Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porAnne-Claire St-Arnaud Modificado hace 5 años
1
ASPECTES JURÍDICS DE LA LLEI DE TRANSPARÈNCIA, ACCÈS A LA INFORMACIÓ PÚBLICA I BON GOVERN
Oficina Tècnica de la Transparència i LOPD Diputació de Lleida Desembre 2015
2
ANTECEDENTS Art. 37 de la Llei 30/1992 (LRJPAC)
Art. 3.5 de la Llei 4/ 1999 de reforma de la LRJPAC Art. 71 de l’EAC Arts. 31,2,7 i 20 de la Llei de Règim Jurídic i de Procediment de les Administracions Públiques de Catalunya Ley 19/2013 de Transparencia, acceso a la información pública y buen gobierno
3
ÀMBIT D’APLICACIÓ (I) Entitats Locals de Catalunya: Municipis
Comarques Províncies Entitats Municipals Descentralitzades Àrees Metropolitanes Mancomunitats de municipis
4
ÀMBIT D’APLICACIÓ (II)
Entitats i organismes depenents Consorcis Contractistes, entitats col·laboradores i altres
5
COOPERACIÓ INTERADMINISTRATIVA
Conveni de col·laboració “Xarxa de governs transparents de Catalunya” 02/06/2015 Departament de Governació i Relacions Institucionals Consorci AOC Escola d’Administració Pública de Catalunya Les 4 Diputacions Associació de Municipis de Catalunya Federació de Municipis de Catalunya
6
RESPONSABLES DE L’APLICACIÓ
Art LTBGCat Alts càrrecs de l'Administració Local Personal al servei de l'Administració Local
7
ALTS CÀRRECS ADMINISTRACIÓ LOCAL
Alcaldes i regidors (càrrecs electes) Titulars dels òrgans directius (exerceixen funcions de gestió o d’execució de caràcter superior Titulars o membres de govern i càrrecs directius al servei d’altres organismes públics (art. 3 LTBGCat)
8
ALTRES SUBJECTES VINCULATS PER LA LLEI
Partits polítics Organitzacions sindicals Organitzacions empresarials Entitats privades En cas que: Percebin ajuts públics o subvencions > € Ingressos = > del 40% de subvencions o ajuts públics si la quantitat és > €
9
TRANSPARÈNCIA EN L’ACTIVITAT PÚBLICA
PORTAL DE LA TRANSPARÈNCIA: SISTEMA INTEGRAL D’INFORMACIÓ I CONEIXEMENT EN FORMAT ELECTRÒNIC, AMB ACCÉS GRATUÏT DE LA INFORMACIÓ PÚBLICA Operatiu a partir de l’1 de gener de 2016
10
Publicitat activa (I) Posar a disposició de la ciutadania la informació pública d’interès general de manera constant i actualitzada Actuació d’ofici, a iniciativa de les entitats públiques, sense sol·licitud prèvia del ciutadà Obligacions mínimes i generals
11
PUBLICITAT ACTIVA (II)
Regulació: arts 9 a 15 LTBGCat Art. 9: Informació sobre l’organització institucional i estructura organitzativa Art. 10: Transparència en les decisions i actuacions de rellevància jurídica Art. 11: Transparència en la gestió econòmica, comptable, pressupostària i patrimonial Art. 12: Transparència en matèria de planificació i programació Transparència en la gestió administrativa: Art. 13: Contractació Art. 14: Convenis Art. 15 Subvencions
12
ACCÈS A LA INFORMACIÓ PÚBLICA (I)
Dret subjectiu dels ciutadans a accedir a la informació pública que està en poder de l’Administració: Qualsevol persona a títol individual o en nom i representació de qualsevol persona jurídica legalment constituïda No subjecte a la concurrència d’un interès personal, ni a motivació ni requereix la invocació de cap norma. Es pot exercir a partir dels 16 anys Termini: 1 mes Silenci positiu
13
ACCÈS A LA INFORMACIÓ PÚBLICA (II)
LÍMITS: Causes d’inadmissió (art. 29) Notes, esborranys, resums, opinions Tasca d’elaboració i reelaboració complexa Fase d’elaboració Consultes jurídiques, peticions d’informes...
14
ACCÈS A LA INFORMACIÓ PÚBLICA (III)
Dades especialment protegides (art. 23) Ideologia, afiliació sindical, origen racial, creences, salut... Comissió d’infraccions penals o administratives que no comportin amonestació pública a l’infractor
15
ACCÈS A LA INFORMACIÓ PÚBLICA (IV)
Informació afectada pels límits d’accés (art. 21) Denegat o restringit si perjudica: Seguretat pública Investigació o sanció infraccions penals, administratives o disciplinàries Secret o confidencialitat en els procediments tramitats per l'administració pública o si el secret o confidencialitat l’estableix una norma amb rang de llei Principi d’igualtat entre les parts en els processos judicials i tutela judicial efectiva Drets dels menors d’edat Intimitat i altres drets privats legítims Secret professional i drets de propietat intel·lectual i industrial
16
ACCÈS A LA INFORMACIÓ PÚBLICA (V)
COMISSIÓ DE GARANTIA DEL DRET D’ACCÉS A LA INFORMACIÓ PÚBLICA Règim específic de recursos i garanties Resol les reclamacions dels ciutadans Termini per resoldre: 2 mesos Silenci negatiu
17
REGISTRE GRUPS D’INTERÈS
Persones físiques o jurídiques Caràcter privat Participar activament en processos de presa de decisions públiques o en polítiques públiques
18
BON GOVERN Exigència que els interessos públics siguin servits amb objectivitat, neutralitat i imparcialitat Principis ètics i bones pràctiques dels servidors públics
19
GOVERN OBERT Facilitar mesures per establir un diàleg permanent entre l’Administració Pública i la ciutadania per a definir i aplicar les polítiques públiques Introduir i desenvolupar instruments de participació ciutadana i col·laboració en els afers públics (Cartes de serveis).
20
RÈGIM SANCIONADOR (I) Competència per incoar un procediment sancionador: En cas d’alts càrrecs: l’alcalde En cas de l’alcalde: el Ple La proposta de sanció o arxivament (electes locals) ha de ser prèviament informada per un òrgan col·legiat especial
21
RÈGIM SANCIONADOR (II)
Tant per a la publicitat activa com pel Dret d’accés a la informació pública Art. 77 : Infraccions molt greus Art. 78: Infraccions greus Art. 79: Infraccions lleus
22
GRÀCIES PER LA VOSTRA ATENCIÓ
Presentaciones similares
© 2024 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.