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Nutriendo las Naciones

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Presentación del tema: "Nutriendo las Naciones"— Transcripción de la presentación:

1 Nutriendo las Naciones
La Novia de Cristo Jesus was a revolutionary in the way he related to, talked to, talked about and treated women. He broke all the cultural norms of the day, including the larger Greco-Roman culture and the micro culture of the Jews. He stood, four-square, against Sexism of Jewish or “modern” origin. However, his stance for women was a stance for the dignity of women as human beings and in their unique feminine and female natures. He did not call for woman to disappear as Feminism has done. Instead, He married a woman. The Bride of Christ is the Church.

2 Parte 4 LA HISTORIA TRANSFORMADORA
12 La Gran Historia 13 Génesis 1: Igualdad en Ser 14 Génesis 2: Diferentes en Función 15 Génesis 3: La Distorsión del Ser y Función 16 El Sexismo y el Espíritu de Baal 17 La Venida del Esposo Divino 18 La Novia de Cristo 19 Las Bodas del Cordero 20 La Mujer que Reina como Ester: Criando y Formando las Naciones

3 El Misterio del Matrimonio

4 El Misterio del Matrimonio
Génesis 2:24: “Por tanto el hombre dejará a su padre y a su madre y se unirá a su mujer, y serán una sola carne.” Efesios 5:30-32 “porque somos miembros de su cuerpo por esto el hombre dejará a su padre y a su madre, y se unirá a su mujer y los dos serán una sola carne. Grande es este misterio pero habló con referencia a Cristo y a la iglesia.” As we have seen in the study of Genesis two, there is a mystery on the human level that manifests an eternal mystery. The Three-In-One God, the Trinity, creates imago Dei: male-female to express this mysterious nature. Genesis 2:24 recounts the wonder of one flesh: “ For this reason a man will leave his father and mother and be united to his wife, and they will become one flesh.” As God is Echad – “united,” “compound, “ or “bound together” one. And so in the Sacred Realm of marriage, in mystery the woman and man are echad – one. Paul refers to this mystery when he writes in Ephesians 5:30-32. The one-flesh is a reflection of the profound mystery of the marriage of Christ and the church. Human marriage is derived from the eternal marriage And is to, in some broken way, be a picture of the coming of Christ for His bride.

5 Un Mundo Quebrantado – Un Patrón Roto
El adulterio a menudo es normativo Matrimonios terminan en divorcio Las personas simplemente conviven El sexo es algo recreativo o una forma de entretenimiento El sexo es una manera para el hombre probar su hombría Homosexualismo y pedofilia Lesbianismo Bestialismo With all the brokenness, there is a need for a beautiful pattern

6 La Historia de Amor de Dios
El mundo ha estado esperando que La Historia de Amor de Dios culmine, para que podamos entender la gloriosa intención de Dios para el matrimonio. El preámbulo está en el amor fiel de Dios hacia Israel y en el Cristo, auto-sacrificado y cabeza de la iglesia.

7 Anticipo La afirmación del modelo Trinitario por la iglesia del Nuevo Testamento Iguales en Ser - Gálatas 3:26-28 Diversos en Función - I Corintios 11:3 Cristo y Su Novia El Nacimiento de La Novia – La Iglesia La Metáfora Viviente – Así como Cristo Amó a la Iglesia

8 El Nacimiento de La Iglesia

9 Un Cambio Notable Los escritores de los Evangelios Mateo, Marcos, y Lucas hacen referencia a las mujeres en 112 pasajes distintos.[1] En el libro de Romanos, Pablo envió saludos personales a quince mujeres y dieciocho hombres. [2] En Romanos 16, él menciona a siete mujeres por su nombre. The birth of the church brought a sea change in attitudes toward women. Like Jesus, the early writers of the NT continued to foment the revolution. Why did women flock into the early church? Not because they could become men. But because they were treated with dignity and were welcomed into the Kingdom life and ministry. They were treated as human beings with minds and giftings, not as property. [1] Ibid, Hamilton: Why Not Women?; pg 119 [2] Ibid, Stark; The rise of Christianity; pg. 98

10 Un Cambio Notable (Cont.)
El aún nombró a Priscila antes que a Aquila, (Romanos 16:3) algo que no se escuchaba en aquel tiempo. Pablo le dio posición a las mujeres como hermanas santas, y compañeras de trabajo, de tal manera que habría aturdido y ofendido a sus hermanos judíos.

11 Igualdad en Ser (Gálatas 3:26-28)

12 Iguales en Ser Lea Gálatas 3:26-28 Preguntas:
¿Cuál es el contexto de estos versículos? ¿Qué revelan acerca de nuestra salvación? ¿Qué revelan acerca de los hombres y las mujeres? Galatians 3:26-28 “26 You are all sons of God through faith in Christ Jesus, 27 for all of you who were baptized into Christ have clothed yourselves with Christ. 28 There is neither Jew nor Greek, slave nor free, male nor female, for you are all one in Christ Jesus. 29 If you belong to Christ, then you are Abraham’s seed, and heirs according to the promise.” In terms of salvation, there is not male or female, Jew or Greek, slave or free. We all come with the empty hands of faith to the foot of the cross. It is Christ and his work on the cross that saves us. All human beings are in the same boat. We are all sinners. And if we are saved it is by grace alone.

13 El Pacto Antiguo La señal del pacto antiguo era la circuncisión (Génesis 17:10-11). Era únicamente para hombres. Terminó cuando comenzaron los tiempos del Nuevo Testamento (Gál. 6:15; Col. 3:11).

14 El Nuevo Pacto La señal del Nuevo Pacto era la confesión pública (Romanos 10:9) y el bautismo El Bautismo fue instituido por Cristo (Mateo 28:19-20) Los primeros Cristianos fueron bautizados (Hechos 2: 38-41) El bautismo es una señal externa de un arrepentimiento y una fe interna (Hechos 2:38, 41; 8:12f.; 16:14f.; 33f.; 18:8; 19:2f.; cf. He. 6:1f.) Unlike circumcision in the Old Covenant, which was for men only, the New Covenant made no distinction. Women and men alike were baptized. The ‘baptismal formula’ in Gal. 3:28 reveals the inclusiveness of being “in Christ.” It is a repudiation of the pious Jewish male’s prayer, “Thank you, God, for not making me a Gentile, a woman or a slave” where gentiles, slaves and women were second class citizens. All the old divisions of age, race, class, gender are turned asunder for one new man. In fact this is one of the reasons Jesus died on the cross ( Ephesians 2: 14-18) The new sacrament of the New Covenant was, like the Gospel, “open to all.”

15 El Día de Pentecostés Aún antes del Día de Pentecostés, las mujeres permanecían devotas a la oración (Hechos 1:14) En el Día de Pentecostés se reunieron 120 creyentes, ambos hombres y mujeres (Hechos 1: 14-15) Hechos 2 registra la venida del Espíritu Santo sobre la congregación de hombres y mujeres. Ahora el sacerdocio es para todos los creyentes (I Pedro 2:4, 9; Apoc. 1:6; cf. 5:10; 20:6), hombres y mujeres. Y Jesús es el único Sumo Sacerdote (Heb. 2:16; 3:1; 4:14-16). When Peter explains to the crowd, what is going on, he refers to the prophet Joel: “In the last days, God says, I will pour out my Spirit on all people. Your sons and daughters will prophesy, your young men will see visions, your old men will dream dreams. Even on my servants, both men and women, I will pour out my Spirit in those days, and they will prophesy [italics mine].” The Spirit and the gifts of the spirit were given to women and men.

16 Mujeres en el Ministerio (Equipo de la Misión del Reino)
Diakonos – ministros/sirvientes (incluyendo el oficio de diácono) Sunergos – compañeros trabajadores Jesus drew women into His Kingdom Mission Team in a way that no man had ever done before. They were not peripheral but central. It is as if the more limited focus on women in the O.T. begins to be expanded by Jesus. This same pattern continued into the N.T. Church. For instance, we see the significant part that women played in Paul’s missionary journey into Macedonia and Achaia (Acts 16:13; 17:4, 12, 34; 18:2). Women were identified as diakonos – ministers/servants (including the office of deacon) and sunergos – co-workers.

17 Las Mujeres en el Ministerio (Equipo de la Misión del Reino)
Grupo #1: Hechos 9:36-39; Hechos 16:13-15; Romanos 16:1-2 Grupo #2: Hechos 18:18; Hechos 21:9; Fil. 4:2-3 Grupo #3: Romanos 16:7; I Corintios 1:11; 2 Tim. 1:5; 2 Jn. 1,10 Pregunta: ¿Quiénes son estas mujeres y cuáles son sus ministerios? Dorcus was a disciple who was always helping the poor and widows through works of charity (Acts 9:36). Part of her work was making clothes and coats for those in need (9:39). Lydia was the first recorded believer from Europe. She was from Macedonia and at a place of prayer when Paul came and preached the gospel. She responded and, with her household, was baptized. One of her giftings was in hospitality and she offered to open her home to the apostle Paul (Acts 16:13-15) Phoebe is a diakonos in the Kingdom ministry team. She is a servant in the church in Cenchrea and is commended to the church in Rome (Romans 16:1-2). Pricilla and her husband Aquila were part of Paul’s Kingdom mission team (Acts 18:18). They were his co-workers. Two times Paul addressed them as “Pricilla and Aquila” not as “Aquila and Pricilla” recognizing her fundamental equality with her husband. Phillip, an Evangelist in Caesarea, had four unmarried daughters who were prophesied (Acts 21:9). Euodia and Syntyche “contended at his [Paul’s] side (Phil. 4:2-3).” The root word here is athlos. The English word athlete comes from this word. They were part of Paul's missionary "team.“ In Romans 16:7, Paul greats Andronicus and Junia. Junia was a woman who was both a kin and a fellow prisoner with Paul. This verse indicates that Andronicus and Junia were “outstanding among the apostles.” Some would argue that this is an indication woman could hold the “office” of apostle. Paul acknowledges Chloe (I Corint. 1:11) and Nympha (Col. 4:15). The indication is that their households hosted the meeting of the church. Lois and Eunice; Paul speaks of the faith that Timothy's grandmother Lois and mother Eunice had and passed on to Timothy (2 Tim. 1:5) One of the apostle John's letters was addressed to a woman, "the elect lady" (2 John 1, 10) [1]

18 “Socorredor” Romanos 16: 1-2: “Os recomiendo a nuestra hermana Febe, diaconisa de la iglesia en Cencrea … porque ella ha sido de ayuda a muchos y aún a mí mismo.” prostatis quiere decir “una mujer puesta sobre otros: una guardián femenina, protectora, patrona, cuida de los asuntos de otros y les ayuda con sus recursos Fíjese en el lugar de autoridad con el propósito de nutrir y cuidar de otros Phoebe is evidently being sent, by the Apostle Paul, on Kingdom business to Rome. And she has “succourer for many, and of myself also.” The word “succourer” is a wonderful word as it deals with the most basic function that all human beings need – nurture. She was evidently being commended to the Church at Rome for her ministry of nurturing. Note as well, that while Paul was an Apostle, and as such had certain spiritual authority over the church, Phoebe has succourer authority over Paul.

19 Diversidad en Función – Autoridad
(I Corintios 11:3)

20 1 Corintios 11:3 “Pero quiero que sepáis que la cabeza de todo hombre es Cristo, y la cabeza de la mujer es el hombre, y la cabeza de Cristo es Dios.”

21 Cabeza Dios Hombre Cristo Mujer

22 kephale En este pasaje encontramos la palabra cabeza en tres ocasiones
Esta es la palabra griega kephale. [Literalmente] “la cabeza,” tanto en hombres y a menudo en animales. [Metafóricamente] cualquier cosa suprema, jefe, prominente; de personas, amo y señor: del esposo con relación a su esposa; de Cristo: El Señor, el esposo de la Iglesia; de las cosas: la piedra angular. Since the loss of the head destroys life, this word is used in the phrases relating to capital and extreme punishment.

23 Autoridad Gobernante Teóloga Wayne Grudem
“Una vez revisé sobre 2,300 ejemplos de la palabra ‘cabeza’(kephale) en el antiguo griego. En estos textos, la palabra kephale es adjudicada a muchas personas en autoridad, pero a ninguna sin autoridad gobernante. En el mundo griego-parlante, ser la cabeza de un grupo de personas siempre significaba tener autoridad sobre esas personas.” Teóloga Wayne Grudem [1] Quoted in ????; Equal Yet Different; orange on left and turquoise on right; pg. 56

24 La Estructura de la Autoridad
Es parte de la naturaleza de la Deidad y por lo tanto, su contexto mismo son relaciones amorosas- de servicio a otros. Es un fundamento en la naturaleza de la creación. Es parte del Orden no-caído de la Creación. No es malvado en sí mismo

25 Las Estructuras de la Autoridad Caída
Torcidas y deformadas en la caída, como vistas en todas los tipos de gobierno. Gobiernos tiranos y ciudadanos complacientes (no actúan como hombres y mujeres libres). Esposos dominantes y esposas rebeldes y serviles. El sexismo se basa en la estructura de autoridad a tal extremo que niega el valor de la mujer. El feminismo rechaza cualquier tipo de estructura de autoridad considerando la estructura en si misma como malvada.

26 La Cruz y las Estructuras de Autoridad
Las estructuras de autoridad no son anuladas por la cruz, como si fueran malvadas. Son redimidas por la cruz y deben ser reformadas por los seguidores de Cristo. Demandan que los límites de las estructuras de autoridad no se expandan o reduzcan más allá de lo que la Escritura establece. Reestablece el contexto de la autoridad de un autoritarismo caído a relaciones amorosas, autosacrificadas.

27 Jesús es el Rey de Reyes y Señor de Señores (Apoc. 17:14; 19:16)
No obstante, él es un siervo (Marcos 10:35). Ser un siervo no contradice que él sea un Rey. Define la naturaleza del uso de Su autoridad. Su liderazgo está definido por Su servicio, Su autoridad está definida por Su autosacrificio. On the night of the last supper, he took a towel, wrapped it around his waste and washed his disciples’ feet. This was the task reserved for the “lowest” servant. But the King of the universe gave dignity to the menial and modeled for all husbands what it meant to be the head of his wife; he is to be prepared to serve his wife by washing the dishes or washing her feet. This is godly leadership.

28 Hay Cuatro Esferas de Gobierno
El Individuo La Familia La Iglesia La Sociedad Civil

29 El Individuo El Individuo: El agente equipado por Dios para gobernar en las otras tres áreas del gobierno, de tal manera que administre la creación y glorifique a Dios. El medio - Auto-gobierno Interno Women and men are free human beings and are to govern their own lives – Each person, male or female lives before the face of God, and must govern their lives according to conscience.

30 Un Reino de Sacerdotes Dios El Individuo La Sociedad La Familia
La Iglesia La Sociedad Civil El Individuo

31 La Familia La familia: El agente de Dios para criar niños y producir la siguiente generación de constructores de naciones. Medio – Educación – los padres son responsables de educar a los niños Como Rey, al esposo se le ha delegado un liderazgo de siervo - ser la cabeza de su esposa y su familia. Como Reina de la Casa, a la esposa se le ha delegado un liderazgo de sierva, como la que nutre a sus hijos y socorre a su esposo y a los huéspedes en su hogar. However the pattern for this headship is as Christ is the loving – serving - head of the church. The woman is responsible to her own husband and not to all men.

32 La Iglesia La iglesia: el agente de Dios para la redención y el avance del Reino Medio – La Biblia Como sacerdocio de los creyentes, todos los cristianos son llamados al ministerio a tiempo completo. La masculinidad no es un requisito para el ministerio en la iglesia, como tampoco lo es para los diferentes tipos de liderazgo. El hombre y la mujer son libres para usar responsablemente todos sus dones naturales y espirituales. The edification of the saints in the local body of believers And as the church, love and serve the brokenness in their community and larger world. There are literally millions of opportunities for women and men to lead and minister, over their lifetimes, inside and outside the church. [1] For more on this subject, see my book Lifework: A Biblical Theology for What you Do Every Day

33 episkope Hay una distinción entre oficio y ministerio
Sólo hay una limitación para la mayoría de los hombres y todas las mujeres - el gobierno El oficio del episkope - “Superintendencia: oficio de superintendente, oficio, cargo, el oficio de un anciano; el supervisor u oficial que preside en una iglesia cristiana.” Just as God has chosen to delegate authority, under Christ, to men for governance in the family, so men have governance of the church under the headship of the Chief Elder, Jesus Christ.

34 Gobierno Civil La sociedad civil: La agencia de Dios encargada de instaurar la justicia y el orden social Medio – “la espada” No hay restricciones de identidad sexual en el trabajo, ministerio y liderazgo. Hay libertad para que una mujer procure ser una líder-sierva en cualquier esfera de la sociedad. Summary of this section While we are equal in being and all stand before God in faith; and while we all have natural and spiritual gifts that are fit for the service that God has prepared us for, yet there is a limitation on women in headship of the family and eldership of the church. There are millions of things that women are free to do. And they, along with men, should be encouraged to always use their natural and spiritual gifts as widely as possible. There are no limitations on women to engage in leadership roles in civil society

35 El Modelo del Matrimonio
Efesios 5: 21-33

36 Matrimonio: La Expresión Tangible de la Realidad Intangible
“El matrimonio es una expresión terrenal, concreta y tangible de una realidad celestial, eterna e intangible, particularmente la relación amorosa entre Cristo y Su pueblo. Los no-cristianos podrían no saber esto, pero los cristianos deberían conocerlo. Las parejas cristianas, por su amor de pacto, fiel y perseverante como esposa y esposo, proveen una expresión tangible de una realidad espiritual que es mayor a ellos mismos… [1] McClymond, Michael J.; Two Become One Two Become Three; Modern reformation; November/December 2001; pg. 17

37 Matrimonio: La Expresión Tangible de la Realidad Intangible
“…Por esta razón, los dos que son uno, también son tres, ya que ellos señalan al Salvador más allá de ellos mismos, quien atrae a las personas en un amor fiel (Juan 12:32). ¿Qué puede ser más significativo que esto - mi relación de matrimonio diminuta e imperfecta - como un símbolo tangible del eterno amor que nunca falla de Dios?” Teólogo Michael J. McClymond

38 Efesios 5:22-23 Se refiere al comienzo de la Creación cuando describe el modelo del matrimonio En el matrimonio, el orden de la creación de un hombre y una mujer, muestra el matrimonio eterno y glorioso del Hijo de Dios con su Novia, de una manera profunda y misteriosa. “So marriage is like a metaphor or an image or a picture or a parable for something more than a man and a woman becoming one flesh. It stands for the relationship between Christ and the church. That’s the deepest meaning of marriage. It’s meant to be a living drama of how Christ and the church relate to each other. If you want to understand God’s meaning for marriage you have to grasp that we are dealing with a copy and an original, a metaphor and a reality, a parable and a truth. And the original, the reality, the truth is God’s marriage to his people, or Christ’s marriage to the church. While the copy, the metaphor, the parable is a husband’s marriage to his wife.”[1] [1] Piper, Pastor John; Husbands Who Love Like Christ and the Wives who Submit to Them; June 11, 1989; pg 2/5

39 El Modelo: Cristo y Su Iglesia
Así como Cristo es la cabeza amorosa y servicial de la Iglesia, el esposo debe ser la cabeza amorosa y servicial de su esposa. Así como la Iglesia es la ayudante respetuosa y amorosa de Cristo, la esposa debe ser la ayudante respetuosa y amorosa de su esposo.

40 El Modelo del Matrimonio
Lee Efesios 5: 21-33 ¿Qué están llamados a hacer la mujer y el hombre fuera del matrimonio (vs. 5:21)? ¿Qué están llamados a hacer los esposos (vs. 5:25-30)? ¿Bajo cuál estándar? ¿Qué están llamadas a hacer las esposas (vs. 5:22-24)? ¿Cuál de los dos roles es más difícil de llevar a cabo? ¿Por qué?

41 En Ser - Iguales (Ef. 5:21) “21 Submit to one another out of reverence for Christ.” [1] This is a transition passage between Paul’s addressing the church in Ephesus as a community of believers and the addressing of the husband and wife in marriage. It is a call for Christians to live Spirit filled lives (vs. 18.b-20). And as part of that Spirit filled life is mutual submission

42 En Ser - Iguales Antes de estar casados somos hermanos y hermanas en Cristo. En este marco de referencia nos sometemos unos a otros. There is a mutual dependency in the human family. The first woman came from the first man (Genesis 2: 21-22). And ever since every man has come from a woman (Genesis 3: 20) we are brothers and sisters, mutual submission This passage is to set the tone for what follows. It is not a limiting context of what follows. Mutual submission does not eliminate the distinctions between husbands and wives; It transforms the distorted Sexist crushing of women and the Feminists disappearance of women to the profound mystery.

43 El Matrimonio está centrado en otro
“El matrimonio es la primera relación terrenal en la que entramos y se nos requiere desenfocarnos de nosotros y enfocarnos en el otro. Es inherentemente “centrado en otros”. Michael Craven Vice Presidente de National Coalition for the Protection of Children and Families [1] Craven, S. Michael; Where the Battle Rages: The Sexualizing of America; National Coalition for the Protection of Children and Families; 6/22/04; pg. pg 12.

44 En Función – Diversos: El Esposo
Autoridad Amorosa y Servicial– (Efesios 5:25-30)

45 Amar como Cristo “Por lo tanto, la cabeza no es el derecho a mandar y controlar. Es la responsabilidad de amar como Cristo: rindiendo nuestra vida por nuestra esposa en un liderazgo servicial. “Ser la cabeza” es el llamado divino de un esposo a tomar la responsabilidad primaria del liderazgo servicial, la protección y la provisión en el hogar, como Cristo” [énfasis mío]. Pastor John Piper

46 El cómo del liderazgo Este pasaje no dice que el esposo es la cabeza de la esposa. El esposo no necesita escuchar que él es la cabeza de la esposa; Lo que necesita escuchar es cómo él es la cabeza. El hombre no es la cabeza de todas las mujeres, sólo de una, su esposa. This passage does not say that the husband is the head of the wife. That word is spoken to the wife in vs 5:23

47 ¿Cómo el Esposo es cabeza?
Vs. 23 “Así como Cristo” Vs. 25 “Así como Cristo mismo” Vs. 28 “Como a” Vs. 29 “Así como también Cristo”

48 La Naturaleza de Ser Cabeza
Mientras la palabra “cabeza” significa “una posición de autoridad”, la naturaleza de la autoridad es definida por el ejemplo de Cristo no por el sexismo. El modelo es construido en las relaciones de: Dios con Israel Cristo con su Iglesia La cabeza al cuerpo El esposo hacia su esposa

49 La Palabra Eficaz - Amor
La palabra amor aparece seis veces en estos versos dos veces en vs. 25 tres veces en vs. 28 una vez en vs. 33 Las seis veces se refiere al amor ágape Esto no es eros– amor sexual íntimo Esto no es phileo – el amor de amigos

50 Amor Agape Este es el amor que llevó a Cristo a la cruz (Juan 3:16; Ira de Juan 3:16). Es un amor autosacrificado

51 Más como una Crucifixión
“Entonces, la cabeza no está plenamente encarnada en el esposo que todos deseamos ser, pero en aquel en quien el matrimonio se asemeja más a la crucifixión; donde la esposa recibe más y da menos, no siendo digna de él, es - en su propia naturaleza - menos encantadora. Pues la iglesia no tiene más belleza que la que el novio pueda darle; él no la encuentra, sino que la hace hermosa.” C.S. Lewis The Four Loves pg. 148

52 Amor Santificado El esposo debe pensar más en su esposa que de sí mismo. (Fil. 2: 3-4) Amor significa santificar (vs ) Amor significa “alimentar a y tomar cuidado de” (vs. 29) Alimentar, griego - ektrepho: “nutrir hasta llegar a la madurez.” Tomar cuidado de, Griego - thalpo: “mantener caliente; cuidar con un amor tierno, cuidar con ternura.” Note the tender and emotion-laden language. There is no place here for domineering, harshness, arrogance, and bossiness. These words are words that relate warmth and tenderness to the feminine soul. The man is to husband his wife, protecting her, providing for her safety, sheltering her, sacrificing himself for her, looking to her needs before his own.

53 Diverso en Función: La Esposa
Ayudante - Amorosa - Respetuosa (Efesios 5: 22-24)

54 Respondiendo al Liderazgo de Cristo
“Y la sumisión no es esclavizante o forzada o de cobardía. Esta no es la manera que Cristo quiere que la Iglesia responda a su liderazgo; él quiere que sea libre y dispuesta y alegre y que perfeccione y fortalezca… La sumisión es el llamado divino a una esposa a utilizar sus dones para honrar y afirmar el liderazgo de su esposo y ayudarlo a realizarlo” [itálicas añadidas]. Pastor John Piper [1] ibid Piper 6/11/89

55 Sumisión Palabra griega hupotasso
El término militar griego que significa “ordenar [marchar por divisiones] de manera militar bajo el mandato de un líder”. En términos no-militares, era “una actitud voluntaria de dar, cooperar, asumir responsabilidades y cargar un peso”. While the wife has a different position then her husband, she is under his authority, it is not an inferior position. She is submitting to her equal as the body submits to its head. 1]Enhanced Strong’s Lexicon, (Oak Harbor, WA: Logos Research Systems, Inc.) 1995.

56 hupotasso La palabra se encuentra tres veces en tres versículos.
Se utiliza en otros pasajes que hablan de la relación de una esposa con su esposo (Col. 3:18; 1 Pedro 3:1; Tito 2:4-5). A menudo, es traducida como “sométanse” para reflejar que la sumisión es un acto intencional. Note in the marriage there is a “voluntary attitude” of submitting. There is a spirit of freedom. The first exercise of freedom for men and women is the choice to marry. Just like people are not forced to join a church, they are not to be forced into marriage. But once someone freely joins a church there are obligations and responsibilities that are part of being a member Likewise in marriage, it is freely entered into. But once it is entered into, there are restrictions on both the husband and wife. We never find in the NT a command for the husband to subordinate his wife.

57 “Sométanse” El modelo de la esposa podemos encontrarlo en la actitud de María y su libre volición cuando le dijo al ángel Gabriel: “He aquí la sierva del Señor; hágase conmigo conforme a tu palabra.” (Lucas 1:38).

58 A sus Propios Maridos (vs. 22)
No se le dice a la mujer que se someta a todos los hombres o a algún otro hombre. Ella está llamada a someterse a su propio esposo. (Griego idiois) Los hombres no son la cabeza de todas las mujeres. ¡La cabeza de un hombre es únicamente hacia su propia esposa!

59 Como al Señor La esposa debe someterse a su esposo así como se sometería a Jesucristo. Esto puede ser visto como: Motivación: debe someterse a su esposo siendo motivada por Cristo Imitación: de la misma manera que ella se somete a Cristo, ella debe someterse a su esposo. As she is a Christian, part of the bride of Christ, as such she submits to Christ. In a similar way she is to submit to her earthly husband.

60 Hay Simetría El esposo ama a su esposa Como Cristo ama a la Iglesia.
La esposa se somete al esposo Como la Iglesia se somete a Cristo.

61 Así como la Iglesia Así como la Iglesia entrega su identidad, su esperanza, su futuro, a su Esposo, así la esposa debe someterse al esposo.

62 En todo Esta es la palabra griega pas y es traducida como “todo” o “todas las cosas”

63 Esto no: Significa que la esposa va a desobedecer a Dios para obedecer a su esposo (Hechos 4:19- 20; 5:29) Le impide a la esposa pensar y hacer preguntas. Ella está llamada a amar al Señor con toda su mente. (Marcos 12:30) Significa que su esposo puede “adueñarse de su esposa”. Ella no es su propiedad o inferior, ella es igual. (2 Co. 1:24; 1 Pedro 5:3). Significa que ella debe ser aprisionada en su casa “descalza y embarazada”.

64 Respeto La palabra griega es phobeo: ”reverenciar, venerar, tratar con acatamiento o con una obediencia reverente.” La esposa debe respetar pro-activamente a su esposo This same word is found in Ephesians 5: 21 “Submit to one another out of the reverence (phobeo) of Christ” The same respect that women and men have for Christ is the respect that women are to have for their husbands.

65 Pensamiento Final “El mandamiento de Dios acerca del matrimonio envuelve una autonegación, para ambos el esposo y la esposa, pero de diferentes tipos. La sumisión de la esposa establece la cabeza ordenada por Dios de su esposo, y el amor del esposo asegura el mejor interés de la esposa, su trato como persona. La obediencia de cada uno ayuda al otro a llevar a cabo su tarea.” [1] ??; Marriage:Submission and Love; pink/orange on the left, light green on the right; pg. 208


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