La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Gramática 2.1 Indirect Objects Indirect Object Pronouns el 29/30 de octubre.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Gramática 2.1 Indirect Objects Indirect Object Pronouns el 29/30 de octubre."— Transcripción de la presentación:

1 Gramática 2.1 Indirect Objects Indirect Object Pronouns el 29/30 de octubre

2 Notes You will copy the following notes on page 63 of your INB. The title for this section will be: Indirect Objects Indirect Object Pronouns If you run out of room, get a loose leaf-paper and continue your notes there.

3 Objects Direct objects are directly affected by the action of the subject. I kick the ball. Indirect objects are affected by the object. I kick the ball to Ana. Indirect object pronouns can replace the indirect object. I kick the ball to her. 63

4 Indirect Objects The indirect object – receives the direct object – or is for whom or to whom the action of the verb is done. I give the book to John. I give the book to him. I tell John. I tell him. 63

5 Indirect Object Pronouns You already know these! Indirect object pronouns are the pronouns that are used with gustar: menos teos leles Me gusta la pizza.I like pizza. Pizza is pleasing to me. 63

6 Remember how they translate: to me to you to him, to her, to you to us to them, to you me te le nos os les a mí a ti a él, a ella, y a usted a a a ellos, a ellas, y a ustedes 63

7 IOPs are also used with verbs like … 63 Mandar – to send mandomandamos mandasmandaís mandamandan Dar – to give doy*damos dasdais dadan Escribir – to write escriboescribimos escribesescribís escribeescriben Decir – to say, to tell digo^**decimos dices^decís dice^dicen^ * - Irregular Yo form.** = Irregular Yo form. ^ = Stem-changer.

8 Since IOPs are also used with verbs like … decir- to say/tell dar- to give mandar- to send escribir- to write Why do you think these use indirect object pronouns? I told you. I wrote you. I gave you a gift. I sent you an . 63

9 Spanish vs. English In English we can say… – I give the book to him. – I give the book to John. – I give John the book. – I give him the book. We can use either the indirect object… …or an indirect object pronoun. 63

10 Spanish vs. English In Spanish you may have either just an IOP: Yo le doy el libro. (I give him the book.) Or BOTH an IOP and an indirect object: Yo le doy el libro a Juan. (I give him the book to Juan.) BUT you cant have just an indirect object. Yo doy el libro a Juan. (I give the book to Juan.) HINT: Just remember this… Me gusta la pizza. A mí me gusta la pizza. A mí gusta la pizza. 63

11 Its easy! If you know the pattern. Subject + IOP + Verb + DO + (a + IO). How would one say… Sra. Ramírez sends a letter to her father. Sra. Ramírez mandar una carta su padrele manda a Sra. Ramírezuna cartasu padre.lemandaa 63

12 Práctica Translate the following sentences. Remember- S + IOP + V+ DO + a + IO. The banker lends money to you. La banquera te presta el dinero a ti. My grandmother gives me money. Mi abuela me da el dinero a mí. The cook prepares lunch for the students. El cocinero les prepara el almuerzo a ellos. 62

13 ¿Les gusta o no? ¿Que les gusta o no les gusta a estas personas? 1.A ella _____ encantan los centros comerciales. 2.¿A ti _____ gustan los almacenes grandes? 3.No _____ gusta ir de compras a mamá. 4.No _____ gusta a mí tampoco. 5.A mis hermanos _____ gusta escuchar la radio. 6.Las tiendas de disco _____ encantan a nosotros. 7.¿Qué pasa? ¿No _____ gusta a usted la música? 8.A nadie _____ gusta. 62

14 Interacciones Leamos/Hablemos Completa cada oración con los pronombres correctos. Luego di sí las oraciones son ciertas o falsas para ti en tu colegio. 1.Siempre _____ (nos/les) decimos a nuestros profesores que no queremos tarea, pero siempre _____ (nos/le) dan mucha. 2.Las cocineras de la cafetería pueden preparar_____ (te/les) la comida sin sal si _____ (me/les) dices que la necesitas así. 3.La secretaria del colegio _____ (le/les) puede vender útiles escolares a los estudiantes si _____ (le/te) dicen qué necesitan. 4.En el colegio _____ (nos/le) pido algo a la enferemera si _____ (me/les) duele la cabeza. 5.En el autobús, siempre _____ (me/le) digo «buenos días» al conductor cuando _____ (me/te) abre la puerta. 62


Descargar ppt "Gramática 2.1 Indirect Objects Indirect Object Pronouns el 29/30 de octubre."

Presentaciones similares


Anuncios Google