La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

TABEL OF CONTENTS Introduction.........................................................................page 3 picture vocabulary for TPR.................................................page.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "TABEL OF CONTENTS Introduction.........................................................................page 3 picture vocabulary for TPR.................................................page."— Transcripción de la presentación:

1

2 TABEL OF CONTENTS Introduction page 3 picture vocabulary for TPR page 4 Vocabulary list page 5 manipulatives pages 6-8 Story pages 9-19 Activites Cloze Activity pages After Reading Activity pages Tic Tac Toe Game pages Coloring Snowman page 29 Pointsettia Fan pages Christmas Vocabulary and wordsearch puzzle pages 32-33

3 3 La Leyenda de la Flor de Nochebuena The legend of the poinsettia is a traditional story that comes from Mexico. There are several versions of the story. Which ever version you read, it is always about a poor child, boy or girl, who does not have a gift to give to Baby Jesus during the Christmas procession. The child is very sad. As the towns people are marching down to church for the procession either an angel or a younger sibling tells the child that no matter how small a gift is, the Baby Jesus will love it. So the child picks some weeds and places them on the manger as her gift for Christmas. Once the weeds are offered to the Baby Jesus, a miracle happens. The weeds turn bright red and the manger is surrounded by beautiful star-like flowers. Because the child offered the weeds with love they are turned into the beautiful poinsettias. Before reading this version of La Leyenda de la Flor de Nochebuane, familiarize the children with key verbs and nouns by using Total Physical Response (TPR) technique. Act out the words from Vocabulario Necesario with gestures and movement. After learning the necessary vocabulary assign roles to students and have them act it our as you tell the story. Retail the story several times. Ensure you change the story each time you tell it. Finally read the actual story together as a class. then have students read the story to each other. Once they are finished they should fill our the Cloze activity and answer the questions provided. There are also game activities, coloring page, and crafts they can do to reenforce the Christmas theme.

4 4 Hace tortillasse enferma Cuida ayuda termina veofreceasombro La casaLa montaña Se esconde Está triste VOCABULARIO NECESARIO

5 5 Words I need to know Hace tortillas – makes tortillas Se esconde – he/she hides Se enferma – he/she gets sick Ve – sees Ofrece – offers Se asombra – he/she is surprised Cuida – takes care of Ayuda – helps Termina – finishes Ésta triste – is sad Casa - house Montaña – mountain Flor de noche buena – pointsetta Iglesia – church Navidad – Christmas Regalo – present Cobija – blanket Nochebuena – Christmas Eve Yerbas – weeds leyenda - legend Words I would like to know vive – lives hay – there is Pequeña – small Quehaceres – chores Da – gives hacer – makes mujer – woman/lady bonita – pretty no llores – don't cry todos – everyone habla – talks/speaks grita – shout ahora - now Challenge Me! Tambíen – also Tiene – has piensa – thinks porque – because toma – take dice – says nadie – nonone de arepente - suddenly Go over this vocabulary before you read the story. The first column are words they need to know. The second Second column are words for students who need a little more. The third column is for students who need to be Challenged.

6 6 MANIPULATIVES PAGE 1 you can attach them to popsicle sticks and have students use them as you tell the story

7 7 MANIPULATIVES PAGE 2

8 8 MANIPULATIVES PAGE 3

9 9 Hay una niña. Se llama Esperanza. Ella vive con su familia en una casa pequeña en las montañas.

10 10 Hay un papá.Hay una mamá.

11 11 Hay un hermano. Se llama Ramón. Tambíen hay y una hermana. Se llama Adelita.

12 12 Esperanza tiene muchos quehaceres. Le da de comer al burro. Cuida a su hermano y hermana. Y le ayuda a su mamá hacer tortillas.

13 13 La mamá quiere hacer una cobija. Es un regalo para la Navidad para la figura del Niñito Jesus. Esperanza le ayuda a su mamá. Pero la mamá se enferma. La mamá no puede terminar la cobija.

14 14 Esperanza piensa, Yo puedo terminar la cobija. Pero no puede terminar la cobija. Pobre Esperanza. Esperanza está triste porque la familia no tiene un regalo para dar al Niñito Jesus en la Navidad.

15 15 Es la nochebuena. Todas las familias van a la Iglesia a dar sus regalos al Niñito Jesus. Esperanza se esconde porque no tiene un regalo que dar. Ella llora.

16 16 Esperanza ve una mujer muy bonita. La mujer le dice, No llores Esperanza. Toma éstas yerbas y dáselas al Niñito Jesus.

17 17 ¡Las yerbas ya no son yerbas! Ahora son unas flores rojas que parecen estrellas. Son muy bonitas.

18 18 Esperanza lleva las yerbas a la iglesia. Todos ven a Esperanza. Nadie habla. Ella ofrece las yerbas al Niñito Jesus. ¡De arepente, la gente grita de asombro!

19 19 Cuando la gente sale de la iglesia ven muchas flores rojas. Porque es la nochebuena, la gente llama la flor La Flor de La Nochebuena. Y ésta es la leyenda de la flor de noche buena – la poinsettia.

20 20 1. Hay una n___________a. Se llama Esperanza. Ella vive con su familia en una casa pequeña en las m___________________s. 2. Esperanza hace muchos ____________________. Le da de c____________r al burro. C___________a a su hermao y hermana. Y le a__________a su mamá hacer tortillas. Me llamo____________________________ Hoy es __________ de ________________ Fill in the blanks and draw your own pictures to go with the story.

21 21 3. La mamá quiere hacer una c________________a. Es un r_____________o para la Navidad para la figura del Niñito Jesus. 4. Pero la mamá se e_________________a.

22 22 5. Pobre Esperanza. Espranza está t____________e porque la familia no tiene un regalo para dar al Niñito Jesus en la Navidad. 6. Esperanza se e____________e porque no tiene un regalo que dar. Ella ll_________a.

23 23 7. Esperanza v____ una mujer muy bonita. La mujer le dice, No llores Esperanza. Toma éstas yerbas y dáselas al Niñito Jesus. 8. Esperanza lleva las yerbas a la iglesa. Todos ven a Esperanza. Nadie habla. Ella ofrece las yerbas al Niñito Jesus. ¡De arepente, la gente grita de a______________o!

24 24 9. ¡Las yerbas ya no son yerbas! Ahora son unas f_______s rojas que parecen estrellas. Son muy bonitas. 10. Cuando la gente sale de la iglesia ven muchas flores rojas. Porque era la nochebuena, la gente llama la flor L__ F_________r de N___________________a. Y ésta es la leyenda de la flor de noche buena – la poinsettia.

25 25 1. ¿Cómo se llama la niña?2. ¿Dónde vive Esperanza?3. ¿Qué quehaceres tiene Esperanza?4. ¿Por qué no termina la cobija la mamá?5. ¿Por qué ésta triste Esperanza? After reading activity Answer the following questions in Spanish based on the story. Me llamo____________________________ Hoy es __________ de ________________

26 26 6. ¿Qué dice la mujer bonita?7. ¿Qué lleva Esperanza a la Igleza?8. ¿Qué quehaceres tiene Esperanza?9. ¿Por qué se asombra la gente? 10. ¿Cómo se llama la flor roja?

27 27 Tic Tac Toe Manipulative Play tic tac toe n the following page. Instead of Xs and Os, use the Christmas themed pieces. When you form a sentence using the vocabulary item in the square you want, you can cover it with the poinsettia or the bouquet of weeds. First person to get three in a row wins.

28 28 Christmas Tic Tac Toe

29 blanco 2 anaranjado 3 rojo 4 negro 5 azul EL MUÑECO DE NIEVE

30 30 This craft come from First School web site Please refer to the site for all instructions on project. My Poinsettia Fan school.ws/t/craft/poinsettiac.htm

31 31 school.ws/t/craft/poinsettiains.htm

32 32 Las Bombillas de Navidad Las Bombillas de Navidad El Árbol Navideño El Muñeco de NieveLos regalos Azúcar de Caña Santa ClausLa Flor de NochebuenaLos RenosLos Copos de Nieve La Vela La Corona de Navidad La Estrella de Navidad El Elfo El Trineo CHRISTMAS VOCABULARY NOTE: use this sheet to complete the word search puzzle Ornamentos

33 33 A A I V E Q W U S V C G E H L F K M B Z K R L Z K S H L O C S L E F O S E Q N U H F B L O S O F L C F P R Y O G R M C T L F N O E T O X A O N H W N M X E U K J T J Y V L R H Y G Q S G R T O Y S Ñ C N N U Q W R D T W E W U O F S N T C E H H B L I Y C S E S R T D C M H V N V C P F U J I G D C Z N E A O U F Y M J N O E R V O C X G C H D A P D S T C T T H D Q S H O O B L W L D O V C N B F P F N E Z V C I N Q M Z L S J F I M A L E V F N P F O V J H N T D K Z D Z D U A W M P I T G V H X T B E R N N W V L A V Z R Q E H T F Z S B N R L A O I C J Y D T F U V S R Q A Y I O Q V L R S H Y P W S R O E T E U Y E H N V W I Y G Z F Y L A J I W S N H V S U A L C A T N A S V E A T G N J O E H X H C R G A V C O R O N A F S Q E S I U S F L O R D E N O C H E B U E N A O P V G V X Z S T M P I D A A A D A L V U FELÍZ NAVIDAD Use the Christmas vocabulary sheet to complete this search puzzle. Me llamo____________________________ Hoy es __________ de ________________ Decorations _________________________ snowman ____________________ Christmas Tree ______________________ presents ____________________ snow flakes _________________________ reindeer_____________________ wreath _____________________________ Santa Claus__________________ elf ________________________________ sled ________________________ star _______________________________ candle______________________ pointsettia __________________________


Descargar ppt "TABEL OF CONTENTS Introduction.........................................................................page 3 picture vocabulary for TPR.................................................page."

Presentaciones similares


Anuncios Google