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Despacho de aeronaves – uso de la MEL Normativa aplicable y aspectos prácticos.

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Presentación del tema: "Despacho de aeronaves – uso de la MEL Normativa aplicable y aspectos prácticos."— Transcripción de la presentación:

1 Despacho de aeronaves – uso de la MEL Normativa aplicable y aspectos prácticos

2 Normativa EASA

3 COMMISSION REGULATION (EU) No 965/2012 of 5 October 2012 The operator shall establish procedures and instructions for the safe operation of each aircraft type, containing ground staff and crew member duties and responsibilities for all types of operation on the ground and in flight [ORO.GEN.110.(f)] A minimum equipment list (MEL) shall be established as specified under 8.a.3 of Annex IV to Regulation (EC) No 216/2008 [BASIC REGULATION - Essential requirements for air operations], based on the relevant master minimum equipment list (MMEL) as defined in the data established in accordance with Regulation (EC) No 1702/2003 [IR CERTIFICATION – PART 21]. The MEL and any amendment thereto shall be approved by the competent authority. [ORO.MLR.105 (a) (b)].

4 COMMISSION REGULATION (EU) No 965/2012 of 5 October 2012 In addition to the list of items, the MEL shall contain: (1) a preamble, including guidance and definitions for flight crews and maintenance personnel using the MEL; (2) ….; (3) the scope, extent and purpose of the MEL. [ORO.MLR.105 (d)].

5 COMMISSION REGULATION (EU) No 965/2012 of 5 October 2012 The operator shall establish the operational and maintenance procedures referenced in the MEL taking into account the operational and maintenance procedures referenced in the MMEL. These procedures shall be part of the operator’s manuals or the MEL. Unless otherwise specified in the MEL, the operator shall complete: (1) the operational procedures referenced in the MEL when planning for and/or operating with the listed item inoperative; and (2) the maintenance procedures referenced in the MEL prior to operating with the listed item inoperative [ORO.MLR.105 (g) (i) ]

6 COMMISSION REGULATION (EU) No 965/2012 of 5 October 2012 Minimum equipment for flight: A flight shall not be commenced when any of the aeroplane’s instruments, items of equipment or functions required for the intended flight are inoperative or missing, unless: (a) the aeroplane is operated in accordance with the operator’s MEL; or (b) the operator is approved by the competent authority to operate the aeroplane within the constraints of the MMEL [CAT.IDE.A-B.105]

7 REGLAMENTO (CE) N o 2042/2003 DE LA COMISIÓN de 20 de noviembre de 2003 El piloto al mando, o en el caso del transporte aéreo comercial, el operador, será responsable del cumplimiento satisfactorio de la inspección prevuelo. Esta inspección deberá realizarla el piloto u otra persona cualificada pero no es necesario que la realice una organización de mantenimiento aprobada o personal certificador conforme a la parte 66. [M.A.201 (d)]

8 REGLAMENTO (CE) N o 2042/2003 DE LA COMISIÓN de 20 de noviembre de 2003 Tareas de mantenimiento de la aeronavegabilidad El mantenimiento de la aeronavegabilidad de la aeronave y el buen funcionamiento tanto del equipamiento operacional como de emergencia deberá asegurarse mediante: 1. la realización de inspecciones prevuelo; 2. la rectificación según los datos especificados en los puntos M.A.304 y/o M.A.401, según proceda, de cualquier defecto o daño que afecte a la operación segura, teniendo en cuenta, para todas las aeronaves de gran tamaño o utilizadas en el transporte aéreo comercial, la lista de equipamiento mínimo y la lista de desviación de la configuración, según proceda en función del tipo de aeronave; [M.A.301 ] M.A.304 Datos para modificaciones y reparaciones M.A.401 Datos de mantenimiento

9 REGLAMENTO (CE) N o 2042/2003 DE LA COMISIÓN de 20 de noviembre de 2003 Defectos de la aeronave a) Cualquier defecto de la aeronave que ponga en peligro seriamente la seguridad del vuelo rectificarse antes del vuelo. b) Únicamente el personal certificador autorizado puede decidir, usando datos de mantenimiento mencionados en M.A.401, si un determinado defecto de la aeronave pone en peligro seriamente la seguridad del vuelo, y por tanto decidir qué rectificación es necesaria y cuándo debería realizarse y qué rectificación puede posponerse. Sin embargo, esto no será de aplicación cuando el piloto al mando utilice la lista de equipo mínimo aprobado exigida por la autoridad competente; … [M.A.403 ] Certificado de aptitud para el servicio de una aeronave En el momento de finalizar todas las tareas requeridas de mantenimiento de una aeronave, de acuerdo con esta Subparte, se expedirá un certificado de aptitud para el servicio de la aeronave conforme a M.A.801.[M.A.612 ]

10 MEL procedures The MEL is intended to permit operation with inoperative items of system, function, or equipment for a period of time until repairs can be accomplished. It is important that repairs be accomplished at the earliest opportunity. When an item is discovered to be inoperative, it is reported by making an entry in the technical logbook. The item is then either rectified or may be deferred per the MEL before further operation. MEL conditions and limitations do not relieve the maintenace staff and flight crew from determining that the aircraft is in a fit condition for safe operation with items inoperative.

11 MEL procedures The decision of the Commander of the flight to have inoperative items corrected before the flight will take precedence over the provisions contained in the MEL. The Commander may request requirements above the minimum listed, whenever in his judgment such added equipment is essential to the safety of a particular flight under the special condition prevailing at the time.

12 Consideraciones prácticas sobre el uso de la MEL Identificación correcta de la avería y uso del item adecuado Identificación del diferido y conocimiento del problema por la organización de mantenimiento Listados DMI digitales / en papel Autorización de control de mantenimiento para diferir Reparar el defecto lo antes posible, los plazos no esta para agotarlos Las extensiones deben ser una excepción, no un procedimiento habitual Briefing adecuado a las tripulaciones por mto linea – confianza sin exceso de confianza Acceso a la información de diferidos por las tripulaciones Sistema de calidad: indicador de diferidos Control de los diferidos en tiempo real ¿un imposible?

13 Ejemplos

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