La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

EL GÒTIC CATALÀ 1-Observa les imatges de lesglésia de Santa Maria del Mar a Barcelona del Gòtic Català i les de la Notre Dame a Paris.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "EL GÒTIC CATALÀ 1-Observa les imatges de lesglésia de Santa Maria del Mar a Barcelona del Gòtic Català i les de la Notre Dame a Paris."— Transcripción de la presentación:

1 EL GÒTIC CATALÀ 1-Observa les imatges de lesglésia de Santa Maria del Mar a Barcelona del Gòtic Català i les de la Notre Dame a Paris.

2 Interior de Santa Maria del Mar

3 Façana principal de Santa Maria del Mar

4 Exterior lateral de Santa Maria del Mar

5 Façana de la Notre Dame a Paris

6 Interior de la Notre Dame de Paris

7 1.1 Busca tres característiques generals de larquitectura gòtica i fes una definició duna línia:

8 1.2 Comparant lesglésia de Santa Maria del Mar del gòtic català i la Notre Dame de Paris del gòtic francès, indica si les oracions següents són veritat o mentida posant al costat una V o M. Després elabora tres característiques pròpies del gòtic català:

9 - El gòtic català te menys obertures en els murs que el francès. - El gòtic francès te més verticalitat que el català. - El gòtic català te més tendència a la verticalitat que el francès. - El gòtic francès te menys finestrals i ornamentació que el gòtic català. - El gòtic català és més baixet que el francès. - El gòtic francès te menys obertures en els seus murs que el català. - El gòtic català és més senzill que el francès.

10 -Elaboració de tres característiques del Gòtic Català:

11 2-Llegeix el text sobre el Gòtic Català Civil i acaba domplir els buits durant lexplicació de la professora. Després indica sota de cada imatge quin tipus dedifici gòtic civil és, amb lajuda del text:

12 La consolidació del poder reial al segle , dóna lloc a la construcció de diversos Palaus reials, un dels més importants fou que va ser residència dels comptes de Barcelona Ramón Berenguer IV i Peronella dAragó. El palau gòtic compren el Saló del Tinell, una gran sala de banquets encarregada construir pel rei Pere el Cerimoniós, entre els anys 1359 y 1362 al mestre dobres Guillem Carbonell. La consolidació del poder reial al segle , dóna lloc a la construcció de diversos Palaus reials, un dels més importants fou que va ser residència dels comptes de Barcelona Ramón Berenguer IV i Peronella dAragó. El palau gòtic compren el Saló del Tinell, una gran sala de banquets encarregada construir pel rei Pere el Cerimoniós, entre els anys 1359 y 1362 al mestre dobres Guillem Carbonell.Ramón Berenguer IV Ramón Berenguer IV Una altre de les construccions gòtiques més espectaculars foren les que van ser construïdes com a al servei de la Corona dAragó i edificades durant el regnat del Pere el Gran al s. XIII. Es traca dun conjunt regular quadrat, compost per una successió de naus gòtiques sostingudes sobre pilars de pedra i cobertes amb una teulada de vessants a dues aigües. Una altre de les construccions gòtiques més espectaculars foren les que van ser construïdes com a al servei de la Corona dAragó i edificades durant el regnat del Pere el Gran al s. XIII. Es traca dun conjunt regular quadrat, compost per una successió de naus gòtiques sostingudes sobre pilars de pedra i cobertes amb una teulada de vessants a dues aigües. La tercera construcció gòtica civil foren les , cal destacar la de Barcelona,Tortosa i Perpinyà, encara que la més gran i luxosa va se la de construïda per Guillem Sagrera entre 1420 i Era un edifici molt gran destinat a la negociació dels mercaders, format per una galeria oberta sostinguda per columnes o pilars que sostenien les arcades. La tercera construcció gòtica civil foren les , cal destacar la de Barcelona,Tortosa i Perpinyà, encara que la més gran i luxosa va se la de construïda per Guillem Sagrera entre 1420 i Era un edifici molt gran destinat a la negociació dels mercaders, format per una galeria oberta sostinguda per columnes o pilars que sostenien les arcades.

13

14

15

16 3-Llegeix el text de Pintura i Escultura Gòtica de la pàgina 181 del Llibre de text i Respon aquestes dues preguntes: 3.1-Qui eren els que encarregaven les pintures gòtiques i perquè ho feien? 3.2-Quina era la temàtica més utilitzada en la pintura i escultura durant aquesta època? Citeu un artista de lèpoca, un exemple de pintura i un altre descultura.

17 4. Llegeix aquest text de lautor Ildefons Falcones del llibre La Catedral del Mar i respon breument a les preguntes:

18 ....Era Berenguer de Montagut, el maestro de obras de Santa Maria del Mar....- en lo más alto va colocada un piedra que se llama piedra clave. Una vez la hayamos colocado, iremos subiendo nervios de esos arcos hasta que se junten con la piedra de clave. Por eso necesitamos esos andamios tan altos y entonces, esa Virgen a la que tanto queréis tendrá más luz. Ya no estará a oscuras como ahora ya no estará encerrada entre muros gordos y bajos, sino altos y delgados, esbeltos con columnas y ábsides que llegarán hasta el cielo-…

19 …Los bastaixos, trabajadores de la Ribera que habían asumido, transportar gratis desde la cantera real de Montjuïc hasta Santa María, los miles de piedras necesarios para la construcción y encorvados miraban hacia la iglesia y sonreían al descargar sus piedras... …Los bastaixos, trabajadores de la Ribera que habían asumido, transportar gratis desde la cantera real de Montjuïc hasta Santa María, los miles de piedras necesarios para la construcción y encorvados miraban hacia la iglesia y sonreían al descargar sus piedras... …Había más de un centenar de personas, ente trabajadores, bastaixos y hasta sacerdotes…Corrieron todos al pie del primer andamio y vieron la gran piedra circular…¡tenían que izar más de seis mil kilos a una altura de 30 metros (un edificio de 10 pisos) tirando de cuerdas!... …Había más de un centenar de personas, ente trabajadores, bastaixos y hasta sacerdotes…Corrieron todos al pie del primer andamio y vieron la gran piedra circular…¡tenían que izar más de seis mil kilos a una altura de 30 metros (un edificio de 10 pisos) tirando de cuerdas!... …-Dividiros en tres grupos, a mi alrededor en fila-… Los maestros albañiles empezaron a dividir a la gente… - ¡Todos! Empezad a tirar suave primero, hasta que notéis la tensión de las cuerdas, ¡Ya!-...Los rostros de los hombres empezaron a congestionarse, la madera crujió y la clave se levantó un palmo del suelo…- ¡Más fuerte! ¡Más!-...Los hombres sudaban y tenían los músculos agarrotados. De vez en cuando alguno caía y el maestro de la fila corría para sacarlo de los pies de sus compañeros y eran suplidos por algunos ciudadanos fuertes que se habían acercado… …-Dividiros en tres grupos, a mi alrededor en fila-… Los maestros albañiles empezaron a dividir a la gente… - ¡Todos! Empezad a tirar suave primero, hasta que notéis la tensión de las cuerdas, ¡Ya!-...Los rostros de los hombres empezaron a congestionarse, la madera crujió y la clave se levantó un palmo del suelo…- ¡Más fuerte! ¡Más!-...Los hombres sudaban y tenían los músculos agarrotados. De vez en cuando alguno caía y el maestro de la fila corría para sacarlo de los pies de sus compañeros y eran suplidos por algunos ciudadanos fuertes que se habían acercado…

20 Cuando llegaron al último andamio, algunas sonrisas aparecieron entre los labios fuertemente apretados pero conteniendo la respiración esperaban el momento más difícil… Cuando llegaron al último andamio, algunas sonrisas aparecieron entre los labios fuertemente apretados pero conteniendo la respiración esperaban el momento más difícil… …Berenguer después de miles de cálculos e infinidad de trazos, dibujó el lugar exacto sobre la plataforma del último andamio donde debía colocarse la piedra…. A diferencia de lo que había sucedido en las demás plataformas, Berenguer no les permitió dejar la clave sobre el penúltimo andamio y continuó dando órdenes después de horas de trabajo…-¡Un poco más! ¡Aguantad todos!¡Abajo!-… …Berenguer después de miles de cálculos e infinidad de trazos, dibujó el lugar exacto sobre la plataforma del último andamio donde debía colocarse la piedra…. A diferencia de lo que había sucedido en las demás plataformas, Berenguer no les permitió dejar la clave sobre el penúltimo andamio y continuó dando órdenes después de horas de trabajo…-¡Un poco más! ¡Aguantad todos!¡Abajo!-…...De repente las cuerdas dejaron de pesar. En silencio, todos los hombres miraron al cielo y miraron a Berenguer que arrodillado encima del andamio rodeó la piedra de dos metros de diámetro, se irguió y saludo a los de abajo alzando los brazos. Muchos se dejaron caer a tierra. Otros, los menos, se abrazaron y saltaron de alegría. Lo cientos de espectadores que habían estado siguiendo la operación gritaban y aplaudían…...De repente las cuerdas dejaron de pesar. En silencio, todos los hombres miraron al cielo y miraron a Berenguer que arrodillado encima del andamio rodeó la piedra de dos metros de diámetro, se irguió y saludo a los de abajo alzando los brazos. Muchos se dejaron caer a tierra. Otros, los menos, se abrazaron y saltaron de alegría. Lo cientos de espectadores que habían estado siguiendo la operación gritaban y aplaudían…

21 1. Perquè penses que lesglésia es diu Santa Maria del Mar? 2. Busca en el text dos oficis diferents i explica quina era la seva funció. Recordeu dos oficis típics daquesta època pensant en carrers de Barcelona amb noms de treballs. 3. Què era la clau i perquè necessitaven aquest element arquitectònic? 4. Cita algun llibre, obra de teatre, pel·lícula, joc de play etc... que et recordi el text i digues perquè. 5. Explica en tres línies la organització del treball que feia falta per alçar una pedra de tant pesada i compareu com creieu que ho farien ara.


Descargar ppt "EL GÒTIC CATALÀ 1-Observa les imatges de lesglésia de Santa Maria del Mar a Barcelona del Gòtic Català i les de la Notre Dame a Paris."

Presentaciones similares


Anuncios Google