Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
Roma
2
Marc geogràfic Àmbit: Mediterrània (península Itàlica i zones de romanització)
3
Marc Cronològic (fases evolutives de l’art dels romans paral·lels a les fases de la seva evolució política) REPÚBLICA: Expulsió dels reis etruscos i proclamació de la República (509 aC) (A partir s. III-II aC art romà d’època republicana, síntesi de corrents itàlics, etruscos i hel·lenístics) IMPERI: Alt Imperi (s. III-I aC): Classicisme romà, influències hel·lenístiques Baix Imperi (s. I aC- 476 dC): Tendència a la monumentalitat, esquematisme d’influència oriental, introducció del simbolisme cristià.
4
Orígens de l’art romà Península Itàlica: cruïlla de cultures
Antecedents fonamentals: Pobles itàlics: Art Etrusc (fins s. III) Cultura púnica (Cartaginesos) Art Grec (sobretot després de la conquesta de la Magna Grècia)
5
Antecedent: Art Etrusc
Etruria i Toscana (Itàlia). S. VII i VI aC Culte especial als morts (ritus funeraris, decoració de tombes amb frescos. Escenes vida quotidiana...) Sarcòfags... Característiques genuïnes: caracterització del tipus i atenció pel retrat Ús de l’arc en arquitectura. Columna toscana
6
Ordre toscà
7
Etruria
8
Lloba capitolina
9
Sarcòfag dels esposos
10
Sarcòfags etruscos
11
Tomba dels Giocolieri (s.VI aC)
12
Tomba del Baró (Tarquínia)
13
Porta etrusca a Volterra (Itàlia) S. IV aC
14
Luci Juni Brutus Principis de la República
15
Luci Juni Brutus en un denari de Marc Juni Brutus (54 a.C.).
16
Antecedent: Art Grec Roma se sent captivada pel refinament i bellesa de l’hel·lenisme (Segons Virgili: El mite d’Enees busca una filiació grega als orígens de Roma – Eneida.) S. II Roma conquereix Grècia (Guerres Macedòniques) Trasllat d’escultures i elements arquitectònics Moviment d’artistes grecs (esclaus o lliures)
17
Característiques pròpies de l’art romà
Eclecticisme Poca elaboració teòrica: Capacitat per resoldre problemes concrets, no programa estètic... L’artista com a individualitat no té importància: tasca de taller, certa industrialització o seriació de l’art Arts plàstiques: Majoritàriament tendència al realisme Època imperial: mitjà de representació i glorificació del poder
18
Pintura: Gran importància decoració mural, d’interior, evolució diferent a la grega...
Escultura: Segueix els models grecs excepte pel que fa al RETRAT (tradició etrusca), oposició a l’idealisme grec Arquitectura i urbanisme: Ciutats noves amb sistema de quadrícula, noves solucions, funcionalitat...
19
Ciutat de Timgad (Argèlia)
Cardo (N-S) i decumanos (E-O)
20
Tarraco
21
Barcino
22
Obres públiques d’enginyeria
Clavegueres Aqüeductes Ponts Calçades
23
Monuments públics Basílica: Lloc de reunió per relacions comercials o administració de justícia. Planta de tres naus (basilical)
24
Termes: Amb sostres de volta antecedents de cúpules i voltes d’aresta (Caracal·la a Roma o Pompeia)
Teatre:
25
Amfiteatre: Unió de dos teatres. S’hi feien jocs i lluites
Amfiteatre: Unió de dos teatres. S’hi feien jocs i lluites. Planta el·líptica. Pista de sorra premsada. Corredors i dependències subterranis...
26
Circ: Adaptació de l’estadi grec. Al centre s’aixecava la spina
Circ: Adaptació de l’estadi grec. Al centre s’aixecava la spina. Destinat a curses de cavalls i carros. Recreació a Ben-Hur (1957)
27
Galeria del circ romà de Tarraco
28
Monuments commemoratius
Columnes commemoratives: Amb relleus que segueixen un sentit helicoïdal Arcs del triomf: perpetuar les gestes romanes... Arc de Titus i columna Trajana (Roma)
29
Edificis religiosos Ara o altar (sovint commemoratiu) Ara Pacis
30
Temple: Elements del temple grec Modificacions: Columnes adossades al mur de la cella Descansa sobre un podium amb escala d’accés només per façana principal De vegades amb cúpula
31
Obres arquitectòniques
Panteó d’Agripa (Roma) Colosseu (Roma) Maison Carrée (Nîmes)
32
1. Panteó d’Agripa Cúpula Tambor Arcs de descàrrega Pòrtic octàstil
33
Interior... Cúpula que queda integrada en la massa del mur del tambor
Cassetons òcul
34
Planta de la cel.la circular
Pilars (8) Nínxols (8) 8 Columnes sostenen les naus Pòrtic octàstil continuat amb tres naus.
35
Antecent més directe Tholos grec...
36
Influència en Renaixement i Barroc
Santa Maria dei Fiore (Brunelleschi)
37
San Carlo alle Quattro Fontane (Borrominmi)
38
2. Colosseu o amfiteatre Flavi
42
Palazzo Rucellai (Alberti)
Superposició d’ordres al Renaixement
43
3. Maison Carrée (Nimes)
45
La Maison Carré i el forum
46
Representaciódel museu Marie-Thérèse
Instal·lat el 1823 a l’interior de la Maison Carrrée Musée du Vieux Nîmes
47
Temple romà de Vic
48
Temple romà d’August (Barcino)
49
Tarraco
50
ESCULTURA August de Prima porta Relleus de la columna de Trajà
51
Evolució de l’escultura
1. Període republicà: En un principi força influència grega amb predomini de l’escultura de caire diví. Posteriorment (s.II aC) corrent tradicional de retrat realista 2. Època Imperial Període d’August i successors (s. I dC). Classicisme, retrats imperials idealitzats Període de Trajà (s.II dC) fins Dioclecià (principis s. III dC) Màxima producció escultòrica, síntesi de corrents populars i cultes Període baiximperial (s. IV-V) Canvi radical, tendència al hieratisme, figures més simbòliques... Final d’una era... Vers l’art bizantí...
52
1. August de Prima Porta L’acompanya el dofí de Venus amb Eros
53
1.- L’Aurora guia la quadriga del Sol.
2.- Caelus. 3.- Fòsfor (estrella del matí). 4.- La rosada, junt a Fòsfor, precedeix l’Aurora. 5.- Hispania. 6.- Apolo sobre el griu. 7.- La Terra amb dos nens i la Cornucopia. 8.- Diana sobre un cérvol. 9.- Gàl·lia. 10.- Mart i la Lloba Capitolina reben la insígnia romana de mans d’un guerrer bàrbar del Imperi part. Interpretació de García Bellido.
54
Dorífor de Policlet Contraposto que adopta l’escultura d’August
55
2.Relleus de la Columna Trajana
58
MOSAIC Sacrifici d’Ifigènia
59
Artemis Apol·lo Agamèmnon Calcant Menelau Ulises Ifigènia
Presentaciones similares
© 2024 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.