La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Information Society Technologies (IST)

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Information Society Technologies (IST)"— Transcripción de la presentación:

1 Information Society Technologies (IST)
Accesibilidad universal a la red: tendencias y principales aplicaciones en Europa Information Society Technologies Programme Research and Technological Development programme, “Creating a User-Friendly Information Society” Inmaculada Placencia Porrero Information Society DG European Commission

2 Contenidos Políticas Comunitarias relacionadas con la discapacidad
Investigación y desarrollo tecnológico Comunicación: Hacia una Europa sin Barreras e-Europe Comunicación sobre accesibilidad a la red Referencias

3 Políticas Comunitarias relacionadas con la discapacidad
Acciones sociales (helios, Horizon, Equal) acciones legales y reguladoras (standards, política social, reguladoras) investigación y desarrollo transporte empleo educación (Socrates) ...

4 Investigación y desarrollo tecnológico
Tide (fase puente y piloto) ‘91-’92, 21proyectos ‘93-’94, 55 proyectos Programa de aplicaciones Telematicas (aplicaciones para personas con discapacidad y personas mayores) ‘94-’98, 50 proyectos Programa de la Sociedad de la Información( aplicaciones para personas con necesidades especiales incluyendo personas con discapacidad y personas mayores)’98-’02, 32 proyectos

5 Comunicación: Hacia una Europa sin Barreras
Discapacidad -derechos humanos -discriminación movilidad accesibilidad sociedad de la información mercado europeo de las tecnologías de apoyo estadísticas empleo, accesibilidad, información, consulta con usuarios 2003 Año Europeo de las personas con discapacidad

6 Consejo Europeo de Lisboa
Comunicación presentada 1999 “ eEurope ” eEurope: European Union Member States have committed themselves to fulfilling the “E-Europe” Action Plan, adopted in Feira, Portugal in June 2000. On the personal initiative of Mr. Romano Prodi, President of the European Commission, this Plan was developed by the European Commission through consultation with the Member States, Industry, NGOs and other bodies. - Plan de acción lanzado en 2000

7 eEurope : 3 objetivos principales
1. Internet mas rápida, barata y segura a) Acceso a Internet mas rápido y barato b) Una Internet mas rápida para investigadores y estudiantes c) redes seguras y tarjetas inteligentes 2. Invertir en las personas y en la formación a) Acceso de la juventud Europea a la era digital b) trabajar dentro de una economía basada en el conocimiento c) participación de todos en la economía basada en el conocimiento 3. Estimular el uso de Internet a) Acelerar el comercio electrónico b) la administración en línea: c) Sanidad en línea d) Contenidos digitales Europeos para las redes mundiales e) sistemas de transporte inteligentes Of the 3 main objectives, our area of concern is particularly focused on Action 2C - participation for all.

8 eEurope - punto 2c. 2c). Participación de todos en la economía basada en el conocimiento El reto “... Conseguir la mayor facilidad de acceso posible a las tecnologías de la información en general, así como garantizar su compatibilidad con las tecnologías de apoyo” . “…las nuevas tecnologías a menudo pueden resultar mas fácil es de utilizar para todo el mundo si desde el principio del proceso de diseño, se tienen en cuenta las necesidades de todos los posibles consumidores”. This eEurope Action Plan plan targets the equal participation of persons with special needs, and addresses: IS accessibility legislation, standardisation, access to Internet content (public websites), promotion of Design-for-All, employment of disabled persons, etc. This initiative will help provide a focus for market forces in the ICT field and stronger interest in “Design-for-All”.

9 eEurope - objetivos... Finales del 2001:
1. Elaborar políticas destinadas a evitar la exclusión de la información deberán coordinarse de modo más eficaz a escala europea mediante una evaluación comparativa de los resultados obtenidos y el intercambio de las mejores prácticas entre los Estados miembros 2. Aprobar la Iniciativa sobre Accesibilidad de la Red (Web Accesibility Initiave, WAI) para sitios web públicos Finales del 2002: 3. Publicar una norma de "diseño para todos" sobre la accesibilidad de los productos de la tecnología de la información, especialmente para mejorar las posibilidades de empleo y la integración social de las personas con necesidades especiales The targets are fairly short-term - they call for immediate and resolute action! Action 1. Policy areas, targets and means to address info-exclusion will be identified – including those already in place in Member States and new areas of activity. As part of this action, Member States will review their policy development activities, re-examining their targets and reporting on progress towards these. On the basis of national reports, the Commission will propose a set of common benchmarks against which overall progress towards the eEurope objectives can be monitored. By the end of 2001, a review of relevant policy will have been concluded. This will lead to National Action Plans for ensuring Participation for All in the Information Society, with agreed targets and actions, and a mechanism for monitoring progress. Action 2. WAI - it is anticipated that a proposal, put forward by the Commission, will be adopted by Member States. Member States’ policies, targets and methods (including incentives) should be described and their effects should be monitored. Member states which have not begun to consider or implement such policies should begin investigations to establish the extent of the “problem” (i.e. inaccessible and difficult to use websites provided by ministries, municipalities, public agencies, schools, etc.), and to set priorities and annual targets for implementation. Action 3. Work in this area has been going on since 1999, under the aegis of CEN/CENELEC/ETSI through the Design for all and assistive technologies mandate (M/273) from the European Commission and EFTA. The first phase of the mandate is now completed with a comprehensive review of the relevant existing standards. A second phase of this mandate, will publish an overall Design-for-All standard for ICT, which would be supported by industry through a “self certification” approach. Publication of further standards should be complemented by “popular” editions of the standards (and guidelines), in order to communicate the message of their importance for securing an accessible Information Society for all.

10 eEurope - objetivos Finales del : (continuación) 4. Revisar la legislación y las normas pertinentes para asegurar su conformidad con los principios de accesibilidad 5. Crear y conectar en red centros nacionales de excelencia dedicados al diseño-para-todos y formular recomendaciones relativas a un currículo europeo para diseñadores e ingenieros Action 4. This action will entail a review of EU and national ICT legislation to establish where non-conformity with accessibility principles exists and/or where improvements should be made. The scope of “relevant” legislation will vary from one member state to the next. Comparative tables and targets should be identified. Progress should be monitored and results presented on an annual basis. The review will be co-ordinated across the member states, by the high level group on Employment social inclusion and Information Sociuty -ESDIS), ensuring similar working methods and presentation of results. Action 5. : In order to foster the incorporation of “Design-for-All” practices in the Information Society industries, a virtual network of National Centres of Excellence in Design-for-All will be promoted. The Centres will develop an EU curriculum in Design-for-All, and promote its use throughout the design and engineering education sectors. CEC, Member States, Industry and Educational establishments will all play a role.

11 eEurope - en la practica...
objetivos: 2001, DGs Cooperación entre la Comisión y los Estados Miembros ESDIS e-accessibility expert group expertos others (EDF, ICTSB, …) DG EMPL DG INFSO DG MARKT DG ENTR DG EAC DG ADMIN DG PRESS Sec. Gen. Persons with disabilities are threatened by “info-exclusion” - in Europe the problem of lack of infrastructure reduces participation of those in poorer areas. - the problem of access is not only economic and social - it may also be built into the technology: inaccessible hardware and software; or the services may be simply not tuned to the needs of disabled people.

12 Comunicación sobre accesibilidad a la red
Iniciativa global WAI Situación en el mundo USA, Canadá, Australia Instituciones Europeas Situación en los estados miembros Conclusiones

13 Conclusiones de la Comunicación
La adopción es un proceso largo evolución de la tecnología y de las pautas Seguimiento en grupo Europeo inter institucional seguimiento de adopción ESDIS, e-accessibility e-Europe como portal de información medidas de apoyo, sensibilización, educación… accesibilidad a web realizadas con fondos públicos sitios nacionales , regionales y locales iniciativa de envergadura en el 2003 Dialogo con las personas con discapacidad

14 eEurope y el programa IST
Referencias en la web Web e-Europe Initiative goes on-line index_en.htm e-Europe Initiative discussion group: The Information Society Technologies programme Las pautas WAI More information is available from these websites


Descargar ppt "Information Society Technologies (IST)"

Presentaciones similares


Anuncios Google