are signed and published as an integral part of each article. –Reviews can be critical or even outright negative. The only condition of publication is that three members of the editorial board become sufficiently interested in a submission to either review it themselves or to solicit a review from an outside expert. New Forms of Peer-Review Mi foco en innovación en abierto no es una moda y hay un modelo, pero no está completamente asumido por la comunidad universitaria.

2011: Todas las ciencias2011: Informática Universidades e investigación en TIC

Si lo supiera igual me hacía millonario. Lo que sé es que pueden surgir de las propias universidades toda vez que son un excelente germen de ideas para generarlas

Algunos desafíos de las TIC en las universidades Juan José Moreno Navarro Vicerrector de Sistemas Informáticos y Comunicación Universidad Politécnica de Madrid Me interesa el futuro porque es donde voy a pasar el resto de mi vidaWoody Allen ¡Ozú! !Qué miedo saber tanto¡ Lola Flores