La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

La salud- the health La fiebre- the fever Los escalofríos- the chills La gripe- the flu/cold*** El catarro/el resfriado- the cold (illness) La tos- the.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "La salud- the health La fiebre- the fever Los escalofríos- the chills La gripe- the flu/cold*** El catarro/el resfriado- the cold (illness) La tos- the."— Transcripción de la presentación:

1 La salud- the health La fiebre- the fever Los escalofríos- the chills La gripe- the flu/cold*** El catarro/el resfriado- the cold (illness) La tos- the cough La energía- energy El dolor- the pain Enfermo(a)- sick Cansado(a)- tired Estornudar- to sneeze Estar resfriado(a)- to have a cold (to be sick) Toser- to cough ¿Qué te pasa?- What’s the matter (with you)? La consulta/el consultorio- the medical office El/la médico(a)- the doctor El hospital- the hospital El síntoma- the symptom La diagnosis- the diagnosis La alergia- the allergy La inyección- the injection/shot Descansar- to rest/to nap El/la enfermero(a)- the nurse La fractura- the fracture/broken bone Tengo náuseas- I feel nauseous Me duele…- (it) hurts (me) Tengo dolor de…- I have a pain in my… Creer- to believe Examinar- to exam El seguro- the insurance Guardar cama- to stay in bed Recetar- to prescribe Contento(a)- happy Triste- sad De buen humor- in a good mood De mal humor- in a bad mood Nervioso(a)- nervous Tranquilo(a)- calm, quiet, peaceful La garganta- the throat El estómago- the stomach La farmacia- pharmacy El/la farmacéutico(a)- the pharmacist La receta- the prescription El medicamento/la medicina- the medicine La aspirina- the aspirin El antibiótico- the antibiotic La pastilla- the pill La dosis- the dose El hielo- the ice La cortada- the cut El moretón- the bruise El yeso- the cast El vendaje- the bandage

2 Cultura En España y Latinoamérica, cuando una persona estornuda, dicen “Salud” o “Jesús”.

3

4 ¿Qué te duele? Me duele(n)…

5 TC- ¿Qué haces con este muchacho enfermo? 1.Me duele el estómago. Tengo (hambre/sueño/tos). 2.Tengo fiebre. El médico me va a dar (la gripe/la fractura/una pastilla). 3.Si tienes algo en el ojo, necesitas ir (al enfermero/al colegio/a la piscina). 4.Estoy enfermo. El médico me va a (examinar/buscar/recetar). 5.Estoy cansada y voy a (toser/descansar/estornudar). 6.Si le duele la garganta, necesita (el hielo/la inyección/el antibiótico).

6 Vocabulario/Apuntes #14 To be or not to be?-SER vs. ESTAR estamos Estar- to be estánestá estás estoy _____ I am You are He/she is You (formal) are We are They/ You guys are somos Ser- to be sones eres soy ______ I am You are He/she is You (formal) are We are They/ You guys are

7 SER: Generally used to classify and identify permanent or lasting attributes. (permanent characteristics) Description* Characteristics* To tell time/date* Origin* Impersonal expressions Occupation/profession* Possession Nationality Religious/political affiliation Material composition Relationship* Ella es flaca. Ella es simpática. Son las cinco./El partido es viernes. Yo soy de Costa Rica. Es malo que… Yo soy profesora de español. Es el sándwich de Juan. Es americano. Somos católicos./Es replublicano. El bolígrafo es de oro. Ella es mi hermana.

8 ESTAR: Generally used to indicate temporary states and locations. (feelings/location) Action- present progressive tense* Position* Location* Condition* Emotion* Idiomatic expressions Estoy nadando en la piscina. El libro está encima de la cama. Estoy en la clase de español. Estamos enfermos. Están tristes. Está de buen humor.

9 To help you remember… SER  ”DOCTOR PN”ESTAR  ”PLACE” Position Location Action Condition Emotion Description Occupation Characteristics Time/date Origin Relationship/Religion Possession/Political affiliation Nationality

10 Trabajo de Clase- ¿SER o ESTAR? Escribe las frases en español. Tiene que usar el verbo correcto (ser o estar). 1.Susana is worried. 2.Carlos and César are brothers. 3.You and Alberto are nice. 4.We are tired. 5.I am in a good mood. 6.I am from Uruguay. 7.Mary and I are in California. 8.Anita is a waitress. 9.The pen is inside of my book bag. 10.I think that you are sick.

11 árbol=tree

12 Ruben y Marisol están enfermos Su mamá Su papá

13 Rubén y Marisol 1.______________enfermos. Rubén no tiene energía. 2.______________ muy cansado. 3.______________ triste. Y Marisol tiene tos. Su garganta 4.______________muy roja.

14 La mamá de Rubén y Marisol 5.______________ muy nerviosa. Su papá 6.______________ nervioso también porque sus dos hijos 7.______________enfermos.

15 Pero su médico 8.______________ muy bueno. El doctor Rodríguez 9.______________ muy inteligente. Su consultorio 10.______________ muy moderno. El doctor Rodríguez examina a Rubén y a Marisol. El médico habla: —Ustedes no 11.______________ muy enfermos. Tienen la gripe. Aquí tienen unos antibióticos. Los antibióticos 12.______________ muy buenos.

16 Ahora todos 13.______________ muy contentos y los padres no 14.______________ nerviosos. No 15.______________ nerviosos porque Rubén no 16.______________ muy enfermo y Marisol no 17.______________ muy enferma. Dentro de poco, sus hijos van a 18.______________ muy bien.

17 Answers Rubén y Marisol 1.______________enfermos. Rubén no tiene energía. 2.______________ muy cansado. 3.______________ triste. Y Marisol tiene tos. Su garganta 4.______________muy roja. La mamá de Rubén y Marisol 5.______________ muy nerviosa. Su papá 6.______________ nervioso también porque sus dos hijos 7.______________enfermos. Pero su médico 8.______________ muy bueno. El doctor Rodríguez 9.______________ muy inteligente. Su consultorio 10.______________ muy moderno. El doctor Rodríguez les examina a Rubén y Marisol. El médico habla: —Ustedes no 11.______________ muy enfermos. Tienen la gripe. Les voy a dar unos antibióticos. Los antibióticos 12.______________ muy buenos. Ahora todos 13.______________ muy contentos y los padres no 14.______________ nerviosos. No 15.______________ nerviosos porque Rubén no 16.______________ muy enfermo y Marisol no 17.______________ muy enferma. Dentro de poco, sus hijos van a 18.______________ muy bien. están está están es están son están está estar

18 Comunicación- Dibuja lo que escucha Ustedes van a trabajar en compañeros. Una persona tiene que describir la foto en la pizarra. La otra persona no puede mirar la pizarra y tiene que dibujar lo que dice su compañero. Los dos hablan y dibujan. Pueden usar el vocabulario. Si no participan o hablan mucho en inglés, tienen que escribir las descripciones. You don’t have to be Michaelangelo. C’mon! Tú puedes hacerlo!

19

20 Trabajo de clase- ¿Cómo estás? Sigue el modelo: Estoy feliz porque es mi cumpleaños. 1. enfermo(a) 2. cansado(a) 3. triste 4. contento(a) 5. de buen humor 6. de mal humor 7. Tranquilo(a) 8. nervioso(a)

21 DIRECTIONS SIT DOWN and DON’T TOUCH ANYTHING! Everything should be done once per group… it’s a team effort! Just because your group turned everything in doesn’t mean YOU get credit!... I have eyes and can see who’s working and who’s not. This can be a fun or boring… your choice. Each center will be about 20 minutes, so pay attention to the time, but don’t rush either. Clean up and organize your table before moving on to the next one. Don’t get up for any reason. If you need something, just ask. Your group members are the only people you should be talking to. Write everyone’s name on each activity. If you do not understand the directions written at your table follow these steps: – Reread them – Talk it over with your group – Reread them as a group – Ask me :) Finished early? Review your vocabulary with the A-Z review game.

22 #1- Listening Go the following link and download the audio file. Then answer the following questions in English or Spanish. https://drive.google.com/folderview?id=0B3i3VuL7jP0yQU5kdlZLaU 5RS2M&usp=sharing 1.¿Dónde está Alejandra? 2.¿Con quién habla? 3.¿Cómo está Alejandra? 4.¿Qué síntomas tiene? 5.¿Dónde le duele? 6.¿Qué examina el médico? 7.¿Cómo está la garganta? 8.¿Qué cree el médico que Alejandra tiene? Then go to this link and listen to the different videos and different accents. Write down ten new words that you hear and ten words you know. http://www.laits.utexas.edu/spe/int21.html

23 #2- Writing You will be creating a skit using your vocabulary #13. You will be presenting this in front of the class, full costume, so it needs to be your best work. Each group member needs to have four lines and each line needs to be five or more words. Everyone should have an equal role in the skit. Your lines need to be memorized. Look over the rubric for further requirements and to understand how you are being graded. If you impress me, you will receive pesos.

24 #3- Reading Read the two passages, translating them to English out loud. Then, answer the corresponding questions. You may answer the questions in English or Spanish. Please answer the questions on a separate sheet of paper. You must read the entire passage before starting the questions. Everyone must read. Go line by line.

25 #4- Speaking You will be playing the 100,000 pyramid/Catch Phrase game we played at the beginning of the year. You will divide yourself into two teams. Each team will have one minute to get their partner to guess as many vocabulary words as they can without saying the actual vocabulary word. Any vocabulary we’ve learned this year is in the envelope. If you need to use your vocabulary to help you describe, go for it! You cannot pass on vocabulary words. Keep track of points. Whichever group wins get pesos. Example: – Player #1: Es un deporte. No usan las manos. – Player #2: Oooo…. ¡fútbol!

26 #5-Culture You will be researching health care systems in other countries. Would you like to research a country not listed? Just ask. 1.Mexico 2.Argentina 3.Chile 4.United States 5.Venezuela 6.Costa Rica 7.Spain 8.Dominican Republic 9.Uruguay Answer the following questions about your country: Who pays for the healthcare? (Government? People?) Where does the county rank in the world in regards to health care? Is it cheap or expensive to go to hospital or the doctor? Are the services good or bad? What’s your opinion on healthcare? Is it a privilege or a right? Why? Put your information together and create a visual for the class.

27 #6- Connections Look over the different health information. Write down 15 words you’ve learned and 15 cognates that you can find. Also, write down the main health topic of five of the pamphlets/posters. After, create your own poster (in Spanish) that gives advice on health. This could be advising people to wash their hands, exercise daily, or quit smoking. This needs to be well done and colorful since we will be hanging them up. You can look online to help you choose a topic. (kidshealth.org)kidshealth.org You may look up four words at www.wordreference.comwww.wordreference.com If I’m very impressed, your group will receive pesos.

28 Trabajo de clase- Los anuncios de salud Escucha los anuncios y escribe lo que venden o anuncian (advertise). Si es un medicamento, escribe una respuesta descriptiva. https://www.youtube.com/watch?v=60EIFF08vt0 http://www.youtube.com/watch?v=T69tQBx0csA https://www.youtube.com/watch?v=I7HS6U4bRnA https://www.youtube.com/watch?v=qk3_W0zxEig http://www.youtube.com/watch?v=tvzo-TKNuiI http://www.youtube.com/watch?v=q1_HHu13YRs https://www.youtube.com/watch?v=wowJsEM7Blk *** https://www.youtube.com/watch?v=wowJsEM7Blk

29 ¡Qué interesante!... http://money.cnn.com/2013/10/30/news/eco nomy/job-skills-foreign-language/ http://money.cnn.com/2013/10/30/news/eco nomy/job-skills-foreign-language/

30 Repaso 1.They are sick and the doctor gives them some pills. 2.We believe that he is a very good doctor, but he’s not in a good mood today. 3.The nurse examines you and gives you a diagnosis. 4.His legs hurt him and he thinks that he has a fracture. 5.I don’t like when the teachers give us exams. I want to stay in bed and rest.

31 Tarea: No me siento bien  Llama (734) 506-8630 Yikes! You’re sick today, but we have a HUGE Spanish test! Call me and tell me: – That you’re sick – 3 symptoms you have – 3 things you’re going to do while you’re home (either for school or to make yourself feel better) – An alternative for the test (make up, extra work)

32 Trabajo de clase- Artículos de salud (Jigsaw Reading) 1.Resalta (highlight) todo el vocabulario que sabes en un color. (No resalte los cognados.) 2.Resalta todos los cognados en un color diferente. 3.Lee el artículo y escribe: 1.La idea principal (main idea) 2.Cinco datos (facts) sobre la idea principal 4.Explica el artículo a las personas en tu grupo nuevo. Explica el artículo en español en una manera fácil. Necesitan comprender.

33 I cough and sneeze all night. – Toso y estornudo toda la noche. You need to rest because you are tired. – Necesitas descansar porque estás cansado. My sister is sick. – Mi hermana está enferma. His head hurts. – Le duele la cabeza. I have pain in my stomach. – Tengo dolor del estómago. The doctor examines us. – El médico nos examina. The nurses give shots to them. – Las enfermeras les dan inyecciones. The medicine is on top of the bed. – La medicina está encima de la cama. We believe that she has a cold. – Creemos que tiene un resfriado/catarro. He gives a bruise to me. – Me da un moretón.

34 The bandage is big and it’s on my head. – El vendaje es grande y está en mi cabeza. The pharmacist gives you the pills. – El farmacéutico te da las pastillas. She asks me for our insurance. – Me pide nuestro seguro. She has a lot of allergies. – Tiene muchas alergías. We go the hospital. – Vamos al hospital. The cut hurts me. – Me duele la cortada. The nurses are from Chicago and the hospital is in Pittsburg. – Las enfermeras son de Chicago y el hospital está en Pittsburg. What’s the matter with him? – ¿Qué le pasa? I feel nauseous and I’m going to stay in bed. – Tengo náuseas y voy a guardar cama. She sneezes and Robert says “Bless you” to her. – Estornuda y Robert le dice.


Descargar ppt "La salud- the health La fiebre- the fever Los escalofríos- the chills La gripe- the flu/cold*** El catarro/el resfriado- the cold (illness) La tos- the."

Presentaciones similares


Anuncios Google