La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Every Child Ready to your library®

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Every Child Ready to your library®"— Transcripción de la presentación:

1 Every Child Ready to Read @ your library®
Public Library Association Association for Library Service to Children

2 Cada niño está listo para leer en su biblioteca®
Asociación de Bibliotecas Públicas Asociación de Servicios para Niños en las Bibliotecas

3 Phonological Awareness and Letter Knowledge
Workshop Three: Early Literacy Skills Phonological Awareness and Letter Knowledge with Special Information on Phonological Awareness Games

4 The More We Get Together
Oh, the more we get together, together, together Oh, the more we get together The happier we’ll be. For your friends are my friends And my friends are your friends. [Optional]

5 Entre más juntos estamos Oh, entre más juntos estamos
juntos, juntos Oh, entre más estamos juntos más felices seremos tus amigos son mis amigos y mis amigos son tus amigos más felices seremos. [Optional]

6 Children get ready to read long before they start school.
Parents and Caregivers Can Help

7 Los padres y cuidadores pueden ayudar
Los niños se preparan para aprender a leer antes de entrar en la escuela. Los padres y cuidadores pueden ayudar e

8 Every time you read, talk, rhyme and sing with a child, you are providing the early language experiences that lead to reading.

9 Cada vez que lees, hablas, dices rimas, o cantas con tu hijo, le das las experiencias de lenguaje tempranas necesarias para aprender a leer.

10 YOU Are Important YOU know your children best Children learn by doing.
Children model parents’ behavior First five years set the stage

11 TÚ eres importante TÚ conoces mejor a tu hijo
Los niños aprenden mejor haciendo cosas Los niños imitan la conducta de sus padres Los primeros cinco años forman la guía para toda la vida

12 Pre-Readers Four- and Five-Year Olds
Early Talkers Newborns to Two-Year-Olds Talkers Two- and Three-Year Olds Pre-Readers Four- and Five-Year Olds

13 Leyendo prematuramente De cuatro a cinco años de edad
Hablando prematuramente De recién nacido a dos años de edad Hablando De dos a tres años de edad Leyendo prematuramente De cuatro a cinco años de edad

14 WHAT IS EARLY LITERACY?

15 ¿Qué es la alfabetización temprana?

16 Early literacy is what children know about reading and writing before they can actually read or write. Early literacy is NOT the teaching of reading. It is laying a strong foundation so that when children are taught to read in school, they are ready.

17 La alfabetización temprana es lo que los niños saben acerca de la lectura y la escritura antes de que puedan leer y escribir.

18 Building Early Literacy Skills
Starting from birth, READ to young children every day and make it fun! Learning to Read Grades K through 3 Reading to Learn Grades 4 to Higher Education Readers and Lifelong Learners Developed by Youth Services Staff at the Cedar Mill Community Library

19 Desarrollando las destrezas de la alfabetización temprana
¡Desde el nacimiento, LEA a sus hijos menores todos los días de forma divertida! Aprender a leer Desde el Kindergarden hasta el 3er. grado Leer para aprender Desde el 4to. grado hasta la educación superior Lectores Y Personas que aprenderán toda la vida Desarrollado por el personal de Servicios a la Juventud de la Bibliotaca Comunitaria de Cedar Mill

20 From birth, children begin learning six early literacy skills.
Children who have these six early literacy skills when they enter school learn to read more easily. Research has shown that there are 6 early literacy skills that children need to be prepared to learn to read. Children develop these skills from the interactions they have with the adults in their lives through— talking Reading sharing books, Writing materials --paper, pencils, crayons, All these are the building blocks for language, reading and writing development. Children who learn these skills before they go to school are better able to take advantage of reading instruction when they get to school.

21 Desde el nacimiento, los niños empiezan a aprender las seis destrezas de alfabetización temprana.
Los niños quienes tienen esas seis destrezas de alfabetización temprana aprenden a leer más fácilmente cuando ellos entran a la escuela.

22 Early literacy skills build the foundation for learning to read.

23 Las habilidades de aprendizaje temprano crean la fundación para aprender a leer.

24 Skilled Reader Skilled Reader Reading Decoding Reading Decoding
Developed by Youth Services Staff at the Cedar Mill Public Library Print Motivation Phonological Awareness Letter Knowledge Narrative Skills Vocabulary Decoding Reading Comprehension Phonics Sounding out words Understanding and learning from what you read. Skilled Reader Print Motivation Phonological Awareness Letter Knowledge Narrative Skills Vocabulary Decoding Reading Comprehension Phonics Sounding out words Understanding and learning from what you read. Skilled Reader

25 Print Motivation Phonological Awareness Letter Knowledge Narrative
Skills Vocabulary Decoding Reading Comprehension Phonics Sounding out words Understanding and learning from what you read. Skilled Reader Motivación de la Palabra escrita Conciencia Fonológica Conciencia de la Conocimiento de Las letras Destrezas narrativas Vocabulario Decodificación Comprensión de la Lectura Mencionar las palabras en voz alta Entender y aprender de lo que lees El Lector Hábil Print Motivation Phonological Awareness Letter Knowledge Narrative Skills Vocabulary Decoding Reading Comprehension Phonics Sounding out words Understanding and learning from what you read. Skilled Reader Desarrollado por el personal de Servicios Juveniles de la Biblioteca Pública de Cedar Mill.

26 Six Skills To Get Ready to Read
Print Motivation Vocabulary Print Awareness Narrative Skills Phonological Awareness Letter Knowledge

27 Seis destrezas para estar listo para leer
Motivación de la palabra escrita Vocabulario Conciencia de la palabra escrita Destreza narrativa Conciencia Fonológica Conocimiento de las letras

28 Research Shows Research shows that it is best for parents to speak to their child in the language they know best. The child hears the primary language spoken fluently. Parents can explain many things to the child in their primary language.

29 Estudios muestran que Estudios muestran que es mejor que los padres le hablen a sus hijos en el idioma que ellos conocen mejor. Los hijos oyen el idioma originario hablado de forma elocuente. Los padres pueden explicar muchas cosas a sus hijos en su idioma originario.

30 Dance Your Fingers Dance your fingers up And dance your fingers down
Dance your fingers to the side Dance them all around. Dance them on your shoulders Dance them on your head Dance them on your tummy And put them all to bed.

31 Baile con sus dedos Baile con sus dedos hacia arriba
Y baile con sus dedos hacia abajo Baile con sus dedos hacia un lado Baile con sus dedos en todos lados. Baile con ellos sobre sus hombros Baile con ellos sobre su cabeza Baile con ellos sobre su estómago Y póngalos todos a dormir.

32 Phonological Awareness The ability to hear and play with the smaller
sounds in words

33 La capacidad de oír y jugar con las sílabas de las palabras
Conciencia Fonológica La capacidad de oír y jugar con las sílabas de las palabras

34 La capacidad de oír y jugar con las sílabas de las palabras
Conciencia Fonológica La capacidad de oír y jugar con las sílabas de las palabras

35 Why is this important? Helps children sound out words as they begin to read Helps children break the code between letters (written language ) and sounds (spoken language) Most children who have difficulty with reading have trouble with phonological awareness

36 ¿Porqué es importante? Ayude a los niños a pronunciar las palabras tan pronto como empiecen a leer. Ayude a los niños a romper lo códigos entre letras (lenguaje escrito) y sonidos (lenguaje hablado). La mayoría de los niños tienen dificultad con la lectura y la conciencia fonológica.

37 Phonological Awareness
Language of Literacy Phoneme Syllable Phonemic Awareness Phonological Awareness Grapheme Phonics

38

39 La araña pequeña La araña pequeña subió, subió, subió vino la lluvia
y se la llevó salió el sol y todo lo secó y la araña pequeña subió, subió, subió.

40 Early Talkers Say nursery rhymes Use words that rhyme Sing songs throughout the day Songs have a note for each syllable Use songs or rhymes with slower pacing Make up your own songs

41 Hablando prematuramente
Dile rimas Usa palabras que riman Canta a través del día Las canciones tienen una nota por cada sílaba Use canciones o rimas con un ritmo más lento Inventa tus propias canciones

42 Talkers Say nursery rhymes Use words that rhyme Sing songs throughout the day Songs have a note for each syllable Make up your own songs

43 Hablando Dile rimas Usa palabras que riman Canta canciones a través del día Usa canciones que tienen una nota para cada sílaba Usa canciones o rimas que son lentas Inventa tus propias canciones

44 Phonological Awareness Skills
Whether or not two words rhyme (cat and bat, dog and cat) Put two word chunks together (tie + ger = tiger) Say a word with word chunks left out (tie-ger – tie = ger) Say one syllable words without the first sound (bat-buh = at)

45 Habilidades de Conciencia Fonológica
Ya se que rime o no dos palabras (gato y bate, perro y gato) Diga dos sílabas juntas (ti + gre = tigre) Diga una palabra y no diga una sílaba (ti-gre – ti = gre) Diga una sílaba sin el primer sonido (ba-t = te)

46 Pre-Readers Say if two words rhyme Say words with sounds left out Put two word chunks together to make a word Say one-syllable words without the first sound Read rhyming books Read books with alliteration and tongue twisters Play word games like “I Spy”

47 Lectores prematuros Menciona si dos palabras riman Dile palabras sin una de las sílabas Junta dos partes de la palabra para formar una palabra completa Di una palabra corta sin decir la primera palabra Lee libros de rimas Lee libros con alteraciones y trabalenguas Juego de palabras llamado “Yo espío”

48 Heckedy Peckedy, Bumble Bee
Won’t you say your name for me? Dora Do-ra (clap beats/syllables) Do-ra (pat lap) Do-ra (whisper) DORA! (gleefully, throw arms in the air)

49 Abejorro Heckedy Peckedy,
¿Dime tu nombre? Dora Do-ra (aplauso /sílabas) Do-ra (palmada en el regazo) Do-ra (susurre) DORA! (alegremente, levante sus brazos hacia arriba)

50 Willowby Wallowby Willowby, Wallowby Woo An elephant sat on you.
Willowby, Wallowby Wee An elephant sat on me. Make up your own rhymes like this Willowby, Wallowby Wary, an elephant sat on Mary Willowby, Wallowby Wuzzle, an elephant played with a puzzle. Willowby, Wallowby Woo, an elephant went to the zoo. Willowby, Wallowby Weetah, an elephant ran with a cheetah

51 Willowby Wallowby Willowby, Wallowby Woo Un elefante se sienta en ti.
Willowby, Wallowby Wee Un elefante se sienta en mí. Inventa tus propias rimas como esta Willowby, Wallowby Wary, un elefabte en sienta en Mary Willowby, Wallowby Wuzzle, un elefante grita olé Willowby, Wallowby Woo, un elefante recibió champú. Willowby, Wallowby Weetah, un elefante corre como chita.

52 Letter Knowledge Knowing that letters are different from each other, that they have different names and are related to sounds

53 Conocimiento de las letras
El entender que las palabras son diferentes entre sí, que tienen diferentes nombres y están relacionadas por los sonidos

54 In order to be able to read written words, children must understand:
Why is this important? In order to be able to read written words, children must understand: That written words are made up of individual letters That each letter has its own name That each letter is related to a sound

55 Para poder leer las palabras escritas los
¿Qué es importante? Para poder leer las palabras escritas los niños deben entender: Que las palabras escritas están formadas de letras individuales Que cada letra tiene su propio nombre Que cada letra está relacionada a un sonido

56 Early Talkers Hang mobiles with shapes Read books with geometric shapes Read books with human faces *Point out toy shapes *Use simple puzzles *Read alphabet books *Sing alphabet songs

57 Hablando prematuramente
* Cuelga objetos con formas movibles * Lee libros con formas geométricas * Lee libros con caras humanas *Elige juguetes con formas *Usa rompecabezas simples *Lee libros con alfabetos *Canta canciones con el alfabeto

58 Talkers Early Talkers *’s plus Talk about same and different * Play with magnetic or dough letters * Talk about letters of interest * Find letters in signs * Find letters in environment

59 Hablando Hablando y más Habla de las similitudes y las diferencias entre cosas * Juega con letras magnéticas y de masa * Habla las letras de interés * Busca letras conocidas en los letreros * Identifica letras en el medio ambiente

60 Pre-Readers Talkers *’s plus Write child’s name Child writes letters Learn the names of letters Recognize the shapes of letters Match letter names with their sounds

61 Lectores prematuros Hablando y más Escribe el nombre de tu hijo Ayuda a tu hijo a escribir las letras Nombra las letras Ayúdale a reconocer las formas de las letras Une los nombres de las letras con sus sonidos

62 Three Developmental Skills for Early Literacy
Reading Books Dialogic Reading Phonological Awareness Games

63 Tres habilidades de desarrollo para la alfabetización temprana
Lectura de Libros Lectura de Dialogos Juegos de conciencia fonológica Dialogic Reading Phonological Awareness Games

64 Phonological Awareness
Games

65 Juegos para la conciencia fonológica
Dilo despacio, dilo rápido

66 Say It Slow Say It Fast Game

67 Dilo despacio Dilo rápido Juega

68

69

70 Games for Phonological Awareness
Letter Day

71 Juegos para la conciencia fonológica
Día de la Letra

72 Letter-Sound Day Game

73 Letter/Sounds for Letter Day Activities
Start with: w, p, b, d, t, m, n, h, y Last: j, l, r. Listen for sounds in words. .

74 Letras y sonidos para las actividades de la letra del día
Empieza con: w, p, b, d, t, m, n, h, y Termina: j, l, r. escucha los sonidos en las palabras

75

76 Helpful Hints: Keep It Fun
Not too easy nor too difficult Not too boring nor too frustrating Pay attention to what your child can and cannot do Praise your child for all efforts Do not expect perfection Stop before you or your child become frustrated Do not correct speech errors at this time Use toys, books, and words that interest your child Have fun! Encourage the whole family to play!

77 Consejos útiles: Hazlo divertido
No lo hagas demasiado difícil o complicado. Pon especial atención a lo que tu hijo puede y no puede hacer. Mantén el paso de tu hijo. Use juguetes, libros y palabras que sean de interés para él. Diviértanse! Termina el juego antes que tú o tu hijo se frustren. Ayúdale. Celebra todos los esfuerzos de tu hijo, aún cuando las respuestas no siempre sean correctas. Enseña la respuesta correcta, no esperes por perfección. No corrijas errores de habla en esta etapa. El objetivo es aprender que las palabras se pueden separar, no un habla perfecta. ¡Motive a toda la familia a jugar!

78 !

79 Promoting literacy does not mean creating a school-like setting in your home, but taking advantage of all the opportunities that are present in everyday life. (Straight Talk About Reading by Hall and Moats)

80 La promoción de la alfabetización no quiere decir que su casa se convierta en una escuela, pero en lugar tomar ventaja de las oportunidades que la vida diaria presenta. (Straight Talk About Reading por Hall and Moats)

81 Read Talk + Sing = EARLY LITERACY It’s that simple!

82 Leer Hablar + Cantar = aprendizaje temprano ¡Así de sencillo es!

83 Every Child Ready to Read @ your library We learn as we have fun
Every Child Ready to Read @ your library We learn as we have fun. We have fun as we learn Pass it on! [Your own ending] [DISTRIBUTE INFORMATION about materials and programs at your library that are of particular interest to parents of four- and five- year olds.] Enjoy sharing books with your children!

84 Cada niño está listo para leer en su biblioteca®
Aprendemos mientras nos divertimos Nos divertimos mientras aprendemos ¡Pasa la información! [Your own ending] [DISTRIBUTE INFORMATION about materials and programs at your library that are of particular interest to parents of two- and three- year olds.] Enjoy sharing books with your children!


Descargar ppt "Every Child Ready to your library®"

Presentaciones similares


Anuncios Google