La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Núria Castillo i Miquel Puertas (Biblioteca del Campus de Terrassa)

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Núria Castillo i Miquel Puertas (Biblioteca del Campus de Terrassa)"— Transcripción de la presentación:

1 Núria Castillo i Miquel Puertas (Biblioteca del Campus de Terrassa)
L’accés obert al coneixement: una eina per contribuir al desenvolupament humà i sostenible des de la universitat Núria Castillo i Miquel Puertas (Biblioteca del Campus de Terrassa) 9 de Juliol de 2009

2 Sumari Accés obert Estratègies Open Access (OA) Beneficis de l’OA
UPCommons: el portal d’accés obert al coneixement de la UPC OA com a oportunitat per al DHS Perill: fractura o bretxa informacional Conclusions Presentaré de manera resumida el contingut de la comunicació presentada al congrés i, al mateix temps, contestaré a la pregunta plantejada pel moderador en relació a les oportunitats i perills que presenten les TIC respecte al DHS. Això sí, sempre en relació a l’accés a la informació

3 1. Accés obert Accés obert: accés en línia, gratuït, immediat i permanent a la literatura científica i acadèmica... ... respectant els drets fonamentals dels autors: autoria i integritat Resposta a la “crisi de les publicacions periòdiques” + Evolució de les TIC Objectiu: trobar una alternativa al model tradicional de comunicació científica Actualment per open access (accés obert) s'entén un accés en línia, gratuït, immediat i permanent al text complet d'un article científic o acadèmic. Això significa que qualsevol persona arreu del món pot accedir al contingut d'un article amb l'únic requeriment de tenir accés a la xarxa. En molts casos l'accés obert també inclou l'eliminació de barreres legals per poder utilitzar l'article, és a dir per poder-lo reproduir, distribuir o fer-ne una comunicació pública, i fins i tot transformar-lo (per exemple per traduir-lo), sempre que se'n reconegui l'autoria i se'n mantingui la integritat. En el primer cas parlaríem d'accés obert gratuït i en el segon cas d'accés obert lliure. L'accés obert pot conviure perfectament amb els drets d'autor i amb els processos de revisió. Que un text estigui disponible a la xarxa de manera gratuïta no vol dir que no hagi estat validat ni que no s'hagin de respectar les condicions amb les quals s'ofereix. El que canvia respecte el mètode de difusió tradicional és que s'ha canviat el sistema de subscripció per altres models de publicació que permeten que l'accés sigui obert. Durant aquests darrers anys s'ha consolidat l'accés obert gràcies a les iniciatives impulsades des de diverses institucions i fonamentades en les declaracions de Budapest, Bethesda i Berlín (BBB) de principis de segle. L'aparició d'aquest nou model ha provocat que les publicacions tradicionals reaccionin i hagin canviat les normatives respecte la propietat intel·lectual permeten que es puguin difondre els articles a text complet des dels dipòsits institucionals dels investigadors. A més cada cop hi ha més agències de finançament de la recerca que imposen que aquest dipòsit sigui obligatori per gaudir d'un ajut. RACO: L'accés als articles a text complet inclosos en aquest repositori és gratuït, però els actes de reproducció, distribució, comunicació pública o transformació total o parcial estan subjectes a les condicions d'ús de cada revista i poden requerir el consentiment exprés i escrit dels autors i/o institucions editores. Crisi publicacions periòdiques: increment desmesurat del preu de les publicacions per sobre de la inflació + explosió de la informació (publicació de noves revistes especialitzades) Les TIC han facilitat l’accés i la distribució de la informació científica Model tradicional: una institució finança investigadors i per poder accedir als resultats de la recerca ha de pagar preus desorbitats a editors comercials de revistes científiques.

4 2. Estratègies Open Access
Ruta daurada: publicació en revistes disponibles en accés obert Ruta verda: creació de repositoris on els autors puguin dipositar la seva producció científica Durant els darrers anys s’ha consolidat l’accés obert gràcies a les iniciatives impulsades per diferents institucions i que han tingut com a resultat diferents declaracions: Budapest, Bethesda, Berlin (es poden consultar al text de la comunicació). El resultat ha estat la consolidació de dues estratègies complementàries per aconseguir l’objectiu OA: la ruta o via daurada i la ruta o via verda. L’Open Access no es tracta d’un fenomen minoritari i no està relacionat amb la manca de qualitat. El DOAJ (Directory of Open Access Journals) inclou més de revistes en accés obert i el JCR, per exemple, va incloure unes 300 revistes OA en l’edició de 2008 El ROAR (Registry of Open Access Repositories) té identificat més de dipòsits (55 espanyols)

5  3. Beneficis de l’Open Access
 Ràpida disponibilitat  Més capacitat de difusió (visibilitat)  Facilitat de consulta (accés)  Estalvi en emmagatzematge i distribució Increment de l’impacte del treball científic En definitiva: increment de l’impacte del treball científic (des del punt de vista de l’investigador que vol publicar) I, al mateix temps, la facilitat de consulta i la visibilitat permet aminar les diferències en l’accés més a la informació científica. És el que es coneix com a bretxa informacional Oportunitat: els documents inclosos als dipòsits acadèmics són indexats pels motors de cerca tipus Google. Possibilita la consulta immediata d’aquests documents per part d’investigadors (major impacte i facilitat d’ús) Disminució de la bretxa informacional

6 4. UPCommons UPCommons: el portal d’accés obert al coneixement de la UPC  Dipòsits de docència Dipòsit de materials docents Treballs acadèmics  Dipòsits de recerca E-prints UPC Revistes i congressos UPC Tesis doctorals - TDX  Altres dipòsits Videoteca digital de la UPC Format per diferents dipòsits institucionals recollits en aquest portal. Objectius: Preservar la producció docent i de recerca de la UPC Maximitzar la visibilitat de la docència i la recerca (més impacte) Ocupa el lloc 16 entre els millors di`pòsit institucionals delmón, segons el rànquing Web de d`pòsits Mundials

7 4. UPCommons Més visibilitat

8 4. UPCommons Més facilitat d’accés
Globesight.Eina per a l’estudi d’escenaris de futur

9 5. Oportunitats Quines oportunitats ofereixen les TIC respecte al desenvolupament sostenible? Les TIC possibiliten un accés molt més fàcil i molt més ràpid a la informació. Poden facilitar un accés igualitari a la informació. Les TIC possibiliten la construcció d’un nou model de comunicació científica, basada en el open access. Les TIC possibiliten un impacte més gran de la recerca i la docència en la/s societat/s.

10  bretxa informacional 6. Perills
Quins perills ofereixen les TIC respecte al desenvolupament sostenible? L’accés a la major part de les publicacions científiques de qualitat és (molt) car. L’enorme quantitat d’informació existent i la facilitat d’accés produeix “infoxicació”. Existeixen molts analfabets informacionals bretxa informacional Las Nuevas Tecnologías de la Información han sido parte esencial de los recientes cambios dramáticos en la economía y la sociedad. Todos estos cambios han acentuado la separación (brecha) de los sectores sociales de bajos ingresos con respecto de aquellos con mayores ingresos y con posibilidades y opciones de acceso a la Información. Sólo un bajo porcentaje de la población mundial ha salido beneficiada de las bondades de la tecnología y sólo unos cuantos son los que tienen acceso a toda la gama de servicios que ésta ofrece. Esta condición es conocida como la brecha tecnológica. Sin embargo, el acceso a la Información se ha convertido en una herramienta importante para que los países y grupos sociales evolucionen a mejores niveles de desarrollo. Dicho lo anterior, la brecha tecnológica necesita ser medida no sólo en términos del número de teléfonos, número de computadoras y sitios de Internet, sino también en términos de opciones, facilidades y costos adecuados para la asimilación de la Información obtenida y su transformación en Conocimiento que genere una mejora de la calidad de vida en su propio contexto y entorno cultural y social. En la medida en que dicha Información no se asimile y genere Conocimientos que permitan estos cambios de mejora, estaremos frente a una brecha informacional de la Sociedad en la que se encuentre.

11 7. Conclusions Que es podem fer des de la UPC per evitar la bretxa informacional? “Publicar” els documents científics que generem en accés obert (UPCommons) Una dada: dels 118 autors que van participar en el I Congrés UPC Sostenible 2015, només 29 han incorporat algun document científic en el dipòsit E-prints UPC <

12 Núria Castillo i Miquel Puertas (Biblioteca del Campus de Terrassa)
L’accés obert al coneixement: una eina per contribuir al desenvolupament humà i sostenible des de la universitat Núria Castillo i Miquel Puertas (Biblioteca del Campus de Terrassa) 9 de Juliol de 2009


Descargar ppt "Núria Castillo i Miquel Puertas (Biblioteca del Campus de Terrassa)"

Presentaciones similares


Anuncios Google