La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

El trabajo de timbre: Español II: Lee página 30 y contesta estas preguntas. 1. ¿Cómo se llama el chico? 2. ¿Cuántos años tiene? 3. ¿De dónde es? 4. ¿Cómo.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "El trabajo de timbre: Español II: Lee página 30 y contesta estas preguntas. 1. ¿Cómo se llama el chico? 2. ¿Cuántos años tiene? 3. ¿De dónde es? 4. ¿Cómo."— Transcripción de la presentación:

1 El trabajo de timbre: Español II: Lee página 30 y contesta estas preguntas. 1. ¿Cómo se llama el chico? 2. ¿Cuántos años tiene? 3. ¿De dónde es? 4. ¿Cómo es? 5. ¿Por qué está nervioso? 6. ¿Dónde están sus amigos? 7. ¿Cuál está haciendo él? Español III: Lee En la bodega y contesta las preguntas. Pon en tu carpeta.

2 Ser y Estar To Be or To Be?

3 Ser Permanent Condition DescriptionOriginNationality Ethic (profession)

4 Ser Yo soyNosotros somos Tú eresVosotros sois Ud. esUds. son Él esEllos son Ella esEllas son

5 Ser Yo soy alta. Tú eres de Athens. Ud. es americano. Él es profesor. Ella es bonita. Nosotros somos de Mexico. Vosotros sois cubanos. Uds. son estudiantes. Ellos son inteligentes. Ellas son de España.

6 Estar Temporary condition HealthEmotionLocation Present Progressive

7 Estar Yo estoy bien. Tú estás triste. Ud. está en la clase. Él está hablando en la clase. Ella está enferma. Nosotros estamos contentos. Vosotros estáis en la escuela. Ellos están escuchando música. Ellas están cansadas.

8 Estar + gerund (ing) Conjugate estar for the subject Drop the –ar, -er, or –ir ending off the verb that follows estar. -ar = -ando -er = iendo -ir – iendo Verbs with double vowels like leer, creer, caer etc. = -yendo

9 Estar + gerund (ing) Present progressive An action happening in the present time still in progress. For example: I am talking. You are listening. She is teaching the class. He is taking the bus.

10 I am talking. Conjugate the verb estar for yo, then change the –ar verb hablar to the –ing form. Hablar Drop the –ar Add -ando Yo estoy hablando.

11 You are listening. Conjugate the verb estar for tú, then change the –ar verb escuchar to the –ing form. Escuchar Drop the –ar Add -ando Tú estás escuchando.

12 She is teaching the class. Conjugate the verb estar for elal, then change the –ar verb enseñar to the –ing form. Enseñar Drop the –ar Add -ando Ella está enseñando la clase.

13 He is taking the bus. Conjugate the verb estar for ella, then change the –ar verb tomar to the –ing form. Tomar Drop the –ar Add -ando El está tomando el autobús.

14 Adjectives used with Ser: AltoMoreno BajoRubio BonitaGeneroso FeoSimpático GordoDeportista DelgadoInteligente Perezoso

15 Adjectives used with Estar AlegreContento EnamoradoDe buen humor PreocupadoDe mal humor IrritableFurioso TristeCansado EnfermoNervioso AburridoTranquilo

16 Adjectives that can be used with both Ser and Estar depending on the meaning Malo Yo soy mala. I am bad. Yo estoy mala. I feel bad. (sick) Aburrido Yo soy aburrida. I am boring. Yo estoy aburrida. I am bored. Listo Yo soy lista. I am clever. Yo estoy lista. I am ready.

17 Más de ser y estar Español III

18 Adjectives that can be used with both Ser and Estar depending on the meaning Normally used with ser: El leon es feroz. The lion is ferocious. Change with estar: Ahora está manso. It is tame now. Notes: Ser indicates the lions characteristic temperament (being ferocious). Estar indicates an atypical state or behavior (tameness).

19 Adjectives that can be used with both Ser and Estar depending on the meaning Normally used with ser: El agua de Maine es fría. The water in Maine is cold. Change with estar: Hoy el agua está caliente. Today the water feels warm. Notes: Ser indicates the expected quality (coldness). Estar indicates a quality that the speaker did not expect (warmth).

20 Adjectives that can be used with both Ser and Estar depending on the meaning Object reality: La niña es bonita. The child is pretty. Subjective Judgement: La niña está bonita hoy. The child looks pretty today. Notes: Ser indicates that everyone considers her attractive. Estar reveals that the speaker perceives her as more attractive than usual today.

21 Adjectives that can be used with both Ser and Estar depending on the meaning Object reality: Los postres son muy ricos. Desserts are delicious. Subjective Judgement: Este postre está muy rico. This dessert tastes delicious. Notes: Ser indicates that desserts in general are delicious. Estar expresses the speakers opinion of this particular dessert.

22 Adjectives that can be used with both Ser and Estar depending on the meaning Characteristic: Concha es alegre. Concha is a happy person. Condition: Concha está alegre. Concha feels glad. Notes: Ser indicates that Conchas happiness is characteristic of her personality. Estar indicates that Conchas present state of cheerfulness is the result of some event or circumstance.

23 Adjectives that can be used with both Ser and Estar depending on the meaning Characteristic: Ellos son aburridos. They are boring. Condition: Ellos están aburridos. They are bored. Notes: Ser indicates that they are boring by nature. Estar describes their current state of mind.

24 Other uses for ser Time: Son las 6:00 de la tarde. Dates: Es el 4 de agosto. Days: Es lunes. Possession: Los libros son del profesor. Time and location of an event: El concierto es a las 8:00. Es en el estadio.

25 Other uses of Estar Estar + past participles: Resultant Condition Estar + past participles: Resultant Condition One type of adjective occurs frequently with estar to describe the state or condition that results when an event or circumstance causes a change. One type of adjective occurs frequently with estar to describe the state or condition that results when an event or circumstance causes a change. In this construction the past particle must agree in gender and number with the noun it modifies. In this construction the past particle must agree in gender and number with the noun it modifies.

26 How to form the past participle Conjugate estar for the subject Conjugate estar for the subject Form the past participle by dropping the –ar and adding ado(a) Form the past participle by dropping the –ar and adding ado(a) Dropping the –er or –ir and adding –ido(a) Dropping the –er or –ir and adding –ido(a) Example: Cerrar = cerrado(a) Example: Cerrar = cerrado(a) Comer = comido(a) Comer = comido(a)

27 Irregular past participles: Abrir = abierto Abrir = abierto Decir= dicho Decir= dicho Escribir = escrito Escribir = escrito Hacer = hecho Hacer = hecho Morir = muerto Morir = muerto Poner = puesto Poner = puesto Resolver = resuelto Resolver = resuelto Romper = roto Romper = roto Ver = visto Ver = visto Volver = vuelto Volver = vuelto

28 Examples: Alguien cerró la puerta. Someone closed the door. Alguien rompió las sillas. Someone broke the chairs. La noticia preocupó a mis padres. The news worried my parents. La puerta está cerrada. The door is closed. La sillas están rotas. The chairs are broken. Mis padres están preocupados. My parents are worried.

29 Completa la actividad with the correct past participle, then translate the sentence. 1. Ayer trabajamos todo el día para resolver estos problemas. Esta mañana, por fin, todos los problemas están ___________. 2. Los anuncios estereotípicos enojaron a los clientes; ahora no van a comprar que están __________. 3. Mis amigas siempre se pierden. Llevo dos horas esperándolas. Creo que están ___________ otro vez. 4. Dicen que cuando las personas mueren, van a un lugar hermoso. Mi tía está ___________ y estoy seguro de que está en ese lugar. 5. Durante la Edad Media, los europeos escribían los documentos importantes en latín. Por eso, estos documentos antiguos están __________ en latín.

30 Complete with the correct form of ser or estar. Translate the sentence, then tell why you used ser or estar. 1. Aquella ventana ______rota. 2. El baile ______ en el gimnasio de la escuela. 3. Los niños _______jugando en su recámara. 4. Ya _______ las 11:00 de la noche y quiero acostarme. 5. La ciudad de Arecibo _____en el noreste de Puerto Rico. 6. Ella ______ estadounidense, pero nosotras _________de Colombia. 7. Nosotros ______ muy contentos de haber visitado (to have visited) esta semans. 8. ¿_________(tú) estudiante en esta universidad?

31


Descargar ppt "El trabajo de timbre: Español II: Lee página 30 y contesta estas preguntas. 1. ¿Cómo se llama el chico? 2. ¿Cuántos años tiene? 3. ¿De dónde es? 4. ¿Cómo."

Presentaciones similares


Anuncios Google