La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

*TIENES 5 MINUTOS* Objective: I can talk and write about my free time activities and give reasons for doing or not doing an activity Vocab/Ideas:

Presentaciones similares


Presentación del tema: "*TIENES 5 MINUTOS* Objective: I can talk and write about my free time activities and give reasons for doing or not doing an activity Vocab/Ideas:"— Transcripción de la presentación:

1 *TIENES 5 MINUTOS* Objective: I can talk and write about my free time activities and give reasons for doing or not doing an activity Vocab/Ideas: Vámonos: Tener ganas de Translate the following sentences: Tener frío Tener calor I want to swim, but I can’t because I am going to ski. Tenor hambre Tener sed Tener sueño Tener suerte I want to draw, but I can’t because I am going to write. Tener que + infinitive Tener miedo (de/a) I want to dance, but I can’t because I am going to sing. Tener cuidado Tener prisa Tener dolor (de body part) Tener razón Tener _____ años

2 What is an Idiom? An idiom is an expression that makes sense in one language, but doesn’t in another. The following are some examples of things you might hear a person who is just learning English say. My brother has 12 years. I have cold. I have hungry. These statements sound strange to us because they are idioms; however, in Spanish they would be correct. To avoid making statements that sound silly to our Spanish speaking friends, we need to use idioms correctly. Not everything can be translated word for word between Spanish and English.

3 Repaso: las formas del verbo tener.
Idioms with “tener”. All of the idioms we will use today require forms of the verb “tener”-to have. You must know these verb forms to correctly use the idioms we will be using today. Repaso: las formas del verbo tener. Tener To have (has/have, is/are having) Yo tengo Nosotros(as) tenemos Tú tienes Vosotros(as) tenéis Usted tiene Él tiene Ella tiene Ustedes tienen Ellos tienen Ellas tienen Repetition Drill: Yo tengo, tu tienes, el tiene, ella tiene, nosotros tenemos, ustedes tienen, ellos tienen, ellas tienen. First choral repetition with hand motions. Second, hand motions with students chorally saying the verb forms. Finally I say the verb forms, students do the hand motions. Associating motions with verb forms will help students remember who each form of the verb is talking about.

4 Formar GRUPOS! Tienes 2 Minutos

5 [Tener] ganas de + infinitive To feel like + (-ing verb) Presentational: Writing
Everyone “feels like doing different activities today. On the next slide you will see pictures that demonstrate what different people “feel like” doing. Tell what the following people “feel like” doing by changing the verb form of tener and adding the appropriate infinitive. Example. Marcos + Marcos tiene ganas de nadar. Marcos feels like swimming. Literally: ( He has the will to swim.) You will have FOUR minutes for this WRITING Activity.

6 1. El niño 2. Yo 3. Tú y yo 4. Ellos 5. ¿Tú?

7 1. El niño tiene ganas de leer. 2. Yo 3. Tú y yo 4. Ellos 5. ¿Tú?

8 1. El niño tiene ganas de leer. 2
1. El niño tiene ganas de leer. 2. Yo tengo ganas de hablar por teléfono. 3. Tú y yo 4. Ellos 5. ¿Tú?

9 1. El niño tiene ganas de leer. 2
1. El niño tiene ganas de leer. 2. Yo tengo ganas de hablar por teléfono. 3. Tú y yo tenemos ganas de ir al cine. 4. Ellos 5. ¿Tú?

10 1. El niño tiene ganas de leer. 2
1. El niño tiene ganas de leer. 2. Yo tengo ganas de hablar por teléfono. 3. Tú y yo tenemos ganas de ir al cine. 4. Ellos tienen ganas de dormir. 5. ¿Tú?

11 1. El niño tiene ganas de leer. 2
1. El niño tiene ganas de leer. 2. Yo tengo ganas de hablar por teléfono. 3. Tú y yo tenemos ganas de ir al cine. 4. Ellos tienen ganas de dormir. 5. ¿Tú tienes ganas de comer comida china?

12 ¿Y tú. , ¿qué tienes ganas de hacer
¿Y tú?, ¿qué tienes ganas de hacer? Presentational: Writing- INDIVIDUAL Write sentences in Spanish to say what you feel like doing in the following situations. Cuando llueve tengo ganas de dormir. When it rains I feel like sleeping. Cuando hace mucho calor… Cuando no tengo dinero… Cuando estoy con mis amigos… Cuando estoy en el centro comercial… Cuando no puedo salir… Cuando me levanto en la mañana…

13 A compartir (Sharing) Presentational: speaking Interpretational: Listening
Share the sentences you have just written with a partner in your group. To decide who will share first, see who is older by asking when your age ¿Cuántos años tienes? and birthdays are ¿Cuándo es tu cumpleaños?. The oldest student will read first and will then listen to the younger student. Make sure to correct each other’s sentences. Recuérdate… ¡No Inglés!

14 Other Idioms with Tener. To express physical sensations…
tener frío to be cold tener calor to be hot tener hambre to be hungry tener sed to be thirsty tener sueño to be sleepy Tener suerte to be lucky Tener que + infinitive to have to do something Tener miedo (de/a) + I’m afraid (of/to)… Tener cuidado…. To be careful. Tener prisa… to be in a hurry Tener dolor (de body part). To have pain/ aches Tener razón = to be right Tener ____ años= to be ___ years old.

15 Voy a ponerme la chaqueta (jacket) porque…
Tell why everyone is planning to do the activities listed below. Remember to use the correct form of the verb tener in each phrase. Voy a ponerme la chaqueta (jacket) porque… Marta va a nadar porque … Vamos a comer porque… Quiero beber algo porque… Ellos piensan dormir porque…

16 Voy a ponerme la chaqueta (jacket) porque tengo frío.
Tell why everyone is planning to do the activities listed below. Remember to use the correct form of the verb tener in each phrase. Voy a ponerme la chaqueta (jacket) porque tengo frío. Marta va a nadar porque tiene calor. Vamos a comer porque tenemos hambre. Quiero beber algo porque tengo mucha sed. Ellos piensan dormir porque tienen mucho sueño.

17 A few sensations that are more psychological expressions.
tener prisa to be in a hurry tener miedo a/de + infinitive to be afraid to do tener razón to be right tener suerte to be lucky

18 Complete each Spanish sentence with an appropriate Tener Idiom
Complete each Spanish sentence with an appropriate Tener Idiom. Presentational: Writing Perdón, mi clase empieza en dos minutos… A Marcos no le gusta el agua….nadar Elena piensa que = 5. Ella… ¡Mi amigo ganó la lotería tres veces! Él… Es hora de comer, todos nosotros…

19 Complete each Spanish sentence with an appropriate Tener Idiom.
Perdón, mi clase empieza en dos minutos tengo prisa. A Marcos no le gusta el agua tiene miedo a nadar. Elena piensa que = 5. Ella no tiene razón. ¡Mi amigo ganó la lotería tres veces! Él tiene mucha suerte. Es hora de comer, todos nosotros tenemos hambre.

20 ¿Tienes ganas de…? Interpersonal: Speaking
The weekend started off pretty boring, but you have just thought of five things you feel like doing. A. Write 5 sentences to tell what you feel like doing this weekend. Ask several classmates if they feel like joining you in your activity. Some will accept and others will not. Make notes about who accepts, who declines, and why. No, gracias. No tengo ganas de ir al cine. Quiero dormir. Quiero ir al cine. ¿Tienes ganas de ir al cine conmigo?

21 Más Práctica. More Practice.
If you need further explanation of idiomatic expressions and to complete practice activities, you may click on the link below. p.htm

22 Now you should be able to…
Explain what an idiom is. Use tener expressions in Spanish to tell how people feel physically. Use tener expressions to tell how people feel physcologically. Giving Reasons for Accepting or Declining Invitations Combine previously learned infinitive constructions with tener expressions to discuss plans for your free time.

23 Tarea Your friend has invited you to their birthday party this weekend! They tell you that it is a pool party outside. You have a headache, are afraid of the water, have to study, are sleepy, and your mom says you are too old for a pool party. Using the above information, give 5 reasons why you cannot go using idioms with tener. Example: Quiero ir, pero no puedo porque tengo frío.


Descargar ppt "*TIENES 5 MINUTOS* Objective: I can talk and write about my free time activities and give reasons for doing or not doing an activity Vocab/Ideas:"

Presentaciones similares


Anuncios Google